Mönkijät vs. erämaat

Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Bullet kirjoitti:Kuten sanottu, jokaisen pitäisi itse saattaa se oma ympäristönsä niin hyvään kuntoon kuin mahdollista. Siihen auttaa asenteiden muutos.
Juu tuo pitää täysin paikkansa, eikä vain ympäristöasioiden suhteen. Jos ei muutos lähde paikalliselta tasolta, niin vaikea sitä on muualta käsin kuntoon laittaa...


"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Louestaja kirjoitti:
Vänkäri kirjoitti:Helppo se on minunkin etelässä kattella asioita, luonnonsuojelullisesti,mutta mikäs huudellessa, kun itse päästään valmiiksi tehtyjä teitä pitkin minne vaan, ei tartte oikoa metsän kautta.
Kokeile joskus täällä etelässäkin oikoa metsän kautta. Tiedä mitä kaikkea kivaa löytyy... :D
oon koittanu, ja joutunu joskus oleen öitäki reissulla. Kamalaa sellanen :D
Kohti korpea,kiitos.
Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Inhoan mönkijöitä yli kaiken. Tuhoavat luonnon. Haisevat, sotkevat, meluavat. 99% tarpeettomia. Tarvitaan 200 % vero. Mönkijäkuskin profiili: Ylipaino, alkoholiongelma, työtön, ei saa naista. Tämän takia ajelee joutessaan. Toivottavasti mahdollisimman moni halvaantuu kaatuneen härvelinsä alle. No ei sentään jäävät vielä enemmän veronmaksajien eläteiksi.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Nää "ei huudella etelästä" kommentit on ihan hulluja. Eikö muka sais nostaa sellaisia asioita esille, joita selvästi voi muuttaa parempaan? Mönkkäri ja kelkka on ihan jees, jos niitä käytetään fiksusti, mut kun kaikki ei niitä käytä. Eikä tuu käyttämään. Mun mielestä typerää etelästä huutelua on se, että annetaan kaiken mennä. Ihan samalla viisiin voisin heittää, että painukaa te suomi-pellet huitsin ....... mun tunturista. "Ikiaikainen nautintaoikeus" nääs :lol:

Hah, ens viikolla taas läänejä mittailemaan skaidille :twisted:
Bullet
Viestit: 226
Liittynyt: 24 Kesä 2009 12:02

Viesti Kirjoittaja Bullet »

AnttiH kirjoitti:...painukaa te suomi-pellet huitsin ....... mun tunturista. "Ikiaikainen nautintaoikeus" nääs
Ikiaikainen nautintaoikeus on sitä, että tunturi ei kuulu kenellekään. Kaikilla on oikeus siellä kulkea.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Bullet kirjoitti:
AnttiH kirjoitti:...painukaa te suomi-pellet huitsin ....... mun tunturista. "Ikiaikainen nautintaoikeus" nääs
Ikiaikainen nautintaoikeus on sitä, että tunturi ei kuulu kenellekään. Kaikilla on oikeus siellä kulkea.
Sinet kuule tiijä mittään :twisted: Tuo on huutelua etelästä, jos mikä. Tuo suomalaisten ikiaikainen nautintaoikeusluulo on Suomen valtion osaamattomuuttaan ja ymmärtämättömyyttään aikaansaama epäkohta :twisted: Jos sinä tuollaisia esität vakavalla naamalla, sitten sulta katoaa kokonaan perusteet siitä, että "etelästä" ei sais huudella mönkkäri- ja kelkkarallista.

EDIT: Enkä muuten ala asiasta vääntämään minäkään. Nyt on nimittäin sil viisiin, että lupatahotkin ovat herännyt vapaa-ajan kelkkapärräämiseen erämaa-alueille. Paikkakuntalaisten oikeuksiin saattaa tulla rajoituksia, jos homma ei järkevöidy 8)
Viimeksi muokannut AnttiH, 20 Joulu 2011 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bullet
Viestit: 226
Liittynyt: 24 Kesä 2009 12:02

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Tunturineuvos kirjoitti:... Ylipaino, alkoholiongelma, työtön, ...
Tässä näkyy muista piittaamattoman egoistin asenne. Työttömyyskin on vedetty tähän mukaan.
Kokemuksesta sanon, että ei se ollut herkkua, eikä itse aiheutettua. Ylipainon olen saanut vasta työttömyyden päätyttyä työssäoloaikana viimeisten 30 vuoden kuluessa.
Bullet
Viestit: 226
Liittynyt: 24 Kesä 2009 12:02

Viesti Kirjoittaja Bullet »

AnttiH kirjoitti:[Sinet kuule tiijä mittään
Onneksi Te olette kaikkitietävä.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Bullet kirjoitti:
AnttiH kirjoitti:[Sinet kuule tiijä mittään
Onneksi Te olette kaikkitietävä.
Valitettavasti Te kirjoitatte paljon, mutta olette perehtynyt huonosti 8)

EDIT: Sanonpa vielä kelkoista. Eihän se ole etelässäkään sallittua ajaa rallia valtionmailla talvisin. Tunturissa sitä tapahtuu paikoin. Luvat on myönnetty hyötykäyttöön paikkakuntalaisille ja valta tuo vastuuta. Valta ajaa kelkalla yhteisillä mailla tuo vastuun säilyttää ne sellaisenaan per se. Ajokortin tuoma valta ajaa autoa Suomessa tuo vastuun ajaa oikeaa kaistaa.

Paikkakuntalaisilla on jo runsaasti melko avokätisiä oikeuksia kuten ajaa kelkalla ja mönkkärillä Kevon luonnonpuistossa, minne "junan tuomalla" ei ole asiaa jalankaan. Tällaisilla oikeuksilla voi jo vastuun perään huudella.
Bullet
Viestit: 226
Liittynyt: 24 Kesä 2009 12:02

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Pitää paikkansa. En ole perehtynytkään sen tarkemmin, kunhan omia ajatuksiani kehittelin sen pohjalta, mitä pohjoisen tuttujeni luona olen havainnoinut ja mitä siitä enää muistan. Tavallisen ihmisen näkökulmasta olevia ilman sen enempiä asiatietoja ovat nämä minun ajatukseni.

En halunnut alkaa riitelemään, joten toivotan Sinulle oikein hyvää reissua ensi viikoksi.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Bullet kirjoitti:Pitää paikkansa. En ole perehtynytkään sen tarkemmin, kunhan omia ajatuksiani kehittelin sen pohjalta, mitä pohjoisen tuttujeni luona olen havainnoinut ja mitä siitä enää muistan. Tavallisen ihmisen näkökulmasta olevia ilman sen enempiä asiatietoja ovat nämä minun ajatukseni.

En halunnut alkaa riitelemään, joten toivotan Sinulle oikein hyvää reissua ensi viikoksi.
Fiksu kommentti :D Arvostan! Hauskaa joulua myös Sinulle 8)
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Bullet kirjoitti:Pitää paikkansa. En ole perehtynytkään sen tarkemmin, kunhan omia ajatuksiani kehittelin sen pohjalta, mitä pohjoisen tuttujeni luona olen havainnoinut ja mitä siitä enää muistan. Tavallisen ihmisen näkökulmasta olevia ilman sen enempiä asiatietoja ovat nämä minun ajatukseni.
Just tältä pohjalta ei kannattaisi kovin tiukkoja kantoja ottaa, vähän semmosta turhaa huutelua joka tuppaa vaan muita harmittamaan, myötähäpeästäkin puhutaan.
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kun mönkijöillä ajetaan pehmeillä ja märillä paikoilla vanhojen polkujen päältä tulee mieleen eikö konevoimalla voisi ajaa sivummalla sotkematta vanhoja kulkumiesten polkuja mutavelliksi. Parissakin kohtaa tuli tuo mieleen viime viikolla kun aiemmin tuttuja polkuja kuljin ja ja totesin niiden mutavellikentiksi muuttuneen ja polkujen mutaan hukkuneen.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Ursus kirjoitti:Kun mönkijöillä ajetaan pehmeillä ja märillä paikoilla vanhojen polkujen päältä tulee mieleen eikö konevoimalla voisi ajaa sivummalla sotkematta vanhoja kulkumiesten polkuja mutavelliksi. Parissakin kohtaa tuli tuo mieleen viime viikolla kun aiemmin tuttuja polkuja kuljin ja ja totesin niiden mutavellikentiksi muuttuneen ja polkujen mutaan hukkuneen.
Maailmallahan pyritään vanhoja polkuja suojelemaan ja jopa elvyttämään, miksei Suomessakin, onhan ne kulttuuriperintöä siinä kun joku 60-luvun osterikin.
Vastaa Viestiin