Ka boat jokiretkeily

zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Yleisellä tasolla tuohon air floor / kova pohja -asiaan: kyse taitaa olla ensisijaisesti painosta ja sen merkityksestä siirreltävyydessäl Esim. omassa, tosin hieman KaBoatia leveämmässä paatissani ilmapohjan päälle tarkoitettu taiteltava, rakennetta jäykistävä kovapohja tehdasvarusteena painaa 18 kg! Luulisi kuitenkin, että valmistaja tuon on suunnitellut mahdollisimman tarkoituksenmukaisesta materiaalista. Tein itse korvaavan pohjan kumilevyistä lähinnä suojaamaan ilmapohjaa kahluukenkieni nastoilta. Painavaa on 2 mm:n kumilevykin!
Vähän sama juttu moottoriasiassa; painohyppäys 2,5 heppaisesta 5:een on huomattava; ja kantapään kautta on tullut huomattua, että esim. 27 kg:n moottori on aika raskas siirreltävä!


tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Voi muuten olla että Kaboatissakin on tuollainen irroitettava kovapohja tai mikä se sitten onkin. Tosiaan 2,5 hp konetta on paljon mukavampi kantaa kosken rantaa ylöspäin kuin 5 hp. Hannu YK:n videoista näkee että 2,5 heppaisen tehot ei riitä jos ajaa koskia ylös. Jos on kolme kaveria rinkkoineen niin voi olla että kaksi kantokeikkaa ei riitä vaan että tarvitaan kolme keikkaa kultakin ja meilläkin on ollut pisin kannettava koski 1,5-2 km. Sitten on mietittävä että tyhjentääkö Kaboatin alhaalla ja täyttää taas ylhäällä jolloin yksi mies kantaa sen kassissa. Itse olen sen täytenä kantamisen puolella mutta vaatii silloin kaksi kantajaa.
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Asiaa sivuten; viime keväisen potkurisuojuscasen jälkeen nyt taitaa tulla asiaa samalle metallireiskalle paatin siirtelyyn liittyen :wink:.
Omassa mallissani siirtelen kumivenettäni autolla eri paikkoihin joelta toiselle ja jokivarressa. Kasaaminen ja purkaminen ottavat tunnin toista suuntaansa, joten taidanpa rakennuttaa jonkinlaisen "kelkan", jolla hilaan kasatun paatin peräkäryn päälle; kärryssä pitää olla kippi ja vinssi. Joo, ja kelkan pitää olla auton katolla kuljetettava, koska kärryn kanssa en viitsi körötellä 80 km/h mennen tullen Lapin perukoille. Kärryn voisi sitten vuokrata perillä. Paattihan varusteineen kulkee farmariauton sisällä ja näinollen kuljettajineen osan matkaa autojunan mukavassa kyydissä 8).
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tällaiseen olisi helppo laittaa keulaan lisäsuoja aaltoja vastaan eli jatkaisi vain tuota keulaa. http://www.boatstogo.com/inflatable-catamaran-NC290.asp
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

^
Jep, korotettu nokka tuntuu lähes välttämättömältä, ainakin isommilla vesillä. Huomasin sen omakohtaisesti joutuessani mennä kesänä poikkeusolosuhteissa rynkyttämään kolmisen tuntia vasten metristä aallokkoa, jonka nostatti Atlantin suunnasta puhaltanut 8-9 m/s tuuli 70 km pitkän Torneträskin itäpäässä. Onneksi kesti paatti eikä moottorikaan sammunut.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Zag vinkkasi että Hannu YK:lla on uusi pätkä tuubissa. Melkoisen raikkaat mahtimaisemat siellä pätkän lopussa, josko joskus tuonne pääsisi. :) EDIT Toisesta suunnasta olen kyllä keikkaa tuonne suunnitellut.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Nyt on kunnon kokka veneessä, saakohan noita jostain valmiina?
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Hannu YK:lla näkyy olevan vielä yksi uusi pätkä ja monenlaista kulkijaa on riistakamera kuvannut, hakuun tämä: a Spring trip to the "Pike River", part three
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Hannu YK:lla on uusi pätkä nähtävillä ja nyt mennään pelkästään alamäkeen... "rafting with kaboat - safe and easy"
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

On se kaboatti todella koskikelpoinen peli mutta itsellä ei olisi tietoa eikä uskallusta tuohon: "Bypassing a waterfall by using a sidestream"
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Do dii, nyt on tilattu ja maksettu kaboat 18' pituudessa, eli suurin ja kaunein. Nyt on sitten monta porttia auki, jotka oli ennen visusti kiinni. Käänteentekevää, näkisin.
Kuvailutulkki
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Portit tuolla tosiaan aukeaa, hyvän ja luotettavan pelin ostit. Ihmettelen yhä vaan mitä tuolla rahalla saa kun vertaa packraftien hinnoitteluun.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

tst kirjoitti:^Portit tuolla tosiaan aukeaa, hyvän ja luotettavan pelin ostit. Ihmettelen yhä vaan mitä tuolla rahalla saa kun vertaa packraftien hinnoitteluun.
Niin, ja kajakin hinnalla saa jo soutuveneen. :wink:
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Pertti Kurki kirjoitti:Do dii, nyt on tilattu ja maksettu kaboat 18' pituudessa, eli suurin ja kaunein. Nyt on sitten monta porttia auki, jotka oli ennen visusti kiinni. Käänteentekevää, näkisin.
Ostit varmaankin siis Saturnin, mistä tilasit?

Kaboattia ja packraftia olen talven aikana monestikin pähkäillyt ja sama ajatus hinnoittelusta kuin tst:llä on käynyt mielessä. Erilaiset käyttötarkoituksethan noilla kahdella on, mutta jotenkin en vaan vielä ole saanut sulateltua noiden packraftien suht suolaista hintaa vielä kokonaan. Kaboattiin mulla olisi sopiva pieni prutkukin valmiina. Toisaalta kajakkikin kiinnostaisi jo omistamani avokanootin rinnalle, hankalaa... :?
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Löytyy ihan kotimaasta ja kilpailukykyiseen hintaan...
Kuvailutulkki
Vastaa Viestiin