Kevyet "tuulihousut" vaelluskäyttöön

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Kevyet "tuulihousut" vaelluskäyttöön

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Olen käyttänyt kolmisen vuotta Montane Featherlight -housujaa. Omaan käyttööni nuo ovat materiaalin (Pertex Microlight) puolesta oivalliset vaellushousut: kevyet, kohtuullisen kestävät (melonta ja pyöräily on kuluttanut persauksen kolmantena käyttövuonna), pitävät tuulta ja hyttysiä ja kuivuvat nopeasti.

Housut alkavat kuitenkin lähetyä elinkaarensa päätä ja olisi aika vaihtaa uusiin. Ainoa ongelma noissa housuissa on aivan turhan lyhyet lahkee (koko XL, olen itse 186cm), joten voisin nyt katsella vaihtoehtoista mallia pidemmillä punteilla. Lisäksi ei haittaisi jos housuissa olisi tasku tai pari.

Löytyisikö siis suosituksia kevyistä vaellushousuista seuraavilla kriteereillä:
- Pertex Microlight tai vastaavaa materiaalia (saa olla vähän tukevampaakin)
- sopii 186cm/96kg käyttäjälle, jolla on Reidet
- kiristettävä vyötärö riittää (ei tarvitse sepallusta tai vyölenkkejä)
- tasku tai pari ei haittaisi
- mahdollisesti muu väri kuin musta...

Jotain vaatimuksia vastaavia Marmotin ja Haglöfsin malleja olen sovittanut, mutta eivät sopineet ruumiin rakenteelleni: liikaa reisiä suhteessa vyötäröön...


Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Jos lahkeet meinaa loppua kesken niin mikään ei estä tekemästä jatkokappaleita.

Omiin tuulipöksyihin tein integroidut säärystimet ohkasesta cordurasta. Ei sen ihmeellisempiä kikkailuja vaan vain jatkopätkä sekä koukku nauhoihin ja lenkki kengän ali. Ei mene roskia lenkkareihin ja pyöräilyssä kiva kun lahje ei lepata jalan takana vaan pysyy kengän päällä tiiviisti. Monissa housuissa jotain tämän tyylistä on valmiinakin, mutta niiden hyöty häviää aivan liian lyhkäsiin lahkeisiin ainakin normaalikokoisilla käyttäjillä.
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Meinasin ehdottaa omia suosikkipöksyjäni Haglöfs Intense Pants. Ei ihan niin tuulenpitävä, mutta muuten oivat kevythousut retkikäyttöön tai vähän viileämmän kelin juoksuhousuiksi. Mutta eihän niitä pentele näytä enää Haglöfsin mallistossa olevan, siellä on vain "intense tights", joka on sellainen sukkahousumalli :( :(
Noissa omissani olen tykännyt juuri siitä, että ne näyttävät pikkuisen enemmän oikeilta housuilta kuin juoksutrikoilta ja sopivat siksi paremmin yleishousuiksi. Kevyet ja kuivuvat nopeasti.

Voi pentele, olisi pitänyt tilata niitä pino jemmaan niin kauan kuin pystyi :( Minulla on niitä kahdet, mutta toisissa on polvessa reikä. (Ovat kyllä kestäneet tosi hyvin käyttöä, tuo reikä on asfaltille kaatumisesta ja korjattuna vielä suht ok.)
teemuA
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Heinä 2013 14:42

Viesti Kirjoittaja teemuA »

Vastaisikohan uudesta mallistosta Shield Pantsit noita sinun Intensejä? Oivan näköiset pöksyt nekin.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Mertzi kirjoitti:Meinasin ehdottaa omia suosikkipöksyjäni Haglöfs Intense Pants. - -
Sovittelin noitakin aikanaan (yksi niistä harvoista merkeistä, joita paikallisesta uhreilukaupasta löytyy), mutta leikkaus ei sopinut kun on liikaa reisiä ja pakaraa (tai liian vähän vyötäröä). Lisäksi optimaalsiesti saisi olla pari kunnollista taskua, noissa on muistaakseni lähinnä avainten säilytykseen sopiva pikkutasku ja sekin paikassa, jossa rinkka saattaa painaa jos taskussa on tavaraa.

Ja tosiaan teemuA:n vinkkaamat Shieldit vaikuttavat vastaavilta.
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

teemuA kirjoitti:Vastaisikohan uudesta mallistosta Shield Pantsit noita sinun Intensejä? Oivan näköiset pöksyt nekin.
Kiitos vinkistä, täytyy tutustua. Jotenkin ne kuvan perusteella näyttävät enemmän sellaisilta tuulihousukankaisilta pöksyiltä [siis vastaavat kuin Montane Featherlight], joista en itse pidä niin paljon ihoa vasten, mutta täytyy yrittää päästä jonnekin hypistelemään.
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Mertzi kirjoitti:
teemuA kirjoitti:Vastaisikohan uudesta mallistosta Shield Pantsit ...
Kiitos vinkistä, täytyy tutustua. ...
Sainpa tänään tilaisuuden pistäytyä Retkiaitassa hiplaamassa noita housuja. Eivät mielestäni ollenkaan vastaa niitä vanhoja Intense Pantseja. Shieldit ovat selvästi hiostavampaa ja kahisevaa materiaalia, tuntuivat inhottavilta paljaalla iholla (sovitin siis kyllä myös).

Tosin nämä kai ovat täysin makuasioita, koska ketjun aloittajahan sanoi käyttävänsä Montanen Featherlight -housuja sellaisenaan, ja minusta ne ovat hirmuisen samanlaiset kuin nämä Shielditkin, varmaan oivat tuulihousuna ja pientä sadetta vastaan esim. juoksutrikoiden päällä, mutta en missään nimessä retkeilisi pelkästään nuo jalassa.

Istuvuus muuten suht ok (naisten malli kokoa L, näyttää hyvin samannäköiseltä kuin miesten malli), mutta vyötäröltä oli minulle vähän väljä, eikä siinä ollut mitään kiristysmekanismia. Taas kerran, päälihousuna varmaan mitoitus olisi sopivampi kuin sellaisenaan, mutta silti omituista, ettei siinä ole mitään kiristysnyöriä.

Jos joku osaa ehdottaa muita mahdollisimman lähelle noita Intensejä osuvia pöksyjä, olisin iloinen (tosin tarpeeni ei ole ihan akuutti, mutta jos hyvät löydän, voin vaikka ostaa varastoon). Ideana siis kevyet ja nopeasti kuivuvat housut, jotka sopivat kesällä retkeilyyn ja ainakin vähän viileämmällä ilmalla juoksemiseen. Ei tarvitse olla kovin hyvää tuulenpitävyyttä, kankaan olisi hyvä olla hitusen paksumpi kuin juoksutrikoiden, ja mallin myöskin vähemmän tyköistuvan kuin juoksutrikoiden, niin niitä viitsii pitää paljon muissakin oloissa ja kehtaa vaikka käydä kaupassa tms. ennen juoksulenkkiä ne jalassa :)
Mertzi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Touko 2009 14:35

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Niin, materliaalin puolesta nuo Shieldit varmaankin sopisivat Korpijaakon tarpeeseen, ja lahkeetkin olivat vähän pidemmät kuin Featherlighteissa, mutta todennäköisesti se reidet vs. vyötärö -mitoitus on noissakin ongelma. Minulla siis istuvuus oli muuten ok, mutta vyötäröltä selvästi isot. En jaksanut kokeilla pienempää kokoa, kun en ollut niin kiinnostunut, mutta pelkään, että sitten olisivat kinnanneet reidestä.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Voin kertoa että olen hakenut viimeiset viisi vuotta täysin tuulenpitäviä ultrakevyitä housuja, semmoisia vaan ei ole, kaikissa joku perkeleen hengittävä takaosa/perse yms. roskaa. Pitäisi olla vielä senverran kapea lahkeensuu että asettuisi mukavasti luisteluhiihtomonon mansetin päälle. Aikaisemmin Löflerillä ja Marmotilla oli tämmöiset windstopperit, eivät enää valmista.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

omat polut kirjoitti:Voin kertoa että olen hakenut viimeiset viisi vuotta täysin tuulenpitäviä ultrakevyitä housuja, semmoisia vaan ei ole, kaikissa joku perkeleen hengittävä takaosa/perse yms. roskaa. Pitäisi olla vielä senverran kapea lahkeensuu että asettuisi mukavasti luisteluhiihtomonon mansetin päälle. Aikaisemmin Löflerillä ja Marmotilla oli tämmöiset windstopperit, eivät enää valmista.
Mikä on "täysin tuulenpitävä"? Ainakin nuo mainitsemani Montanet ovat kauttaltaan Pertex Microlightiä ja se on varsin tuulenpitävä. Tietysti pohkeissa on lyhyet vetskarit, joista voi vähän viima käydä. Lahkeensuut kapeat ja tarrakiristys pohkeessa.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Joo tuo riittää täysin tuulenpitäväksi, kuvissa näyttävät hyviltä, onko materiaali tosiaan hieman kangasmaisempaa kuin esim. noiden Haglöfsien(semmoset on), niissä jotenkin liian kalvomainen ikäänkuin ihoon liimautuva kuten joku muukin mainitsi.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

omat polut kirjoitti:^Joo tuo riittää täysin tuulenpitäväksi, kuvissa näyttävät hyviltä, onko materiaali tosiaan hieman kangasmaisempaa kuin esim. noiden Haglöfsien(semmoset on), niissä jotenkin liian kalvomainen ikäänkuin ihoon liimautuva kuten joku muukin mainitsi.
Materiaalin sisäpuoli on aika sileä ja vähän kiiltävää (ulkopinta mattamaisempi), mutta ei ole juuri häirinnyt itseäni. Tokihan se märkänä hieman liimaantuu hikiseen ihoon, mutta niin tuntuu tekevän kaikki ohkaiset kankaat.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Paikallisen urheiluputiikin alennuksesta tarttui mukaan Haglöfs Shield -tuulihousut. Malli on tosiaan vaihtunut parin vuoden takaisesta ja nyt XXL koko mahtuu reisistä, puntissa riittää pituutta ja vyötärön saa kiristettyä sopivaksi. Pari turhaa yksityiskohtaa, mutta tasku löytyy. 188g, joka on vielä ok. Saas nähdä miten 30D 58g/m^2 kangas kestää.
jausaa
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Marras 2013 16:34

Viesti Kirjoittaja jausaa »

Lainataanpa vanhaa ketjua. Itse olen lähdössä elokuussa Käsivarteen ja ajattelin kulkuhousuiksi ottaa tuollaiset perus juoksu/tuulihousut, mutta heräsi kysymys, että tuleeko noista kaikki seudun itikat läpi niin että heilahtaa?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

jausaa kirjoitti:Lainataanpa vanhaa ketjua. Itse olen lähdössä elokuussa Käsivarteen ja ajattelin kulkuhousuiksi ottaa tuollaiset perus juoksu/tuulihousut, mutta heräsi kysymys, että tuleeko noista kaikki seudun itikat läpi niin että heilahtaa?
Voi tulla. Kaikki tuulipuvut ei ole hyttystiiviitä, mutta laadukkaat tiiviiksi kudotut kankaat (esim. Pertex Quatum ja Microlight) pitää kyllä pirulaiset pihan puolella. Myös nuo Haglöfs Shieldit tuntuisi toimivan.

Ja palatakseni aiheeseen: Haglöfseistä ratkesi persaus ensimmäisellä reissulla. Ei saumasta vaan sauman vierwstä kannika päältä n. 20cm matkalta. Hirveän vääntämisen jälkeen paikallinen liike antoi kuulla kunniani ja sitten vaihtaa vastaaviin uusiin hyllystä. Ne on kestäneet toistaiseksi kevyttä käyttöä. Laitoin kuitenkin tilaten 100g/sqm mikrokuitukangasta. Sitten vaan hyviä kaavoja kehittelemään...
Vastaa Viestiin