paras pikku paistinpannu rinkkaan?

Buli
Viestit: 278
Liittynyt: 09 Huhti 2013 00:16

Viesti Kirjoittaja Buli »

StefanG kirjoitti:
Buli kirjoitti:Liekkö joskus jonkun retkimallisen hiiliteräspannun vielä löytäisin..
https://www.partioaitta.fi/ada-bau-lettupannu-1002761/
Tuo on varmasti OK pannu, mutta on ihan peltipannuna, en tiedä miten hyvin ottaa vastaan rasvapolton ja sitä myötä liukkaan pinnan. Yhtä tuommoista peltipannua käsittelin oikein ajatuksella pellavansiemenöljyllä samalla kun isompaa valurautaista wokkia tein ja siihen en ainakaan saanut kunnon pintaa aikaiseksi..


Mies voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan lähde miehestä.
StefanG
Viestit: 1893
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Nyt en ymmärrä, sinähän kaipaat hiiliteräspannua = peltipannua.
Rasvanpoltto ptää tehdä sianrasvalla eikä millään kasvisöljyillä.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Sianrasva on varmaan hyvä hiiiteräs-rautapannun rasvanpolttoon, itse käytin alusta asti rypsiöljyä - aikomus oli hankkia tarkoitukseen myytävää "erikoisrasvaa", vaan on jäänyt kun ei kylältä löydy, eikä ole viitsinyt netin kautta tilata ainakaan vielä.

Hyvä kerros on rypsiöljylläkin pohjaan tullut. Kerran jouduin sen hiomaan pois, kun laitoin epähuomiossa tomaattia muun kokattavan sekaan ja pohjasta irtoili osa poltettua kerrosta , tätä ns. luonnon teflonia (teflonia on varmaan erinäinen määrä liuennut aikoinaan ruuan sekaan vaikka puu/muovilasta ollut käytössä teflonpohjan paljastuneista kohdista päätellen).

Tuo Partioaitan pannu on näemmä kupera pohjasta, joten siihen voi polttaa pohjakerroksen vain kaasuhellalla. Käyhän se retkikeittimelläkin.
Kuumaan uuniinkin pannun voi pistää voideltuna. Olen laittanut välillä oman pannun kuumaan puuhellan uuniin , on toiminut.
Pannuahan pitää hoitaa: itse pesen sen heti käytön jälkeen kuumalla vedellä ja useimmiten poltan samantien uuden ohuen kerroksen rypsiöljyä pintaan. Jos en polta niin ainakin sivelen ölyisellä talouspaperin tupolla pannun sisältä.

Muistaakseni Stefan on ammattilainen, joten kerrohan vinkkejä : otetaan mielellään vastaan!
Hanu
Viestit: 3996
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Ei ihan rinkkaan kannettavaksi sopivasta valurautapannusta: Minulla on ollut 25v retkikäytössä Upon valurautapannu. On mainio retkille, joissa tavarat ovat selässä vain vähän aikaa. Vain kerran olen sen varsinaisesti joutunut pesemään, kun hiiri silppusi sille paistinlastan kotona varastossa. Muuten olen huoltanut pannua vain nuotiolla. Riippuen paistettavasta. Kermaperunoiden jälkeen täytyy vähän lämmittää vettä tai sulatta lunta ja putsailla sillä enimpiä pois. Aina viimeisenä sulatan voita runsaasti pannuun ja kuivaan talouspaperilla liiat pois. Lettujen, pihvien läskin tms. jäljiltä riittää rasva putsaukseen. Ulkopintoja pyyhin lumeen tai sammaleisiin silloin tällöin.

Kannettavaksi ostin Muurikan pannun, mutta se on vielä ekoilla käytöillä ja vielä ei ole kunnon rasvapatinaa pinnassa. Hyvä alku kuitenkin. Se taitaa olla ihan hyvä kompromissi painon ja käytettävyyden suhteen. Ihan ohut ei vaan toimi. Minusta.
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

Mahtaako Bilteman Retkipannusta olla mihinkään? Ruostumatonta terästä!
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puuta ... 2000035991
Käpyttelijä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Huhti 2019 19:41

Viesti Kirjoittaja Käpyttelijä »

Ajattelin kokeilla vanhaa blinipannua kaasulla. Sen kahva on muovia, joten ei soveltune sellaisenaan avotulelle, mutta toiminee kaasulla. Painoa pienellä pannulla on semmoiset 140 grammaa ja tekijä on Tefal. Voisi paistaa aamupalalle vaikka munakkaan tai illalla lettuja.
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Rinkassani on kulkenut jo vuosia Tefalin pieni paistipannu. Muovisen varren sijaan olen laittanut lyhyen alumiiniputken, mihin paikan päällä veistän varren.
Aina on lätyt tullut paistettua.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Minulla on ollut vanha kokin paistinpannu lähiretkillä. Sen kahva on jotakin kumimaista ainetta. Ei ole kovin herkkä avotulelle.
.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Toiseksi paras ei kelpaa mihinkään.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Korvapuoli kirjoitti:Toiseksi paras ei kelpaa mihinkään.
Pitäisiköhän käynnistää säie myös aiheesta "toiseksi paras paistinpannu rinkkaan". :)
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

dailymail kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:Toiseksi paras ei kelpaa mihinkään.
Pitäisiköhän käynnistää säie myös aiheesta "toiseksi paras paistinpannu rinkkaan". :)
Ei kannata, pian joku ryssii koko säikeen ja rupeaa ehdottelemaan kolmanneksi parasta pannua kehuen sitä. :twisted:
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Lähes aina minulle käy ostaessani mielestäni parhaan. No, ainakin itselleni parhaan. Pienen ajan kuluttua hyvä, jos on edes viidenneksi paras. Kapineet kehittyy varsinkin elektroniikassa siihen malliin. Vaatetavarassa en edes pyri lähellekkään parhaaseen, eikä ne kehity yhtä nopeasti.
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Edellisellä hiihtovaelluksella oli mukana tämä ja en voi kuin kehua sitä. Riittävän iso, että siinä viitsii tehdä kastikkeen kahdelle, varmaan saisi tehtyä pastakastikkeen tms neljällekin. Ainakin talvella aion käyttää sitä jatkossakin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

^Hyvän näköinen paistinpannu. Paistoitko lettuja? Näyttää siihen tarkoitukseen kovin korkeareunaiselta. :?:
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Walker kirjoitti:^Hyvän näköinen paistinpannu. Paistoitko lettuja? Näyttää siihen tarkoitukseen kovin korkeareunaiselta. :?:
En paistanut lettuja (itseasiassa en ole niitä retkellä +30 vuoteen paistanut), lähinnä teen paistinpannulla kastikkeita tms muun lisukkeeksi. Lettupannuksi on varmaan 1000 parempaa valintaa, vaikka kait tuolla letunkin joku heittämällä kääntää.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Vastaa Viestiin