Ka boat jokiretkeily
Yleisellä tasolla tuohon air floor / kova pohja -asiaan: kyse taitaa olla ensisijaisesti painosta ja sen merkityksestä siirreltävyydessäl Esim. omassa, tosin hieman KaBoatia leveämmässä paatissani ilmapohjan päälle tarkoitettu taiteltava, rakennetta jäykistävä kovapohja tehdasvarusteena painaa 18 kg! Luulisi kuitenkin, että valmistaja tuon on suunnitellut mahdollisimman tarkoituksenmukaisesta materiaalista. Tein itse korvaavan pohjan kumilevyistä lähinnä suojaamaan ilmapohjaa kahluukenkieni nastoilta. Painavaa on 2 mm:n kumilevykin!
Vähän sama juttu moottoriasiassa; painohyppäys 2,5 heppaisesta 5:een on huomattava; ja kantapään kautta on tullut huomattua, että esim. 27 kg:n moottori on aika raskas siirreltävä!
Vähän sama juttu moottoriasiassa; painohyppäys 2,5 heppaisesta 5:een on huomattava; ja kantapään kautta on tullut huomattua, että esim. 27 kg:n moottori on aika raskas siirreltävä!
^Voi muuten olla että Kaboatissakin on tuollainen irroitettava kovapohja tai mikä se sitten onkin. Tosiaan 2,5 hp konetta on paljon mukavampi kantaa kosken rantaa ylöspäin kuin 5 hp. Hannu YK:n videoista näkee että 2,5 heppaisen tehot ei riitä jos ajaa koskia ylös. Jos on kolme kaveria rinkkoineen niin voi olla että kaksi kantokeikkaa ei riitä vaan että tarvitaan kolme keikkaa kultakin ja meilläkin on ollut pisin kannettava koski 1,5-2 km. Sitten on mietittävä että tyhjentääkö Kaboatin alhaalla ja täyttää taas ylhäällä jolloin yksi mies kantaa sen kassissa. Itse olen sen täytenä kantamisen puolella mutta vaatii silloin kaksi kantajaa.
Asiaa sivuten; viime keväisen potkurisuojuscasen jälkeen nyt taitaa tulla asiaa samalle metallireiskalle paatin siirtelyyn liittyen .
Omassa mallissani siirtelen kumivenettäni autolla eri paikkoihin joelta toiselle ja jokivarressa. Kasaaminen ja purkaminen ottavat tunnin toista suuntaansa, joten taidanpa rakennuttaa jonkinlaisen "kelkan", jolla hilaan kasatun paatin peräkäryn päälle; kärryssä pitää olla kippi ja vinssi. Joo, ja kelkan pitää olla auton katolla kuljetettava, koska kärryn kanssa en viitsi körötellä 80 km/h mennen tullen Lapin perukoille. Kärryn voisi sitten vuokrata perillä. Paattihan varusteineen kulkee farmariauton sisällä ja näinollen kuljettajineen osan matkaa autojunan mukavassa kyydissä .
Omassa mallissani siirtelen kumivenettäni autolla eri paikkoihin joelta toiselle ja jokivarressa. Kasaaminen ja purkaminen ottavat tunnin toista suuntaansa, joten taidanpa rakennuttaa jonkinlaisen "kelkan", jolla hilaan kasatun paatin peräkäryn päälle; kärryssä pitää olla kippi ja vinssi. Joo, ja kelkan pitää olla auton katolla kuljetettava, koska kärryn kanssa en viitsi körötellä 80 km/h mennen tullen Lapin perukoille. Kärryn voisi sitten vuokrata perillä. Paattihan varusteineen kulkee farmariauton sisällä ja näinollen kuljettajineen osan matkaa autojunan mukavassa kyydissä .
Tällaiseen olisi helppo laittaa keulaan lisäsuoja aaltoja vastaan eli jatkaisi vain tuota keulaa. http://www.boatstogo.com/inflatable-catamaran-NC290.asp
^
Jep, korotettu nokka tuntuu lähes välttämättömältä, ainakin isommilla vesillä. Huomasin sen omakohtaisesti joutuessani mennä kesänä poikkeusolosuhteissa rynkyttämään kolmisen tuntia vasten metristä aallokkoa, jonka nostatti Atlantin suunnasta puhaltanut 8-9 m/s tuuli 70 km pitkän Torneträskin itäpäässä. Onneksi kesti paatti eikä moottorikaan sammunut.
Jep, korotettu nokka tuntuu lähes välttämättömältä, ainakin isommilla vesillä. Huomasin sen omakohtaisesti joutuessani mennä kesänä poikkeusolosuhteissa rynkyttämään kolmisen tuntia vasten metristä aallokkoa, jonka nostatti Atlantin suunnasta puhaltanut 8-9 m/s tuuli 70 km pitkän Torneträskin itäpäässä. Onneksi kesti paatti eikä moottorikaan sammunut.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Ostit varmaankin siis Saturnin, mistä tilasit?Pertti Kurki kirjoitti:Do dii, nyt on tilattu ja maksettu kaboat 18' pituudessa, eli suurin ja kaunein. Nyt on sitten monta porttia auki, jotka oli ennen visusti kiinni. Käänteentekevää, näkisin.
Kaboattia ja packraftia olen talven aikana monestikin pähkäillyt ja sama ajatus hinnoittelusta kuin tst:llä on käynyt mielessä. Erilaiset käyttötarkoituksethan noilla kahdella on, mutta jotenkin en vaan vielä ole saanut sulateltua noiden packraftien suht suolaista hintaa vielä kokonaan. Kaboattiin mulla olisi sopiva pieni prutkukin valmiina. Toisaalta kajakkikin kiinnostaisi jo omistamani avokanootin rinnalle, hankalaa...
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36