Saako ajella maastossa?

Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Nykyisissä sähköpyörissä toimintasäde akun avustamana n. 50km.
No niin oli siinä minunkin pyörässä. Niin siis uutena ja tasamaalla optimioloissa. Kolmantena vuonna enää 30 km ja neljäntenä 1 km.
Sähköpyörä painaa luokkaa 25 kg akkujen kanssa kun carbon maastopyörä painaa 9 kg jolloin siinä tyypillisesti on 100 kg painoraja ml. pyörä eli kuskille jää 85 kg ja repulle 6 kg, 85+6+9 = 100 kg.

Kannattais näiden kirjoittajien lukea aiempia juttuja eikä vängätä koko ajan omiaan. Sähköpyörä ei toimi maastossa ei ole uhka tai ennuste ennen merkittäviä teknisiä läpimurtoja tuskin heti niidenkään jälkeen. Oletan ne tulee maastoon aika pienillä akuilla ja aluksi erittäin kalliina brake energy renegeration konseptina hiilikuiturungoilla painon eliminoimiseksi.


omat polut
Viestit: 4225
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Haibike enduro maastopyörä painaa akun kanssa 19kg, ei paha.
http://electric-bikes.findthebest.com/l ... perrace-28

Täysjoustona painaa 21kg, kantavuus 110kg.
Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Mun mielestä 19 kg saati 21 kg maastossa on "tosi paha". Jo 15 kg markettipyörän ja 9 kg carbonin välillä ero kuin yö ja päivä, se on 1 tunti 3 tunnin reissussa. Siinä missä 15 kg hyytyy ylämäessä 9 kg menee heittämällä ylös kuin vuorikauris. Ja poluilla joudut koko ajan jarruttelemaan ja kiihdyttelemään siinä se paino tuntuu.
omat polut
Viestit: 4225
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^No mutku siinä on just sitä varten se sähkö, kepeästi menee, ei paino tunnu.
Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^ Mutku se ohjaustehostin puuttuu.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

50 km

Paljonko oli se Anterin tien alamäki?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Paljonko oli se Anterin tien alamäki?
Anteriin päin mennessä 2,5 km tai 3,0 km. Riippuen kumpaa tarkoitit.

------------

Tuo Haibike on "jostain" syystä esitelty kuvissa vain asfaltilla ajettaessa.
Olisiko esim se että ilmoitettu ajomatka 40 km (poljettaessa) toteutuu vain asfaltilla ja ja vain kohtuullisilla korkeuseroilla...

Neljän tunnin latausaikakaan ei hirveästi auta pidemmälle maastoon ajamista, kun ilman polkemista tuo ajomatka on alle puolet ilmoitetusta. Todennäköisesti vain kolmasosa, jos sitäkään.
Eli esim Raja-Jooseppi - Anterin pyöräparkin laavu väliä ei menisi ilman polkemista edes toiseen suuntaan kokonaan.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Asuinpaikkani lähistöllä on runsasti polkuja ja maastopyöräilijät käyttävät samoja polkuja. Nyt kun metsissä on runsaasti kosteutta niin vähänkin pehmeissä paikoissa tulee aika ilkeää jälkeä.
Varmasti osa osaa kiertää tällaiset paikat mutta aina on niitä jotka eivät muista ottaa muita käyttäjiä huomioon. Fatbiken jälkiä näissä märissä paikoissa ei juurikaan näy.

https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... EbHhJCXBV1
diver
Viestit: 2406
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

amatööri
Viestit: 3516
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

^

Juu. Käveleminen rinkka selässä on vanhanaikaista :shock: .
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Hanu
Viestit: 4035
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Ja rahaa liikkuu kovin vähän.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

"On vaikea kuvitella enduropyörää parempaa laitetta tutustua syvälle koskemattoman Lapin loputtomiin erämaihin, aina kymmenien kilometrien päähän lähimmistä teistä, ja vielä etäämmälle muista ihmisistä."

Ei Suomen lapin erämaat ole loputtomia, muutama kymmenen kilometriä autoteiden välissä. Suomessa ollaan aika vanhanaikaisia näissä päristelyasioissa. Paljon moottoripyörällä ajaneena ei tulisi mieleenkään mennä ajamaan salolle.
oaivi
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Toistakymmentä motoristia oppaineen safarilla ja "kymmenien kilometrien päässä muista ihmisistä". :lol:
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Ja "koskematon erämaa", jossa on enduroura. Vaikka tuossa jutussa koskematon erämaa oli mainoslause jota ei edes oletettu otettavan kirjaimellisesti, niin koskemattomuus taitaa muutenkin olla katsojan silmässä. Olen ollut monesti paikassa jossa en ole nähnyt jälkiä ihmisestä mutta tuskinpa koskaan sellaisessa josta minua osaavampi ei olisi niitä löytänyt. Olikohan täällä jossain ketju jossa kyseltiin mitä vaaditaan itse kunkin koskemattomaan erämaahan?

Uusiutuvasti koskemattomuutta käyttävä:
- enduropyöräilijä lähtee maastoon vasta kun edellisen ajelun jäljet ovat peittyneet
- retkeilijä kulkee sitä mukaa kun jäljet katoavat

ööö, taidanpa lähteä kuutamomelonnalle
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Suosittelisin jokaisen hyväksyvän sen että Suomessa ei ole koskematonta erämaata enää pitkään ollut. Säästäisi hermoja kun sitä olematonta yrittää löytää. Jossain Kanadassa tai Siperiassa saattaa vielä löytää sitä koskemattomuutta ellei halua mennä Afrikkaan saakka.
Vastaa Viestiin