Express Spider kuumenee?

haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Express Spider kuumenee?

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Olen noviisi kaasukeitinten kanssa, joten ihmettelen miksi Express Spiderini alkaa hehkua punaisena ja ääni muuttuu kovemmaksi tohinaksi kun olen keitellyt keittimellä ehkä kymmenisen minuuttia. Tuntuu, että myös teho häviäisi. Osaisiko joku selittää mitä tapahtuu ja miksi?


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Mitään epätavallista hehkumista en ole havainnut, mutta poltin kyllä muistaakseni hehkuu jonkin verran punaisena.

Tuon tehon häviämisen olen kyllä huomannut, varsinkin vajailla pulloilla. olen ajatellut sen johtuvan huonoista pulloista/kaasusta. Joskus on puolitäydellä pullolla saanut tohottaa "nupit kaakossa" ilman että on saanut kupillista vettä kiehumaan.

Nyttemmin olen luopunut Expressin käytöstä. Pelailen nuotioilla ja risukeittimellä ja joskus harvoin spriillä. Viime kesänä ostin kyllä Tuurilta tarjouksesta Trangian kaasupolttimen, mutta enpä ole vielä ehtinyt testaamaan onko Expressiä parempi.

Eli samansuuntaisia havaintoja, mutta syy ei ole selvillä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Kaasukeittimillä tuota tapahtuu. Taitaa johtua heikosta paineesta.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Pullo kylmenee ja kaasun virtaus pienenee eli pakko vääntää nupit kaakkoon.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Nesteen kaasuuntuminen sitoo lämpöä. Jos se tapahtuu pullossa, pullo kylmenee ja sen paine alenee. Jos pullo on letkun päässä, sen voi kääntää ylösalaisin, kun poltin on ehtinyt lämmetä. Silloin kulutukseen menevä polttoaine kaasuuntuu vasta letkussa tai esilämmitysputkessa ja paine säilyy paremmin.

Jos on seoskaasu, tapahtuu toinenkin ilmiö. Kun pullossa on sekä nestettä että kaasua, pakkaskestävämpi osakaasu (propaani) rikastuu kaasuun ja huonommin höyrystyvästä (butaani) isompi osa jää nesteeseen. Pullon kääntämällä kulutukseen menee nestettä ja kaasuseos kuluu tasaisemmin. Sekin auttaa paineen säilymistä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Spiderissä on pienimoinen suunnitteluvika. Jos se alkaa yhtäkkiä pitämään kovaa ääntä niin se johtuu siitä, että liekki syttyy polttimen sisällä. Varsinkin silloin kun hauduttaa pienellä teholla pitkän aikaa. Ratkaisuja on kaksi: Taivuta esilämmitysputkea niin että se on suurinpiirtein samalla tasolla kuin itse poltinosan yläreuna. Kyllä se lämpenee vaikka ei olisi suoraan liekissä.Toinen keino on peittää ilmanottoaukkoa esim folion palalla.

Samaisen vian huomasin omassani keittimessä sekä muutamassa muussa lainakeittimessä. Sitä en tiedä haittaako se et liekki palaa keittimen sisällä... punahehkuisuudella ei ole väliä. Sitä tapahtuu kaikilla keittimillä.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Etapowerin polttimella tuo tapahtuu samalla tavalla, eli liekki alkaa palaa polttimen sisällä ja melu on kova. Tapahtuu yleensä pullon pohjia poltellessa.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Timoa kirjoitti: Samaisen vian huomasin omassani keittimessä sekä muutamassa muussa lainakeittimessä. Sitä en tiedä haittaako se et liekki palaa keittimen sisällä... punahehkuisuudella ei ole väliä. Sitä tapahtuu kaikilla keittimillä.
Tuon ilmiön huomasin myös kun sohin viiime syksynä hernekeitot keittimeen niin, että lähes joka reikä meni umpeen. Oli muuten komea punotus ja outo ääni. Onneksi oli hakaneuloja matkassa. Sillä yksitellen joka reikä auki, ja oli muuten kovassa reikiin palanut hernekeitto.
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Kiitos vastauksista, nyt ymmärrän kaasukeittimen sielunelämää taas vähän paremmin! Käytössä oli tosiaan noin puolillaan oleva kaasupullo ja aiemminkin vastaavassa tilanteessa on muistaakseni ollut vajaa pullo. Täytynee yrittää vääntää esilämmitysputkea ylemmäs tai sitten pienentää ilmanottoaukkoa. Myös kaasupullon kääntämistä täytyy kokeilla ihan jo kaasun pitämiseksi tasalaatuisena. Punahehkuisuudella ei varmaan ole väliä, mutta viime kesänä käyttämäni Trangian kaasupoltin ei kyllä kertaakaan kuuden päivän aikana hehkunut samalla tavalla vaikka sillä keiteltiin pidempiäkin sessioita. Eikä samaa ääniefektiä kuulunut.

On se vain hienoa, että täältä löytyy vastauksia nopeasti! :D
Vastaa Viestiin