Mitä tarkoitat "paholaisen keksinnöllä" ? Tuosta sähköhommasta ei sen enempää...omat polut kirjoitti:Lukkopolkimet on paholaisen keksintö maastopyöräilyssä, sähköpyörä ratkaisee tämänkin ongelman, ei moinen käy edes pienessä mielessä.
Läskipyörä (fatbike)
-
- Viestit: 312
- Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01
lukkopolkimista
-
- Viestit: 4213
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 312
- Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01
lukkopolkimista
^ Mulla ei vielä kokemuksia lukkopolkimista (harkinnassa hankkia ns. Combipolkimet, toinen puoli tavallinen, toinen lukko). Maastopyöräilystäkään vain vähän kokemusta, mutta fatbike tutkinnassa.
Hyvä huomio Pepiltä, varsinkin omat pyöräreissut ovat usein sellaisia, että välillä liikutaan myös jalkaisin maastossa. Kumisaappaillakin tulee joskus ajeltua, eipä taida niitäkään olla lukkopolkimiin sopivilla pohjilla.Pepi kirjoitti:Joko on saatavilla sellaisia lukkopolkimiin sopivia maastojalkineita, joilla voi oikeasti kävellä? Jos vaikka jättää pyörän parkkiin ja heittää 5-6 kilometrin kävelylenkin pyöräilyn lomassa.
Shimano MT-91. Ainakin minun jalkaani suorastaan hämmentävän hyvät kävellä. Eivät toisaalta pyöräilyyn ole ihan yhtä hyvät kuin kunnolliset pyöräilykengät, koska ovat jotenkin löysemmät. Minä käytän näitä talvipyöräilyssä. Talvella kävellessä klossiin paakkuuntuu lunta ja alle murskautuva hiekoitussepeli narskuu, mutta muuten klossia ei kävellessä juurikaan huomaa. Pitävät myös vettä.OS kirjoitti:Hyvä huomio Pepiltä, varsinkin omat pyöräreissut ovat usein sellaisia, että välillä liikutaan myös jalkaisin maastossa. Kumisaappaillakin tulee joskus ajeltua, eipä taida niitäkään olla lukkopolkimiin sopivilla pohjilla.Pepi kirjoitti:Joko on saatavilla sellaisia lukkopolkimiin sopivia maastojalkineita, joilla voi oikeasti kävellä? Jos vaikka jättää pyörän parkkiin ja heittää 5-6 kilometrin kävelylenkin pyöräilyn lomassa.
http://www.fillarikellari.fi/talvikenga ... ex-shimano
Ainakin omalla kohdallani pelko jalkojen jumittumisesta polkimiin kriittisellä hetkellä hälveni aika pian. Jotenkin ne tuntuvat irtoavan ihan luonnostaan, kun tiukka paikka tulee. Ajelen cyclocrossarilla, joten ihan hirveän teknisestä maastoajosta en kylläkään tiedä. Itse hommasin polkimet, joissa toinen puoli on normaali flätti ja toiselle puolelle saa klossin kiinni, juurikin siksi, että voisin sitten hankalammissa tilanteissa ajaa normipolkimilla. Käytännössä aina ne klossit tulee kuitenkin naksautettua kiinni.
-
- Viestit: 2592
- Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17
Varmastikin polkemisen sijaan pyörittäminen, voiman ulosmittaaminen jalkaa ylöspäinkin tuotaessa, antaa parhaan vastikkeen energian käytölle ajoneuvon reippaana liikkumisena lähtö- ja saapumispisteiden välissä. Olen tuota miettinyt jo vähäsen, ehkä pidättäydyn tästä huolimatta tavallisissa alumiinisissa laadukkaista polkimissa.
Vanteet ovat näemmä täynnä reikiä jotta pyörän paino ei karkaisi. Onkohan kukaan pahaa mieltä tunteva, ilkivaltaan taipuvainen ihmislapsi jo huomannut kuinka helppoa olisi puhkoa terävällä esineellä vanteen reiästä näkyvä sisäkumi?
Vanteet ovat näemmä täynnä reikiä jotta pyörän paino ei karkaisi. Onkohan kukaan pahaa mieltä tunteva, ilkivaltaan taipuvainen ihmislapsi jo huomannut kuinka helppoa olisi puhkoa terävällä esineellä vanteen reiästä näkyvä sisäkumi?
Hyvän näköiset kengät. Miten lie kestää kivikossa ja kallioilla kävelyä nuo klossit?markkut kirjoitti:Shimano MT-91. Ainakin minun jalkaani suorastaan hämmentävän hyvät kävellä. Eivät toisaalta pyöräilyyn ole ihan yhtä hyvät kuin kunnolliset pyöräilykengät, koska ovat jotenkin löysemmät. Minä käytän näitä talvipyöräilyssä. Talvella kävellessä klossiin paakkuuntuu lunta ja alle murskautuva hiekoitussepeli narskuu, mutta muuten klossia ei kävellessä juurikaan huomaa. Pitävät myös vettä.
http://www.fillarikellari.fi/talvikenga ... ex-shimano
Sisäkumi ei noista reijistä näy, vaan kyllä siinä on näkyvissä vannenauha. Ilkivalta on tietenkin mahdollista vannenauhankin läpi, mutta enpä ole kuullut moista tapahtuneen. Omassa Konassani oli ensiasennusvannenauha niin huonolaatuinen, että se alkoi repeilemään noiden kevennysreikien kohdalta ja näin sisäkumi pääsi pullistumaan reijistä ulos. Vannenauhan vaihdolla asia korjaantui.Patikoitsija kirjoitti:Vanteet ovat näemmä täynnä reikiä jotta pyörän paino ei karkaisi. Onkohan kukaan pahaa mieltä tunteva, ilkivaltaan taipuvainen ihmislapsi jo huomannut kuinka helppoa olisi puhkoa terävällä esineellä vanteen reiästä näkyvä sisäkumi?
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 10 Kesä 2010 13:05
Omat pyöräilykenkäni taitavat olla nämä:
http://www.hi5bikes.fi/~TF1Rx0000001/?Y ... 4=FT-5141-
Lumi tosiaan talvella pakkaantuu klossiin, ja hiekoitussepeli toisinaan narskuu, mutta muuten ovat kyllä varsin hyvät kävellä. Ainakin omaan jalkaan sopii paremmin kuin moni "kävelykenkä".
Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.
En ole asiaan varsinaisesti perehtynyt, mutta käsitykseni on että polkimen vetäminen ylöspäin ajon aikana saattaa olla "tehokasta" mutta ei "taloudellista". Tarkoitan että alhaalta ylöspäin tapahtuvan liikkeen tekeminen jollain jalan pienemmillä lihaksilla on kyllä jossain tiukoissa paikoissa tarpeen (vaikkapa tekninen ylämäki tai kiihdytys), mutta pidemmällä matkalla ei kannata hauheasti tuhlata energiaa polkimen ylöspäin vetämiseen.
Sinänsä tykkään lukkopolkimista, kyllä nykyään tulee ihan selkäytimestä se liike jolla kenkä irtoaa.
http://www.hi5bikes.fi/~TF1Rx0000001/?Y ... 4=FT-5141-
Lumi tosiaan talvella pakkaantuu klossiin, ja hiekoitussepeli toisinaan narskuu, mutta muuten ovat kyllä varsin hyvät kävellä. Ainakin omaan jalkaan sopii paremmin kuin moni "kävelykenkä".
Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.
En ole asiaan varsinaisesti perehtynyt, mutta käsitykseni on että polkimen vetäminen ylöspäin ajon aikana saattaa olla "tehokasta" mutta ei "taloudellista". Tarkoitan että alhaalta ylöspäin tapahtuvan liikkeen tekeminen jollain jalan pienemmillä lihaksilla on kyllä jossain tiukoissa paikoissa tarpeen (vaikkapa tekninen ylämäki tai kiihdytys), mutta pidemmällä matkalla ei kannata hauheasti tuhlata energiaa polkimen ylöspäin vetämiseen.
Sinänsä tykkään lukkopolkimista, kyllä nykyään tulee ihan selkäytimestä se liike jolla kenkä irtoaa.
Jep, tätä yritinkin sanoa, että pyörittäminen vaatii harjoittelua. Lukkiksilla voi toki polkea ihan samaan tyyliin kuin normipolkimillakin. Ylämäessä minä saan noista selvästi suurimman hyödyn.Kumivasara kirjoitti: Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.
Klossihan on sellainen pohjaan pultattu paksuhko teräsmöykky, joten luulen, että kenkä lahoaa ensin. Minulla on nuo kengät olleet muistaakseni lähemmäs 10 vuotta eikä itse klossi ole mennyt juuri miksikään. Pultit ja prikka hieman ruostuneet, varmaan teiden suolauksen vuoksi:OS kirjoitti:Hyvän näköiset kengät. Miten lie kestää kivikossa ja kallioilla kävelyä nuo klossit
https://drive.google.com/file/d/0B7nQTO ... sp=sharing
Näillä toki enimmäkseen pyöräilty, mutta on niitä kävelykilometrejäkin tullut.
-
- Viestit: 4213
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Itse käytän lukkopolkimia kesällä, mutta talvella ajan vain avopolkimilla juurikin lumen klossiin pakkautumisen takia. Hyvät avopolkimet nastoilla on kannattava hankinta.
Kaksipuolisten polkimien ongelmana on, että varsinkin hankalissa paikoissa polkimien kääntyillessä on vaikea saada haluttua puolta käyttöön. Lukoilla oppii kyllä nopeasti ajamaan, kunhan vain riittää luottoa pyörään.
Läskipyörä mahdollistaa hienoja reissuja
Kaksipuolisten polkimien ongelmana on, että varsinkin hankalissa paikoissa polkimien kääntyillessä on vaikea saada haluttua puolta käyttöön. Lukoilla oppii kyllä nopeasti ajamaan, kunhan vain riittää luottoa pyörään.
Läskipyörä mahdollistaa hienoja reissuja
Pyörittäminen oikeastaan pitää äkkinäisen hiukan opetella ja siihen tarvittava voimakin tulee vasta harjoittelemalla, niitä lihaksia kun ei juurikaan muuten tule käytettyä, mutta pelkkä nostaminenkin painamisen lisänä auttaa ylämäessä aika paljon.
Sitä kun nykyään tulee ajeltua hiukan kausiluonteisesti (maantietä ja retkiä), eli ei edes ihan joka vuosikaan kovin paljon, niin nyt olen jo lopuksi päätynyt remmipolkimiin, eli tarkemmin sanoen Bilteman muovihäkkyröihin, jotka ovat riittävät näille olemattomille poiskuihtuville lihaksille, ettei kaikkia jyrkempiä mäkiä tarvitse sentään kävellä ylös, kun tuo vaihteistokaan ei ole täydellinen.
Sitä kun nykyään tulee ajeltua hiukan kausiluonteisesti (maantietä ja retkiä), eli ei edes ihan joka vuosikaan kovin paljon, niin nyt olen jo lopuksi päätynyt remmipolkimiin, eli tarkemmin sanoen Bilteman muovihäkkyröihin, jotka ovat riittävät näille olemattomille poiskuihtuville lihaksille, ettei kaikkia jyrkempiä mäkiä tarvitse sentään kävellä ylös, kun tuo vaihteistokaan ei ole täydellinen.
Kyllä Siperia opettaa!
Ei se pyörittäminen itsestään tapahdu, toiset tarvii enemmän opettelua, toiset oppii nopeammin.Kumivasara kirjoitti:Ajan lukkopolkimilla (en omista läskiä vaan tavallisen jäykkäperäisen maastopyörän), mutta mielestäni "polkemisesta" ei automaattisesti tule "pyörittämistä" kun hommaa lukkopolkimet.
En ole asiaan varsinaisesti perehtynyt, mutta käsitykseni on että polkimen vetäminen ylöspäin ajon aikana saattaa olla "tehokasta" mutta ei "taloudellista". Tarkoitan että alhaalta ylöspäin tapahtuvan liikkeen tekeminen jollain jalan pienemmillä lihaksilla on kyllä jossain tiukoissa paikoissa tarpeen (vaikkapa tekninen ylämäki tai kiihdytys), mutta pidemmällä matkalla ei kannata hauheasti tuhlata energiaa polkimen ylöspäin vetämiseen.
Tärkeää on myös pyöritysnopeus, kun se vaikuttaa onko pyöritystä vai polkemista. Siksi yleinen suositus on että kampikierrosnopeus on 70 - 90 kierrosta minuutissa.
Yksilölisiä eroa sitten on paljon, jotkut vetää vielä nopeammin ja jotkut hitaammin.
Vaihteillahan se säädetään mikä on pyöritysnopeus.
Kunnollisilla lukkopolkimilla ja oikein asennetuilla lukkopaloilla (kengän pohjissa) irtoaa kenkä todella nopeasti kun liikkeen oppii, mikä sekin tapahtuu äkkiä.
Sen jälkeen se on yhtä nopeaa ja luonnollista kuin jalan nostaminen avopolkimelta maahan, sekään ei tapahdu itsestään.
Jos haluaa oikeasti kokeilla kuinka paljon tehokkaampaa ja taloudellisempaa on se "nostaminen" (pyörittäminen) verrattuna pelkkään polkemiseen, niin sitä voi testata.
Kunnollinen kuntopyörä, jossa tehoa saa säädettyä ja / tai mitattua. Sitä poljetaan avopolkimilla ja lukkopolkimilla, käyttäen luotettavaa sykemittaria.
Säädetaan jokin wattiarvo ja kokeillaan molemmilla poljinvaihtoehdoilla mikä on syketaso.
Tai mitataan millä wattilukemalla tulee poljettua kun syketaso on sama.
Tavallisellakin pyörällä voi kokeilla, mutta pitää olla tuuleton päivä.
kummallakin poljintyypillä ajetaan samalla syketasolla ja katsotaan kuinka lujaa tulee ajettua.
Paras että olisi riittävä tasainen paikka testiin.