Kaasukeittimen valinta

hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

Sinä sen jo totesit. Primus on laadukas ja kestävä tuotemerkki. Esittämäsi keitin sopii vakaana ja järeänä hyvin kokkailuun isommalla porukalla suurillakin kattiloilla tai paistamiseen kalastusreissuilla. Varmasti hyvä valinta. Ainoa miinus on paino jos varusteiden painolla on merkitystä. Itse käytän noin 300g kevyempää keitinsysteemiä eikä varsinaista keittimen tuulisuojaa ole mukana. Siten esimerkiksi avotunturissa keittopaikka täytyy valita huolella ja tarvittaessa kokata teltan absidissa. Miinusta on se että pienikin tönäys kaataa kattilan ja kaasua saattaa joskus kulua ylimääräistä. Kokeilemalla löytyy itselle sopiva varustus. Se on mukavaa mutta tulee harmittavaa kyllä melko tyyriiksi.


tst
Viestit: 6534
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

tst kirjoitti:Ajattelin hommata kevyen kaasukeittimen varuiksi koska luulin että kätköistä löytyneeseen Primus 2281 -keittimeen ei saa enää kaasupatruunaa. Ilmeisesti siihen käy myynnissä oleva patruuna "Unsurprisingly, Campingaz cartridges fit the stove." Jos näin on niin tällä mennään ja vanhassa kaasussakin on vielä potkua: https://goo.gl/T4xTCc
Jos ajautuu ja yleensäkin pääsee kesällä puuttomalle alueelle niin voisin turvautua kaasukeittimeen. Käyköhän tähän vanhaan keittimeen jokin lähempää löytyvä patruuna kuin mainittu Campingaz?
Rinkkala46
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Joulu 2013 11:45

Kaasukeittimen valinta

Viesti Kirjoittaja Rinkkala46 »

tst kirjoitti:
tst kirjoitti:Ajattelin hommata kevyen kaasukeittimen varuiksi koska luulin että kätköistä löytyneeseen Primus 2281 -keittimeen ei saa enää kaasupatruunaa. Ilmeisesti siihen käy myynnissä oleva patruuna "Unsurprisingly, Campingaz cartridges fit the stove." Jos näin on niin tällä mennään ja vanhassa kaasussakin on vielä potkua: https://goo.gl/T4xTCc
Jos ajautuu ja yleensäkin pääsee kesällä puuttomalle alueelle niin voisin turvautua kaasukeittimeen. Käyköhän tähän vanhaan keittimeen jokin lähempää löytyvä patruuna kuin mainittu Campingaz?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... upatruunat
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

tst kirjoitti:
tst kirjoitti:Ajattelin hommata kevyen kaasukeittimen varuiksi koska luulin että kätköistä löytyneeseen Primus 2281 -keittimeen ei saa enää kaasupatruunaa. Ilmeisesti siihen käy myynnissä oleva patruuna "Unsurprisingly, Campingaz cartridges fit the stove." Jos näin on niin tällä mennään ja vanhassa kaasussakin on vielä potkua: https://goo.gl/T4xTCc
Jos ajautuu ja yleensäkin pääsee kesällä puuttomalle alueelle niin voisin turvautua kaasukeittimeen. Käyköhän tähän vanhaan keittimeen jokin lähempää löytyvä patruuna kuin mainittu Campingaz?
Näyttäisi aivan tavalliselta venttiilittömältä puhkaistavalta kaasupatruunalta. Ainakin toistaiseksi olen niitä löytänyt Suomesta (parin kolmen vuoden välein ostellut). Minulla sattuu olemaan 60 luvun puolivälistä originaali metallinen Campingaz keitin, joka pelittää edelleen. Pitäisi laittaakin tonne kestävien retkeilyvälineiden säikeeseen
tst
Viestit: 6534
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Kiitoksia! Ite oon luonnontulimiehenä onnistunut välttämään kaasukeittimiä, eikä niitä ole ees reissussa ollut. Viimeksi paistelin kananmunia isommalla kaasukeittimellä Lentuankuskella joskus -85. Voiko tuollaisen puhkaistavan irrottaa jos se ei ole tyhjä vai pitääkö poltella tyhjäksi? Tutkailin ja tämä pitäisi käydä tuohon 2281:n. https://www.kaasuvalo.fi/verkkokauppa/c ... 4-kpl.html
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

tst kirjoitti:^Kiitoksia! Ite oon luonnontulimiehenä onnistunut välttämään kaasukeittimiä, eikä niitä ole ees reissussa ollut. Viimeksi paistelin kananmunia isommalla kaasukeittimellä Lentuankuskella joskus -85. Voiko tuollaisen puhkaistavan irrottaa jos se ei ole tyhjä vai pitääkö poltella tyhjäksi? Tutkailin ja tämä pitäisi käydä tuohon 2281:n. https://www.kaasuvalo.fi/verkkokauppa/c ... 4-kpl.html
Ei voi irroittaa. Viimeisten kaasujen polttelu vaatii kärsivällisyyttä. Pyrin löytämään auringonsäteen lämmitämään pulloa niin palaa vähän sähäkämmin.
tst
Viestit: 6534
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Ok. Täytyy poltella loppuun ja irrottaa, että varmistuu onko se juuri tuollainen. Noitahan näkyy saavan ihan lähi K-marketista.
NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Ostin Teidän viksumpien suosittelemana Optimus Vega keittimen talvella.
Viikonloppuna tuli testattua sitä Lauhanvuoressa, hyvin tuntuu pelittävän!

Vaan, nyt oliskin kysymys.

Kesäkuussa Karhunkierrokselle, kuinkapaljon kaasua pitää varata mukaan? Päivien lukumäärää en ole tarkkaan pohtinut, mutta max 7pv taitaa reissuun saada kulumaan.
Kokkaan siis oikeaa ruokaa, ei mitään 'lisää vain vesi' tyyppistä. Aamulla puuro + tee, päivällä päivällinen, nälkän mukaan välipala/lounas (harvemmi) ja illalla vielä 'oikea' ruoka ja tee.
Yhtään mitään käsitystä ei ole kaasun kuluvuudesta?
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Itse pärjään yhdellä pienellä kaasupurkilla viikon kun käytän lisänä tupien kaasuhelloja ja mahdollisia tunnelmanuotioita vedenkeittoon. Jossain on myös keittokatoksia helloineen.
Joskus mukana pieni varapurkki kaasua.
"Ockhamin partaveitsi"
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Varuste.net-sivulla väitetään että kesäkulutus on 50g/päivä/henkilö.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

^Pitänee keskimäärin paikkansa, ja parin päivän lisäkaasut eivät juuri venettä keikuta.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

StefanG kirjoitti:Varuste.net-sivulla väitetään että kesäkulutus on 50g/päivä/henkilö.
Tuon on pakko pitää sisällään makaroninkeittelyä ja reilusti kahvitaukoja, eli siitä "oikean" ruoan kokkaajalle joku numeroarvo mistä lähteä.

Nimittäin ei se ainakaan pussiruoan syöjän kulutus ole, koska itselläkin kestää sata grammaa kaasua vajaan viikon. Lisää-vesi ruokia menee pari-kolme päivässä, ja parit kahvit, mitään ei keitetä pidempään.
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Itse olen keitellyt kahvia mutteripannussa täällä kotona pienellä kaasukeittimellä ja 100g kaasupullo. En ole kertoja laskenut mutta kyllä niitä on monta kymmentä kertaa eikä pullo ole vieläkään täysin tyhjä vaikka vetelee viimeisiään.
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Sellainen hyvä keskiarvo puolen litran kiehautukseen menevästä kaasusta on joku 6-7 grammaa. Olettaa kesäkelin, melko tuulettoman paikan ja veden joka ei ole ihan nolla-asteista, ja sen että keitintä osaa käyttää (ei täydellä teholla, ei liian pienipohjaisella kattilalla, kansi tietenkin paikoillaan). Lämmönvaihdinritilällä varustetut kattilat ovat tuosta tehokkaampia, olikohan Jetboililla kulutus luokkaa 5 grammaa / puoli litraa tai allekin.

Tuostapa laskee että päivässä 3 x 0.5 litraa kiehauttaessa kuluu n. 20 grammaa päivälle, eli 5 päivää 100 gramman kanisterilla. Kokemuspohjaisesti aika tarkasti kohdallaan.

Keittimissä on jotain eroja, mutta ei niin kauhean paljoa, koska palavasta kaasusta kuitenkin lähtee se tietty lämpömäärä grammaa kohti. Tuulella tietysti korostuu tuulensieto, ketjussa mainittu BRS-3000T ei oikein edes saa kiehautettua vettä riittävällä viimalla (mutta sitä onkin pöljää edes yrittää käyttää ilman tuulensuojaa).

Haudutukseen ja kiehumisen ylläpitoon kuluvasta kaasusta mulla ei ole oikein käsitystä. Senhän voi testatakin kuplittamalla vettä vaikka puoli tuntia ja mittaamalla keittiövaa'alla paljonko kanisterin paino putosi, niin saa laskettua vaikka 10 min pastan keittoon vaadittavan kaasumäärän.
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Jos edes auttavasti osaa ommella niin suosittelen lämpösuojan ompelemisen neopreenistä jos haluaa hauduttaa. Olen itse ommellut yhdelle litran kattilalle. Kokeessa kaadoin kiehuvaa vettä ja vielä puolen tunnin päästä oli vesi niin kuumaa että sormia ei tohtinut pitää vedessä, poltti. Olin liimannut neopreeniä myös kannen päälle. Se oli 5mm paksua neopreeniä.
Vastaa Viestiin