Ka boat jokiretkeily
Naruilla uittaminen koskissa?
Työn alla kumiveneen naruvarustelu. Olisiko antaa käytännön vinkkejä. Googletin, mutta en löytänyt/osannut etsiä sapluunaa vetoköysille.
Ankkuriköyden pituudeksi löysin ohjeellisen 3-5 kertaa veden syvyys, mutta entäpä uittoköydet?
Etuköyden kiinnitystavaksi löysin ohjeen solmun sijoittamiseksi paatin alle ”kolmiosainen kruunu” -solmun avulla.
Mikähän olisi toimiva pituus vetoköydelle?
Työn alla kumiveneen naruvarustelu. Olisiko antaa käytännön vinkkejä. Googletin, mutta en löytänyt/osannut etsiä sapluunaa vetoköysille.
Ankkuriköyden pituudeksi löysin ohjeellisen 3-5 kertaa veden syvyys, mutta entäpä uittoköydet?
Etuköyden kiinnitystavaksi löysin ohjeen solmun sijoittamiseksi paatin alle ”kolmiosainen kruunu” -solmun avulla.
Mikähän olisi toimiva pituus vetoköydelle?
^ Joku mainitsi vastauksena kysymykseeni ohjeelliseksi vetoköyden pituudeksi 8 m (ja kiinnityslenkkeihin +4 m). Vaikuttaa hyvältä lähtökohdalta, eikähän tuo tosiaan paljon paina vaikka alkuun varaisi hieman kokeiluvaraakin.
Ps. koeuitettu on; ei naruilla kuitenkaan vaan vasta moottorilla merellä. Hienosti pelitti
Ps. koeuitettu on; ei naruilla kuitenkaan vaan vasta moottorilla merellä. Hienosti pelitti
-
- Viestit: 4223
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Ottaisin 15m vetoköyttä, sen pitää olla kevyttä, ei helposti sotkeutuvaa, eikä vettä imevää, kelluvaa, jos osoittautuu turhan pitkäksi todella helppo lyhentää, toisinpäin vaikeaa. Pitää olla myös peräköysi, jota käytetään vedossa säätelemään venhon etäisyyttä rannasta, ylipäätänsä ohjailuun virrassa(kivien kierto jne.) pirun tärkeä.
Niin tuntuu olevan, kuten lajissa kuin lajissa, että paljon on opittavaa. Alkeista alkaen.
Katselin uudestaan Hannu YK:n hienot Kaboat -videot, ja aika pitkä oli ainakin hänen uittoköysivyyhtensä.
Tulipa mieleen, että köysi kannattanee laittaa taluttajaansa kiinni, ettei vahingossakaan pääse venho karkaamaan ja huilaamaan yksikseen alavirtaan. Viisaus taitaa olla siinäkin, jota hieman ihmettelin moottorin manuaalia selaillessani, että prutku pitäisi varmistaa venhoon köydellä tai vaijerilla. Ilmeisestikin samasta syystä kuin kaikki paatissa kuljetettavat irralliset astiat ja nyssäkätkin .
Katselin uudestaan Hannu YK:n hienot Kaboat -videot, ja aika pitkä oli ainakin hänen uittoköysivyyhtensä.
Tulipa mieleen, että köysi kannattanee laittaa taluttajaansa kiinni, ettei vahingossakaan pääse venho karkaamaan ja huilaamaan yksikseen alavirtaan. Viisaus taitaa olla siinäkin, jota hieman ihmettelin moottorin manuaalia selaillessani, että prutku pitäisi varmistaa venhoon köydellä tai vaijerilla. Ilmeisestikin samasta syystä kuin kaikki paatissa kuljetettavat irralliset astiat ja nyssäkätkin .
Onko kukaan hommaillut hiljattain Kaboatia? Mielenkiintoinen hinnoittelupolitiikka jos vertaa kaboatien hintoja ja packracftien hintoja. Näinköhän tyhmää kusetetaan tuossa pack-hinnoittelussa? Tietenniin ne ovat keveitä ja kestäviä mutta kun miettii mitä kaboat sisältää ja kestää niin maksetaanko packissä aivan liian paljon keveydestä? Tietysti jos ostaja ja myyjä ovat molemmat tyytyväisiä niin silloinhan kaikki on hyvin.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Olen liikkunut kumikanootilla ja kapealla kumiveneellä, jossa oli moottori, mm. Ivalojoella. Ei epäilystäkään etteikö kaboat olisi soiva peli. Luulen myös, että se liikkuu yllättävän pienellä koneella eli 2.5 hp riittää lähes joka paikkaan. 16-jalkainen ei muuten ole tolkuttoman pitkä, n. 60 cm lyhyempi kuin tavallinen jokivene (5,5 m). Semmoiseen mahtuu kahden varusteet ja yksin liikkuu kuin tyhjää. Tekeeköhän kukaan kovalla pohjalla?
Kuvailutulkki
Nyt olisi iskun paikka koska näyttää löytyvän muutama kpl -50%, aiemmin en ole moista alea näillä sivuilla nähnyt ja varmaan kohta on 0-saldo. http://www.boatstogo.com/kayaks_sk430.asp
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36
Saturnin tuotekuvaksissa on paljon parannettavaa jos ym. pitää paikkansa. Esim. kun puhutaan rib-kumiveneistä, niin kyse on kovapohjaisista veneistä. Pohja voi olla alumiinia, vaneria tai jotakin muuta, mutta ei samaa kuin ponttooneissa. Kun Saturn kertoo mikä on PVC:n paksuus pohjassa, joka on "Air Floor", niin tuskin kellekään voi tulla mieleen, että pohja on kova ja puhutaan ponttoonien pohjista. Ihmettelen suuresti. Mitä materiaalia Saturnin kovat pohjat ovat ja monestako palasta ne koostuvat?tst kirjoitti:^Sama Saturn-botski, siinä on jonkunlainen kova pohja keskellä mutta ei siis ponttooneissa. Se näkyy esim. tuossa linkin 14' :ssa, kuvassa jossa pohja on ylöspäin.
Kuvailutulkki
Vene on siis kaverilla joten en osaa vastata mutta muistaakseni pohjassa on pituussuuntaan nähden poikittain jotain matskua olevia levyjä ja Kaboatinhan voi siis taitella kantosäkkiin. Kannattaa kysyä vaikka tuolta Tanskasta. 5 heppainen on parempi jos nousee jokia ylöspäin, tuo 2,5 heppainen toimii kyllä järvillä mutta puhti loppuu ainakin raskaammalla kuormalla virrassa.