Ukonilmalla teltassa
Niinpä, mutta perus kaarilla oleva Geodiittinen teltta ei ole yhtään turvallisempi, kuin keskisalolla oleva kota periaatteessa. Autoonkin on ihmiset kuolleet kun salama iskenyt eli ei sekään 100% suojaa anna. Se on tuurista kiinni, kuten elämä muutenkin ja turha miettiä kaikkia asioita tai ei uskalla poistua kotoa ollenkaan ja eniten ihmisiä kuolee tilastojen mukaan kotona tapaturmissa
Kerranpa oli juttua tuosta Faradayn häkistä ja autosta.
Jos salama iskee autoon, autossa olijat säilyvät hengissä (useimmiten) mutta auton ja maan välinen potentiaaliero kasvaa suureksi.
Nyt jos salaman iskeneestä autosta ihminen astuu ulos, hänestä muodostuu valokaari, hän palaa, juuri tuon potentiaalieron johdosta.
Niinpä, jos ja kun autoon iskee salama, on auto ajettava esim. liikennemerkkiä vasten siten että auton metallinen osa vastaa liikennemerkin, sillankaiteen tms. metallista osaa vasten jolloin potentiaaliero purkautuu.
No, aina, ei tuo ajaminen ole mahdollista, auto usein särkyy salaman iskusta. Autosta voi tällöin poistua hyppimällä, auton runkoon ei saa koskea kun jalat koskettavat maata ja askeleita ei saa ottaa vaan hypittävä, pompittava jalat yhdessä riittävän etäälle (mikä on riittävän etäälle, en muista) autosta.
Näin opetti kokenut sähkötekniikan opettaja 90-luvulla.
Jos salama iskee autoon, autossa olijat säilyvät hengissä (useimmiten) mutta auton ja maan välinen potentiaaliero kasvaa suureksi.
Nyt jos salaman iskeneestä autosta ihminen astuu ulos, hänestä muodostuu valokaari, hän palaa, juuri tuon potentiaalieron johdosta.
Niinpä, jos ja kun autoon iskee salama, on auto ajettava esim. liikennemerkkiä vasten siten että auton metallinen osa vastaa liikennemerkin, sillankaiteen tms. metallista osaa vasten jolloin potentiaaliero purkautuu.
No, aina, ei tuo ajaminen ole mahdollista, auto usein särkyy salaman iskusta. Autosta voi tällöin poistua hyppimällä, auton runkoon ei saa koskea kun jalat koskettavat maata ja askeleita ei saa ottaa vaan hypittävä, pompittava jalat yhdessä riittävän etäälle (mikä on riittävän etäälle, en muista) autosta.
Näin opetti kokenut sähkötekniikan opettaja 90-luvulla.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
yeah, entäpä jos sataa vettä, pääsekö pontentiaaliero purkautumaan auton kylkiä pitkin maahan valuvan veden kautta?Luiro kirjoitti:Kerranpa oli juttua tuosta Faradayn häkistä ja autosta.
Jos salama iskee autoon, autossa olijat säilyvät hengissä (useimmiten) mutta auton ja maan välinen potentiaaliero kasvaa suureksi.
Nyt jos salaman iskeneestä autosta ihminen astuu ulos, hänestä muodostuu valokaari, hän palaa, juuri tuon potentiaalieron johdosta.
Niinpä, jos ja kun autoon iskee salama, on auto ajettava esim. liikennemerkkiä vasten siten että auton metallinen osa vastaa liikennemerkin, sillankaiteen tms. metallista osaa vasten jolloin potentiaaliero purkautuu.
No, aina, ei tuo ajaminen ole mahdollista, auto usein särkyy salaman iskusta. Autosta voi tällöin poistua hyppimällä, auton runkoon ei saa koskea kun jalat koskettavat maata ja askeleita ei saa ottaa vaan hypittävä, pompittava jalat yhdessä riittävän etäälle (mikä on riittävän etäälle, en muista) autosta.
Näin opetti kokenut sähkötekniikan opettaja 90-luvulla.
Tästä muistui mieleeni, että kerrattain jätimme velipojan kanssa auton voimalinjan alle ja kävimme päivän mittaisella hiihtolenkillä. Kun palatessa nappasin ovenkahvasta sain sellaisen tällin että meinasin lentää perseelleni. Staattistako oli tämä sähkö, oliko tässäkin kyse potentiaalierosta?
Ei kannata jättää autoa voimalinjan alle, en ole sen koommin jättänyt.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
- Kaarle Suurehko
- Viestit: 1778
- Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26
Voimalinjan alla, etäällä kannatinpylväistä, on turvallista ukonilmalla. Alpeilla pystytin kesällä teltan tietoisesti hiihtohissilinjan alle kovalla ukkosella. Jytisi niihin vaijereihin. Samaan aikaan alempana laaksossa oli salama iskenyt terveyskylpylän ulkorakenteisiin kun turistit ihastelivat ukkosta ulkona laajoissa terveysaltaissansa, joihin kumpusi vuorien uumenista höyryävän lämmintä mineraalipitoista ja tietenkin ihoa ja hengitystie-elimiä tervehdyttävää vettä. Ambulanssien välke näkyi ylös asti.
- Kaarle Suurehko
- Viestit: 1778
- Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26
Uudella mantereella painotetaan että jos teltassa on anodisoidut alumiinikaaret kannattaa pysyä salamoidessa teltan sisällä ja jos anodisointia ei kaarissa olisi, tulisi poistua teltasta. Mikä merkitys anodisoinnilla on salaman puoleensavetävyyteen tai kulkuun verrattuna ettei alumiinia anodisoitaisi?
Näitä tulee pohdittua kun joka vuosi on saanut olla keskimäärin kymmenkunta yötä teltassa ukkosen seassa.
Viime kesänä tapahtuneessa salamaniskussa porotokkaan näkyi kuinka laajalle alueelle iskun tappava etäisyys voi ulottua: http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001249928.html
Näitä tulee pohdittua kun joka vuosi on saanut olla keskimäärin kymmenkunta yötä teltassa ukkosen seassa.
Viime kesänä tapahtuneessa salamaniskussa porotokkaan näkyi kuinka laajalle alueelle iskun tappava etäisyys voi ulottua: http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001249928.html
Enpä tiedä merkitystä, en myöskään tiedä, ovatko oman teltan kaaret anodisoitu vai ei.Kaarle Suurehko kirjoitti:Uudella mantereella painotetaan että jos teltassa on anodisoidut alumiinikaaret kannattaa pysyä salamoidessa teltan sisällä ja jos anodisointia ei kaarissa olisi, tulisi poistua teltasta. Mikä merkitys anodisoinnilla on salaman puoleensavetävyyteen tai kulkuun verrattuna ettei alumiinia anodisoitaisi?
Entä jos teltan kaaret ovat sekä että?
Alumiinihan hitsataan sähköllä suojakaasussa ettei hapetu. Olisko niin että anodointi (jo hapettunut) estää sähkövirran kuumentaman alumiinin hapettumasta ja pysyy johtavana ja ohjaa virran maahan tyveensä.OS kirjoitti:Enpä tiedä merkitystä, en myöskään tiedä, ovatko oman teltan kaaret anodisoitu vai ei.Kaarle Suurehko kirjoitti:Uudella mantereella painotetaan että jos teltassa on anodisoidut alumiinikaaret kannattaa pysyä salamoidessa teltan sisällä ja jos anodisointia ei kaarissa olisi, tulisi poistua teltasta. Mikä merkitys anodisoinnilla on salaman puoleensavetävyyteen tai kulkuun verrattuna ettei alumiinia anodisoitaisi?
Entä jos teltan kaaret ovat sekä että?
Täytyykin ottaa puuttoman alueen reissuun mukaan vanha lasikuituinen onkivapa kodan keskisaloksi ja jättää varsinainen alumiininen pois. Lasikuitu ei mielestäni johda sähköä mutta hiilikuitu johtaa, onkohan näin? Kerran oltiin kovalla, jollain naisen nimellä nimetyllä, myrskyllä Kitkajokivarressa. Teltta oli pystytettynä mutta kyllä me laavussa yövyttiin koska teltassa ei tuntunut yhtään turvalliselta siinä männikössä. Laavussakin oltiin sivuseinien vieressä siltä varalta että puu olisi kaatunut päälle. Siellä ei kaatunut puita mutta muualta niitä meni valtavia määriä.Pepi kirjoitti:Teltan kaaret ja märkä ulkopinta johtavat salaman sähköä paremmin kuin sen sisälle jäänyt kuiva tila. Suoja ei ole mitenkään samaa luokkaa kuin auton metallikori, mutta periaatteessa on kuitenkin. Vaarallisinta kai olisi kaaren sirpaloituminen ja sulamisroiskeet.
Kupoliteltan tai tunneliteltan muoto ei suosi salaman hakeutumista, ylös sojottavat kärjet ovat paljon vaarallisempia. Eristävä makuualusta suojaa makaajaa lähelle iskevän salaman ns. askeljännitteeltä, joka syntyy maan pintaan.
Vaikka teltta muodostaakin kohouman, pidän sen tarjoamaa suojaa todennäköisesti parempana ratkaisuna kuin olemista märissä kamppeissa ilman sitä.
Olen nähnyt salaman iskemän lasikuituisen lipputangon. Sen lähellä ei olisi ollut hyvä olla. Riitti, että se oli hiukan likaisena kastunut, jolloin salaman purkaus pääsi vettä pitkin pinnassa alkuun. Ontto tanko räjähti sisälleen syntyneestä ilmanpaineesta ja levisi suikaleiksi kuin päivänkakkara.
Useiden tavanomaisesti eristeinä pidettyjen aineiden eristävyys ei riitä käytännön oloissa estämään purkauksen alkamista, jos lähellä ei ole salamalle helpompaa reittiä tarjolla. Ukkosenjohdatin tarjoaa tällaisen ja kun se tehdään riittävän hyvin johtavaksi, salaman energiasta jää johdattimeen niin pieni osa, ettei se räjähdä.
Useiden tavanomaisesti eristeinä pidettyjen aineiden eristävyys ei riitä käytännön oloissa estämään purkauksen alkamista, jos lähellä ei ole salamalle helpompaa reittiä tarjolla. Ukkosenjohdatin tarjoaa tällaisen ja kun se tehdään riittävän hyvin johtavaksi, salaman energiasta jää johdattimeen niin pieni osa, ettei se räjähdä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Kumisaappaat suojaavat askeljännitteeltä kyllä. Mutta olen työssäni korjaillut ukkosvaurioita 45v. Joskus tuntuu, että herra ukkonen ei noudata ohmin,, eikä minkään muunkaan lakia.
Oletan, että jos purkaukseen sisältyy suurtaajuinen komponentti, purkaus ei enää noteeraa metallia johteeksi.
Koskapa kerran salama oli tullut ulos paksun maadoituskuparin kyljestä ja lähtenyt muualle seikkailemaan. Samasta syystä ukkosenjohdattimesta maahan menevässä kaapelissa ei saisi olla teräviä mutkia.
Yleiset ohjeet ovatkin täällä tulleet selviksi. Luulisin myös, että teltta olisi turvallisempi kuin märkä ihminen taivasalla.
Minulla oli 30m radiomasto pihalla, ( nyt enää 18m kun lyhensin sen), ja kerran iski salama 150m päässä olevaan taloon särkien tavaroita. mastoni oli silloin mäen korkein kohta.
ratiosissi.
Oletan, että jos purkaukseen sisältyy suurtaajuinen komponentti, purkaus ei enää noteeraa metallia johteeksi.
Koskapa kerran salama oli tullut ulos paksun maadoituskuparin kyljestä ja lähtenyt muualle seikkailemaan. Samasta syystä ukkosenjohdattimesta maahan menevässä kaapelissa ei saisi olla teräviä mutkia.
Yleiset ohjeet ovatkin täällä tulleet selviksi. Luulisin myös, että teltta olisi turvallisempi kuin märkä ihminen taivasalla.
Minulla oli 30m radiomasto pihalla, ( nyt enää 18m kun lyhensin sen), ja kerran iski salama 150m päässä olevaan taloon särkien tavaroita. mastoni oli silloin mäen korkein kohta.
ratiosissi.