Manto-ojan autiotuvan saneeraus

heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Ei "maininta" puu- ja jätehuollosta ole minun, vaan Metsähallituksen suunnittelijan. Siteerasin vain häntä. Katso Jounin video.


sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Juu kyllä ymmärsin sen tuosta viestistäsi jossa kerroit tästä suunnitelijan kanssa käydystä keskustelusta.
En tosiaan meinannutkaan että se sinun ajatuksesi oli. Halusin vaan kiinnitää huomiota siihen, mitenkä kallista puiden tekeminen ja kuljettaminen on verrattuna muutaman jätesäkin poisvientiin paluukuormassa.
Makkiastioiden tyhjennykset ovat neutraaleja, ne kustannukset eivät liity näihin laskelmiin.
Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Makkiastioden tyhjennykset ovat neutraaleja, mutta jos kämpillä ei ole roskiksia, täyttyvät vaihtoastiat roskilla, tai näyttävät täyttyvän vaikka olisi roskiksiakin. Kompostoidaankohan paskat puistossa vai viedäänkö muualle maatumaan?

Jatkossa pakkaan kaiken niin että pakkaukset voi polttaa. Ainakaan omaa omatuntoa ei juuri kolkuta, jos poltan muovit kaminassa puiden joukossa. Viime reissulta tuli kotiin kaakaon kääreitä, suklaanfolioita, 2 perunamuusi pussia ja kaksi pasta pussia. Mutta silti roskiksia pitää mielestäni olla tuvilla, osa ei kuitenkaan tuo roskia pois vaan laittaa ne kuitenkin jonnekin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

matsoni47 kirjoitti:Niin, olen nähnyt semmoisia, että iso betonirengas ja sen päällä kansi jossa reikä ämpärillä tms vehkeellä veden nostoa varten. Renkaasta reikä Manto-ojaan. Olen semmoisesta jopa vettä ottanut.
Tietty siinä pitää olla joku reiän peittona.
Eikö vain sopiva kiveys olisi parempi ja mahdollinen kansi siihen tai ilman. Vesilain suhtautumisesta lähteen varovaiseen avaukseen ja kuopan reunuksien vahvistaminen kiveyksellä en tiedä, mutta olisi kuitenkin siistimpi ja luonnonmukaisempi.
Tuollaisen rakentamisessa olen joskus ollut mukana, tosin sen vesipaikan virtaama oli pieni.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

^Vielä parempi olisi vain tuohilippi lähteen merkiksi.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Itäkairan tyyliin tuohiliippi sopisi parhaiten.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3144
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Tämä lähteen olemassa olo on ollut vanhoilla kulkijoilla tiedossa iät ja ajat. Se lienee vaikuttanut myös kämpän paikan valintaan aikanaan. Parasta olisi antaa olla lähteen täysin luonnon tilassa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

honkamukka kirjoitti:
matsoni47 kirjoitti:Niin, olen nähnyt semmoisia, että iso betonirengas ja sen päällä kansi jossa reikä ämpärillä tms vehkeellä veden nostoa varten. Renkaasta reikä Manto-ojaan. Olen semmoisesta jopa vettä ottanut.
Tietty siinä pitää olla joku reiän peittona.
Eikö vain sopiva kiveys olisi parempi ja mahdollinen kansi siihen tai ilman. Vesilain suhtautumisesta lähteen varovaiseen avaukseen ja kuopan reunuksien vahvistaminen kiveyksellä en tiedä, mutta olisi kuitenkin siistimpi ja luonnonmukaisempi.
Tuollaisen rakentamisessa olen joskus ollut mukana, tosin sen vesipaikan virtaama oli pieni.
Mihin ihmeeseen siellä kansallispuistossa (Manto-ojalla) kiveyksiä ja renkaita lähteissä tarvitaan. Ovathan poromiehet ja muut kulkijat osanneet tähänkin saakka jo ikiajat ottaa vettä Manto-ojasta tai luonnonlähteistä. :shock:
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

^
Tuo oli vain betonirenkaan kevennys ja tarveharkintaan tuleva ehdotus.

Aika iso skaala kulkijoilla, betonirenkaasta tuohilippiin. Itse käytän termoksen mukia tai kädestä hörppäisen.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Eräkulkuri kirjoitti:Tämä lähteen olemassa olo on ollut vanhoilla kulkijoilla tiedossa iät ja ajat. Se lienee vaikuttanut myös kämpän paikan valintaan aikanaan. Parasta olisi antaa olla lähteen täysin luonnon tilassa.
Hyvin vesi virtailee lähteestä Manto-ojaan, ei se tosiaankaan kaipaa mitään uudistamista.
Arvelimme Jouninkin kanssa lähteen vaikuttaneen kämpän sijaintiin.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

No hyvä on, annan periksi. Olen myös onnistunut monta kertaa eri menetelmillä ottamaan vettä vaikka mistä.
Tuli vain mieleen kun Kruununtuvalla oli lähteessä reunat puusta ja siihen meni pitkokset. Veden otto oli helppoa kun se paikka oli muuten hiukan soinen.
Kuukkelin kanssa kun olimme Vaskojoki- Lemmenjoki alueella löysimme lukuisia lähteitä. Ei niihin kaikkiin kannata kiikuttaa betonirenkaita.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen kotipuolen asutuksen liepeillä nähnyt monenlaisia luonnonmukaisia ja "paranneltuja" lähteitä, niitä on erään mäen juuressa paljon. Betonirengas on surkein mahdollinen ratkaisu, koska lähde ei ole kaivo. Erilaisia laudoin tuettuja reunoja ja kansirakennelmia näkyy, mutta nekin näköjään vain vaikeuttavat sammakoiden ja muiden veteen joutuneiden otusten pääsemistä pois.

Luonnontilainen on hienoin, mutta jos se joutuu ahkeraan ammennuskäyttöön, sen reunat uhkaavat sortua. Pitkospuu ja astinlauta sille puolelle, jossa sortumisvaara on pienin ja veteen joutuu vähiten kurottelemaan (siis lähtevän puron niskalle), näyttää asialliselta. Niiden avulla vedennoutajan askelet eivät vatkaa lähteen reunoja.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
vilves
Viestit: 498
Liittynyt: 11 Tammi 2011 12:56

Viesti Kirjoittaja vilves »

Pepi kirjoitti:Olen kotipuolen asutuksen liepeillä nähnyt monenlaisia luonnonmukaisia ja "paranneltuja" lähteitä, niitä on erään mäen juuressa paljon. Betonirengas on surkein mahdollinen ratkaisu, koska lähde ei ole kaivo. Erilaisia laudoin tuettuja reunoja ja kansirakennelmia näkyy, mutta nekin näköjään vain vaikeuttavat sammakoiden ja muiden veteen joutuneiden otusten pääsemistä pois.

Luonnontilainen on hienoin, mutta jos se joutuu ahkeraan ammennuskäyttöön, sen reunat uhkaavat sortua. Pitkospuu ja astinlauta sille puolelle, jossa sortumisvaara on pienin ja veteen joutuu vähiten kurottelemaan (siis lähtevän puron niskalle), näyttää asialliselta. Niiden avulla vedennoutajan askelet eivät vatkaa lähteen reunoja.
Entisten naapuriemme kesämökkitontilla oli lähde joka oli hyötykäytössä. Itse rinteessä sijaitsevaan lähteeseen ei oltu kajottu mutta sen alapuolelle oli laitettu peräkkäin kaksi pienehköä betonirengasta joiden yläreunoihin oli tehty kolot. Lähteen vesi valui ylempään renkaaseen joka toimi "kaivona" ja alempi rengas toimi "jääkaappina".
Syvempiä kokemuksia, sanoi jätkä kun suohon upposi. - P. Haanpää
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Tänään tuli Metsähallituksen kiitospostia Manto-ojan talkoista. JES! :lol:
Polku on siinä, missä mies kulkee.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

No, niinpä toi :D. Mukavaa! Nyt täytyykin tarkasti harkita, mihin tuon asettelee oleilemaan... :D
Vastaa Viestiin