Sä et oo vielä päässyt OS:n mainitsemaan slow life moodiinTunturineuvos kirjoitti: Maastopyörämuoti lopahti aikanaan koska MTB:t on niin traktoreita normaaliajossa.
Läskipyörä (fatbike)
Kauan sitten oli puolituttu joka kantoi fillarin sivulaukussaan parin-kolmen kilon työkalu- ja varaosa-arsenaalia jottei tarvitsisi ikinä kävellä hajonneen fillarin vuoksi. Pätevä ratkaisu kun hänellä oli myös taitoa noita työkaluja käyttää. Itse osaan paremmin käyttää jalkoja ja ongelma ratkesi kävelemällä huvikseen (ilman fillaria) yhdeltä seisomalta 110km jonka jälkeen ei enää tuntunut koskaan siltä että pyörä voisi hajota liian kaukana korjaamolta. Pienet työkalut on mukana rengasrikkoon ja takavaihtajan tai ketjun hajoamiseen. Noin kymmenen minuutin hommia kaikki. Muuta ei olekaan hajonnut. Jaa, kerran on irronnut kampi (yhdelläkin voi ajaa), väännetty runkoa pitkällä rangalla (tuli kuntoon) ja kerran se on mennyt poikki (kävelin kotiin).
En osaisi siis oikein pelätä ajokin hajoamista. Tosin ainoa nykyinen ajokki ei kovin monesta paikasta voikaan hajota
(Ensi vuonna saanee myös taakse paksumpaa rengasta jos jotain potkuttelijaa kiinnostaa)
(20" eli 406mm jos jotain eräkärryilijää kiinnostaa)
En osaisi siis oikein pelätä ajokin hajoamista. Tosin ainoa nykyinen ajokki ei kovin monesta paikasta voikaan hajota
(Ensi vuonna saanee myös taakse paksumpaa rengasta jos jotain potkuttelijaa kiinnostaa)
(20" eli 406mm jos jotain eräkärryilijää kiinnostaa)
Hyvä ettei ollut turha hankinta.OS kirjoitti: Maastossa olen kuitenkin kolunnut jonkin verran ja aika uskomattomasti tuolla pääsee monenlaisiin "outoihin" paikkoihin. Toki noihin paikkoihin pääsee tietenkin kävellenkin, mutta pyörä tuo asiaan uuden näkö- ja lähestymiskulman.
Paljonko etupään "virittäminen" maksoi ?akuusist kirjoitti: Tosin ainoa nykyinen ajokki ei kovin monesta paikasta voikaan hajota
(Ensi vuonna saanee myös taakse paksumpaa rengasta jos jotain potkuttelijaa kiinnostaa)
(20" eli 406mm jos jotain eräkärryilijää kiinnostaa)
Nostiko paksu rengas paljonkin astinlautaa ?
Mihin tarkoitukseen tuo ylätaso on ?
Sulla on niin riisuttu malli, ettei ole edes jarruja. Eli ei sovi "leppoistajalle". Tai sitten on juuri sopiva täydelliseen leppoistamiseen pyrkivälle liikkujalle.
Menee vähän ohi varsinaisen aiheen, mutta vain vähän koska eturengas on ehtaa läskiä.
Fillaritorilta ja kierrätyskeskuksesta rengas, kiekko ja haarukka, vajaa satanen yhteensä.Umpihanki kirjoitti: Paljonko etupään "virittäminen" maksoi ?
Nostiko paksu rengas paljonkin astinlautaa ?
Mihin tarkoitukseen tuo ylätaso on ?
Sulla on niin riisuttu malli, ettei ole edes jarruja. Eli ei sovi "leppoistajalle". Tai sitten on juuri sopiva täydelliseen leppoistamiseen pyrkivälle liikkujalle.
Rengas ja korkein löytämäni haarukka nostivat astimen etureunaa viitisen senttiä. Takaa kaksi. Olisin halunnut nostaa etureunaa enemmänkin. Astimen etumutkaan kolahtava kivi tökkää aika pahasti, mutta takakulmaan osumasta liukuu yli hyvin. (Oma akilles on sitä pituutta että astimen etureuna voi hyvin olla 7cm ylempänä kuin takareuna)
Ylätaso on lapsen kuljettamiseen ja onkin siihen aika pätevä. Voi siihen kapean kanoottisäkinkin köyttää. Idea ei ole oma vaan ranskalaisen Oxelo Scootersin.
Onhan tuossa yksi aina varmatoiminen jalkajarru. Kerran Teneriffalla mietittiin mitä tekisi jos jarrut hajoaisi. Kokeiltiin että pysähtyy kohtuudella myös perinteisellä jalkaa maahan tekniikalla. Vaatii hieman enemmän vartalonhallintaa kuin käsijarru. Ja jarrupalat on halvempia kuin kengät.
Suunnitelmahan tässä on tietysti lähteä jonnekin Lappiin paljakkaa ajelemaan. Ei kansallispuistoon kuitenkaan.
Luultavasti on hitaampi kuin kapeampirenkaiset, mutta se kuuluu lajin luonteeseen. Jos kaipaa vauhdikkaampaa menoa, niin sitten toisenlaisella pyörällä liikkeelle. Kuskista riippuen fätti kulkee myös vauhdikkaasti:Tunturineuvos kirjoitti:Lisäksi kuvittelen pyörä on tavattoman hidas niillä helpoilla metsäteillä ja poluilla joissa tavallisimmin ajetaan.
^^ Kiitos valaisevista tiedoista.
^Noinhan se menee, että se ratkaisee kuka on puikoissa. Ei niinkään väline sinänsä.
Jos minä lähtisin kilpasille Kickbikelläni akuusistoa vastaan, niin voittajasta ei olisi pienintäkään epäselvyyttä vaikka "ak" potkuttelisi kuinka pienellä laudalla tahansa.
Jaa a, että jäi epäselväksi kumpi olisi maalissa ensin.
No akuusisto tietenkin.
Pitää tunnustaa ne elämän realiteetit mihin ei voi vaikuttaa.
^Noinhan se menee, että se ratkaisee kuka on puikoissa. Ei niinkään väline sinänsä.
Jos minä lähtisin kilpasille Kickbikelläni akuusistoa vastaan, niin voittajasta ei olisi pienintäkään epäselvyyttä vaikka "ak" potkuttelisi kuinka pienellä laudalla tahansa.
Jaa a, että jäi epäselväksi kumpi olisi maalissa ensin.
No akuusisto tietenkin.
Pitää tunnustaa ne elämän realiteetit mihin ei voi vaikuttaa.
-
- Viestit: 4225
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Hommasin sähkötäpärin, on kyllä huippuhauska vekotin, ei mitään pyöräilyn riesoja, pelkät hyvät puolet, huippu!
http://www.haibike.de/produkte_detail_e ... etail.html
http://www.haibike.de/produkte_detail_e ... etail.html
Aika liposaa oli, mutta onneksi ei kuitenkaan ihan sellaista mitä kuvista voisi päätellä. Toki tarkkana sai olla, mutta yhtään kunnon lipsahdusta ei sattunut, vaikka nastattomilla ajelen.Umpihanki kirjoitti:^ Onpas liposan näköstä reittiä. ( piti "arpoa", että tuleeko ämmä vai ännä )
Onko pyörässäsi nastarenkaat ?
Oliko paksurenkaisen hankinta hyvä valinta ?
En ole hetkeäkään katunut tuon paksukaisen hankkimista. Esim. noihin kuvien esittämiin jäisiin ja möykkyisiin olosuhteisiin en olisi lähtenyt millään muulla välineellä, mutta tälläkin kertaa paksut renkaat mahdollistivat uuden ja mielenkiintoisen kokemuksen muuten niin tutuissa maisemissa.
Kesänäkymä samasta paikasta:
Joka läskipyörästä haaveilee, niin nyt on tarjolla myös kotimaista vaihtoehtoa:
http://rahkamuija.blogspot.fi/2015/02/s ... siini.html
Paksummat? Et kai tällaisia meinaa: http://www.ball-rider.com/
Sopiskohan eräkäryyn?
Sopiskohan eräkäryyn?
-
- Viestit: 4225
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo