Vaeltajan ruokien optimointi

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Vaeltajan ruokien optimointi

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Kun tuolla toisessa ketjussa tuli esille tällaisia ajatuksia:
Luhtavilla kirjoitti: - -
Ihminen on aikamoinen monipolttoainekone, mutta kyllä jokin raja tulee rypsiöljyn ryypiskelyssäkin vastaan. Siksi optimikombinaation miettiminen on ihan mukavaa.
Niin laitetaanpa niille oma säikeensä pystyyn. Kaikki ei kiinnosta, mutta ei tarvitsekaan. Harva on asiantuntija, mutta kaikki perustellut arvaukset kelpuutetaan.

Jos halutaan optimoida jotain, niin lähtökohta olisi tietysti määrittää mitä, minkä suhteen ja millaisilla reunaehdoilla.

Toisessa ketjussa puhuttiin miten pitkälle erilaisilla sapuskoilla pääsee. Mielestäni ongelmaa on vaikeampi lähestyä tällä tavalla vastaus edellä (inversio-ongelma) ja koska yleensä ruuat valitaan reissun mukaan eikä toisinpäin, niin mielekkäämpää voisi olla pohtia mikä olisi optimiruokalista tiettyyn suoritukseen.

Lähtökohdat voisivat olla 1) suoritus (mikä matka, aika (vai vain mahdollisimman nopeasti?), millaisissa oloissa ja miten) ja 2) suorittaja (ikä, sukupuoli, kehonkoostumus, jne.) Ja sitten ne 3) reunaehdot: pitäisikö selvitä mahdollisimman hyväkuntoisena, riittääkö että pääsee hengissä perille, pitääkö pysyä hengissä, voidaanko olettaa että pää kestä mitä vaan (riittävästi näännytettyjen ihmistenhän on todettu käyttäytyvän jopa itsetuhoisesti), jne.

Tuosta voisi sitten lähteä miettimään, että mitä sapuskaa pitää olla minkäkin verran.

Ketä tämä sitten koskettaa? Tuskin ketään täällä, mutta pohtiminen on hauskaa. Itse olen hahmotellut nyt kuukauden hiihtoreissun ruokalistaa, mutta asiat joihin olen kiinnittänyt huomiota ovat lähinnä:

- riittävästi imeytyvää energiaa
- kohtuullisesti proteiinia
- mahdollisimman kevyessä paketissa
- siten, että ruoka maistuu ja syöminen on kivaa
- kohtuulliseen hintaan


AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Re: Vaeltajan ruokien optimointi

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Korpijaakko kirjoitti: - siten, että ruoka maistuu ja syöminen on kivaa
Alleviivaan tämän. Ei nimittäin naurata, kun aamumysli ja pussikeitot etoo jo ennen nauttimista. Talvella olen koettanut ottaa edes jotain normaalia mukaan, vaikka painavaa, että maha jaksaa. Metukkaa, juustoa, oliiviöljyä (illan show varma, kun sitä sulattelee bensakeittimellä juoksevaksi), lihapullia, kalasäilykkeitä you name it.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Perunoita kun on mukana, niin kalasoppa maistuu!
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Tämä on selkeästi mulle osoitettu ketju. Taustatiedot mun haaveilemalle reissulle voisivat olla seuraavanlaiset:

1) Reissu voisi olla kolme viikkoa kesäkuun alussa vaikkapa Kaldoaiviin. Kävelyä päivän fiiliksen
mukaan, ehkä 10-20km/päivä. Reissun kestoon kävelty matka ei vaikuttaisi.
2) Itse olen 24 vuotias nainen. Painoa 64kg ja pituus 171cm. Koiran ulkoilutus on ainoa liikuntani
arjessa.
3) Reunaehtona on tulla takaisin hyväkuntoisena. Painonpudotus ei ole toivottavaa (ainakaan
useamman kilon). Pää ei todellakaan kestä mitä vaan. Nälkäisenä olen kärttyinen ja luulisin sen
vaikuttavan huomiointikykyyn ja olevan turvallisuusriski. Olen huomannut, että jalka jää kannon
taakse helpommin nälkäisenä. Kylläisenä jalka nousee ja jaksaa ihastella maisemia.

Muita tietoja:
Ruoka on maittanut hyvin ensimmäisestä päivästä alkaen. Päivämatkan pituus (4km-35km) ei ole juurikaan vaikuttanut syötyyn määrään aiemmilla vaelluksilla. Vaihtelua saisi ruoassa olla, mutta evään pitäisi kuitenkin olla sen verran kevyttä, että kulkee rinkassa. Olen tehnyt vain viikon vaelluksia aikaisemmin. Silloin ruokaa ollut arviolta 750g per päivä. Kaloreita en ole laskenut. Ruoka on koostunut aamupuurosta, lounaalla nuudeleista/couscouksesta tonnikalalla tai salamilla ryyditettynä, illalla pastapussi, johon lisätty kuivalihaa. Lisäksi nälän mukaan näkkäriä metukan kanssa kaikilla aterioilla. Kulkiessa naposteltavana vaihtelevasti suklaata, pähkinöitä ja kuivahedelmiä.

Olen ollut ihan tyytyväinen viikon ruokiin. Mietityttää, että miten kulutus muuttuu seuraavilla viikoilla? Jos kulutus kovasti kasvaa, olen ongelmissa rinkan painon kanssa. 25 kg alkaa olemaan aika maksimi rinkan paino mulle. 25kg toteutuisi esim., jos ruokaa kuluisi tasaisesti 3x5kg + muut rojut 10kg.

Korpijaakon neljän kohdan kriteeristö oli mun mielestäni hyvä lähtökohta pohdinnalle.

Muoks. olikin näköjään viisi kohtaa Korpijaakolla
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Minulla on kesäaikana perunoita mukana. Niistähän pääsee helposti eroon jos alkaa kaduttaa.
Ja kun aikataulua en tee tiukaksi, mukaan on syytä ottaa riittävästi ruokaa jotta viikon jatkoaikanakin on jotain suuhunpantavaa. Maastossa saatan olla jopa 3 viikkoa yhtämittaa.
Kalan varaan ei voi ruokaa jättää, sillä kala ei ole kovinkaan hyvä ravinto/painosuhteeltaan.
2 kgn kala/hlö ei riitä vuorokaudeksikaan.
Useampiviikkoisella reissulla ruuan mausta ei kannata tinkiä. Vain paras on kyllin hyvää.
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Ja hyviä vinkkejä vaihtelun lisäämiseksi otetaan vastaan. Esim. ehdotuksia muusin ja riisin lisäkkeiksi olisi kiva saada. Itseltä on loppunut mielikuvitus jauhelihan ja broilerin kuivaamisen jälkeen.
Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Viesti Kirjoittaja blueraven »

Vaihtelua tarvitaan, itse olen kyllästynyt muusiin ja riisiin siinä määrin ettei kumpaakaan ole ollut enää mukana ollenkaan muutamaan vuoteen...
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kumma juttu, kun minulle maittaa se päivän ateria vaikka olisi pikkukiviä.Turhat aamupuurot,suklaat,pähkinät ja herkut pois matkasta niin se ruokakin maistuu. Mausteita minulla aina mukana ja niillä saa makua vaikka patalappuun :lol:
Vuonni
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Loka 2010 09:37

Viesti Kirjoittaja Vuonni »

Olen tehnyt taulukkolaskentaan retkievästaulukon. Viime vuoden alkukesän reissun kalorimäärä kesäreissulle oli aika yläkantissa, tai toisaalta siinä on parin päivän extra. Keskimäärin sapuskaa on jäänyt yli noin päivän verran. Etenkin jos sattuu kalastus onnistamaan. Taulukossa on huomioitu myös proteiinit (ei näy kuvassa).

Taulukkoa on helppo päivittää retken keston, ajankohdan, tms. mukaan.

https://www.dropbox.com/s/t8dnlyersw0x6 ... ma1305.jpg
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

varg62 kirjoitti:Kumma juttu, kun minulle maittaa se päivän ateria vaikka olisi pikkukiviä.Turhat aamupuurot,suklaat,pähkinät ja herkut pois matkasta niin se ruokakin maistuu. Mausteita minulla aina mukana ja niillä saa makua vaikka patalappuun :lol:
Jep, nälkä on tunnetusti mausteista paras. Mulla vaan oli reunaehtona, ettei paino juurikaan putoaisi.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Luhtavilla kirjoitti:
varg62 kirjoitti:Kumma juttu, kun minulle maittaa se päivän ateria vaikka olisi pikkukiviä.Turhat aamupuurot,suklaat,pähkinät ja herkut pois matkasta niin se ruokakin maistuu. Mausteita minulla aina mukana ja niillä saa makua vaikka patalappuun :lol:
Jep, nälkä on tunnetusti mausteista paras. Mulla vaan oli reunaehtona, ettei paino juurikaan putoaisi.
Nälkäkään ei auta, jos maha menee sekaisin liian tujusti normaalista poikkeavasta safkasta. Kannattaa muistaa tämä ja ottaa mukaan myös jotain oikeasti vatsalla testattua ei vain paperilla 'tehokasta'.
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

AnttiH kirjoitti:
Luhtavilla kirjoitti:
varg62 kirjoitti:Kumma juttu, kun minulle maittaa se päivän ateria vaikka olisi pikkukiviä.Turhat aamupuurot,suklaat,pähkinät ja herkut pois matkasta niin se ruokakin maistuu. Mausteita minulla aina mukana ja niillä saa makua vaikka patalappuun :lol:
Jep, nälkä on tunnetusti mausteista paras. Mulla vaan oli reunaehtona, ettei paino juurikaan putoaisi.
Nälkäkään ei auta, jos maha menee sekaisin liian tujusti normaalista poikkeavasta safkasta. Kannattaa muistaa tämä ja ottaa mukaan myös jotain oikeasti vatsalla testattua ei vain paperilla 'tehokasta'.
Optimoinnilla tarkoitan juuri noita Korpijaakon aloituksessa listaamia asioita, joista yksi oli ruoan hyvä imeytyminen. Aamupuuro on vaelluksella ollut listassa juuri sen takia, että syön puuroa kotonakin.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Optimointi?

Minä optimoin ensin mahdollisimman monta kaloria mahdollisimman kevyeen painoon ja sitten vielä painon mahdollisimman pieneen tilavuuteen.

Esim. näkkäri kannattaa vaihtaa hapankorppuun, niin rinkankin tilavuutta voi pienentää.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Optimointi?

Minä optimoin ensin mahdollisimman monta kaloria mahdollisimman kevyeen painoon ja sitten vielä painon mahdollisimman pieneen tilavuuteen.

Esim. näkkäri kannattaa vaihtaa hapankorppuun, niin rinkankin tilavuutta voi pienentää.
Jos kriteereinä on vain mahdollisimman paljon kaloreita/massayksikkö, reissuun lähtisi rypsiöljypullo. Tulee vaan aika äkäiseen ulos ja siksi imeytyvän ravintoaineen osuus onkin mielenkiintoisempi kuin pelkkä kalorisisältö. Tietoa on vain kovin vaikea käytännössä saada. Kiinnostaisi, jos joku on löytänyt jotain kirjallisuutta aiheesta. Luennoilta muistelen, että rasvan määrä kaloriosuuksina saisi olla korkeintaan 60-70%. Kehoaan voi myös totuttaa rasvaiseen ruokaan, mutta en pidä tätä itselle sopivana vaihtoehtona. Ihan niin paljoa repun keventely ei kiinnosta, että alkaisin itseäni lihottamaan ja totuttamaan rasvaiseen ruokaan.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Tässä on 2012 tilanne:

http://sokosti.wordpress.com/2012/07/01 ... reissulla/

Ja sitten kevyemmin vuotta myöhemmin:

http://sokosti.wordpress.com/2013/05/21 ... -paivassa/

Nyt ei ole 2014 suunnitelmia vielä tehtynä, mutta varmaan 2013 linjoilla mennään.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Vastaa Viestiin