Kaasukeittimen valinta

Loriane
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Elo 2014 15:18

Kaasukeittimen valinta

Viesti Kirjoittaja Loriane »

Olen miettinyt kaasukeitintä, lähinnä yhden henkilön ruuanlaittoon. Joten otan asian siksi esille täällä.

Kun katson keskustelun aiheita, yhä useampi keittimen aihe keskittyy tuulisuojaan ja hiljentämiseen. Joten ilmeisesti tässä suunnassa on yleistä tarvetta. Joka ilmeisesti kannattaisi ottaa huomioon jo alusta lähtien. Puhutaan ihan yleisellä tasolla siis joko niin että laittaa oikein ruokaa tai sitten keittää vain vettä ruuan tekemiseen.

Joten mitä itse ajattelette nykyään saatavilla olevista kaasukeittimistä.

Pitäisikö keskittyä vain veden keittämiseen vai oikein ruuan valmistamiseen?
Kannattako hankkia pullon päälle tuleva keitin vai sellainen joka seisoo omilla jaloillaan?
Pitäisikö hankkia valmiiksi joku hiljainen esimerkiksi MRS Wisperlite Universal?
Pitäisikö hankkia sellainen keitin jossa tulee mukana oma tuulisuoja?
Pitäisikö hankkia keitin jossa on oma erikoiskattila vai ostaa erikseen kattila?
Pitäisikö keitin toimia myös jollain muulla kuin kaasulla esimerkiksi talven takia?

Jos nyt olisitte hankkimassa kaasukeitintä niin minkä valitsisitte ja miksi?


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kaikkihan nuo on henkilökohtaisia makuasioita. Koskaan en ole törmännyt keittimeen, jonka ääni olisi häirinnyt minua.
Olen ajatellut hakea Biltemasta seuraavan keittimen, sitten kun on tarvetta, jos silloin on tuota kevyttä mallia vielä saatavilla.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

TREKKING kirjoitti:Kaikkihan nuo on henkilökohtaisia makuasioita. Koskaan en ole törmännyt keittimeen, jonka ääni olisi häirinnyt minua.
Mä olen, Primuksen Multifueliin. Se piti hirveää meteliä, ennen kuin sain vinkin, että kun keittimen hehkulevyn läpi ruuvaa peltiruuvin kaasuvirran ohjuriksi, niin hiljenee. Ja hiljeni. :)

Itse keitimen valinta riippuu paljon tarpeesta. Jos kaikki ruoka pitää sillä tehdä, niin satsaisin enemmän kuin jos on mahdollisuus kokata myös nuotiolla. Jos kulkijoita on on yli yksi, niin Trangia kaasu- tai bensapolttimella on aika lyömätön: tukeva, kestävä ja sietää tuulta. Jos taas matkaa yksin, niin on turhan iso ja painava. Tällöin pieni pullon päälle asetettava poltin puoltaa paikkaansa, vaikka onkin liki joka suhteessa huonompi.

Eikä sinoli-Trangiakaan huono ole. Hieman tehoton, hankalasäätöinen ja painava polttoaine, mutta melkoisen idioottivarma. Mutta ihan käypäinen peli kesäkäyttöön.
jarski
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Maalis 2011 23:31
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Re: Kaasukeittimen valinta

Viesti Kirjoittaja jarski »

Loriane kirjoitti:Olen miettinyt kaasukeitintä, lähinnä yhden henkilön ruuanlaittoon. Joten otan asian siksi esille täällä.

Kun katson keskustelun aiheita, yhä useampi keittimen aihe keskittyy tuulisuojaan ja hiljentämiseen. Joten ilmeisesti tässä suunnassa on yleistä tarvetta. Joka ilmeisesti kannattaisi ottaa huomioon jo alusta lähtien. Puhutaan ihan yleisellä tasolla siis joko niin että laittaa oikein ruokaa tai sitten keittää vain vettä ruuan tekemiseen.

Joten mitä itse ajattelette nykyään saatavilla olevista kaasukeittimistä.

Pitäisikö keskittyä vain veden keittämiseen vai oikein ruuan valmistamiseen?
Kannattako hankkia pullon päälle tuleva keitin vai sellainen joka seisoo omilla jaloillaan?
Pitäisikö hankkia valmiiksi joku hiljainen esimerkiksi MRS Wisperlite Universal?
Pitäisikö hankkia sellainen keitin jossa tulee mukana oma tuulisuoja?
Pitäisikö hankkia keitin jossa on oma erikoiskattila vai ostaa erikseen kattila?
Pitäisikö keitin toimia myös jollain muulla kuin kaasulla esimerkiksi talven takia?

Jos nyt olisitte hankkimassa kaasukeitintä niin minkä valitsisitte ja miksi?
Tää on tosiaankin vaikea kyssäri kun on erilaisia käyttötarkoituksia, olosuhteita ja sitten vielä käyttäjäkohtaisia vaatimuksia.

Itse kommentteja tuohon kyselylistaan:
-Keitän vain vettä ja suosin lisää-vain-vesi pussiruokia. Yksikin pohjaanpalanut paska ketuttaa lapissa vaan liikaa. Tiskaus muutenkin on melko tylsää hommaa.
-Pullon päälle vai letkulla - tämä on ehkäpä tärkein kysymys itselle. Pullon päälle tuleva on kevyt ja pieni, mutta 1/3 kaasusta jää tunturilapissa yleensä hankalasti poltettavaksi. Letkullisella voi vetää pullon tyhjäksi ja muutenkin palaa paremmin. Toisaalta letkullinen on isompi, painavampi ja kalliimpi.
-Itsellä nyt Express Stove, ja kyllä se melkoinen suihkuhävittäjä on täysillä. Muut ominaisuudet kuitenkin ratkaisevat ja häiritsevän äänen hyväksyy.
-Monet omat tuulisuojat ovat tyydyttäviä, mutta ehkäpä itse kallistun folioon.
-Itse olen valinnut tavallisen kattilan. Syynä hinta, minulle sopiva koko ja paino.
-Minulle riittää pelkkä kaasu kun kesällä tunturilapissa keittelen. Talvella keittelen etelässä risuilla.

Valintani siis linkin vehje, diy foliotuulisuojalla ja vaikkapa trangian pienemmällä kattilalla ja paistinpannulla/kannella. Tästä innostuneena voisi jopa tilata...
http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... essspider/
Sensaatiomaista, tulitaistelu osterien kesken!
http://adventuresofolodinvalid.blogspot.fi/
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Kaasukeittimen valinta

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Loriane kirjoitti: - -
Pitäisikö keskittyä vain veden keittämiseen vai oikein ruuan valmistamiseen?
Kannattako hankkia pullon päälle tuleva keitin vai sellainen joka seisoo omilla jaloillaan?
Pitäisikö hankkia valmiiksi joku hiljainen esimerkiksi MRS Wisperlite Universal?
Pitäisikö hankkia sellainen keitin jossa tulee mukana oma tuulisuoja?
Pitäisikö hankkia keitin jossa on oma erikoiskattila vai ostaa erikseen kattila?
Pitäisikö keitin toimia myös jollain muulla kuin kaasulla esimerkiksi talven takia?

Jos nyt olisitte hankkimassa kaasukeitintä niin minkä valitsisitte ja miksi?
Pitäisi.

Ja parasta lienee vastata aluksi itse kysymykseen "Pitäisikö keskittyä vain veden keittämiseen vai oikein ruuan valmistamiseen?" Siitä pääsee sitten eteenpäin. Molemmat lähetsymsitavat ovat mahdollisia, mutta vaikuttavat optimaalisiin välineisiin. Vaikka yleensä kompromissiin päädytäänkin.

Jos ostaisin nyt itse kaatukeittimen, ostaisin saman kuin nytkin: Montauk Gnat (eli Firemaple jokujokujoku, jne. myydään useilla nimillä). Syyt: kevyt, pieni ja säädössä hyvä tuntuma. Kattilaksi ostaisin korkean 1,4-1,5L titaanikattilan. Koko ja muoto sopii omaan 1-2 hlö käyttöön. Nyt vastaava non-stick ja vaikka Edelridin pinnoite onkin kestänyt hyvin, vaatii se muovilusikat. Titaani olisi myös huolettomampi puhdistaa noeasta nuotiokäytön jälkeen.

PS. Whisperlite Universal ei ole hiljainen. Bensakeittimeksi se on hiljaisemmalta puolelta, mutta kaasukeittimeksi ei mikään ihmeellinen tapaus. Jos et kaipaa mahdollisuutta käyttää nestepolttoaineita, en edes harkitsisi.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Makuasioita, kumpaan mieltyy, kaasuun vai sprii-keittimeen. Ja onko kaasukeitin päälle ruuvattava vai letkullinen.
Olen käyttänyt trangian sprii-keitintä yhtä vaille kaikilla reissuillani.
Välillä tarvitsee vain veden keittoon, välillä pidempään kokkailuun. Kummassakaan en ole huomannut ongelmia, mukavan leppoisaa ja hauduttelut yms. hoituu ihan näpsäkästi:)
Jonkinlainen huono puoli on nokeaminen ja paino, jos sellaisia haluaa etsiä.
Tänä vuonna oli mukana ensimmäistä kertaa päälle ruuvattava kaasukeitin, en ihastunut ainakaan vielä. Voihan olla kyse tottumuksen voimastakin.
Päälle ruuvattava tarvitsee kyllä ehdottomasti myös jonkinlaisen tuulisuojan, ainakin Kilpparin maastoissa.

Käytössäni on alumiinikattilat ja pinnoitettu paistinpannu. Pannu on kestänyt hyvin, pinnan rikkimeno menee ihan omaan (ja kaverin) piikkiin :)
Yhtenä vuonna kulutin kattilan hakkuuttamisella pintaa kun en muistanut laittaa mitään väliin ja yhden kerran kaloja paistaessa kerkesi kaveri sörkkiä puukolla (pannua :) ) ennen kuin ehdin komentamaan puulastan käyttöön. Toimiva peli edelleen silti, ei tarraa kiinni.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Pääsin pari vuotta sitten mukaan testiryhmään missä oli n 10 kpl erilaisia kaasukeittimiä ja hinnat vaihtelivat ehkä 15 ja 130 euron välillä. Keittimien polttimet näyttävät hyvin samanlaisilta. Taitaa olla kiinassa muutama tehdas joka tekee polttimet ja valmistajat tekevät muut kilkkeet makunsa mukaan. Suurimmat erot olivat kattilan kannakkeiden liukkaudessa. Pitemmässä käytössä nämäkin erot varmaan kutistuisivat. Hinta ei mitenkään ollut verrannollinen laatuun. Suurin osa oli päälle ruuvattavia. Joukossa taisi olla pari letkullista mallia.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Re: Kaasukeittimen valinta

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Korpijaakko kirjoitti:PS. Whisperlite Universal ei ole hiljainen. Bensakeittimeksi se on hiljaisemmalta puolelta, mutta kaasukeittimeksi ei mikään ihmeellinen tapaus. Jos et kaipaa mahdollisuutta käyttää nestepolttoaineita, en edes harkitsisi.
Tästä täysin samaa mieltä. Jos tarkoitus ei ole retkeillä talvella tai matkustaa kaukomaille (jossa kaasua voi olla vaikea saada) niin bensakeitin on aika turha. Siinä on vain kovempi meteli ja enemmän hajoavia osia, ja lisäksi on hankalampi sytyttää ja tarvitsee puhistushuoltoa.

Yksi ihan hyvä vaihtoehto on perustrangia ja siihen Trangian oma kaasupoltin. On hiljainen, kevyt, tukeva ja luotettava keitin. Lisäksi kaksi kattilaa on hyvä apu monenen ruokahommaan ja veden säilyttämiseen. Ei käytännössä paina paljoa tuollaista pullonpäälipolttimella olevaa keitintä enempää.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Tärkeintä on keveys. Siispä katse alle 50 gramman keittimiin. Suomesta ei löydy, kun täällä kauppiaat ovat vielä trangia-ajassa.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Loriane
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Elo 2014 15:18

Viesti Kirjoittaja Loriane »

Noissa omilla jaloilla seisovissa se kaasu taitaa kiertää sen liekin kautta, mutta kaasupullon päällä olevissa se kaasu tulee suoraan pullosta. Onko tuolla merkitystä?
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Tärkeintä on keveys. Siispä katse alle 50 gramman keittimiin. Suomesta ei löydy, kun täällä kauppiaat ovat vielä trangia-ajassa.
Pitipä oikein punnita, mitä Trangia painaa. Omani siis vuodelta miekka ja kirves, mutta tuskin se on muuttunut. Minimivarustuksella:
- runko ja tuulisuoja, 410g
- kattila 1,75 teflon, 150g
- kansi, 30g
- kaasupoltin, 200g (katsottu jostain netistä)

yhteensä 790g.

Onhan tuo kieltämättä hieman enemmän kuin kevyimmät titaanikattilat + kaasupoltin + foliotuulisuoja. Tosin aito grammanviilaaja viilaa puolet pois Trangian alustasta ja ostaa siihenkin titaanikattilan. :)

Ehkä mä vain tykkään Trangiasta, kun on niin älyttömän tukeva kokata. Sopan kaataminen maahan tunturissa ei juuri mieltä ylennä. :)
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Tuli vielä mieleeni, että jollain viikon retkellä pitäisi varmaan laskea jo keittimen hyötysuhdekin keskimääräisessä tuulessa. Kovin avoin kattila kuluttanee enemmän kaasua, kuin suojainen trangiatyyppinen keitin. Vaatikaamme tiedettä grammanviilaukseen. :D
Loriane
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Elo 2014 15:18

Viesti Kirjoittaja Loriane »

Eikö se Trangia kaasu ole hieman sama kuin Primus EtaPower EF?
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuo olisi (hyotysuhde) tosi hyva tietaa. Pirtua joutuu varaamaan tuulessa (vaikka olisi suoja) jopa 60% enemman kuin tyynella.

Ja sita kautta esim. viikon reissulla Reactor-tyyppinen, taysin suojattu keitin saattaa olla kevein (polttoaineen kulutus ja pullo ml.), vaikka alkupainoa reilusti onkin enemman? Siis verrattuna muihin kaasuvehkeisiiin, tai vaikkapa ylipaataan.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Olen supistanut kaasukeittimeni kolmeen kappaleeseen:

Raskaammin varustetuilla leirityyppisillä retkillä Trangia kaasupolttimella ja melko laajalla keittiövarustuksella.

Vaativissa oloissa ja muutoinkin rauhallisilla vaelluksilla keskikoon Reactor roikottimella.

Kevytrakenneretkillä Primuksen vanha Titaanipoltin.
Vastaa Viestiin