Talvimakuupussin valinta

Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Inari74 kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti:Tena profess 80 ja 100 ovat vieläkin hyviä talvipusseja. Niissä on hyvin tilaa ja ahkiossa ne kulkevat mukavasti.
Paitsi jos ne on nukuttu lyttyyn. Kuitupussilla on tietty käyttöikä jonka jälkeen ne ovat "ongelmajätettä" :wink:
Eivät ne ole ongelmajätettä. Jos lämpimyys on vähän vähentynyt ajan kanssa niin sitten ne käyvät hyvin alkutalveen tai lopputalveen. Omakin profess 100 on vähän menettänyt lämpimyyttään mutta sillä pärjää hyvin -10 asti. Tänä talvenakaan ei ole ollut kuin vähän aikaa sen verran pakkasta että professilla ei olisi pärjännyt 8)


Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

Inari74 kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti:Tena profess 80 ja 100 ovat vieläkin hyviä talvipusseja. Niissä on hyvin tilaa ja ahkiossa ne kulkevat mukavasti.
Paitsi jos ne on nukuttu lyttyyn. Kuitupussilla on tietty käyttöikä jonka jälkeen ne ovat "ongelmajätettä" :wink:[/qu

- ja se käytöikä on?
Itsellä on mallia 2002 Everest- kuitupussi 2.4 kg quatrofill ontelokuidulla. Nukuttu n. 1600 yötä.
Joko piankin joutaa ongelmajätelaitokselle?

--kele kun lainauksen ontuu.. :oops:
opmdevil
Viestit: 310
Liittynyt: 28 Helmi 2012 12:14

Viesti Kirjoittaja opmdevil »

Kävin sitten hiihtelemässä ahkion kanssa saimaan jäällä sen kuusi päivää ja testailin uutta pussia tällä reissulla. Periaate oli siis että väärinpäin eli vesitiivis pinta ihoa vasten ja hengittävä sisäpuoli ulospäin. Teltassa tietenkin nukuttiin ja tarkoitus oli testata että paljonko kosteutta kertyy pussiin. Lämpötilat siiis mitä nyt on ollut -5 ja alin taisi olla -12 yöllä. Pussia ei auringon puutteen vuoksi pystynyt kuivaamaan eikä tuliakaan tultu tehtyä.

Alkupaino kompressiopussin kanssa kuivana on 2042 g. Reissun jälkeen hässäkällä oli painoa 2105 g. Eli kertynyttä kosteutta oman matemaattisen lahjakkaan pään mukaan kertyi yhteensä 63 g, joka ei mielestäni ole hirmuisesti. Seuraavaksi pitää varmaan kokeilla paljonko se kerää oikeinpäin mutta mun aikaisempi kokemus on, että tuo määrä tulisi jo yhdessä yössä.
Nukkumatti
Viestit: 55
Liittynyt: 23 Syys 2012 22:20
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Nukkumatti »

Mulla ei ainakaan ole lyttyyn nukuttu tuo Tena. Enemminkin pilalle roikutettu, roikkunut 10v. käyttämättömänä vaatehuoneessa. Nyt kun luovuin edellisestä talvipussista Joutsen joku, niin mietin josko koittaisi tuota taas.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Joonas Frisk kirjoitti:
Inari74 kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti:Tena profess 80 ja 100 ovat vieläkin hyviä talvipusseja. Niissä on hyvin tilaa ja ahkiossa ne kulkevat mukavasti.
Paitsi jos ne on nukuttu lyttyyn. Kuitupussilla on tietty käyttöikä jonka jälkeen ne ovat "ongelmajätettä" :wink:[/qu

- ja se käytöikä on?
Itsellä on mallia 2002 Everest- kuitupussi 2.4 kg quatrofill ontelokuidulla. Nukuttu n. 1600 yötä.
Joko piankin joutaa ongelmajätelaitokselle?

--kele kun lainauksen ontuu.. :oops:
Minulla on joskun 1990 -luvun jälkipuolella hankittu Haglöfsin Grizzly. Siinä nukuttu ja sitä on pesty ja pidetty välillä pari kolme vuotta pussissa tiukasti kompressoituna ja sitten taas käytetty ja pesty.... Vuodenvaihteessa testasin pussia viimeksi ja oli vielä aivan hyvässä kuosissa ja kunnossa.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Enpä osaa muuta sanoa kuin että minulla ainakin on kuitupussit menneet littanaksi vuosien myötä, enkä aio niihin enää rahojani tuhlata.
Micke
Viestit: 2316
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mulla oli aikoinaan tuollainen Tenan Profess 80 ja mielestäni se oli huonoin varusteostokseni ikinä. Opiskelijalle 1000 markkaa (vai oisko olut 899mk) tuntui paljolta ja sillä kuvitteli saavan hyvän makuupussin, mutta eihän tuolla pärjännyt, kuin jonnekin -15 asteeseen. Eristävyydeltään tuota ei voi edes verrata nykyisiin untuvatalvipusseihin, eikä varmaan edes aikalaiseensa, Joutsenen Erikoistunturiin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Micke kirjoitti:Mulla oli aikoinaan tuollainen Tenan Profess 80 ja mielestäni se oli huonoin varusteostokseni ikinä. Opiskelijalle 1000 markkaa (vai oisko olut 899mk) tuntui paljolta ja sillä kuvitteli saavan hyvän makuupussin, mutta eihän tuolla pärjännyt, kuin jonnekin -15 asteeseen. Eristävyydeltään tuota ei voi edes verrata nykyisiin untuvatalvipusseihin, eikä varmaan edes aikalaiseensa, Joutsenen Erikoistunturiin.
Ei voi verrata lämpimyydessä untuvapusseihin eikä hinnassa. Jos oikein muista niin vastaava joutsenen pussi oli silloin n 100% kalliimpi. On totta että untuvapussi säilyttää lämpimyytensä ja kun sen pesettää niin se on kuin uusi. Vaikka kuitupussi menettää lämpimyyttään niin sitten pitää käyttää sitä niissä lämpötiloissa mihin se on vielä kelvollinen.
Toinen pointti on se että kuitupussi on tarkempi lämpötilasuosituksista. Jos on oikein paksu kuitupussi ja sillä nukkuu jossain nollan kiepeissä niin hikoiluttaa mutta vastaavassa untuvapussissa käyttöalue on paljon laajempi. Siis oman mututuntuman mukaan.
opmdevil
Viestit: 310
Liittynyt: 28 Helmi 2012 12:14

Viesti Kirjoittaja opmdevil »

Untuvapusseissa hikoilee siinä missä kuitupussissakin jos alkaa nollakeleillä nukkumaan -30 pussissa. Se sitten riippuu aika paljon kuorimateriaalista miten se kosteus tuntuu ja keräytyy. Mun kokemus on että untuva toimii hyvin niin kauan kuin kosteus ei keräänny mutta siinä on sitten se kriittinen piste jonka jälkeen eristävyys romahtaa. Tosin uudemmat untuvat taitaa kestää kosteutta hieman enemmän kuin vanha. Riippuu tosin paljon myös millasta untuvaa ja sulkaa on käytetty. Kuitupussissa ja kuitutaukotakeissa se eristävyys laskee tasaisesti sitä mukaa kosteutta kertyy ja melko kosteanakin kuitu toimii vielä kiitettävästi.
Micke
Viestit: 2316
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Hamalainen kirjoitti:
Micke kirjoitti:Mulla oli aikoinaan tuollainen Tenan Profess 80 ja mielestäni se oli huonoin varusteostokseni ikinä. Opiskelijalle 1000 markkaa (vai oisko olut 899mk) tuntui paljolta ja sillä kuvitteli saavan hyvän makuupussin, mutta eihän tuolla pärjännyt, kuin jonnekin -15 asteeseen. Eristävyydeltään tuota ei voi edes verrata nykyisiin untuvatalvipusseihin, eikä varmaan edes aikalaiseensa, Joutsenen Erikoistunturiin.
Jos oikein muista niin vastaava joutsenen pussi oli silloin n 100% kalliimpi.
Erikoistunturinhan olisin silloin halunnut, mutta elämän realiteetit ohjasi mielummin rahaa ruokakauppaan. Nyttemmin olen kyllä hankkinut Erikoistunturinkin, pelkästään nostalgia syistä.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Micke kirjoitti:Erikoistunturinhan olisin silloin halunnut, mutta elämän realiteetit ohjasi mielummin rahaa ruokakauppaan. Nyttemmin olen kyllä hankkinut Erikoistunturinkin, pelkästään nostalgia syistä.
Nykyään ei tarvitsisi tyytyä vastaavassa tilanteessa kuitupussiin. Sossussa vaan sanoisi että olen syrjäytymässä, jos en saa tuota makuupussia, jonka halua. Sossun täti antaisi ostokupongin kouraan ja myös taksilipun, jolla pääsee kauppaan ettei tarvitse kävellä kun se on niin ihmisrvon vastaista/alentavaa. :D
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

opmdevil kirjoitti:Untuvapusseissa hikoilee siinä missä kuitupussissakin jos alkaa nollakeleillä nukkumaan -30 pussissa.
Totta, ja niin oli se, mita untuvan kestavyydesta ja palautumisestakin sanottiin. 40v kayttamani pussi on edelleen aivan hyva, paitsi ( :oops: etten itse mahdu sen sisalla kaantymaan) on nyt jalkipolvilla.

Tuo pintamateriaalijuttu kiinnostaa, enka osaa siihen osallistua, kun tosiaan itselleni ostamistani pusseista vasta nro 3 ja 4 (kahden pussin strategialla!) on menossa.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Tuossapa yksi superkevyt vaihtoehto kahden pussin taktiikalla nukkuville:

http://www.outdoorline.sk/en/sleeping-b ... c-125.html

Tuon kun laittaa sinne vanhan Tenan tai Yukonin sisään niin voisi pärjätä melko hyvin. Ja 270 g paino saattaa kiinnostaa tosigrammareita kesäpussia valitessa. Tuo hupun ja vetoketjun puuttuminen kyllä vähän arveluttaisi itseäni.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hyva loyto!
Vetoketjuhan loytyy (40g lisaa), ja eiko kaksi huppua, kiristyksineen, ole aika hankalaa? Itse olen paatynyt kayttamaan pipoa ja kauluri-buffia tuplana ulkohupun kanssa joka tapauksessa.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Siis taman tyylista
http://www.ebay.co.uk/itm/like/37099613 ... sortbid=12
tarkoitin,
- tiukka pipo sisapuolelle
- ja ulkopussin huppu ulommaisena... eikohan silla
Vastaa Viestiin