Läskipyörä (fatbike)

PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

:D
Tunturineuvos kirjoitti: Maastopyörämuoti lopahti aikanaan koska MTB:t on niin traktoreita normaaliajossa.
Sä et oo vielä päässyt OS:n mainitsemaan slow life moodiin :D :D


akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Kauan sitten oli puolituttu joka kantoi fillarin sivulaukussaan parin-kolmen kilon työkalu- ja varaosa-arsenaalia jottei tarvitsisi ikinä kävellä hajonneen fillarin vuoksi. Pätevä ratkaisu kun hänellä oli myös taitoa noita työkaluja käyttää. Itse osaan paremmin käyttää jalkoja ja ongelma ratkesi kävelemällä huvikseen (ilman fillaria) yhdeltä seisomalta 110km jonka jälkeen ei enää tuntunut koskaan siltä että pyörä voisi hajota liian kaukana korjaamolta. Pienet työkalut on mukana rengasrikkoon ja takavaihtajan tai ketjun hajoamiseen. Noin kymmenen minuutin hommia kaikki. Muuta ei olekaan hajonnut. Jaa, kerran on irronnut kampi (yhdelläkin voi ajaa), väännetty runkoa pitkällä rangalla (tuli kuntoon) ja kerran se on mennyt poikki (kävelin kotiin).
En osaisi siis oikein pelätä ajokin hajoamista. Tosin ainoa nykyinen ajokki ei kovin monesta paikasta voikaan hajota
Kuva
(Ensi vuonna saanee myös taakse paksumpaa rengasta jos jotain potkuttelijaa kiinnostaa)
(20" eli 406mm jos jotain eräkärryilijää kiinnostaa)
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

OS kirjoitti: Maastossa olen kuitenkin kolunnut jonkin verran ja aika uskomattomasti tuolla pääsee monenlaisiin "outoihin" paikkoihin. Toki noihin paikkoihin pääsee tietenkin kävellenkin, mutta pyörä tuo asiaan uuden näkö- ja lähestymiskulman.
Hyvä ettei ollut turha hankinta. :)
akuusist kirjoitti: Tosin ainoa nykyinen ajokki ei kovin monesta paikasta voikaan hajota
Kuva
(Ensi vuonna saanee myös taakse paksumpaa rengasta jos jotain potkuttelijaa kiinnostaa)
(20" eli 406mm jos jotain eräkärryilijää kiinnostaa)
Paljonko etupään "virittäminen" maksoi ?
Nostiko paksu rengas paljonkin astinlautaa ?
Mihin tarkoitukseen tuo ylätaso on ?

Sulla on niin riisuttu malli, ettei ole edes jarruja. Eli ei sovi "leppoistajalle". Tai sitten on juuri sopiva täydelliseen leppoistamiseen pyrkivälle liikkujalle.



Menee vähän ohi varsinaisen aiheen, mutta vain vähän koska eturengas on ehtaa läskiä. :wink:
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Vaikka olen akuusist:toon nähden melkoinen "leppoistaja" kun potkuttelusta puhutaan. Niin silti omia menohalujani hillitsen sillä, että pidän kameraa aina mukana lenkillä, ja toppailen aina välillä napsimaan kuvia.
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Umpihanki kirjoitti: Paljonko etupään "virittäminen" maksoi ?
Nostiko paksu rengas paljonkin astinlautaa ?
Mihin tarkoitukseen tuo ylätaso on ?

Sulla on niin riisuttu malli, ettei ole edes jarruja. Eli ei sovi "leppoistajalle". Tai sitten on juuri sopiva täydelliseen leppoistamiseen pyrkivälle liikkujalle.
Fillaritorilta ja kierrätyskeskuksesta rengas, kiekko ja haarukka, vajaa satanen yhteensä.

Rengas ja korkein löytämäni haarukka nostivat astimen etureunaa viitisen senttiä. Takaa kaksi. Olisin halunnut nostaa etureunaa enemmänkin. Astimen etumutkaan kolahtava kivi tökkää aika pahasti, mutta takakulmaan osumasta liukuu yli hyvin. (Oma akilles on sitä pituutta että astimen etureuna voi hyvin olla 7cm ylempänä kuin takareuna)

Ylätaso on lapsen kuljettamiseen ja onkin siihen aika pätevä. Voi siihen kapean kanoottisäkinkin köyttää. Idea ei ole oma vaan ranskalaisen Oxelo Scootersin.

Onhan tuossa yksi aina varmatoiminen jalkajarru. Kerran Teneriffalla mietittiin mitä tekisi jos jarrut hajoaisi. Kokeiltiin että pysähtyy kohtuudella myös perinteisellä jalkaa maahan tekniikalla. Vaatii hieman enemmän vartalonhallintaa kuin käsijarru. Ja jarrupalat on halvempia kuin kengät.

Suunnitelmahan tässä on tietysti lähteä jonnekin Lappiin paljakkaa ajelemaan. Ei kansallispuistoon kuitenkaan.
Avatar
OS
Viestit: 8152
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Tunturineuvos kirjoitti:Lisäksi kuvittelen pyörä on tavattoman hidas niillä helpoilla metsäteillä ja poluilla joissa tavallisimmin ajetaan.
Luultavasti on hitaampi kuin kapeampirenkaiset, mutta se kuuluu lajin luonteeseen. Jos kaipaa vauhdikkaampaa menoa, niin sitten toisenlaisella pyörällä liikkeelle. Kuskista riippuen fätti kulkee myös vauhdikkaasti:
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

^^ Kiitos valaisevista tiedoista. :D

^Noinhan se menee, että se ratkaisee kuka on puikoissa. Ei niinkään väline sinänsä.
Jos minä lähtisin kilpasille Kickbikelläni akuusistoa vastaan, niin voittajasta ei olisi pienintäkään epäselvyyttä vaikka "ak" potkuttelisi kuinka pienellä laudalla tahansa.

Jaa a, että jäi epäselväksi kumpi olisi maalissa ensin. :wink:
No akuusisto tietenkin.

Pitää tunnustaa ne elämän realiteetit mihin ei voi vaikuttaa. :twisted:
Avatar
OS
Viestit: 8152
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Kesäisillä melontavesillä vaihtelun vuoksi talvipyöräillen.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

^ Onpas liposan näköstä reittiä. ( piti "arpoa", että tuleeko ämmä vai ännä )

Onko pyörässäsi nastarenkaat ?

Oliko paksurenkaisen hankinta hyvä valinta ?
omat polut
Viestit: 4225
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Hommasin sähkötäpärin, on kyllä huippuhauska vekotin, ei mitään pyöräilyn riesoja, pelkät hyvät puolet, huippu!
http://www.haibike.de/produkte_detail_e ... etail.html
Avatar
OS
Viestit: 8152
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Umpihanki kirjoitti:^ Onpas liposan näköstä reittiä. ( piti "arpoa", että tuleeko ämmä vai ännä )

Onko pyörässäsi nastarenkaat ?

Oliko paksurenkaisen hankinta hyvä valinta ?
Aika liposaa oli, mutta onneksi ei kuitenkaan ihan sellaista mitä kuvista voisi päätellä. Toki tarkkana sai olla, mutta yhtään kunnon lipsahdusta ei sattunut, vaikka nastattomilla ajelen.

En ole hetkeäkään katunut tuon paksukaisen hankkimista. Esim. noihin kuvien esittämiin jäisiin ja möykkyisiin olosuhteisiin en olisi lähtenyt millään muulla välineellä, mutta tälläkin kertaa paksut renkaat mahdollistivat uuden ja mielenkiintoisen kokemuksen muuten niin tutuissa maisemissa.

Kesänäkymä samasta paikasta:

Kuva

Joka läskipyörästä haaveilee, niin nyt on tarjolla myös kotimaista vaihtoehtoa:

http://rahkamuija.blogspot.fi/2015/02/s ... siini.html
Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

OS kirjoitti:Kesänäkymä samasta paikasta:
Tuossa tarvitsisi vielä paksummat ja kantavammat renkaat :wink:
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Paksummat? Et kai tällaisia meinaa: http://www.ball-rider.com/
Sopiskohan eräkäryyn?
omat polut
Viestit: 4225
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Eikös läskin yksi valtti ole että kelluu, merkkaa nätisti avannon, säästää naarauskuluja.
Avatar
OS
Viestit: 8152
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pepi kirjoitti:
OS kirjoitti:Kesänäkymä samasta paikasta:
Tuossa tarvitsisi vielä paksummat ja kantavammat renkaat :wink:
Jospa laittaisi ponttoonit pyörän molemmille sivuille. Leveällä ja karkeakuvioisella renkaalla saattaisi päästä polkemalla eteenpäin. :wink:
Vastaa Viestiin