Helkama Jääkäri

Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Helkama Jääkäri

Viesti Kirjoittaja boueme »

Olen jo pitkään harkinnut polkupyörän ostoa ja jostain syystä minua kiehtoo ajatuksena omistaa Helkaman valmistama Jääkäri. En ajele maastossa enkä kaipaa vauhtia. Tarvitsen kitkan, joka kestää, jossa ei ole paljon helposti särkyviä osia ja johon voi mukavasti asentaa lapsenkuljetusistuimen tai muuta tavaraa, jos vaikka innostun lähtemään pyöräretkelle. Voiko järkisyillä perustella tuon pyörän hankintaa, koska halvemmallakin saisi varmaan ihan kestäviä peruspyöriä?

-Boueme


Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Kallis on polkupyöräksi, nyt taitaa nimestäkin joutua maksamaan hieman lisähintaa.
Tori.fi:ssä on kaupan 2 vuotta vanha samanlainen pyörä, hinta on 300 euroa.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Käy ostamassa SA-kaupasta intin fillari, ovat tosi edullisia. Välillä rivissä on ihan uudenkarheita.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Onko muita "Jääkärin" omistajia palstalla? Minusta tulee pian tuon omistaja, koskapa juuri äsken tilasin sen. Ikään kuin itselleni 40v-lahjaksi. Eiköhän tuossa ole hyvin huollettuna minulle pyörää loppuiäksi.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Toinen hyvä vaihtoehto olisi Helkama Oiva.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Eikös se Oiva ole tuon intin pyörän "siviili" versio?
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tehty kestämään siis.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Minulla on Oiva, edesmenneeltä sedältä perittynä. Piti ottaa käyttöön, kun oman yli 30 vuotta käytössäni olleen Tunturin retkipyörän takaratas meni sen verran huonoon kuntoon.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Yhdellä kaverillani oli Oiva (kauan sitten). Hän valitti sen paksuudestaan huolimatta löysää runkoa. Hänen omansa ei ollut: 120 kg, johon ei kuulunut ollenkaan läskiä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Järkyttävän kallis pyörä laatuunsa nähden tuo Jääkäri, kuten myös Oiva...

Ostin toissa keväänä vanhemman Crescentin teräsrungon kellofauberkeskiöllä. Mukana tuli myös etuhaarukka. Hinta 15€.

Hommasin runkoon uudet kiekot 2mm rosteripinnoilla, Sramin Automatix kaksivaihteisen automaattitakanavan, jarrut, alumiinilokasuoja, tangon ja satulan. Osa tuli euroopasta nettikaupasta, osa omista varastoista.

Hintaa koko pyörälle tuli noin 200€.

Kuva

Tuo ei ole Oiva eikä Jääkäri, vaan huomattavasti tukevammalla rungolla ja paremmilla osilla varustettu kunnon polkupyörä. Satula ei ole kyllä tuo sama... tuo puikko oli kiinni vain koeajoa varten.

Pointtini on, että tuollaiset yleispyörät kannattaa kasata itse osista vaikka käytettyyn runkoon, ellei halua maksaa turhasta. Samalla voi oppia jotain ja pääsee myös vaikuttamaan haluamiinsa ominaisuuksiin.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

veeäm kirjoitti: ... tuo puikko oli kiinni vain koeajoa varten.
.
Onko tuo nyt se kuuluisa peräpuikko ? :shock:

Kaunis pyörä, näyttää ihan polkupyörältä. :D
Itse ruuvaisin komeaa rumaamaan vielä tarakan, noin yleispyöräkäyttöön.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Pepi kirjoitti:Yhdellä kaverillani oli Oiva (kauan sitten).
Niin muullakin.

Se huono puoli Oivassa oli, että siinä takapyörän pinnat katkeili jatkuvasti, kun kuskasin nuorempaa likkaa. Lisäksi takahaarukka oli niin kapea leveälle renkaalle, että pinnan katkeaminen aiheutti renkaan hankaamisen haarukkaan.

Omat kokemukseni Oivasta ovat liki kolmenkymmenen vuoden takaisia. Joten en pysty sanomaan nykyisestä Oivasta mitään.
En kuitenkaan enää hommaisi asfaltti ajoon noin paksurenkaista pyörää mitä Oiva ja Jääkäri.

Siihen aikaan kun Säkylässä fillaria poljin, niin ei silloin armeijan pyörissä näin paksuja renkaita ollut, mitä Oivassa ja Jääkärissä nykyisin on.
Oma mielipiteeni on, että muuhun tekniikkaan nähden, noissa pyörissä on liian leveät renkaat.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Veeämmän pyörä näyttääkin jo paljon "kulkusammalta", kun renkaat ovat sopusoinnussa runkoon nähden.
Eikä yksin näytä, vaan todellisuudessa kulkeekin paljon joutusammin. :)
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Sorateillä Jääkäri on omimmillaan. Niitä ainakin meilläpäin riittää. Helkaman Jääkäriä minulla ei ole , Kulkuri kumminkin.
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Kulkurilla olen poljeskellut nyt muutamia vuosia. Renkaat ja jarrupalat on kerran uusittu.
Hyvin on pelittänyt.
Vastaa Viestiin