Englantiin, Irlantiin?
Onko enempää tietoa Irlannista? Mikä on tilanne kulkuoikeuksien kanssa, ja turistien määrä sesonkiaikana (elokuussa)? Mitä muita erityisesti suositeltavia kohteita mielessä, kuin Kerryn seutu? Viikko olisi tarkoitus käyttää saaren pohjois- ja länsiosissa osissa auton kanssa (hitaasti) liikkuen ja päiväretkiä tehden.
Jos et yritä, et koskaan saa tietää mihin et pysty.
Olen tuonne pari vuotta sitten tehnyt yhden reissun tuohon aikaan ja sen voi sanoa, että yksin ei tarvitse olla. Kliimaksi ehkä oli Aran saari, jossa joka kiven välissä oli turisti. Jos vähän liioitellaan. Siellä tuli osallistuttua myös kaikkien aikojen riemukkaimpaan "kiertoajeluun". Kaveri kaahasi pikkubussillaan sataa pitkin kuoppaisia teitä niin, että kaikki tarmo meni penkillä pysymiseen, maisemia ei juuri ehtinyt katsella, kuvaamisesta puhumattakaan. Kuskin opastus koostui lähinnä valitusvirrestä miten saarella on köyhää, työpaikat häviää ja elämä muutenkin on syvältä. Sitten meidät dumpattiin joittenkin raunioiden viereen pariksi tunniksi, kun kaveri kiirehti hakemaan uutta porukkaa seuraavalta lautalta. Kuin suoraan jostain sketsistä, ei sille voinut muuta kuinNixter kirjoitti:turistien määrä sesonkiaikana (elokuussa)?
Mutta sori joo, tuohon liikkumiseen en oikein osaa sanoa, kun pyörittiin turistikohteissa. Koko lounais-irlanti on nättiä seutua, mutta melko puuduttavaa: vihreää niittyä ja harmaata kiveä kaikkialla. Siis kaikkialla. Eikä juuri muuta.
Mutta ainakin LP:llä on sinne trekkausopas, joten reittejä varmasti löytyy.
Edit: etsin tietoa siitä Alppiruususta, joka on levinnyt Irlannissa valtaviksi pajukoiksi ja tukahduttanut alkuperäisen kasvillisuuden tieltään, kun törmäsin tähän. Upeita kuvia, ja kuvateksteistä voi bongata hakusanoja Googleen. Kävelyreittejä näyttäisi olevan hyvin.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Itse olin Aranilla syyskuussa, tilaa oli vaikka muille jakaa, muut turistit tekivät sinne lähinnä päiväretken ja pyörivät satamassa ostamassa villapaitoja (jotka ovatkin hienoja). Otin BB:n yhdeksi yöksi ja vuokrasin maastofillarin ja lähdin pyöräilemään pitkin saarta, yksin olin siellä raunioillakin. Pelkkää hyvää sanottavaa siitä visiitistä. Eli paljon on ilmeisesti ajoituksesta kiinni.
Irlanti on ainakin kohde, jota on helppo suositella. Jostain syystä suomalaiset ovat viehtyneet Aran-saariin, johtuisiko että siellä on mukavaa. Itse kävin 2003 alkukesästä. Paikallisen hostellin omistaja osaa muutaman sanan suomea, uusiseelantilainen kun on. Vuokrasin pariksi päiväksi pyörän ja poljin saaren päästä päähän, turisteja ei juuri näkynyt, paitsi Dun Aenguksella. Mutta niillä muilla raunioilla ei ollut ketään ja tietkin olivat hiljaisia.
Aran-saarilta on hyvällä kelillä mahtavat näköalat Connemaraan, jota voi suositella, mikä Hetta-Pallakset ja Kevot alkavat tuntumaan tasamaalta. The Twelve Bens on mukavaa pikkuvuoristoa, jossa pystyy tekemään monenlaisia rengasreittejä, illaksi hostelliin. Pari hostellia löytyy vuorten juurelta, loput Clifdenistä. Sieltä voi myös vuokrata pyörän päiväretkiä varten rannikolle.
Paljon riippuu kohteen valinnasta ja ajankohdasta. Minulla oli ilmeisesti hyvä tuuri, sillä sen puolen vuoden aikana mitä maassa viikonloppuretkiä tein, osuin ehkä kaksi kertaa semmoiseen paikkaan, jossa turisteja oli riesaksi asti: Cliffs of Moherilla on aina päiväsaikaan ryysis ja Wicklow'ssa voi olettaa olevan aika paljon väkeä, Dublin on niin lähellä. Silti, vaikka turistirikkaampaan paikkaan menisikin, niin sinne vuorille ja nummille katoaa kummasti. Myös sää vaikuttaa: sateella saa kävellä ylämaissa ihan rauhassa.
Itse en kokenut ongelmia kulkuoikeuksien kanssa. Merkityillä reiteillä ongelmia ei pitäisi olla, lähinnä telttailu voi aiheuttaa närää toisten maalla. Nukuin tosin aina hostelleissa, niitä kun piisaa joka kylään, etenkin länsirannikolla. Irlannin paras puoli on se, että joka paikkaan pääsee bussilla, ja jos ei, niin peukalokyytiinkin kuulemma ottavat. Ja jos ei valtion bussiyhtiö vie, niin yksityiset vievät. LP:stä on apua ja se saman firman Walking in Ireland on hyvä opus myös.
Muutama kuva reissusta: http://www.student.oulu.fi/~ptalviti/irlanti03.html
Aran-saarilta on hyvällä kelillä mahtavat näköalat Connemaraan, jota voi suositella, mikä Hetta-Pallakset ja Kevot alkavat tuntumaan tasamaalta. The Twelve Bens on mukavaa pikkuvuoristoa, jossa pystyy tekemään monenlaisia rengasreittejä, illaksi hostelliin. Pari hostellia löytyy vuorten juurelta, loput Clifdenistä. Sieltä voi myös vuokrata pyörän päiväretkiä varten rannikolle.
Paljon riippuu kohteen valinnasta ja ajankohdasta. Minulla oli ilmeisesti hyvä tuuri, sillä sen puolen vuoden aikana mitä maassa viikonloppuretkiä tein, osuin ehkä kaksi kertaa semmoiseen paikkaan, jossa turisteja oli riesaksi asti: Cliffs of Moherilla on aina päiväsaikaan ryysis ja Wicklow'ssa voi olettaa olevan aika paljon väkeä, Dublin on niin lähellä. Silti, vaikka turistirikkaampaan paikkaan menisikin, niin sinne vuorille ja nummille katoaa kummasti. Myös sää vaikuttaa: sateella saa kävellä ylämaissa ihan rauhassa.
Itse en kokenut ongelmia kulkuoikeuksien kanssa. Merkityillä reiteillä ongelmia ei pitäisi olla, lähinnä telttailu voi aiheuttaa närää toisten maalla. Nukuin tosin aina hostelleissa, niitä kun piisaa joka kylään, etenkin länsirannikolla. Irlannin paras puoli on se, että joka paikkaan pääsee bussilla, ja jos ei, niin peukalokyytiinkin kuulemma ottavat. Ja jos ei valtion bussiyhtiö vie, niin yksityiset vievät. LP:stä on apua ja se saman firman Walking in Ireland on hyvä opus myös.
Muutama kuva reissusta: http://www.student.oulu.fi/~ptalviti/irlanti03.html
Tulin eilen Irlannista.
Länsirannikolla kannattaa käydä katsomassa Cliffs of Moher, joka on 8km pitkä ja 200m korkea kalliojyrkänne Atlantin rannalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clif ... land_1.jpg
Länsirannikolla kannattaa käydä katsomassa Cliffs of Moher, joka on 8km pitkä ja 200m korkea kalliojyrkänne Atlantin rannalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clif ... land_1.jpg
Minäkin olisin kiinnostunut vinkeistä Irlannin päiväretkikohteista, lähinnä Dublinin ympäristössä ja Corkin seudulla. 5 viikkoa lähtöön ja ohjelma viikon reissulle on vielä lähes täysin auki.
Dublin kaupunkina, niin hieno kuin onkin, ei todennäköisesti saa huomiota päivää - paria pitempään, kun tietää lähettyvillä olevan niin paljon nähtävää. Onko jossain linkkejä esimerkiksi noista merkityistä reiteistä? Entä kannattaako kevyt heittovapa pakata matkaan? Tietääkö joku, millainen on lupakäytäntö ja kalastuskulttuuri?
...ei muka itse ehdi surffata vastauksia kysymyksiinsä
Dublin kaupunkina, niin hieno kuin onkin, ei todennäköisesti saa huomiota päivää - paria pitempään, kun tietää lähettyvillä olevan niin paljon nähtävää. Onko jossain linkkejä esimerkiksi noista merkityistä reiteistä? Entä kannattaako kevyt heittovapa pakata matkaan? Tietääkö joku, millainen on lupakäytäntö ja kalastuskulttuuri?
...ei muka itse ehdi surffata vastauksia kysymyksiinsä
No niin. Sanoista tekoihin. Huomenna lähtee kone Glasgowiin, liput Ryanairilta 200 € koko paketti veroineen. Sieltä sitten julkisilla West Higland Waylle. Vähän matkaa alusta skippaan aikataulusyistä ja menen suoraan Drymeniin. Nössö valintahan tuo on, täysi turistireitti, mutta ajattelin, että tyvestä puuhun tai jotain sellaista.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 07 Helmi 2008 10:49
- Paikkakunta: Tampere
Itse olen jäänyt täysin koukkuun Skotlantiin ja suuntaan sinne yleensä pari kertaa vuodessa. Skotlannissa on 284 Munroa (yli 3000 jalkaa eli 914 m, tosin luokittelu ei ole ihan näin yksioikoinen), joita ihmiset, allekirjoittanut mukaanlukien, sitten ns. keräilevät. Helpoimmille pääsee ihan kuka tahansa eikä aikaakaan tuhraannu kun muutama hassu tunti. Ainoastaan yksi munroista on sellainen, josta ei ilman köyttä selviä, muutama muu sellainen, jossa köydestä voi olla apua. Valtaosa reiteistä on siis ihan käveltäviä. Normaali päiväsaldo on 2 tai 3 munroa, tosin yksittäisiäkin on aika paljon. Toisessa ääripäässä yksi reitti, jolla niitä saa 7. Keskivertoreitti vie itselläni n. 8-10 tuntia, lyhimmillään selviää noin viidessä tunnissa, ja aina viikkoon mahtuuu joku yli 12-tuntinenkin päivä. Riippuu tietysti paljon mm. säästä ja taukojen pituudesta. Ihan muutama on niin kaukana tiestä, että matka vaatii yöpymistä (teltassa tai ns bothyssä).
Opaskirjojahan Skotlantiin ja Brittein saarille muutenkin löytyy pilvin pimein. Munroilijan raamattu on Scottish Mountaineering Clubin (SMC) kirja Munros. Siitä löytyy reittikuvaus kaikille munroille. Vaihtoehtoisiakin opuksia on hyvä tarkastella, ainakin suosituimmille reiteille suunnattaessa. Noita opaskirjoista löytyviä reittejä voi siis ihan huoletta kävellä ilman että maanomistaja tulee haulikolla uhkailemaan. Karttoihinkin polut on yleensä merkitty ihan hyvin. Syksyllä peuranmetsästyksen aikana voi olla rajoituksia.
Joku mainitsi aiemmin Harvey's kartat. Itse en tule niiden kanssa toimeen vaan käytän OS Landranger sarjan 1:50 000 karttoja. Muutamalle alueelle on saatavana myös 1:25 000 karttoja. Ainoa alue, jolla Harvey's kartta on selvästi parempi ja yleisesti suositeltu, on Isle of Skye.
Telttailu on periaatteessa kielletty muualla kuin leirintäalueilla. Käytännössä ylempänä vuoren rinteillä voi yhdeksi yöksi teltan laittaa pystyyn ilman maanomistajan lupaa, kun käyttää vähän maalaisjärkeä paikan valinnassa. Tulenteko on kokonaan kielletty. Me olemme vuokranneet aina viikoksi self-catering majoituksen ja tehneet päiväreissuja sieltä käsin. B&B-majoituksia lötyy pilvin pimein, myös youth hostelleja yms löytyy.
Vaikka vuoret eivät ole korkeudella pilattuja, liian kevyesti niihin ei kannata suhtautua. Sää vaihtelee todella paljon ja näkyvyys voi välillä olla ihan olematon. Ben Nevis on surullinen esimerkki aiheesta. Valtatien kokoinen turistipolku, jota en suosittele kenellekkään, lähtee opastuskeskuksen pihasta ja turistit sitten vain päättävät lähteä kokeilemaan. Vastaan tulee porukkaa sandaaleissa, farkuissa jne, joko ihan ilman eväitä, lämmintä vaatetta jne, jollain voi sitten olla vesipullo kainalossa ja paikallisen ruokakaupan muovipussissa jotain purtavaa. Reitti kuitenkin lähtee lähes merenpinnan tasolta ja huippu siis yli 1300 metrissä. Ja mountain rescue porukalla pitää kiirettä. Huippu on vielä sen verran erikoinen paikka, että huonolla näkyvyydellä (yli 300 päivää vuodessa) sieltä ei välttämättä ilman karttaa ja kompassia osaa turvallista reittiä alas.
Opaskirjojahan Skotlantiin ja Brittein saarille muutenkin löytyy pilvin pimein. Munroilijan raamattu on Scottish Mountaineering Clubin (SMC) kirja Munros. Siitä löytyy reittikuvaus kaikille munroille. Vaihtoehtoisiakin opuksia on hyvä tarkastella, ainakin suosituimmille reiteille suunnattaessa. Noita opaskirjoista löytyviä reittejä voi siis ihan huoletta kävellä ilman että maanomistaja tulee haulikolla uhkailemaan. Karttoihinkin polut on yleensä merkitty ihan hyvin. Syksyllä peuranmetsästyksen aikana voi olla rajoituksia.
Joku mainitsi aiemmin Harvey's kartat. Itse en tule niiden kanssa toimeen vaan käytän OS Landranger sarjan 1:50 000 karttoja. Muutamalle alueelle on saatavana myös 1:25 000 karttoja. Ainoa alue, jolla Harvey's kartta on selvästi parempi ja yleisesti suositeltu, on Isle of Skye.
Telttailu on periaatteessa kielletty muualla kuin leirintäalueilla. Käytännössä ylempänä vuoren rinteillä voi yhdeksi yöksi teltan laittaa pystyyn ilman maanomistajan lupaa, kun käyttää vähän maalaisjärkeä paikan valinnassa. Tulenteko on kokonaan kielletty. Me olemme vuokranneet aina viikoksi self-catering majoituksen ja tehneet päiväreissuja sieltä käsin. B&B-majoituksia lötyy pilvin pimein, myös youth hostelleja yms löytyy.
Vaikka vuoret eivät ole korkeudella pilattuja, liian kevyesti niihin ei kannata suhtautua. Sää vaihtelee todella paljon ja näkyvyys voi välillä olla ihan olematon. Ben Nevis on surullinen esimerkki aiheesta. Valtatien kokoinen turistipolku, jota en suosittele kenellekkään, lähtee opastuskeskuksen pihasta ja turistit sitten vain päättävät lähteä kokeilemaan. Vastaan tulee porukkaa sandaaleissa, farkuissa jne, joko ihan ilman eväitä, lämmintä vaatetta jne, jollain voi sitten olla vesipullo kainalossa ja paikallisen ruokakaupan muovipussissa jotain purtavaa. Reitti kuitenkin lähtee lähes merenpinnan tasolta ja huippu siis yli 1300 metrissä. Ja mountain rescue porukalla pitää kiirettä. Huippu on vielä sen verran erikoinen paikka, että huonolla näkyvyydellä (yli 300 päivää vuodessa) sieltä ei välttämättä ilman karttaa ja kompassia osaa turvallista reittiä alas.
Haku toi taman saikeen lahimpana esiin (?). Olin viime vkon Yorkshire Dales K-puistossa.
Vahan oli viela joissain kuruissa huippujen tuntumassa lunta (toki sitten tuli lunta ja rakeita ajoittain, niinkuin suomalaiseen Vappuun automaattisesti kuuluisi), mutta hyva reissu. Suosittelen puiston pohjoisosiin kuuluvia Swaledale ja Arkengartdale osioita, ja erityisesti (majapaikaksi) Thwaite - Keld - Muker kylien kolmiota.
Suuret osat puistosta ovat aika karua nummea, joka koskee myos puiston lapi kulkevaa Pennines Way vaellusreittia.
Jos joku on menossa, niin painettuja oppaita on paljon, mutta majapaikkojen suhteen voin antaa omakohtaisia vinkkeja.
Vahan oli viela joissain kuruissa huippujen tuntumassa lunta (toki sitten tuli lunta ja rakeita ajoittain, niinkuin suomalaiseen Vappuun automaattisesti kuuluisi), mutta hyva reissu. Suosittelen puiston pohjoisosiin kuuluvia Swaledale ja Arkengartdale osioita, ja erityisesti (majapaikaksi) Thwaite - Keld - Muker kylien kolmiota.
Suuret osat puistosta ovat aika karua nummea, joka koskee myos puiston lapi kulkevaa Pennines Way vaellusreittia.
Jos joku on menossa, niin painettuja oppaita on paljon, mutta majapaikkojen suhteen voin antaa omakohtaisia vinkkeja.
-
- Viestit: 514
- Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31
BBC:n uutisia
3D digital map of UK offers stunning views
http://www.bbc.com/news/technology-39484635
3D digital map of UK offers stunning views
http://www.bbc.com/news/technology-39484635
Skotlanti oli kai vain unohtunut otsikosta?
Taman lahemmaksi "Lapin" maisemia ei nailla saarilla paase:
http://www.cairngormtreks.co.uk/portfol ... xpedition/
Ihan oikeaa vaeltamista paitsi etta
- ruokataydennyksia jarjestetty (korkeuserot huomioon ottaen "hyva juttu")
- ja keskivalin toipumistauko on leirinta-alueella
Taman lahemmaksi "Lapin" maisemia ei nailla saarilla paase:
http://www.cairngormtreks.co.uk/portfol ... xpedition/
Ihan oikeaa vaeltamista paitsi etta
- ruokataydennyksia jarjestetty (korkeuserot huomioon ottaen "hyva juttu")
- ja keskivalin toipumistauko on leirinta-alueella