Kevyt termospullo

vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

akallio kirjoitti:
vetta kirjoitti:Off-topiccina kahvista retkellä. Termospulloa en kanna, jos mukana on keitin.
Oletan, että tässä on kyse lähinnä sulan maan reissuista?

Talviretkille vesi pitää kantaa joka tapauksessa, joten termoksessa sen tuominen ei ole suuri lisähaitta. Tai kun pidemmillä vaelluksilla vesi otetaan avannosta tai lumesta, niin silloin keitinkin lienee vähemmän kätevää mallia.
Sulalla maan reissussa. Ei tuo oikein talvella toimi. Termokset ovat ehdottomat talvella ja kesällä keittimettömällä päiväreissulla. Ne vain painaa turhan paljon ja vie tilaa, kun nopea pikkukeitin on kesällä mukana kuitenkin.
varsijousi kirjoitti:Jetboiliin saa myös (suodatin)kahvin keittämiseen lisävarusteen, mahtuu kuppiin muiden osien lisäksi.
En perusta tuosta Coffee / Tea Press Kitistä. Sen saa Eta Sooloonkin. Kattila sotkeutuu siinä ja kahvinpuruja joutuu huuhtomaan. Suodattimen kanssa sotkeentuu vain muki ja sakat suodatinpussissa on helppo käsitellä. Aamun pikapuuron teen muuten samassa kahvimukissa. Kattila ei siis siinäkään sotkeudu ja kahvi "pesee" puuronjämät mukista. Olen leikannut suodatinsuppilon niin pieneksi, että se sopii polttimen kanssa Eta Solon kattilaan. Kaasupulloa en tohdi pitää kattilassa, ettei se vain riko piezoa.

Tuo kahvinkeittoidea ei ole minun oma. Poimin sen täältä vaellusnetistä. Omaa kehittelyä on vain tuo suodatinsuppilon leikkaaminen sopivaksi keittimen kattilaan. Kulkee helposti ja estää poltinta kolisemasta.


luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mulla on sellanen Tatonkan hakkyra, joka menee littanaksi, mutta toisaalta istuu tukevasti mukin paalle Melitta 1 tai 2 koon suodattimella (harvemmin kaytan suodatinjauhatusta kumminkaan).

"Tuo kahvinkeittoidea ei ole minun oma. Poimin sen täältä vaellusnetistä. Omaa kehittelyä on vain tuo suodatinsuppilon leikkaaminen sopivaksi keittimen kattilaan. Kulkee helposti ja estää poltinta kolisemasta."
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Minulle sopii hyvin tuo Jet Boilin "Coffee Press", en pidä suodatinpussijätteistä ja kupin saa huuhdelluksi mutkattomasti vedellä. JetBoilin kuppi ja sen täyttö niillä tilbehööreillä kaasupullo mukaanlukien, että piezo ei rikkoudu, kun paketoi oikein.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Minua hairitsee kaikki sellainen, mita pitaa koko ajan varoa rikkomasta. Ainoa piezo on kaasuvalaisimessa. Siina kun on lasikuuppa(puolisko) niin ei ainakaan piezo ole ensimmainen mika menee rikki (valaisin ei siis juurikaan lahde kampalta mukaan, mutta saapahan kaasusailykkeet polteltua loppuun ja hyotya samalla).
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Piezo lakkaa muutenkin ensimmäisenä toimimasta, kun lämpötila lähenee nollaa tai viimeistään pikku pakkasella, ainakin minun kokemusteni mukaan.
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Vanhat kotimaiset Airamin termokset oli hyviä, tässä olisi hinta kohillaan: https://www.hankkija.fi/Rauta_ja_rakent ... mos-0_7-l/
Vastaa Viestiin