Kinkkisiä kysymyksiä jokamiehenoikeuksista

Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Jokamiehen oikeudet eivät ole laki. Ne ovat jossain määrin joustava maan tapa ja osin eri lakien palasista syntyvä paketti. Joltain osin nettiin on kirjoitettu asioita toisin, kun itse olen asiat ymmärtänyt. Lähinnä rakenteiden käyttö on tälläinen. Minä en pysty hyväksymään tulkintaa, että esim laavulla tulisi erikseen kieltää luvaton käyttö.

Aikoinaan Kullervo Kemppinen tulkitsi Eräretkeily-kirjassaan tulentekoa siten, että tilanteen vaatima pakottava tarve täyttyi jo retkellä olona. Ainakin valtion mailla. Eivät he rakovalkean teolle lupia kyselleet. Sittemmin maailma on muuttunut. Älköön kukaan luvatta nuotiota tehkö nykyään.

Vesijättöä tai ei, niin maihinnousu tai rannan käyttö perustuu etäisyyteen asuinrakennuksista eikä maanomistukseen.


Metsän Omena
Viestit: 3067
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Nykyisin "Jokamiehen oikeudet" ovat pääasiassa luonnonkäyttömuotoja, jotka jäävät jäljelle, kun lakisääteiset luonnonkäyttömuodot on eri tahoille jaettu.
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Jokamiehenoikeudet perustuvat lakiin sikäli, että se on sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä. Monessa eri laissa on määräyksiä, jotka rajaavat toimintoja jokamiehenoikeuden ulkopuolelle. Erilaiset jokamiehenoikeuksien esittelyt vetävät näitä lakeihin jääneitä "porsaanreikiä" yhteen.

Lakien lisäksi toimintaa rajoittavat tietenkin myös hyvät tavat, mutta ne ovatkin hyvin epämääräinen ja kulttuurisidonnainen käsite.

PS. Metsän Omena näköjään ehti ensin, taas.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Jos jossain on avoin laavu, kammi tai (poro)kämppä niin vähintä mitä omistaja voi tehdä niin on kirjoittaa KÄYTTÖKIELTO jos ei halua että satunnainen kulkija sitä käyttää.
"Ockhamin partaveitsi"
Vastaa Viestiin