Läskipyörä (fatbike)

jääleinikki
Viestit: 312
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

lukkopolkimista

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

omat polut kirjoitti:Lukkopolkimet on paholaisen keksintö maastopyöräilyssä, sähköpyörä ratkaisee tämänkin ongelman, ei moinen käy edes pienessä mielessä.
Mitä tarkoitat "paholaisen keksinnöllä" ? Tuosta sähköhommasta ei sen enempää...


omat polut
Viestit: 4213
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^No onhan se stressaavaa kun kaiken muun lisäksi joutuu jänskättämään saako jalat irti tarvittaessa, ja tarvittavan nopeasti. Sähköavustus tosiaan ratkaisee kaikki pyöräilyyn liittyvät hankaluudet.
jääleinikki
Viestit: 312
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

lukkopolkimista

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

^ Mulla ei vielä kokemuksia lukkopolkimista (harkinnassa hankkia ns. Combipolkimet, toinen puoli tavallinen, toinen lukko). Maastopyöräilystäkään vain vähän kokemusta, mutta fatbike tutkinnassa.
Avatar
OS
Viestit: 8144
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pepi kirjoitti:Joko on saatavilla sellaisia lukkopolkimiin sopivia maastojalkineita, joilla voi oikeasti kävellä? Jos vaikka jättää pyörän parkkiin ja heittää 5-6 kilometrin kävelylenkin pyöräilyn lomassa.
Hyvä huomio Pepiltä, varsinkin omat pyöräreissut ovat usein sellaisia, että välillä liikutaan myös jalkaisin maastossa. Kumisaappaillakin tulee joskus ajeltua, eipä taida niitäkään olla lukkopolkimiin sopivilla pohjilla.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

OS kirjoitti:
Pepi kirjoitti:Joko on saatavilla sellaisia lukkopolkimiin sopivia maastojalkineita, joilla voi oikeasti kävellä? Jos vaikka jättää pyörän parkkiin ja heittää 5-6 kilometrin kävelylenkin pyöräilyn lomassa.
Hyvä huomio Pepiltä, varsinkin omat pyöräreissut ovat usein sellaisia, että välillä liikutaan myös jalkaisin maastossa. Kumisaappaillakin tulee joskus ajeltua, eipä taida niitäkään olla lukkopolkimiin sopivilla pohjilla.
Shimano MT-91. Ainakin minun jalkaani suorastaan hämmentävän hyvät kävellä. Eivät toisaalta pyöräilyyn ole ihan yhtä hyvät kuin kunnolliset pyöräilykengät, koska ovat jotenkin löysemmät. Minä käytän näitä talvipyöräilyssä. Talvella kävellessä klossiin paakkuuntuu lunta ja alle murskautuva hiekoitussepeli narskuu, mutta muuten klossia ei kävellessä juurikaan huomaa. Pitävät myös vettä.

http://www.fillarikellari.fi/talvikenga ... ex-shimano

Ainakin omalla kohdallani pelko jalkojen jumittumisesta polkimiin kriittisellä hetkellä hälveni aika pian. Jotenkin ne tuntuvat irtoavan ihan luonnostaan, kun tiukka paikka tulee. Ajelen cyclocrossarilla, joten ihan hirveän teknisestä maastoajosta en kylläkään tiedä. Itse hommasin polkimet, joissa toinen puoli on normaali flätti ja toiselle puolelle saa klossin kiinni, juurikin siksi, että voisin sitten hankalammissa tilanteissa ajaa normipolkimilla. Käytännössä aina ne klossit tulee kuitenkin naksautettua kiinni.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Olen muuten juurikin tuollaisen 5-6 km noilla kengillä kävellyt kahteen kertaan tänä "talvena" rengasrikon vuoksi. Ei ongelmia, mutta mieluummin olisin kyllä polkenut.
:lol:
Patikoitsija
Viestit: 2592
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

Varmastikin polkemisen sijaan pyörittäminen, voiman ulosmittaaminen jalkaa ylöspäinkin tuotaessa, antaa parhaan vastikkeen energian käytölle ajoneuvon reippaana liikkumisena lähtö- ja saapumispisteiden välissä. Olen tuota miettinyt jo vähäsen, ehkä pidättäydyn tästä huolimatta tavallisissa alumiinisissa laadukkaista polkimissa.

Vanteet ovat näemmä täynnä reikiä jotta pyörän paino ei karkaisi. Onkohan kukaan pahaa mieltä tunteva, ilkivaltaan taipuvainen ihmislapsi jo huomannut kuinka helppoa olisi puhkoa terävällä esineellä vanteen reiästä näkyvä sisäkumi?
Avatar
OS
Viestit: 8144
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

markkut kirjoitti:Shimano MT-91. Ainakin minun jalkaani suorastaan hämmentävän hyvät kävellä. Eivät toisaalta pyöräilyyn ole ihan yhtä hyvät kuin kunnolliset pyöräilykengät, koska ovat jotenkin löysemmät. Minä käytän näitä talvipyöräilyssä. Talvella kävellessä klossiin paakkuuntuu lunta ja alle murskautuva hiekoitussepeli narskuu, mutta muuten klossia ei kävellessä juurikaan huomaa. Pitävät myös vettä.

http://www.fillarikellari.fi/talvikenga ... ex-shimano
Hyvän näköiset kengät. Miten lie kestää kivikossa ja kallioilla kävelyä nuo klossit?

Patikoitsija kirjoitti:Vanteet ovat näemmä täynnä reikiä jotta pyörän paino ei karkaisi. Onkohan kukaan pahaa mieltä tunteva, ilkivaltaan taipuvainen ihmislapsi jo huomannut kuinka helppoa olisi puhkoa terävällä esineellä vanteen reiästä näkyvä sisäkumi?
Sisäkumi ei noista reijistä näy, vaan kyllä siinä on näkyvissä vannenauha. Ilkivalta on tietenkin mahdollista vannenauhankin läpi, mutta enpä ole kuullut moista tapahtuneen. Omassa Konassani oli ensiasennusvannenauha niin huonolaatuinen, että se alkoi repeilemään noiden kevennysreikien kohdalta ja näin sisäkumi pääsi pullistumaan reijistä ulos. Vannenauhan vaihdolla asia korjaantui.
Kumivasara
Viestit: 133
Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05

Viesti Kirjoittaja Kumivasara »

Omat pyöräilykenkäni taitavat olla nämä:
http://www.hi5bikes.fi/~TF1Rx0000001/?Y ... 4=FT-5141-

Lumi tosiaan talvella pakkaantuu klossiin, ja hiekoitussepeli toisinaan narskuu, mutta muuten ovat kyllä varsin hyvät kävellä. Ainakin omaan jalkaan sopii paremmin kuin moni "kävelykenkä".

Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.

En ole asiaan varsinaisesti perehtynyt, mutta käsitykseni on että polkimen vetäminen ylöspäin ajon aikana saattaa olla "tehokasta" mutta ei "taloudellista". Tarkoitan että alhaalta ylöspäin tapahtuvan liikkeen tekeminen jollain jalan pienemmillä lihaksilla on kyllä jossain tiukoissa paikoissa tarpeen (vaikkapa tekninen ylämäki tai kiihdytys), mutta pidemmällä matkalla ei kannata hauheasti tuhlata energiaa polkimen ylöspäin vetämiseen.

Sinänsä tykkään lukkopolkimista, kyllä nykyään tulee ihan selkäytimestä se liike jolla kenkä irtoaa.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Kumivasara kirjoitti: Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.
Jep, tätä yritinkin sanoa, että pyörittäminen vaatii harjoittelua. Lukkiksilla voi toki polkea ihan samaan tyyliin kuin normipolkimillakin. Ylämäessä minä saan noista selvästi suurimman hyödyn.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

OS kirjoitti:Hyvän näköiset kengät. Miten lie kestää kivikossa ja kallioilla kävelyä nuo klossit
Klossihan on sellainen pohjaan pultattu paksuhko teräsmöykky, joten luulen, että kenkä lahoaa ensin. Minulla on nuo kengät olleet muistaakseni lähemmäs 10 vuotta eikä itse klossi ole mennyt juuri miksikään. Pultit ja prikka hieman ruostuneet, varmaan teiden suolauksen vuoksi:

https://drive.google.com/file/d/0B7nQTO ... sp=sharing

Näillä toki enimmäkseen pyöräilty, mutta on niitä kävelykilometrejäkin tullut.
omat polut
Viestit: 4213
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Kumisaapas on tosiaan ylivoimainen maastopyöräilyjalkine kosteassa maastossa, ja sitähän meillä riittää, sähköllä sujuu.
johttimo
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Tammi 2011 17:32
Paikkakunta: Rniemi

Viesti Kirjoittaja johttimo »

Itse käytän lukkopolkimia kesällä, mutta talvella ajan vain avopolkimilla juurikin lumen klossiin pakkautumisen takia. Hyvät avopolkimet nastoilla on kannattava hankinta.

Kaksipuolisten polkimien ongelmana on, että varsinkin hankalissa paikoissa polkimien kääntyillessä on vaikea saada haluttua puolta käyttöön. Lukoilla oppii kyllä nopeasti ajamaan, kunhan vain riittää luottoa pyörään.

Läskipyörä mahdollistaa hienoja reissuja
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pyörittäminen oikeastaan pitää äkkinäisen hiukan opetella ja siihen tarvittava voimakin tulee vasta harjoittelemalla, niitä lihaksia kun ei juurikaan muuten tule käytettyä, mutta pelkkä nostaminenkin painamisen lisänä auttaa ylämäessä aika paljon.
Sitä kun nykyään tulee ajeltua hiukan kausiluonteisesti (maantietä ja retkiä), eli ei edes ihan joka vuosikaan kovin paljon, niin nyt olen jo lopuksi päätynyt remmipolkimiin, eli tarkemmin sanoen Bilteman muovihäkkyröihin, jotka ovat riittävät näille olemattomille poiskuihtuville lihaksille, ettei kaikkia jyrkempiä mäkiä tarvitse sentään kävellä ylös, kun tuo vaihteistokaan ei ole täydellinen.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Mr_C
Viestit: 3126
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Kumivasara kirjoitti:Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.

En ole asiaan varsinaisesti perehtynyt, mutta käsitykseni on että polkimen vetäminen ylöspäin ajon aikana saattaa olla "tehokasta" mutta ei "taloudellista". Tarkoitan että alhaalta ylöspäin tapahtuvan liikkeen tekeminen jollain jalan pienemmillä lihaksilla on kyllä jossain tiukoissa paikoissa tarpeen (vaikkapa tekninen ylämäki tai kiihdytys), mutta pidemmällä matkalla ei kannata hauheasti tuhlata energiaa polkimen ylöspäin vetämiseen.
Ei se pyörittäminen itsestään tapahdu, toiset tarvii enemmän opettelua, toiset oppii nopeammin.
Tärkeää on myös pyöritysnopeus, kun se vaikuttaa onko pyöritystä vai polkemista. Siksi yleinen suositus on että kampikierrosnopeus on 70 - 90 kierrosta minuutissa.
Yksilölisiä eroa sitten on paljon, jotkut vetää vielä nopeammin ja jotkut hitaammin.
Vaihteillahan se säädetään mikä on pyöritysnopeus.

Kunnollisilla lukkopolkimilla ja oikein asennetuilla lukkopaloilla (kengän pohjissa) irtoaa kenkä todella nopeasti kun liikkeen oppii, mikä sekin tapahtuu äkkiä.
Sen jälkeen se on yhtä nopeaa ja luonnollista kuin jalan nostaminen avopolkimelta maahan, sekään ei tapahdu itsestään.

Jos haluaa oikeasti kokeilla kuinka paljon tehokkaampaa ja taloudellisempaa on se "nostaminen" (pyörittäminen) verrattuna pelkkään polkemiseen, niin sitä voi testata.
Kunnollinen kuntopyörä, jossa tehoa saa säädettyä ja / tai mitattua. Sitä poljetaan avopolkimilla ja lukkopolkimilla, käyttäen luotettavaa sykemittaria.
Säädetaan jokin wattiarvo ja kokeillaan molemmilla poljinvaihtoehdoilla mikä on syketaso.
Tai mitataan millä wattilukemalla tulee poljettua kun syketaso on sama.

Tavallisellakin pyörällä voi kokeilla, mutta pitää olla tuuleton päivä.
kummallakin poljintyypillä ajetaan samalla syketasolla ja katsotaan kuinka lujaa tulee ajettua.
Paras että olisi riittävä tasainen paikka testiin.
Vastaa Viestiin