Paskan pyörän hankinta

rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

Voi voi?
Ihan ensimmäinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota, on rungon sopivuus.
On tyhmää, eikä vain näköistä, polkea pyörällä jossa polkija muistuttaa lastenpyörään istutella gorillalla. Sori gorillat :-)
Kaiken muun voi virittää polkijan mieltymysten mukaisesti.
Vain vaihteistojen viritys vaatii hieman asiantuntemusta, mutta jos alkaa virittelemään vaikkapa vanhaa 21-vaihteista pyörää, niin siitä saa vaikka minkälaisen maanteiden nuolijan.
On vain mielikuvituksesta kiinni ja paikallisen pyöräliikkeen varaosavarastosta mitä saadaan aikaiseksi


Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Mitä rungon suhteen pitäisi katsoa, muuta kuin sopivuus tuumissa? Laskurit näyttävät minulle noin 19-20 tuumaista.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Tre
Viestit: 208
Liittynyt: 30 Tammi 2006 17:17

Viesti Kirjoittaja Tre »

Lähetin yksityisviestin Sokostille.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

^Sorry ei sinkulaa...
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

XXL tarjoaa levyjarrullista hybridiä (Maiden crossway striker) hintaan 349e. Alennus 49%.
Ruustukki
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Heinä 2013 15:50

Viesti Kirjoittaja Ruustukki »

Tuo nakamuran 29" on ainakin itselle ollut ihan passeli kulkupeli. Tosiaan tuon etupään saa lukittua joustamattomaksi, mikä on kaupungissa ihan hyvä juttu. Omaan makuun etupää tuntui alkuunsa suhteellisen löysältä ja pohjaankin sen saa ottamaan pienellä yrittämisellä katukiviä vasten, mutta ajan kuluessa siihen on kyllä tottunut, eikä se tunnu mitenkään ylitsepääsemättömän hirveältä, kun ei tahallaan sitä paukuta kaikista pahimpiin paikkoihin. En tiedä sitten miten tuota mallia on muuteltu parin vuoden takaisesta, ainakin kuvassa etuhaarukka näyttää väritykseltään erilaiselta. Vaihteet sutjahtelee mukavasti ja omassa käytössä ovat pelanneet, mutta erehdyin lainaamaan tuossa tovi sitten eräälle sukulaiselle, joka baarireissulla sai vaihteet ruksuttamaan ajaessa(humalaisen tuuriako?). Ilmeisesti etuvaihtaja on vähän painautunut sisäänpäin, mikä nyt on ihan kuusiokoloavaimella hoidettava korjaustoimenpide. Kaikkiaan ollut ihan hintansa väärti peli, joka hoitaa tehtävänsä varsinkin huonommilla urilla mallikkaasti. En nyt sitten osaa sanoa onko tuo halpa, kun on nimittäin kallein pyörä millä olen koskaan edes ajaunut, ehkä en vain tiedä paremmasta :D
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Re: Paskan pyörän hankinta

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Sokosti Suomujoki kirjoitti: Tarkoitus on ajella lähinnä metsäautoteitä, leveämpiä polkuja - ei umpipöheikössä tai kallioilla.
Tuollaisia reittejä varten kyllä hommaisin 28" renkailla olevan pyörän. Silloin ei tarvi edes joustokeulaa, jos ei välttämättä sitä murheekseen halua. Halpa joustokeula on vitsi, tai jos ei nyt ihan vitsi, niin markkinointikikka ainakin. Pyöräkin kevenee mukavasti, kun siinä ei ole joustokeulaa. Pyörä ei voi olla koskaan liian kevyt. Keveys tietenkin maksaa, mutta ei nyt ihan maltaita, kun ei ala tiristämään niitä viimeisiä grammoja pois pyörästä.
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Re: Paskan pyörän hankinta

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Umpihanki kirjoitti:
Sokosti Suomujoki kirjoitti: Tarkoitus on ajella lähinnä metsäautoteitä, leveämpiä polkuja - ei umpipöheikössä tai kallioilla.
Tuollaisia reittejä varten kyllä hommaisin 28" renkailla olevan pyörän. Silloin ei tarvi edes joustokeulaa, jos ei välttämättä sitä murheekseen halua. Halpa joustokeula on vitsi, tai jos ei nyt ihan vitsi, niin markkinointikikka ainakin. Pyöräkin kevenee mukavasti, kun siinä ei ole joustokeulaa. Pyörä ei voi olla koskaan liian kevyt. Keveys tietenkin maksaa, mutta ei nyt ihan maltaita, kun ei ala tiristämään niitä viimeisiä grammoja pois pyörästä.
Ketjun aloittaja on koko ajan ollut hankkimassa isorenkaista pyörää. Kyllä huonokin joustokeula parempi on kun ei joustoa ollenkaan. Antaa vähän anteeksi monttuun ajaessa.

Vielä kerran kertauksena:

29 tuumaisen MTB pyörän vannekoko on sama kuin 28 tuumaisen maantiepyörän. Kaksysiks tuota kutsutaan sen takia että rengas on yleensä paksumpi jolloin sen ulkomitta on isompi kuin maantiepyörässä.
Oululainen
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Marras 2011 10:39

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

[quote="Sokosti Suomujoki"]Asfalttia varten on 30 euron mummopyörä. Sillä ajelee nopeasti kotipihasta kauppaan ja takaisin, enkä osaa muuta edes kaivata.

Mutta en sillä lähtisi kuitenkaan Anterin upottavalle hiekkatielle. Tai Naltijärvelle. Nuo kohteet tuli ekana mieleen, kun tätä pyöräasiaa aloin pohtimaan.

Itselläni on arki- ja "maastopyöränä" kirpputorilta aikoinaan käytettynä ostettu yksivaihteinen Helkama Oiva: pyörään olen myöhemmin vaihtanut 28 tuuman renkaat. Yhteisiä vuosia on takana nyt reilut parikymmentä ja hyvin on pyörä tehtävänsä hoidellut myös Anterin teillä. Joskus - ainakin itselleni - yksinkertainen ratkaisu on kaunista, kestävää ja toimivaa.
Oululainen
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Re: Paskan pyörän hankinta

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

4lbert kirjoitti: Kyllä huonokin joustokeula parempi on kun ei joustoa ollenkaan. Antaa vähän anteeksi monttuun ajaessa.
En kiistele makuasioista.
Itse kyllä valitsisin kiinteän keulan, jos otsikon aihetta kirjaimellisesti pitäisin kriteerinä.

Niinhän se on tälläkin kohtaa, että mitään yhtä oikeaa ratkaisua ei ole.
Kyllä runko on se mistä liikkeelle pitäisi lähteä, kun pyörää on hankkimassa. Ainakin koko pitäisi olla sopiva. Toisaalta kyllä minkälaisella pyörällä tahansa pääsee liikkumaan, etenkin hän
Sokosti Suomujoki kirjoitti:Työkalut pysyy kyllä kädessä, murheita tulee varmasti.
:D
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Oululainen kirjoitti: Itselläni on arki- ja "maastopyöränä" kirpputorilta aikoinaan käytettynä ostettu yksivaihteinen Helkama Oiva:
Mullapas olikin sama vehje 3 vaihteisena. :wink:
Ainakin yksi polkija on polkaissut Australian ympäri Helkaman Jääkärilläkin. Puhumattakaan eläkkeelle jääneestä Vilkkisestä joka kiersi maapalloa seitsemän vuotta jos minkä näköisillä "mankeleilla" matkalaukut ja kassit pyörään sidottuina.
Lopulta matkan edistymisessä kyse on enempi asenteesta, kuin välineistä.
Esuli
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Joulu 2013 14:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esuli »

Paskapyörä nostaa elämänlaatua. Aivan kuin biliksen retkeilyvälineet talvikäytössä.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3125
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Re: Paskan pyörän hankinta

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

4lbert kirjoitti:Kyllä huonokin joustokeula parempi on kun ei joustoa ollenkaan. Antaa vähän anteeksi monttuun ajaessa.
Huono joustokeula on huono ja paljon huonompi kuin kunnollinen jäykkä keula.

Paskassa pyörässä ei ole edes huonoa joustokeulaa, vaan paska joustokeula.

Toimivuus huono, jos edes ollenkaan. Saattaa olla niin löysä että lyö pohjaan pienestäkin töyssystä tai sitten herkkyys on surkea.
Jäykkä keula voi olla kilonkin verran kevyempi ja siten herkempi ajaa.

Tietysti jäykkä keula saattaa olla surkealaatuinen ja nitkahtaa pikku täräyksessä, mutta sellaisia on nykyään vähemmän kuin vielä kymmenen (+) vuotta sitten.

Mitä tarkoittetaan huonolla tiettysti vaikuttaa siihen onko sellaisesta mihinkään.

Normaalihinnalla jokin noin 300 € joustohaarukka ei ole hyvä, mutta voi olla kohtuullinen ja monelle sorateitä ajavalle varmaan riittävä.
Paskaa pyörää ostaessa ongelmaksi luultavasti tulisi kuitenkin se että pelkkä haarukka maksaisi enemmän kuin koko projektiin on laittamassa.

Muutoinkin tuollaisessa hankinnassa kannattaa miettiä mihin rahat on järkevää laittaa.
Vanteiden ja muiden osien laadun parantaminen, jättämällä joustokeulan pois, antaa paremman pyörän halpaa hankkiessa.
Ruustukki
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Heinä 2013 15:50

Viesti Kirjoittaja Ruustukki »

Nojoo, tuosta Nakamuran 29":stä vielä. Nyt kun ajokilometrejä alko tulemaan reilummin, niin kummankin pyörän laakerit porsi ja renkaita poisottaessa pökälöi kuulansa lattialle :D Ja kyllähän tuo joustokeulakin on vähän mitä on. Lukittuna sen kanssa pärjää. Ehkä 499 e on kuitenkin liian suolainen hinta osien tasoon nähden. Kattellaan miten homma etenee kun saan ihan oikeet kunnolliset laakerit raavittua tuohon paikalleen. Ihme kumilutturalla vaan suojattu nuo edelliset ja kaikki käpyä pienempi on päässy tuonne väliin pahoinpitelemään sisuksia. Ihme touhua. Kunnolliset laakerit on kuitenkin senverta halpoja, että ihmetyttää miksei semmosia oo voinu laittaa jo tehtaalla : (
Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Kirjoitat koko ajan "Nakamuran" eikä "Nakamura" mutta Nakamura-nimistä pyöräntekijää ei ole olemassakaan se on Keskon brändi kuten Pirkka. Joten tuotteet voi olla tehty missä vaan milloin vaan halvimmalla tehdään ja niiden laatu voi vaihdella kuin Pirkka-myslissä joka voi olla mitä vain tai vähintään jotain sinne päin ja jota tekee huutokaupan halvimmalla tarjouksella voittanut valmistaja. Maailma on pullollaan tehtaita jotka tekee melkein mitä vaan millä nimellä hyvänsä (etenkin rättikaupassa) kunhan tilaus on tarpeeksi iso ja hinta kohdallaan
Vastaa Viestiin