Kaasukeittimen valinta

hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tein aikoinaan ohkasesta solumuovialustasta kattilan ympärille ja kannen päälle haudutuseristeen. Toimi hyvin!
Ilmastointiteippiä käytin saumojen yhteenliittämiseen.

Minulla kestää yksi iso kaasupullo noin viikon, joskus aamusella olen lämmittänyt ja kuivannut telttaakin.
Kolmisen kertaa päivässä keitin on päällä joskus neljäkin : aamulla puuro ja tee, päivällä kahvi ja soppa , ei kuitenkaan aina.
Illlalla itsekuivattu kotona kypsennetty ruoka kaasulla kiehuvaksi (varmuuden vuoksi kiehuvaksi).Tee (irto) tai kahvi.(tavallinen suodatinkahvi)

Keitin ollut Trangia tai k-pullon päälle ruuvattava keitin (MSR) - on muitakin aikoinaan ollut.

Kyllä kaasun kulutus reissusta ja säästä riippuen aina hiukan vaihtelee . Minulla on reissun pituudesta riippuen ollut varalla vielä iso tai pieni k-pullo.(siis sulan maan aikaan). Talvella bensa oli tärkein.
Painoa ylimääränen kaasu lisää, kesällä pärjää vähemmälläkin. Syksyllä kalsat sateet minulla lisäävät kulutusta.


NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Eli käytännössä, isolla kaasupullolla pitäisi viikon reissu selvitä, vaikka kokkailee useamminkin päivässä 'oikeaa' ruokaa.
Ajateltuna siis niin, että tupien helloja ei olisi käytössä.

Punnitsin Lauhanvuoressa avatun kaasupullon, painoa oli 261g, mutta ei mitään käsitystä, mitä painoi täytenä. Lisäksi ensimäisen illan kokkailut jäivät kokonaan väliin, joten käytin pulloa vain lauantaina aamupuuroon ja illalliseen, sunnuntaina vielä puuroon. Keittelin vesiä toki jonkin aikaa, koska käytin järvivesiä.
StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Neopreenin etu solumuovista tehtyyn lämpöeristykseen on se että neopreenistä voi taittaa kasaan. Se on siis pehmeä.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

cobbo kirjoitti:
StefanG kirjoitti:Varuste.net-sivulla väitetään että kesäkulutus on 50g/päivä/henkilö.
Tuon on pakko pitää sisällään makaroninkeittelyä ja reilusti kahvitaukoja, eli siitä "oikean" ruoan kokkaajalle joku numeroarvo mistä lähteä.

Nimittäin ei se ainakaan pussiruoan syöjän kulutus ole, koska itselläkin kestää sata grammaa kaasua vajaan viikon. Lisää-vesi ruokia menee pari-kolme päivässä, ja parit kahvit, mitään ei keitetä pidempään.
50 grammalla kaasua valmistaa kaksi oikeaa ateriaa ja kolmet kahvit yhdelle hengelle sekä kuumentaa sen verran vettä molempien aterioiden jälkeen, että saa tiskattua kaikki ruoan valmistukseen ja ruokailuun käytetyt astiat.

Aterioiden valmistus käsittää veden kuumentamisen kiehuvaksi sekä 10 minuutin keittämisen (pasta, pikariisi, pilkotut perunat) sekä 5-10 minuutin paistamisen ateriaa kohti (puolet paistoajasta täydellä teholla ja loput hauduttamalla). Kahvinkeitto tarkoittaa n. 2 dl:n vesimäärän kiehauttamista kutakin kahvikertaa kohti. Tiskivettä voi kuumentaa n. 2 dl höyryävän kuumaksi molempiin tiskikertoihin.

Keitin pitää suojata tuulelta hyvin ja muutenkin saa olla tarkkana, että tuo 50 g riittää. Kannattaa siis varata kaasua hiukan enemmän, mikäli haluaa valmistaa oikeaa ruokaa. 450 gramman purkki riittää reilusti viikon retkelle.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

StefanG kirjoitti:Neopreenin etu solumuovista tehtyyn lämpöeristykseen on se että neopreenistä voi taittaa kasaan. Se on siis pehmeä.
Neopreeni on varmaan käytettävyydessä parempi kuin solumuovi , solumuovin saatavuus oli minulle kuitenkin helppoa paikallisesta liikkeestä näin maaseudulla.
Neopreenia joutuisin varmaan netin kautta etsiskelemään.
Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Jos kaiken olisi omilla kaasuilla tehnyt, niin ei ihan tahdo 450g minulle ja kaverille riittää viikoksi. Tosin tykkään kokkailla ja syön paljon. Puuroa kattilallinen aamusta, lounaalla soppaa ja kaakaota tai kahvia, päivällisellä kkaksi kattilallista keitettäviä eväitä. Ja jälkkäreitäkin joskus tulee tehtyä. Joskus on myös pullon venttiili pettänyt. Siksipä aina väh. kaksi pulloa mukana. Toinen voi olla vajaa.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

hannes kirjoitti:
StefanG kirjoitti:Neopreenin etu solumuovista tehtyyn lämpöeristykseen on se että neopreenistä voi taittaa kasaan. Se on siis pehmeä.
Neopreeni on varmaan käytettävyydessä parempi kuin solumuovi , solumuovin saatavuus oli minulle kuitenkin helppoa paikallisesta liikkeestä näin maaseudulla.
Neopreenia joutuisin varmaan netin kautta etsiskelemään.
Lidlissä on ajoittain myynnissä muutamalla eurolla auton tuulilasille tarkoitettuja hopeoituja suojia, joissa on taustalla ihan ohut solumuovi. Suojan reunat on päätelty kangasnauhalla, eli siitä saa leikattua kaistaletta jonka toinen reuna on valmiiksi jo siistitty. Suojasta saa jeesusteipin kanssa askarreltua kattilan ympärille ultrakevyen pesän (hopeointi ulkopuolelle, kestää naarmua vähän paremmin.). Vaikka eriste on ohut, pitää se lämmön aika hyvin sisällään. Säilytän pesää kuljetuksessa kattilan ympärillä.

Kuvakin löytyi: https://exposedpaths.exposure.co/sarek- ... on-2239971

Oma kokemus on että tavallinen riisi tai pasta ei kypsy pehmeäksi pelkällä hauduttamisella, vaan vaatii ainakin jonkin verran keittämistä. Pikariisit tai muut "keitä 3 min" ainekset sitä vastoin nesteytyvät ja pehmenevät kunnolla, kun ruoan laittaa aromipesään valmistumaan.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Hanu kirjoitti:Jos kaiken olisi omilla kaasuilla tehnyt, niin ei ihan tahdo 450g minulle ja kaverille riittää viikoksi. Tosin tykkään kokkailla ja syön paljon. Puuroa kattilallinen aamusta, lounaalla soppaa ja kaakaota tai kahvia, päivällisellä kkaksi kattilallista keitettäviä eväitä. Ja jälkkäreitäkin joskus tulee tehtyä. Joskus on myös pullon venttiili pettänyt. Siksipä aina väh. kaksi pulloa mukana. Toinen voi olla vajaa.
Tarpeellinen huomautus tuosta varapullosta. Kaasupullojen venttiilit eivät aina toimi kuten pitäisi.

Edellä laskin, että 450 g riittäisi yhdelle hengelle reilusti viikon retkelle, mutta siinä ei ollut mukana aamupuuron keittämistä ja kahdelle tai useammalle hengelle se ei riittäisi muutenkaan. Eiköhän näiden vastausten perusteella saa jo aika hyvän kuvan, paljonko kukin kaasua tarvitsee. Hyvä keskustelu.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^^Tuli Cobbon hopeoidusta lämpösuojasta mieleen halpa ja kevyt makuualusta. Se on toiselta puolen aluminoitu ja toisellapuolen on ohut kerros vaahtomuovia tms.
Eli hieman samantapaista kuin autonpeite.
Varmaan saa siitäkin hyvän hauduttajan. Mahtuu hyvin rinkkaankin - unohdin mainita aiemmin että solumuovialustasta tehtyä käytin vain talvella, ahkiossa on tilaa.
diver
Viestit: 2349
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Msr windburner duo 1,8L keitin on nyttemmin ollu käytössä.
Kebnen kierrolla viimesuvena meni 230g pullolla viisi päivää 2hlö
Kolmesti päivässä noin 2 litraa kiehuvaa vettä.
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Kaasun kulutuksen voi testatqa vaikka kotipihalla tuulisissa oloissa keittämällä litran vettä ja punnitsemalla kaasupullo ennen ja jälkeen keittämisen. Siitä saa hyvän vertailuluvun ja retkelle sitten riittävä turvamarginaali mukaan, ei ole yhtään hauskaa, jos kaasu loppuu kesken retken. Venttiilin rikkoutumisen tähden vielä mukaan vähintään kaksi pulloa, taara vähän nousee, mutta kaasun riittävyys varmistuu. Minulla taitaa olla brutaali laskutapa: 50 grammaa/päivä niin ei tarvitse pihistellä.
akallio
Viestit: 2068
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Itselläni ei ole koskaan venttiili hajonnut. Miten se tapahtuu? Vuotaa kaasut pois repussa?

Siihen olen törmännyt, että jotkut keittimen ja pullon yhdistelmät on krantumpia. Keitin pitää ruuvata tiukkaan kiinni ennen kuin säätökara ottaa kiinni venttiilin kunnolla. Eli jos kaasua ei tule ollenkaan tai sitä tulee huonosti, niin kannattaa varmistaa, että onhan ruuvattu kunnolla kiinni.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

akallio kirjoitti:Itselläni ei ole koskaan venttiili hajonnut. Miten se tapahtuu? Vuotaa kaasut pois repussa?

Siihen olen törmännyt, että jotkut keittimen ja pullon yhdistelmät on krantumpia. Keitin pitää ruuvata tiukkaan kiinni ennen kuin säätökara ottaa kiinni venttiilin kunnolla. Eli jos kaasua ei tule ollenkaan tai sitä tulee huonosti, niin kannattaa varmistaa, että onhan ruuvattu kunnolla kiinni.
Itsellä on muutaman kerran venttiili jäänyt vuotamaan keitintä irrottaessa. Tämä tapahtui lähes aina tietyn pullon ja Thermacell-sääskikarkottimen kanssa, oletin että karkottimen venttiilinavauspiikki meni niin pitkälle venttiiliin että tiivisterengas tms. ei enää asettunut paikalleen.

Sen sai korjattua ruuvaamalla pulloon kiinni toisen keittimen ja käyttämällä keittimen kaasuruuvia auki-kiinni muutaman kerran. Samalla tapaa olen saanut muutkin vuotavat venttiilit tiivistymään, mutta onhan siinä mahdollisuus menettää kaasua jos ei toimi nopeasti. Viime ratkaisuna on joskus joutunut pitkällä ohuella ruuvimeisselillä painamaan venttiiliin sisälle ja muljuttamaan venttiilin sulkuosaa jotta se on asettunut kunnolla, mutta tuossa kaasua ehtii suhista taivaalle jo reilummin.

Aina tuon vuodon on huomannut heti keitintä irrottaessa, mutta olen ottanut tavaksi nuuhkaista pullon venttiiliä ennenkuin pakkaan sen rinkkaan pois, siltä varalta että se vuotaa vain vähän.
Aaro
Viestit: 2414
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

cobbo kirjoitti:
akallio kirjoitti:Itselläni ei ole koskaan venttiili hajonnut. Miten se tapahtuu? Vuotaa kaasut pois repussa?

Siihen olen törmännyt, että jotkut keittimen ja pullon yhdistelmät on krantumpia. Keitin pitää ruuvata tiukkaan kiinni ennen kuin säätökara ottaa kiinni venttiilin kunnolla. Eli jos kaasua ei tule ollenkaan tai sitä tulee huonosti, niin kannattaa varmistaa, että onhan ruuvattu kunnolla kiinni.
Itsellä on muutaman kerran venttiili jäänyt vuotamaan keitintä irrottaessa. Tämä tapahtui lähes aina tietyn pullon ja Thermacell-sääskikarkottimen kanssa, oletin että karkottimen venttiilinavauspiikki meni niin pitkälle venttiiliin että tiivisterengas tms. ei enää asettunut paikalleen.

Sen sai korjattua ruuvaamalla pulloon kiinni toisen keittimen ja käyttämällä keittimen kaasuruuvia auki-kiinni muutaman kerran. Samalla tapaa olen saanut muutkin vuotavat venttiilit tiivistymään, mutta onhan siinä mahdollisuus menettää kaasua jos ei toimi nopeasti. Viime ratkaisuna on joskus joutunut pitkällä ohuella ruuvimeisselillä painamaan venttiiliin sisälle ja muljuttamaan venttiilin sulkuosaa jotta se on asettunut kunnolla, mutta tuossa kaasua ehtii suhista taivaalle jo reilummin.

Aina tuon vuodon on huomannut heti keitintä irrottaessa, mutta olen ottanut tavaksi nuuhkaista pullon venttiiliä ennenkuin pakkaan sen rinkkaan pois, siltä varalta että se vuotaa vain vähän.
Jos muljuttelu auttaa niin voihan poltinosaa kevyesti kiertää pari kertaa edes takaisin venttiilin kierteissä (ei ehkä aivan pohjaan) niin hoituu nopeasti ja yksinkertaisesti eikä paljoa pääse haaskuun.
Avatar
Normanton
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itselläni on ollut käytössä Trangia Triangle (115g), joka on itsessään lähinnä teline polttimelle ja toimii pienenä tuulisuojana. Tähän käy sekä trangian kaasupoltin että spriipoltin. Käytän molempia riippuen reissun luonteesta. Tykkään tuon trangian kaasupolttimen kanssa siitä että sitä ei ruuvata pullon päälle vaan on oma juttunsa. Kattilana minulla on pari erikokoista Toaksin titaanikattilaa, joista valitsen taas reissuun mukaan parhaan. Toki pyrin tekemään ruokaa avotulella jos se vain on mahdollista ja täten säästän polttoaineessa.

Itse tykkään spriistä sen takia että sen kulutusta on helpompi seurata ja elättää reissun mukaan. Spriitä käytän usein pitemmillä reissuilla. Kaasu on sitten toki helpompi ja mukana lyhyemmillä reissuilla.

Edit: Trangia triangle + poltin mahtuvat juuri ja juuri Toaksin 1,1l kattilan sisään eli kulkee kompaktissa paketissa. Toaksin kattilat taas menevät toistensa sisään eli vaikka ottaisi molemmat niin edelleen kompakti paketti.
Vastaa Viestiin