Paskan pyörän hankinta
Voi voi?
Ihan ensimmäinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota, on rungon sopivuus.
On tyhmää, eikä vain näköistä, polkea pyörällä jossa polkija muistuttaa lastenpyörään istutella gorillalla. Sori gorillat
Kaiken muun voi virittää polkijan mieltymysten mukaisesti.
Vain vaihteistojen viritys vaatii hieman asiantuntemusta, mutta jos alkaa virittelemään vaikkapa vanhaa 21-vaihteista pyörää, niin siitä saa vaikka minkälaisen maanteiden nuolijan.
On vain mielikuvituksesta kiinni ja paikallisen pyöräliikkeen varaosavarastosta mitä saadaan aikaiseksi
Ihan ensimmäinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota, on rungon sopivuus.
On tyhmää, eikä vain näköistä, polkea pyörällä jossa polkija muistuttaa lastenpyörään istutella gorillalla. Sori gorillat
Kaiken muun voi virittää polkijan mieltymysten mukaisesti.
Vain vaihteistojen viritys vaatii hieman asiantuntemusta, mutta jos alkaa virittelemään vaikkapa vanhaa 21-vaihteista pyörää, niin siitä saa vaikka minkälaisen maanteiden nuolijan.
On vain mielikuvituksesta kiinni ja paikallisen pyöräliikkeen varaosavarastosta mitä saadaan aikaiseksi
- Sokosti Suomujoki
- Viestit: 2405
- Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37
Mitä rungon suhteen pitäisi katsoa, muuta kuin sopivuus tuumissa? Laskurit näyttävät minulle noin 19-20 tuumaista.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
- Sokosti Suomujoki
- Viestit: 2405
- Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37
^Sorry ei sinkulaa...
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Tuo nakamuran 29" on ainakin itselle ollut ihan passeli kulkupeli. Tosiaan tuon etupään saa lukittua joustamattomaksi, mikä on kaupungissa ihan hyvä juttu. Omaan makuun etupää tuntui alkuunsa suhteellisen löysältä ja pohjaankin sen saa ottamaan pienellä yrittämisellä katukiviä vasten, mutta ajan kuluessa siihen on kyllä tottunut, eikä se tunnu mitenkään ylitsepääsemättömän hirveältä, kun ei tahallaan sitä paukuta kaikista pahimpiin paikkoihin. En tiedä sitten miten tuota mallia on muuteltu parin vuoden takaisesta, ainakin kuvassa etuhaarukka näyttää väritykseltään erilaiselta. Vaihteet sutjahtelee mukavasti ja omassa käytössä ovat pelanneet, mutta erehdyin lainaamaan tuossa tovi sitten eräälle sukulaiselle, joka baarireissulla sai vaihteet ruksuttamaan ajaessa(humalaisen tuuriako?). Ilmeisesti etuvaihtaja on vähän painautunut sisäänpäin, mikä nyt on ihan kuusiokoloavaimella hoidettava korjaustoimenpide. Kaikkiaan ollut ihan hintansa väärti peli, joka hoitaa tehtävänsä varsinkin huonommilla urilla mallikkaasti. En nyt sitten osaa sanoa onko tuo halpa, kun on nimittäin kallein pyörä millä olen koskaan edes ajaunut, ehkä en vain tiedä paremmasta
Re: Paskan pyörän hankinta
Tuollaisia reittejä varten kyllä hommaisin 28" renkailla olevan pyörän. Silloin ei tarvi edes joustokeulaa, jos ei välttämättä sitä murheekseen halua. Halpa joustokeula on vitsi, tai jos ei nyt ihan vitsi, niin markkinointikikka ainakin. Pyöräkin kevenee mukavasti, kun siinä ei ole joustokeulaa. Pyörä ei voi olla koskaan liian kevyt. Keveys tietenkin maksaa, mutta ei nyt ihan maltaita, kun ei ala tiristämään niitä viimeisiä grammoja pois pyörästä.Sokosti Suomujoki kirjoitti: Tarkoitus on ajella lähinnä metsäautoteitä, leveämpiä polkuja - ei umpipöheikössä tai kallioilla.
Re: Paskan pyörän hankinta
Ketjun aloittaja on koko ajan ollut hankkimassa isorenkaista pyörää. Kyllä huonokin joustokeula parempi on kun ei joustoa ollenkaan. Antaa vähän anteeksi monttuun ajaessa.Umpihanki kirjoitti:Tuollaisia reittejä varten kyllä hommaisin 28" renkailla olevan pyörän. Silloin ei tarvi edes joustokeulaa, jos ei välttämättä sitä murheekseen halua. Halpa joustokeula on vitsi, tai jos ei nyt ihan vitsi, niin markkinointikikka ainakin. Pyöräkin kevenee mukavasti, kun siinä ei ole joustokeulaa. Pyörä ei voi olla koskaan liian kevyt. Keveys tietenkin maksaa, mutta ei nyt ihan maltaita, kun ei ala tiristämään niitä viimeisiä grammoja pois pyörästä.Sokosti Suomujoki kirjoitti: Tarkoitus on ajella lähinnä metsäautoteitä, leveämpiä polkuja - ei umpipöheikössä tai kallioilla.
Vielä kerran kertauksena:
29 tuumaisen MTB pyörän vannekoko on sama kuin 28 tuumaisen maantiepyörän. Kaksysiks tuota kutsutaan sen takia että rengas on yleensä paksumpi jolloin sen ulkomitta on isompi kuin maantiepyörässä.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 13 Marras 2011 10:39
[quote="Sokosti Suomujoki"]Asfalttia varten on 30 euron mummopyörä. Sillä ajelee nopeasti kotipihasta kauppaan ja takaisin, enkä osaa muuta edes kaivata.
Mutta en sillä lähtisi kuitenkaan Anterin upottavalle hiekkatielle. Tai Naltijärvelle. Nuo kohteet tuli ekana mieleen, kun tätä pyöräasiaa aloin pohtimaan.
Itselläni on arki- ja "maastopyöränä" kirpputorilta aikoinaan käytettynä ostettu yksivaihteinen Helkama Oiva: pyörään olen myöhemmin vaihtanut 28 tuuman renkaat. Yhteisiä vuosia on takana nyt reilut parikymmentä ja hyvin on pyörä tehtävänsä hoidellut myös Anterin teillä. Joskus - ainakin itselleni - yksinkertainen ratkaisu on kaunista, kestävää ja toimivaa.
Mutta en sillä lähtisi kuitenkaan Anterin upottavalle hiekkatielle. Tai Naltijärvelle. Nuo kohteet tuli ekana mieleen, kun tätä pyöräasiaa aloin pohtimaan.
Itselläni on arki- ja "maastopyöränä" kirpputorilta aikoinaan käytettynä ostettu yksivaihteinen Helkama Oiva: pyörään olen myöhemmin vaihtanut 28 tuuman renkaat. Yhteisiä vuosia on takana nyt reilut parikymmentä ja hyvin on pyörä tehtävänsä hoidellut myös Anterin teillä. Joskus - ainakin itselleni - yksinkertainen ratkaisu on kaunista, kestävää ja toimivaa.
Oululainen
Re: Paskan pyörän hankinta
En kiistele makuasioista.4lbert kirjoitti: Kyllä huonokin joustokeula parempi on kun ei joustoa ollenkaan. Antaa vähän anteeksi monttuun ajaessa.
Itse kyllä valitsisin kiinteän keulan, jos otsikon aihetta kirjaimellisesti pitäisin kriteerinä.
Niinhän se on tälläkin kohtaa, että mitään yhtä oikeaa ratkaisua ei ole.
Kyllä runko on se mistä liikkeelle pitäisi lähteä, kun pyörää on hankkimassa. Ainakin koko pitäisi olla sopiva. Toisaalta kyllä minkälaisella pyörällä tahansa pääsee liikkumaan, etenkin hän
Sokosti Suomujoki kirjoitti:Työkalut pysyy kyllä kädessä, murheita tulee varmasti.
Mullapas olikin sama vehje 3 vaihteisena.Oululainen kirjoitti: Itselläni on arki- ja "maastopyöränä" kirpputorilta aikoinaan käytettynä ostettu yksivaihteinen Helkama Oiva:
Ainakin yksi polkija on polkaissut Australian ympäri Helkaman Jääkärilläkin. Puhumattakaan eläkkeelle jääneestä Vilkkisestä joka kiersi maapalloa seitsemän vuotta jos minkä näköisillä "mankeleilla" matkalaukut ja kassit pyörään sidottuina.
Lopulta matkan edistymisessä kyse on enempi asenteesta, kuin välineistä.
Re: Paskan pyörän hankinta
Huono joustokeula on huono ja paljon huonompi kuin kunnollinen jäykkä keula.4lbert kirjoitti:Kyllä huonokin joustokeula parempi on kun ei joustoa ollenkaan. Antaa vähän anteeksi monttuun ajaessa.
Paskassa pyörässä ei ole edes huonoa joustokeulaa, vaan paska joustokeula.
Toimivuus huono, jos edes ollenkaan. Saattaa olla niin löysä että lyö pohjaan pienestäkin töyssystä tai sitten herkkyys on surkea.
Jäykkä keula voi olla kilonkin verran kevyempi ja siten herkempi ajaa.
Tietysti jäykkä keula saattaa olla surkealaatuinen ja nitkahtaa pikku täräyksessä, mutta sellaisia on nykyään vähemmän kuin vielä kymmenen (+) vuotta sitten.
Mitä tarkoittetaan huonolla tiettysti vaikuttaa siihen onko sellaisesta mihinkään.
Normaalihinnalla jokin noin 300 € joustohaarukka ei ole hyvä, mutta voi olla kohtuullinen ja monelle sorateitä ajavalle varmaan riittävä.
Paskaa pyörää ostaessa ongelmaksi luultavasti tulisi kuitenkin se että pelkkä haarukka maksaisi enemmän kuin koko projektiin on laittamassa.
Muutoinkin tuollaisessa hankinnassa kannattaa miettiä mihin rahat on järkevää laittaa.
Vanteiden ja muiden osien laadun parantaminen, jättämällä joustokeulan pois, antaa paremman pyörän halpaa hankkiessa.
Nojoo, tuosta Nakamuran 29":stä vielä. Nyt kun ajokilometrejä alko tulemaan reilummin, niin kummankin pyörän laakerit porsi ja renkaita poisottaessa pökälöi kuulansa lattialle Ja kyllähän tuo joustokeulakin on vähän mitä on. Lukittuna sen kanssa pärjää. Ehkä 499 e on kuitenkin liian suolainen hinta osien tasoon nähden. Kattellaan miten homma etenee kun saan ihan oikeet kunnolliset laakerit raavittua tuohon paikalleen. Ihme kumilutturalla vaan suojattu nuo edelliset ja kaikki käpyä pienempi on päässy tuonne väliin pahoinpitelemään sisuksia. Ihme touhua. Kunnolliset laakerit on kuitenkin senverta halpoja, että ihmetyttää miksei semmosia oo voinu laittaa jo tehtaalla : (
-
- Viestit: 388
- Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
- Paikkakunta: Espoo
Kirjoitat koko ajan "Nakamuran" eikä "Nakamura" mutta Nakamura-nimistä pyöräntekijää ei ole olemassakaan se on Keskon brändi kuten Pirkka. Joten tuotteet voi olla tehty missä vaan milloin vaan halvimmalla tehdään ja niiden laatu voi vaihdella kuin Pirkka-myslissä joka voi olla mitä vain tai vähintään jotain sinne päin ja jota tekee huutokaupan halvimmalla tarjouksella voittanut valmistaja. Maailma on pullollaan tehtaita jotka tekee melkein mitä vaan millä nimellä hyvänsä (etenkin rättikaupassa) kunhan tilaus on tarpeeksi iso ja hinta kohdallaan