Silent keittimeen

retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Muuttuuko polttimen säädettävyys yhtään positiivisempaan suuntaan hiljennintä käytettäessä?


Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Novan 3D hattu kotiutui Belgiasta ja piti tietenkin heti kokeilla. Polttoaineena lamppuöljy. Esilämmitin reilusti (6 ml) ja tuikkasin tulet. Kyllä pelasi hienosti! Todella hiljainen ja tehokas. Haudutuksen säätö ei ole niin tarkka kuin vanhan liiton vehkeissä, mutta sopiva teho löytyy pikku hakemisella. Kokeilin heti perään Exploreria, ja melkein sanoisin, että Nova on himpun hiljaisempi. Toisaalta tehoa saattaa olla hieman vähemmän, koska Cobra on melkoinen kone nupit kaakossa.

Erot noiden välillä ovat kuitenkin käytännössä mitättömiä, joten Pre-Katadyn Nova hiljaisella hatulla lienee yksi parhaita talvikeittimiä, mitä on tarjolla. Tarjolla sikäli, että niitä on ebayssa säännöllisesti. Toki myös 111T/C:tä on tarjolla, mutta hinta on kovempi.
Kuvailutulkki
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Nova oli kovassa käytössä Kaldoaivissa. Siitä tuli suosikkini, koska palojälki lamppuöljyllä oli loistelias. Garyn hatussa polttoaine kaasuuntuu perusteellisesti, koska 67 g painava kaksikuorinen messinkirakenne kuumuu punahehkuiseksi. Alkuperäinen liekinlevitin painaa 3,5 g. Lisäksi hattu lepää syvällä 6 lämmönsiirtorivan päällä. Ripojen toiminta, eli lämmön siirtäminen suutinkammioon, tehostuu hatun avulla luultavasti melko paljon. Novan polttoainetalous on hyvä originaalissakin, mutta luultavasti on parempi Garyn hatulla. Pitäisi olikeastaan mitata tuota eroa.

Novassa on karan varsi jotenkin eristetty, koska letkulle menevä kohta oli aina kädenlämpöinen. Vanhan liiton Optimuksissa polttoaineputkea ei kannata sormeilla, koska tulee pipi.

Todella mainio talvikeitin. Kompakti paketti, jossa ei ole hukkuvia osia. Suosittelen!
Kuvailutulkki
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

retkuilija kirjoitti:Muuttuuko polttimen säädettävyys yhtään positiivisempaan suuntaan hiljennintä käytettäessä?


Mites toi säädettävyys, onko hiljennillä vaikutusta?

Entä liekin pistemäisyys, leviääkö liekki niin paljon että helpottaa paistamista?
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Hiljentimellä säädettävyys paranee. Edellisillä sivuilla on kuvia, joista voi päätellä paisto-ominaisuudet.
Kuvailutulkki
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

Pertti Kurki kirjoitti:Hiljentimellä säädettävyys paranee. Edellisillä sivuilla on kuvia, joista voi päätellä paisto-ominaisuudet.
Kuulostaa hyvältä, paisto-ominaisuuskin ehkä parempi kuvien ja muutamien videoiden perusteella.
Pakko kai se on alkaa tilaamaan, vaikka kirpaiseekin :)
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

cranberry kirjoitti:
retkuilija kirjoitti:Muuttuuko polttimen säädettävyys yhtään positiivisempaan suuntaan hiljennintä käytettäessä?


Mites toi säädettävyys, onko hiljennillä vaikutusta?

Entä liekin pistemäisyys, leviääkö liekki niin paljon että helpottaa paistamista?
Kokemukseni Omnifuelista hiljentimellä. Säädettävyys ei nähdäkseni parane, mutta tuossa keittimessä se on jo entuudestaan varsin hyvä. Toimii tarvittaessa hyvinkin pienellä liekillä. Hiljennin levittää liekit ehkä hieman leveämmälle. Tuskin kovin suurta käytännön eroa paistamisessa kuitenkaan. Näiden osalta ei siis ihmeemmin paranna ominaisuuksia, mutta sen mihin se on tarkoitettu se tekee kyllä hyvin :)
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Bensalla kaikki on helpompaa, mutta valopetrooli/lamppuöljy ovat vaikeampia saada palamaan puhtaasti pienellä teholla. Kumpaa polttoainetta olet käyttänyt Omnifuelissa?
Kuvailutulkki
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Pertti Kurki kirjoitti:Bensalla kaikki on helpompaa, mutta valopetrooli/lamppuöljy ovat vaikeampia saada palamaan puhtaasti pienellä teholla. Kumpaa polttoainetta olet käyttänyt Omnifuelissa?
Bensaa. En ole itse asiassa hiljennintä edes muulla kokeillut.
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

cranberry kirjoitti:
Pertti Kurki kirjoitti:Hiljentimellä säädettävyys paranee. Edellisillä sivuilla on kuvia, joista voi päätellä paisto-ominaisuudet.
Kuulostaa hyvältä, paisto-ominaisuuskin ehkä parempi kuvien ja muutamien videoiden perusteella.
Pakko kai se on alkaa tilaamaan, vaikka kirpaiseekin :)
Nyt silent saatu ja testattukin.
Elikkä kyseessä "XGK Dawg for MSR XGK EX".
Polttoaineena Aspen 4 (http://fi.aspen.se/Tuotteet/Aspen_4)
Poltin MSR XGK EX

Säädettävyys ei edelleenkään kummonen, mutta parempi.
Liekki minusta nyt jotenkin leveämpi, ei niin pistemäinen.
Palaa entistä puhtaammalla liekillä, muutama kuva rannalla vettä vasten niin liekkiä ei näy :)
Alkuvaikutelma hyvä, johon ehkä osaltaan vaikuttaa säiliön paineen kautta liekin säätäminen.

Mutta se hiljaisuus, parasta :)
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Jos alkuperäisen polttimen säädettävyys bensalla on huono, niin ei ole odotettavissa, että se Garyn hatulla juurikaan paranisi. Eli säätöongelma ei johdu polttoaineen kaasuuntumisesta, vaan polttoaineen syötön säätö on alunalkaen mallia kömpelö.

Sen sijaan jos säätö toimii paremmin bensalla kuin valopetroolilla, hatun avulla säätö paranee valopetroolilla, mutta ei bensalla.

Jos säätö toimii valopetroolilla originaalilla polttimella, niin ko. poltin on wanhan liiton hattupoltin, jolloin mitään virityksiä ei tarvita.
Kuvailutulkki
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

Pertti Kurki kirjoitti:Jos alkuperäisen polttimen säädettävyys bensalla on huono, niin ei ole odotettavissa, että se Garyn hatulla juurikaan paranisi. Eli säätöongelma ei johdu polttoaineen kaasuuntumisesta, vaan polttoaineen syötön säätö on alunalkaen mallia kömpelö.

Sen sijaan jos säätö toimii paremmin bensalla kuin valopetroolilla, hatun avulla säätö paranee valopetroolilla, mutta ei bensalla.

Jos säätö toimii valopetroolilla originaalilla polttimella, niin ko. poltin on wanhan liiton hattupoltin, jolloin mitään virityksiä ei tarvita.
Jotenkin sain tuolla Garyn hatulla puolitehon päälle, jota originaalilla ei juuri onnistu tekemään.
Valopetroolia en ole kokeillut.

Asiasta kolmanteen:
Silentissa on kolme jalkaa, jotka eivät asennu oikein mihinkään kohtaan polttimessa.
Ei mihinkään tasoon eikä myöskään ole tukemassa, ainakaan merkittävästi, asentumista polttimeen. Silent on aika holtittomasti tuon polttimen päällä. Onkohan tämä ok?
Asiansa silent ajaan oikein hyvin kylläkin, tuo asentuminen vain ihmetyttää.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

XGK ei ole pärjännyt kovin hyvin kun on mitattu polttoaineen hyötysuhdetta. Em. kokemuksen perusteella XGK ei saa polttoainetta kaasuuntumaan kunnolla, jolloin palaminenkaan ei ole tehokasta. Hattu taitaa korjata tuon puutteen, eli on luultavaa, että polttoainetalous paranee ja häkäriski pienenee Garyn hatulla.

Valopetrooli/lamppuöljy on sitten varsinainen mittari sille, kuinka laadukkaasta keittimestä puhutaan.
Kuvailutulkki
Miklu
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2009 15:59

Viesti Kirjoittaja Miklu »

cranberry kirjoitti:Asiasta kolmanteen:
Silentissa on kolme jalkaa, jotka eivät asennu oikein mihinkään kohtaan polttimessa.
Omnifuelissa on sama homma. Jostain muistan lukeneeni, että jalkojen on vain tarkoitus estää hattua keikahtamasta ylösalaisin.
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Edellenkin on hiljennin hankkimatta sillä arveluttaa laittaa rahaa kiinni pelkästään hiljaisemman äänen takia jos kampe on muuten susi.

Jollain on varmaan Trangia X2 käytössä hiljentimellä, miten se pelaa lamppuöljyllä/bensalla ?
"...matkalla jossain päin Suomea..."
Vastaa Viestiin