Mitenkähän on latumaksujen suhteen

IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Mitenkähän on latumaksujen suhteen

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

Latu & Polku lehdessä Eki Karlsson väitti ettei lumetetusta ladusta voida vaatia käyttömaksua. Että jokamiehenoikeudella saa hiihtää ladulla maksutta. Pitääkö paikkansa? Esim jos minä omistan tontin ja siihen lumetan ladun, niin enkö minä voi vaatia käyttömaksua hiihtäjiltä? Vai pitääkö tontin olla aidattu, jotta voin vaatia sisäänpääsymaksun?

Täällä saariselällähän puuhaillaan maksua ensilumenladusta, siksi kyselen viisaimpien neuvoa asiassa.


Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Mitenkäs se on laskettelukeskuksissa. Eikös niissäkin myydä vain hissilippuja. Saako niissä pujotella ilmaiseksi jos kapuaa aina jalkaisin ylös? Ainakin olen muutaman kerran tullut tunturista vaellussuksilla alas niitä pitkin enkä ole maksanut kenellekään siitä ilosta mitään.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Nämä ovat kysymyksiä vailla vastausta. Odotellaan kunnes ensimmäisen jutun on hovioikeus käsitellyt, niin sitten tiedetään missä saa hiihtää ja missä ei.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Olen sillä kannalla että jos alueella saisi muutoin liikkua jokamiehenoikeuksiin nojaten, ei siitä saa vaatia pakollista maksua. Vapaaehtoista maksua saa pyytää. Muutoin koko jokamiehen liikkumisoikeus muuttuu. Variaatioita tehdyistä reiteistä on niin monta. Jäälle aurattu luistelureitti, pitkospuut suon ylitse, sorastettu polku, ojan ylittävä lankkusilta, perattu koski jne.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Minun mielestä voi periä maksun. Karlssonin pitää tietysti asemansa takia pitää ääntä maksuttomuuden puolesta. Toinen vaihtoehto on, ettei kukaan tee enää latuja jos ne pitää tehdä ilmaiseksi. Sekö on parempi vaihtoehto?
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kaarle Suurehko kirjoitti:Mitenkäs se on laskettelukeskuksissa. Eikös niissäkin myydä vain hissilippuja. Saako niissä pujotella ilmaiseksi jos kapuaa aina jalkaisin ylös? Ainakin olen muutaman kerran tullut tunturista vaellussuksilla alas niitä pitkin enkä ole maksanut kenellekään siitä ilosta mitään.
Ei ole kukaan tullut pois ajamaan,kun olen lapsia opettanut laskettelemaan hissin vieressä. Laskettiin niin lyhyitä pätkiä, että käveltiin aina ylös.

Ihan varmasti saat laskea ilmaiseksi,jos kävelet mäen ylös.

Rakennettu latu on kuitenkin eri asia mielestäni. Olen maksujen kannalla. Älä kysy miksi.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Laskualueella ei saa ylös käppäillä sillä se on kielletty.Vaarantaa toiset ihmiset.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

varg62 kirjoitti:Laskualueella ei saa ylös käppäillä sillä se on kielletty.Vaarantaa toiset ihmiset.
Reunaa pitkin voi. Ylhäältä tuleva on aina väistämisvelvollinen. Sama asiahan se on, jos pysähdyt rinteessä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Koneladulla hiihtäjiltä pitäisi aina ottaa maksu haittaverona. Latukoneen kulutus 120 litraa sataselle.

http://www.mantsalanuutiset.fi/artikkel ... s-latukone
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

^:D

Täällä Helsingissä esim. on tällä hetkellä 2,8 km tänään kunnostettua latua... joten kyllä nyt saa on saastetta pöhistänyt latukoneesta, huh.
IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

Enhän periaatteessa vastusta latujen käyttömaksuja, jos ny joku nii ymmärsi aloitukseni. Kyse on siitä että latu vedetään yleiselle paikalle ja olisihan se kumma jos siitä pitäisi maksa että siitä saisi kulkea. Vaikka sitten onkin kyse suksista. Jos ei saa kulkea polkua pitkin ku siinä on lumetettu latu päällä nii sitten joutuu rämpimään jyrkässä rinteessä vieressä. Näin ainakin saariselällä.

Mutta käytännössä on kyllä ittelleni turhan tyyriä maksaa kymppi joka kerta ku lähtee ulkoilee, nii hyvää palkka meille ravintolatyöläisille ei makseta.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kyllä Siperia opettaa!
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Onhan näitä maksullisia keinolumetettuja latuja. Varmaan niitten perustamiseen jonkunmoinen lupa on pitänyt hakea. Tottakai tehdylle työlle ja kustannuksille on maksaja saatava, ja kuka muu se on kuin käyttäjä.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kävin perjantaina Vierumäellä hiihtämässä. Maksoi 8 €.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Suljetulla alueella voi periä maksun mutta muuten olkoon ladut(kin) vapaat kaikkien käytettäviksi.
Vastaa Viestiin