Mönkijät vs. erämaat
No onneksi on meitäkin jotka ymmärtävät hyvän päälleVänkäri kirjoitti: Joo,mutta en ymmärrä oikein yhtään, minkäänlaista mönkijäsafarihommaa, kuitenkaan. Mitä ihmeen retkeilyä tai vaellusta se on, jos alla on moottori joka vie ukkoa etiäppäin.
Safareita vaan lisää, kyllä kairaan vielä uria mahtuu. Ne jättää kuitenkin todellisuudessa niin pienen jäljen verrattuna metsätöiden ja niiden jälkeisten ojitusten jättämiin jälkiin.
Höpö höpö. Kommenttisi on sekä välinpitämätön että paljastaa kokonaiskäsityksesi puutteen. Esim. puuttomassa paljakassa urat syntyvät helposti ja pysyvät todella pitkään pintakerroksen kerran rikkouduttua. Kosteikoissa urat laajenevat helposti useiden kymmenien metrien leveydelle. Esim. Tunturi-Lapissa urat ulottuvat pistoina erämaa-alueiden sydämiin heikentäen luonto- ja kulttuuriarvoja. Enontekiöllä eräs mönkijäura menee suoraan erään merkittävän vanhan naalinpesäkummun päältä.vonparoni kirjoitti:Safareita vaan lisää, kyllä kairaan vielä uria mahtuu. Ne jättää kuitenkin todellisuudessa niin pienen jäljen verrattuna metsätöiden ja niiden jälkeisten ojitusten jättämiin jälkiin.Vänkäri kirjoitti: Joo,mutta en ymmärrä oikein yhtään, minkäänlaista mönkijäsafarihommaa, kuitenkaan. Mitä ihmeen retkeilyä tai vaellusta se on, jos alla on moottori joka vie ukkoa etiäppäin.
Tosiasioihin kannattaa tutustua ennen kuin esittää tietävänsä asiat varmasti.
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:26
- Paikkakunta: Helsinki
Näin maastopyöräilijän ja maastopyörävaeltajan näkökulmasta mönkijä on siunattu laite. Ammattilaiset tekevät parhaille kulkureiteille ajokelpoista, siistiä uraa, ja käytetyimmät reitit vielä silloitetaan ja suot pitkostetaan.
Mönkijöiden ammattikäyttö on asiallista ja melko tarkkaan säänneltyä. Aina on maastofillarit ja mönkijät samoille urille mahtuneet.
Etelän viihdekäyttö on sitten asia erikseen, mutta sen perusteella on turha leimata laitetta. Typeryksillä kerta kaikkiaan on tarve rällätä, ja keinot löytyy aina.
Mönkijöiden ammattikäyttö on asiallista ja melko tarkkaan säänneltyä. Aina on maastofillarit ja mönkijät samoille urille mahtuneet.
Etelän viihdekäyttö on sitten asia erikseen, mutta sen perusteella on turha leimata laitetta. Typeryksillä kerta kaikkiaan on tarve rällätä, ja keinot löytyy aina.
Älä edelleenkään yleistä, mikäli sulla ei ole kokonaiskäsitystä asiasta. Säännöstely esim. Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kunnissa tarkoittaa, että mönkkärillä saa ajaa tunturissa urilla, jos on paikkakuntalainen. That's it. Sen pidemmälle säännöstely on aika lähellä nollaa. Mikäli asia ei ole vielä tullut selväksi, näitä vakiintuneita uria ei ole ihan yhtä tai kahta. Tän lisäksi mm. moottorikelkoilla keväinen paikkakuntalaisten luvilla tapahtuva huvirälläys on räjähtänyt käsiin Tunturi-Lapissa, vaikka nimenomaan huvirälläystä luvat eivät salli.Kare_Eskola kirjoitti:Näin maastopyöräilijän ja maastopyörävaeltajan näkökulmasta mönkijä on siunattu laite. Ammattilaiset tekevät parhaille kulkureiteille ajokelpoista, siistiä uraa, ja käytetyimmät reitit vielä silloitetaan ja suot pitkostetaan.
Mönkijöiden ammattikäyttö on asiallista ja melko tarkkaan säänneltyä. Aina on maastofillarit ja mönkijät samoille urille mahtuneet.
Etelän viihdekäyttö on sitten asia erikseen, mutta sen perusteella on turha leimata laitetta. Typeryksillä kerta kaikkiaan on tarve rällätä, ja keinot löytyy aina.
Oman kokemuksen mukaan monilla soilla Lapissa törmää risteileviin mönkijänjälkiin. Harvemmassa ovat enää luonnontilaiset suot. Tämä objektiivisena havaintona ottamatta asiaan sen enempää kantaa.Kare_Eskola kirjoitti:Mönkijöiden ammattikäyttö on asiallista ja melko tarkkaan säänneltyä.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Helppohan sitä on etelästä tulevien soimata pohjoisessa asuvia ajeluista ja jälkien tekemisistä. Kun omat asuinympäristönsä itse etelässä ovat ensin tuhonneet, niin pitäisi toisten asuinpiiri suojella omille, etelän herrojen harrastuksilleen.
Rällääminen ja turhan pyöriminen on asia, johon auttaa ainoastaan asenteiden muutos, kulkeminen paikasta toiseen on tarpeen joskus suorittaa motorisoiduilla ajoneuvoilla. Kun kuljetaan asiallisesti, pyritään myös ympäristön tuhot minimoimaan. Mönkijöiden ja moottorikelkkojen käyttö on pohjoisessa verrattavissa etelässä autojen käyttöön. Tarpeen melkoisen usein. Kävelemällä ei pidempiä matkoja arkiaskareita tehdessä kukaan nykypäivänä pysty tekemään. Paikasta toiseen kulkeminen ei useinkaan pohjoisessa onnistu maanteitä pitkin, tai sitten kiertoa tulee ihan kohtuuttomasti.
Rällääminen ja turhan pyöriminen on asia, johon auttaa ainoastaan asenteiden muutos, kulkeminen paikasta toiseen on tarpeen joskus suorittaa motorisoiduilla ajoneuvoilla. Kun kuljetaan asiallisesti, pyritään myös ympäristön tuhot minimoimaan. Mönkijöiden ja moottorikelkkojen käyttö on pohjoisessa verrattavissa etelässä autojen käyttöön. Tarpeen melkoisen usein. Kävelemällä ei pidempiä matkoja arkiaskareita tehdessä kukaan nykypäivänä pysty tekemään. Paikasta toiseen kulkeminen ei useinkaan pohjoisessa onnistu maanteitä pitkin, tai sitten kiertoa tulee ihan kohtuuttomasti.
Minä kyllä ymmärrän mönkkärin käyttöä pohjosessa auton kaltaisesti,paikallisten taholta tavallani,jos ajellaan asian vuoksi tarkotuksetta ruovittelematta jne. Parempi se kai on muutama selkee ura, kuin sinne tänne säntäilevät pienet urat ihan joka paikassa. Jos itse voisin esim. rakentaa jonkun pyynti/keräystukikohdan, pienen mökin tapaisen kopin kamiinoineen jonnekkin tunturiin, niin kyllä vakavasi "pelkäisin" että rakennustarpeet kulkis paikalle, joko kelkala tai Kömpijälla. Saahan ne vedettyä hiihtäen ahkiollakin tai poroilla mutta oisko sekään ihan realistista enään,tulisko urakasta koskaan valmista...Voihan rojut viedä vaikka kopterilla, mutta ei tavallisella tallaajalla ole varaa lennättää mitään lautatapulia jne mihinkään, rahamiehillä,ja herroilla varmaan on siihen rahkeita, useimmalla ei,luulen.Bullet kirjoitti:Helppohan sitä on etelästä tulevien soimata pohjoisessa asuvia ajeluista ja jälkien tekemisistä. Kun omat asuinympäristönsä itse etelässä ovat ensin tuhonneet, niin pitäisi toisten asuinpiiri suojella omille, etelän herrojen harrastuksilleen.
Rällääminen ja turhan pyöriminen on asia, johon auttaa ainoastaan asenteiden muutos, kulkeminen paikasta toiseen on tarpeen joskus suorittaa motorisoiduilla ajoneuvoilla. Kun kuljetaan asiallisesti, pyritään myös ympäristön tuhot minimoimaan. Mönkijöiden ja moottorikelkkojen käyttö on pohjoisessa verrattavissa etelässä autojen käyttöön. Tarpeen melkoisen usein. Kävelemällä ei pidempiä matkoja arkiaskareita tehdessä kukaan nykypäivänä pysty tekemään. Paikasta toiseen kulkeminen ei useinkaan pohjoisessa onnistu maanteitä pitkin, tai sitten kiertoa tulee ihan kohtuuttomasti.
Tuo oli hyvin sanottu että "kun omat asuinympäristönsä itse etelässä ovat ensin tuhonneet, niin pitäisi toisten asuinpiiri suojella omille, etelän herrojen harrastuksilleen.". Etelässä mönkkärien raapimiin uriin ei kiinnitetä laisinkaan sellaista huomiota,kuin pohjoisessa oleviin. Johtuneeko se siitä että täällä etelässä kaikki on jo valmiiks enimmäkseen ihmisen kertaalleen muokkaamaa ja "pilaamaa", eikä luontoa täällä enään pidetä sen kummosempana. Siis retkiporukoiden keskuudessa. Koska lapissa taas on lääniä ja sellasitakin missä ihminen ei ole päässyt kaikkea sahaan poikki ja kääntämään ja sinne rakentamaan niin ehkä "me" siksi tykättäs nähdä ne pohjosen maisemat neitseellisempänä. Mulla on sukua käsivarressa,ja ymmärrän senkin että siellä matkat on pitkiä ja koukkaamalla oikoreittiä jonkun jängän kautta voi päästä nopeammin ja vähemmällä polttoaineen haaskauksella, sinne mihin tarve on mennä. Ei se ole minusta kamala synti sekään, jos kerta liikutaan tarpeen vuoksi, tai ihan vaan vaikka "naapuria" morjesteleen ja talkoisiin tms. Helppo se on minunkin etelässä kattella asioita, luonnonsuojelullisesti,mutta mikäs huudellessa, kun itse päästään valmiiksi tehtyjä teitä pitkin minne vaan, ei tartte oikoa metsän kautta. Ja jos lapin ihmisen pitäis hakea puunsa,kalansa,tsekata ansalankansa, ja käydä poroja kaitsemassa, hiihdellen, ahkioiden ja porojen kanssa, tai vaikka jalkapatikalla, niin miksei meidän myös pitäs, kävellä töihin ja kauppaan, vieraileen tutuilla jne. Asfalttia kyllä piisais vaikka kävelis 10 ihmistä vierekkäin
Mutta sitä huvikseen ringin kiertoa en tajua, en ymmärrä etelässäkään prätkilla ja autoilla torin kiertelyä, enkä enduroajelua pitkin metsiä (sitä täällä tehään paljon ja se vasta urat tekeekin), ihan jonninjoutavaa hommaa ja samoin ajattelen lapin huviajelusta,turhaa sekin,ja ei tavallisella duunarilla oikein järkeni mukaan ole VARAAkaan ajaa yhtään "huvikseen " pillurallia, jlla ei ole mitään tavoitetta. Muutamat kaverini omistaa suuret sporttikelkat ja auta armias kun lumi tulee niin niitä "testataan" pitkin mettiä ja peltoja, kaasu pohjassa ulvotetaan ja suditaan hankeen kahdeksikkoja. Se on just sellasta hullunhommaa. Sama toistuu myös mönkijöillä, ja sen jälki on melkolailla ikuinen verrattuna kelkan jälkiin jotka talvisin sulaa poiesm mutta jättää sekin jälkiä jotka ei vaan näy.
No joo, kunhan naputtelin, mutta on asiassa kyllä kaks kääntöpuolta,miten vaan sitä koittasinkin miettiä.
Kohti korpea,kiitos.
Juu kyllä jokaisella tulee olla oikeus tuhota oma asuinympäristönsä itse muiden siihen puuttumatta.Bullet kirjoitti:Helppohan sitä on etelästä tulevien soimata pohjoisessa asuvia ajeluista ja jälkien tekemisistä. Kun omat asuinympäristönsä itse etelässä ovat ensin tuhonneet, niin pitäisi toisten asuinpiiri suojella omille, etelän herrojen harrastuksilleen.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Kokeile joskus täällä etelässäkin oikoa metsän kautta. Tiedä mitä kaikkea kivaa löytyy...Vänkäri kirjoitti:Helppo se on minunkin etelässä kattella asioita, luonnonsuojelullisesti,mutta mikäs huudellessa, kun itse päästään valmiiksi tehtyjä teitä pitkin minne vaan, ei tartte oikoa metsän kautta.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
en nyt leimaisi vuoden turhakkeeksi mutta menet luontoon ja mikäs siellä paristää ja
vedetty kahdeksikkoa niin että rapa lentää. Etelä on tuhottu mutta pitäkö tuhota vielä lappikin kun on sentään jotain jäljellä.Asiallisessa käytössä mönkiä on tarpeellinen mutta kun jokaisessa meissä asuu pieni rallikuski.
vedetty kahdeksikkoa niin että rapa lentää. Etelä on tuhottu mutta pitäkö tuhota vielä lappikin kun on sentään jotain jäljellä.Asiallisessa käytössä mönkiä on tarpeellinen mutta kun jokaisessa meissä asuu pieni rallikuski.
Haluaisin vielä tarkemmin toistaa, että en missään nimessä ole turhan rälläämisen ja ralliajelun yms. kannattaja, vaan haluaisin kaiken sellaisen pois, sekä etelässä, että pohjoisessa. Mutta pelkään pahoin, ettei siihen auta kuin se asennemuutos, joka ei tapahdu hetkessä, vaan vie vuosikymmeniä aikaa. Itsekin nuorena tuli kaikenmaailman turhanaikaista revittelemällä ajelua harrastettua, mutta nykyisin sellainen on jäänyt. Pikemminkin olen enemmän tien tukkona vanhoilla maastoautoillani hiljaa körötellessäni. Maastoautot siksi, että pääsen traktoripolkuja helpommin lähelle luontoa, kalaan ja valokuvausretkille ja muuten vaan kävellen kuljeskelemaan senjälkeen kun sen auton jätän jonnekin pöpelikköön. Joskus on niin kauhian pitkä matka maanteiltä luontoon, että traktoriuria tulee hyödynnettyä siinä.
Jos kuitenkin jokainen ensin katsoisi omaa asuinympäristöään ja puuttuisi siellä tapahtuviin epäkohtiin. Kun oma ympäristö on kunnossa, on paljon oikeutetumpi puuttumaan muiden tekemisiin.Louestaja kirjoitti:Juu kyllä jokaisella tulee olla oikeus tuhota oma asuinympäristönsä itse muiden siihen puuttumatta.
Tuo on kaunis ajatus, mutta täysin mahdoton toteuttaa. Ei mitään asuinympäristöä ikinä saa täysin kuntoon, eli kellään ei olisi ikinä mahdollisuus puuttua mihinkään. Konkretiana esim. Suomi ei saa ikinä ympäristöasioitaan niin sataprosenttiseen kuntoon, että voisi sanoa naapureilleen mitään. Ei vaikka Venäjä pumppaisi jäteöljyä Suomenlahteen.Bullet kirjoitti:Jos kuitenkin jokainen ensin katsoisi omaa asuinympäristöään ja puuttuisi siellä tapahtuviin epäkohtiin. Kun oma ympäristö on kunnossa, on paljon oikeutetumpi puuttumaan muiden tekemisiin.Louestaja kirjoitti:Juu kyllä jokaisella tulee olla oikeus tuhota oma asuinympäristönsä itse muiden siihen puuttumatta.
Tuo onkin hyvä argumentti silloin, kun ei halua tehdä asioille mitään...
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Kuten sanottu, jokaisen pitäisi itse saattaa se oma ympäristönsä niin hyvään kuntoon kuin mahdollista. Siihen auttaa asenteiden muutos. Kyllä se Venäjälläkin on tapahtumassa, ja saattaa jopa Amerikassakin jo olla. Se asennemuutos meneillään.
Hiljaa tehden hyvä tulee, hosumalla saadaan vain kusipäitä kakaroita. Katsokaapas vain ympärillenne, Suomessa on ollut tapana viimeisinä aikoina hosua liikaa.
Hiljaa tehden hyvä tulee, hosumalla saadaan vain kusipäitä kakaroita. Katsokaapas vain ympärillenne, Suomessa on ollut tapana viimeisinä aikoina hosua liikaa.