Mopon tehoa ei sinänsä ole käsittääkseni rajoitettu. Sen sijaan iskutilavuus (max 50 cc) ja nopeus (max 45 km/h) on. Omissa mopoissani on ollut 1,85 hv ja 3,48 hv.omat polut kirjoitti:Muistelen synkästä nuoruudesta että mopon teho oli laissa rajoitettu 1.5hv, joka on vain hitusen enemmän kuin 1000W, nykysäädöksistä en tiedä. En vieläkään usko että kilowatin ratas menee polkupyöräksi.
Saako ajella maastossa?
- Sokosti Suomujoki
- Viestit: 2405
- Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
-
- Viestit: 4223
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
- rellusitikka
- Viestit: 2645
- Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
- Paikkakunta: Toholampi
Trafi:
Mopo
Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.
Mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho on enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.
15.10.2005 alkaen on mopolla ollut mahdollista kuljettaa aikuistakin matkustajaa, jos mopon rekisteröintitodistuksessa on merkintä matkustajapaikasta. Muulla kuin matkustajan kuljettamiseen tarkoitetulla mopolla voi kuljettaa enintään 10-vuotiasta lasta, mikäli lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset.
Mopo
Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.
Mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho on enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.
15.10.2005 alkaen on mopolla ollut mahdollista kuljettaa aikuistakin matkustajaa, jos mopon rekisteröintitodistuksessa on merkintä matkustajapaikasta. Muulla kuin matkustajan kuljettamiseen tarkoitetulla mopolla voi kuljettaa enintään 10-vuotiasta lasta, mikäli lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
^Taitaa rajoittaa maksimitehon 250 Wattiin. Mutta direktiivi saattaa muuttua vuoden 2015 lopussa.
tuolla.
tuolla.
Maastoliikennelaissa ei moottorikäyttöisellä ajoneuvolla viitata Ajoneuvolain määritelmiin, jossa polkupyöräkin on määritelty, vaan pykälä kuuluu näin:
"3 § Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla liikkuvaa kulkuvälinettä, joka kulkee maalla tai jäällä taikka kulkiessaan tukeutuu maahan taikka jäähän eikä kulje kiskoilla"
Tässä jää varaa tulkinnoille. Jos asia kuumenee, tähän ehkäpä saadaan ennakkopäätös tai asetuksen täsmennys.
"3 § Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla liikkuvaa kulkuvälinettä, joka kulkee maalla tai jäällä taikka kulkiessaan tukeutuu maahan taikka jäähän eikä kulje kiskoilla"
Tässä jää varaa tulkinnoille. Jos asia kuumenee, tähän ehkäpä saadaan ennakkopäätös tai asetuksen täsmennys.
Kannattaa tässä keskustelussa pitää mielessä olennainen ero sähköpolkupyörien ja sähkömopojen välillä: sähköfillarissa moottori EI toimi jos kuski ei polje ja moottori lopettaa toiminnan kun nopeus ylittää 25 km/h. Sähkömopoissa moottori toimii taas kun vääntää kahvaa. Maksiminopeus on 45 km/h.
Syy tuohon 1000 W tehoon on nimenomaan tavarapyörät. Niiden kehitykselle korkeampi teho on erittäin positiivinen juttu. Jos fillarissa on kuskin lisäksi 100 kiloa tavaraa, fillarin oma paino 30 kiloa, niin tuollaiset 500-800 W tehoa on ihan kiva kun painaa ylämäkeen.
Hollannissa on jo miljoona sähköpyörää ja vain reilu tuhat sähköautoa. Siihen nähden miten paljon sähköautoista on vuosikymmeniä höpötetty, niin sähköpyöristä on puhuttu todella vähän. Ja ne muuttavat meidän liikennettä rajusti jo seuraavien viiden vuoden aikana.
Syy tuohon 1000 W tehoon on nimenomaan tavarapyörät. Niiden kehitykselle korkeampi teho on erittäin positiivinen juttu. Jos fillarissa on kuskin lisäksi 100 kiloa tavaraa, fillarin oma paino 30 kiloa, niin tuollaiset 500-800 W tehoa on ihan kiva kun painaa ylämäkeen.
Hollannissa on jo miljoona sähköpyörää ja vain reilu tuhat sähköautoa. Siihen nähden miten paljon sähköautoista on vuosikymmeniä höpötetty, niin sähköpyöristä on puhuttu todella vähän. Ja ne muuttavat meidän liikennettä rajusti jo seuraavien viiden vuoden aikana.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
- Sokosti Suomujoki
- Viestit: 2405
- Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37
Miten tuommoisessa riittää akku? Jos polkaisen sähkön kera Joosepista Anteriin. Entä purkautuuko akku sillä aikaa kun saunon pari kolme päivää Keskolla? Ja riittääkö virta takaisin Jooseppiin?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
-
- Viestit: 388
- Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
- Paikkakunta: Espoo
Ei ole kokemusta juuri tuosta laitteesta mutta se kokemus joka on vanhemmasta sähköpyörästä on että tuote on vielä keskeneräinen etenkin maasto- ja polkuajoa ajatellen.
Kiinassahan niitä on 100 miljoonaa ja Hollannissa Tanskassa ym. tuulisilla tasamailla mutta niitä käytetään työmatka-ajoon. Hyöty on ettei tule hiki vaan voi ajaa ilman pyöräilyvaatteita ja suihkua.
Akku ja sen vaatimat rakenteet kaksinkertaistavat pyörän painon. Tasamaalla painolla ei ole niin väliä mutta poluilla on kovasti väliä ja polkupolkupyörän tärkein ominaisuus on keveys ja ketteryys.
Yksi tarvittava innovaatio olisi jarruenergian talteenotto joka on jo uusissa henkilöautoissa. Kun se saadaan polkupyöriin akku voisi olla pienempi ja kevyempi mutta lataa alamäissä. Ylämäissä saisi hetkellisen "sähköturbon". Nythän kun ajat pistokeakun tyhjäksi se on raskas hyödytön painolasti ja ylämäkimaastossa akku tyhjenee nopeasti.
Lisäksi mun sähköpyörässä akku kesti Espoon tasamaa-ajoa 3 vuotta ja kun kysyin uusi maksaisi 367 €. Kalliimpaa kuin autoilu. Kiitos ei.
Keskeneräisyyden takia sähköpyörät ei ole lyöneet läpi ja myynti Suomessa on pudonnut. Toistaiseksi en hankkisi sähköpyörää mutta kehitys kehittyy.
Kiinassahan niitä on 100 miljoonaa ja Hollannissa Tanskassa ym. tuulisilla tasamailla mutta niitä käytetään työmatka-ajoon. Hyöty on ettei tule hiki vaan voi ajaa ilman pyöräilyvaatteita ja suihkua.
Akku ja sen vaatimat rakenteet kaksinkertaistavat pyörän painon. Tasamaalla painolla ei ole niin väliä mutta poluilla on kovasti väliä ja polkupolkupyörän tärkein ominaisuus on keveys ja ketteryys.
Yksi tarvittava innovaatio olisi jarruenergian talteenotto joka on jo uusissa henkilöautoissa. Kun se saadaan polkupyöriin akku voisi olla pienempi ja kevyempi mutta lataa alamäissä. Ylämäissä saisi hetkellisen "sähköturbon". Nythän kun ajat pistokeakun tyhjäksi se on raskas hyödytön painolasti ja ylämäkimaastossa akku tyhjenee nopeasti.
Lisäksi mun sähköpyörässä akku kesti Espoon tasamaa-ajoa 3 vuotta ja kun kysyin uusi maksaisi 367 €. Kalliimpaa kuin autoilu. Kiitos ei.
Keskeneräisyyden takia sähköpyörät ei ole lyöneet läpi ja myynti Suomessa on pudonnut. Toistaiseksi en hankkisi sähköpyörää mutta kehitys kehittyy.
-
- Viestit: 4223
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
"Sähköavusteinen maastopyörä on mörkö". Tuommoinen sattui Relaasta silmään:
http://www.relaa.com/sisalto/artikkelit/s%C3%A4hk%C3%B6avusteinen-maastopy%C3%B6r%C3%A4-m%C3%B6rk%C3%B6
http://www.relaa.com/sisalto/artikkelit/s%C3%A4hk%C3%B6avusteinen-maastopy%C3%B6r%C3%A4-m%C3%B6rk%C3%B6
Kiinan 100 miljoonaa sähköpyörää on vähän erilaisia kuin nää EU:ssa sallitut. Kiinalaiset kulkevat kuulemma 45 km/h.
Yksi merkittävä etu sähköpyöristä arkikäytössä on se, että ne pidentään potentiaalisia matkoja. Harva ihminen innostuu töihin polkemaan yli 7-8 kilometriä, mutta sähköpyörällä 15-20 km saattaa moneltakin sujua - ja kaupunkialueilla ruukassa autoa nopeammin. Tämän vuoksi uskon, että ne lyövät nopeasti läpi arkiliikennevälineinä. Tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia.
Yksi merkittävä etu sähköpyöristä arkikäytössä on se, että ne pidentään potentiaalisia matkoja. Harva ihminen innostuu töihin polkemaan yli 7-8 kilometriä, mutta sähköpyörällä 15-20 km saattaa moneltakin sujua - ja kaupunkialueilla ruukassa autoa nopeammin. Tämän vuoksi uskon, että ne lyövät nopeasti läpi arkiliikennevälineinä. Tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
-
- Viestit: 4223
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo