Kotaretkeily talvella

Joronjälki
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Helmi 2006 12:58
Paikkakunta: Espoo

Kotaretkeily talvella

Viesti Kirjoittaja Joronjälki »

Kesäretkeilyvarusteissa on jo tarinaa kotaretkeilystä, mutta ehkä se on talvella sen verran erilaista että ansaitsee oman säikeen.

Mitä mieltä arvoisat retkeilijät ovat, kannattaako reitille Utsjoki-Karigasniemi lähteä kotateltan kanssa? Aika on pääsiäistä edeltävä viikko ja kyseessä Helsportin Varanger, 4 metriä halkaisijaltaan ja kaksi ja puoli metriä korkea. Kapine on tuttu ja olen sillä reissannut jonkin verran mutta en puuttomassa tunturissa. Juurikin tuulenkesto arveluttaa, ja tuulessa pystyttäminen myös.

Kota on kahdeksankulmainen, ja jos siihen majoittuu neljäkin henkilöä niin suksista saa jokaiselle kulmalle ankkurit naruja varten, helmaa varten minulla on vanhastaan tehtynä tukevat lumikiilat. Jokaisessa kulmassa on kolme narua. Hyvällä säällä kaikki kolme voi laittaa samaan sukseen mutta jos oikein tuulee niin pitäisi varmaan olla vielä yhdet kiilat joka kulmalle. Sauvat käynevät siihen hyvin. Mukaan voisi ottaa vielä harjateräksestä tehtyjä telttakiiloja siltä varalta jos lunta on niin vähän että joudutaan iskemään kiilat maahan.
Koko lattiaan on tehty 6 mm paksu solumuovipohja joka nousee vähän seinille. Tarkoitus on pitää sisällä petroolilämmitintä illalla ja aamutoimien aikana mutta ei koko yötä.
Jos alustaa ei puhdisteta lumesta vaan tampataan vain, ja keskisalon kohdalle laitetaan vaikkapa 12 mm paksusta vanerista pala n. 30 senttiä kanttiinsa, niin luulen että se kestää painumatta lumeen.

Mitähän vielä?

Nyt olisi kullanarvoisia jonkun omakohtaiset kokemukset reippaan tuulisesta yöstä kodassa, kuinka pystytys sujui ja kestikö ankkurointi.

Pystytystekniikka vielä. Kota kuljetetaan rullalla, sisä- ja ulkoteltta sekä sen oma pohja ovat kaikki toisissaan kiinni. Rulla avataan ja pohjan muodon mukaan laitetaan kaikki kulmat kiinni, nostetaan keskisalolla pystyyn ja laitetaan kulmista narut kiinni.


Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei kota mihinkään lennä missään myrskyssä, jos kunnolla kiinni.Muoto takaa sen ja tärkein laittaa lunta talvella tai kiviä kesällä liepeen päälle sillä jos sieltä tuuli ottaa niin hups.Se on ainoa heikko kohta kodassa.Tietenkään oviaukkoa ei tuulta vastaan.
Muuten en voi vastata, kun vain kesällä liikkunut kodan kanssa avotunturissa.
Joronjälki
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Helmi 2006 12:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Joronjälki »

Kuinka kovassa tuulessa olet varg ollut kodan kanssa, noin suunnillen m/s?
Pystyttäminen kovassa tuulessa lienee hankalin vaihe.
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei ollut tuulimittaria, mutta ukkosmyrsky tuli suoraan päälle ja en meinannut itse pysyä tuulessa pystyssä tarkistaessa kiinnityksiä ja olen sentä 100 kilonen. :lol:
Tuulessa pystyttäminen alkaa tietenkin aina tuulenpuolelta kiinni ensin ja jos sinullakin kerran kaveri niin sitten se nostaa keskisalon ja loput kiinnitykset tuulenpuolelta ja sitten vasta loput.
Rohmoiva
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Tammi 2014 21:47

Viesti Kirjoittaja Rohmoiva »

Itse olen kerran testimielessä pystyttänyt kodan järvenjäälle n.10-15m/s tuulessa. Pystytys oli erittäin haastavaa, mutta lopulta sain kodan jotenkin pystyyn. Pilkin kodassa pari tuntia ja kyllä se pystyssä pysyi. Kota oli itse tehty 2m korkea ja 3.5m halkaisija.

Kota kyllä kestää kovaa tuulta, mutta se olisi hyvä pystyttää heikolla tuulella, jotta sen saa kunnolla kiristeltyä. Jos paikalla on paksusti lunta kannattaa kodalle kaivaa mahdollisimman syvä kuoppa ja tehdä tuulivallit. Helpottaa varmasti paljon pystytystä. Useammalla henkilöllä pystytys on luonnollisesti helpompaa. Minä testailin ihan yksin.
Vesseli
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Heinä 2010 14:43

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

Rohmoiva kirjoitti:Itse olen kerran testimielessä pystyttänyt kodan järvenjäälle n.10-15m/s tuulessa. Pystytys oli erittäin haastavaa, mutta lopulta sain kodan jotenkin pystyyn. Pilkin kodassa pari tuntia ja kyllä se pystyssä pysyi. Kota oli itse tehty 2m korkea ja 3.5m halkaisija.

Kota kyllä kestää kovaa tuulta, mutta se olisi hyvä pystyttää heikolla tuulella, jotta sen saa kunnolla kiristeltyä. Jos paikalla on paksusti lunta kannattaa kodalle kaivaa mahdollisimman syvä kuoppa ja tehdä tuulivallit. Helpottaa varmasti paljon pystytystä. Useammalla henkilöllä pystytys on luonnollisesti helpompaa. Minä testailin ihan yksin.
Keskisalko painuu lumeen jos sen alle ei laita mitään. Jos kota pystytetään hangen päälle. Tentipi on ratkaissut asian tällä:

http://www.tentipi.se/produkter/adventu ... angplatta/

Pehmeällä lumella kota on hankala pystytettävä.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Mulla tuli mieleen keskisalon alle tennispallo silleen, että viilletään puukolla päälle ristihalkio josta salko sisään :?: Ainakin sulaan aikaan luulisi toimivan märemmässäkin maassa.. :roll:
Rohmoiva
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Tammi 2014 21:47

Viesti Kirjoittaja Rohmoiva »

^^ Pehmeä lumi ei ole ongelma. Ennemminkin lumen puute. Jäiseen maahan tai jäälle on kotaa vaikea ankkuroida. Viikko siten yritin kotaa pystyttää järven jäälle, jossa ei ollut lunta kuin 5cm. Sain kyllä kiilat hakattua jäähän, mutta ei ne siellä pysyneet. Jäällä pitäisi olla joku jääruuvi tyyppinen ratkaisu. Jäisessä maassa kiilat pysyy jos ne vain saa sinne menemään.

Keskisalon alla käytän vastaavaa levyä kuin tuo tentipin läpyskä. Omaani laitoin vielä saranat keskelle niin mahtuu kiilapussiin.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Itse olen testaillut omaa kotaani kohtuullisissakin tuulissa ja sen tuulenkestävyys on mielestäni hyvä, jos itse kotakangas on ankkuroitu maahan (lumeen) hyvin, vaikka siinä ei vielä olisikaan tukinarut kiristettynä.

Eli tuulessa pystytys järjestys on mielestäni seuraava:
Kankaan levitys, tässä vaiheessa kankaan päälle voi laittaa vaikka ahkion painoksi jos on yksin liikenteessä.

Sitten ankkuroidaan kodan nurkkapisteet tukevasti, eli hyvät lumiankkurit on tarpeen.
Itsellä on käytössä alumiinista tehdyt levyt, joihin olen poraillut reikiä levyjen keventämiseksi.

Sen jälkeen voi arvioida tukinarujen kiinityspisteiden etäisyyden suunnilleen oikein ja ankkuroin ne tuulenpuolelta lumeen tukevasti.

Keskisalko ylös ja sen jälkeen käydään kiristämässä tuulenpuolen narut, sen jälkeen kankaan viimeiset säädöt ja loppujen ankkurinarujen kiinnitykset.

Ja sitten voikin vetäistä ahkion sisään kotaan ja aloittaa kodan "sisustamisen"
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
gubbe
Viestit: 489
Liittynyt: 03 Marras 2009 14:10
Paikkakunta: P-P

Viesti Kirjoittaja gubbe »

Minkäslaisia keskisalkoja turinoitsijat käyttävät omissa kodissaan( olipa vaikea muotoilla tuo kota sana :D ) ? Hakusessa olisi kevyt ja edullinen ratkaisu kodan/ teltan keskisaloksi(säätömahdollisuus riittävä).
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

^ Tällaista on tullu käytettyä:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... 8-ft-p1108

Mielestäni kevyenlainen ja omiin kotatarpeisiini joutu vähän jatkamaan.
Muutamilla reissuilla ollu käytössä, en ole vielä vakuuttunut kestävyydestä. Myrskyssä kerran piti virittää sisälle tukinarut seinästä keskisalkoon.
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Tulee yleensä aina mukana kuten minullakin. Niitä saa kyllä ostella varaosina XXL.fi vaan näytti olevan vain yhtä kokoa. Norjassa löytyy useampia kokona ja materiaalista tehtyjä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Onko parempi tallata lumi kodan alta vai lapioida pois, irtopohja löytyy. Kota hommattu mutta täysin uutta koko touhu. Kiinnittämisestä löysin hyvin vinkkejä.
Jaurunmitri
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Marras 2013 08:41

Viesti Kirjoittaja Jaurunmitri »

minulla on jack wolfskinin diamon tarppi ja olen sen talvella kaivanu aikalailla maata myöten. lumi antaa suojaa tuulen kans ja montussa on lämpimämpi nukkua. tosin jos maapohja on epätasainen niin jättää tasaavan lumikerroksen. kiiloina käytin ohuita koivunrunko-pätkiä poikittain lumeen haudattuna. kestää kovanki tuulen.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Myöhästyneet kiitokset Jaurunmitrille! Mulla Jack Wolfskinin Asylum Tarp 3, joka on vain kesäkäytössä. Talvikotailijoille olisi tämmöttinen tarjolla ja pelletit vaativat kyllä arinan: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... oltin#spca
Vastaa Viestiin