Vesa Luomala - Yksin Etelänavalle 2013

PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Louestaja kirjoitti:En uskonutkaan, että haluaisit lähteä naparetkille. Mutta juuripa siksi haluatkin kyseenalaistaa ne.
Pohdintani liittyi siihen, miksi reissujen tekijöitä pitäisi kunnioittaa ja ihailla. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että näitä reissuja tehdään. En vain ymmärrä, miksi Veikkaa pitäisi pitää kovana jätkänä. Millä perusteella? Mistä lähtien hengellään leikkiminen on ollut hyve?

Miksi kulttuurissamme kulkee sellainen malli, jossa tietyt riskinottamisen tavat ovat hyväksyttyjä ja arvostettavia, mutta toisia riskinottamisen tapoja kritisoidaan?


Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Muppe
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Maalis 2010 10:01
Paikkakunta: Maarianhamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Muppe »

Melkeinpä tekisi mieli kysellä miten on seuraavien lajien/toimien laita, saako ihalla tai seurata:

- Jääkiekkoilijat / Pirullisen vaarallista puuhaa
- Mäkihyppääjät / Ihan surmansuuhun pomppimista
- Rauhanturvaajat / Vapaaehtoisesti ammuttavaksi
- Räikkönen + Kovalainen + Bottas + Kallio / Moottoriurheilu on ihan poskettoman vaarallista
- Pariluistelu / Terät kengissä huidotaan jäällä, ihan kuolemasta
- Räppärit / Niitähän ammutaan ihan jatkuvasti jenkkilässä
- Työmatka-autoilijat / Jatkuva hengenvaara, on rattijuoppoja ja ylinopeuskuskeja tiet täynnä
- Jalankulkijat / Henki voi lähteä hetkellä mitä hyvänsä

Tämä, ystävät hyvät, on sarkasmia.

Ehkä kukin valitsee itse oman ihailunsa kohteen ja vetää viivan siihen mikä on vaarallista ja mikä ei.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Muppe kirjoitti:Ehkä kukin valitsee itse oman ihailunsa kohteen ja vetää viivan siihen mikä on vaarallista ja mikä ei.
Nimenomaan. Tuntuu olevan kuitenkin niin, että kun joitain kulttuurisesti lukkiutuneita arvoja kritisoi (esimerkiksi vertaa sotaveteraaneja murhaajiin), niin puskista hyppii esiin mölyävä joukko jengiä, joka kertoo, ettei sulla ole oikeutta mielipiteeseesi, vaikka mielipiteensä pystyisi perustelemaan.

Kysymys on siitä, että suhtautuu asioihin perustellen eikä tunteella. Asioista sopii olla eri mieltä, mutta silloin, kun asioihin ei saisi suhtautua järjellä pyrkien analysoimaan niitä, kysymys on jonkinlaisesta uskosta. Veikankin ihasteluun liittyy paljon uskoa. Sama ihminen saattaa pitää tietynlaista riskinottoa typeränä, mutta toisenlaista kunniallisena. Syntynyttä ristiriitaa hän ei osaa selittää. Se nyt vain on niin...
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Muppe
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Maalis 2010 10:01
Paikkakunta: Maarianhamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Muppe »

Mä luulen että arvostamisen, ihalun ja kunnioittamisen välinen rajamaasto on hankala kenttä keskustella. Siitä syntyy nopeasti a) väärinkäsityksiä b) henkilökohtaisista arvoista lähtevää "arvopuhetta" ja/tai c) räävintöntä vittuilua.

Kuten mainitsit niin keskustella saa ja pitää. Esim. tapaus VG-8000; itse jonkin verran vuoria kiivenneenä arvostan kyllä lisähapetonta 14x8K keikausta mutta en ko. sälliä eritoten ihaile ( joka taasen johtuu monista muista jutuista ) mutta montaa muuta vuorikiipeilijää kyllä kunnioitan eritoten heidän tyylin, asenteen ja näiden vaikutuksesta heidän saavuttamiinsa tuloksiin. Mutta siltikin ei voi sivuuttaa sitä että sen temppu oli maailman luokkaa kiipeilyllisesti.

Esim. VG puhuu nykyisin jopa "halventavaa" sävyyn nykyvuorikiipeilystä sävyllä joka antaa ymmärtää että 10 vuotta sitten kaikki oli täysin toisin ja ettei herra itse olisi samassa korkeiden vuorten kapitalimisrattaassa pyörinyt kuin muutkin. No points from me.

Mutta mielipiteeseen on kullakin oikeus ja se on sangen siisti juttu. ( Minun mielestä... )
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Muppe kirjoitti:Mutta mielipiteeseen on kullakin oikeus ja se on sangen siisti juttu.
Kyllä. Nettikeskustelun historia on kuitenkin vielä niin lyhyt, että ihmisille ei ole ehtinyt kehittymään riittävää nettikeskusteluitsetuntoa. Siksi keskustelut usein ajautuvat asetelmaan, jossa yritetään kaataa toinen sen sijaan että keskusteltaisiin itse asiasta samalla myöntäen, ettei siihen oikeaa vastausta ole.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

En minäkään heitä (mm. VG , VL ja muita vastaavia henkilöitä) ihaile mutta arvostan kovasti. Itselläkin voisi olla hinkua jos rahkeet kestäisivät. No, seuraan katseella haikeana.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

PKT kirjoitti: Pohdintani liittyi siihen, miksi reissujen tekijöitä pitäisi kunnioittaa ja ihailla. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että näitä reissuja tehdään. En vain ymmärrä, miksi Veikkaa pitäisi pitää kovana jätkänä. Millä perusteella? Mistä lähtien hengellään leikkiminen on ollut hyve?
Minulla on ollut mahdollisuus kuunneella muutamia luentoja, joita nämä vuorenvalloittajat, naparetkeilijät ja Grönlannin ylittäjät ovat pitäneet. Samoin olen henkilökohtaisesti saanut käydä heistä osan kanssa keskusteluja.

Minulla on jäänyt heistä hyvin positiivinen kuva. He ovat nöyriä, luontoa kunnioittavia, elämän arvot tuntuvat olevan kohdallaan jne...

Minä kunnioitan heitä henkilöinä juurikin edellä mainituista syistä sekä myös siitä mitä he ovat omassa lajissaan saavuttaneet.
Mutta millekkään jalustalle en ole heitä nostamassa.

Senkin olen joskus nähnyt ja huvittuneena sivusta seurannut, kun maailmanmestaruuteen joukkueensa valmentanut kaveri luentonsa päätteeksi saa joukon miehiä ympärilleen, jotka katselevat "läheltä" tätä puolijumalaansa ja ottavat nimikirjoituksen samalla selittäen, että pojallehan minä tämän otan.

Toivottavasti etelänavalle hiihto sujuu hyvin ja hiihtäjä löytää sieltä sitä, mitä on sieltä etsimässä.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

TiMoKo kirjoitti:Minulla on jäänyt heistä hyvin positiivinen kuva. He ovat nöyriä, luontoa kunnioittavia, elämän arvot tuntuvat olevan kohdallaan jne.
Minäkin olen käynyt kuuntelemassa mm. Peteä. Hyvin mukavalta ja jalat maassa olevalta tyypiltä vaikutti.

Pohdintani ei kuitenkaan liity siihen, että näitä henkilöitä pitäisi arvioida tai arvottaa, vaan siihen, miltä perustalta erilaisia tekoja arvioidaan.

Jos pitäisi kirjoittaa aine aiheesta "Kuka on sankari ja miksi?", niin mitäköhän siihen kirjoittaisi? Heti kun rupeaisi miettimään sankaruuden kriteereitä, törmäisi ristiriitoihin.

Kaipa kulttuuriin pesiytyy juuri sen tähden kyseenalaistamattomia merkitystiheyntymiä, että niiden avulla pystytään rakentamaan todellisuutta, jossa on suuntia.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

PKT kirjoitti:...
Jos pitäisi kirjoittaa aine aiheesta "Kuka on sankari ja miksi?", niin mitäköhän siihen kirjoittaisi? Heti kun rupeaisi miettimään sankaruuden kriteereitä, törmäisi ristiriitoihin.
...
Vastaus:
mazcu
Viestit: 321
Liittynyt: 01 Helmi 2007 12:15

Viesti Kirjoittaja mazcu »

Muppe kirjoitti:Melkeinpä tekisi mieli kysellä miten on seuraavien lajien/toimien laita, saako ihalla tai seurata:

- Jääkiekkoilijat / Pirullisen vaarallista puuhaa
- Mäkihyppääjät / Ihan surmansuuhun pomppimista
- Rauhanturvaajat / Vapaaehtoisesti ammuttavaksi
- Räikkönen + Kovalainen + Bottas + Kallio / Moottoriurheilu on ihan poskettoman vaarallista
- Pariluistelu / Terät kengissä huidotaan jäällä, ihan kuolemasta
- Räppärit / Niitähän ammutaan ihan jatkuvasti jenkkilässä
- Työmatka-autoilijat / Jatkuva hengenvaara, on rattijuoppoja ja ylinopeuskuskeja tiet täynnä
- Jalankulkijat / Henki voi lähteä hetkellä mitä hyvänsä

Tämä, ystävät hyvät, on sarkasmia.

Ehkä kukin valitsee itse oman ihailunsa kohteen ja vetää viivan siihen mikä on vaarallista ja mikä ei.


-pilkkijät= kuoleman omia
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Luomala kulkee kuin juna kohti Etelänapaa. Lienee kevyesti tavoitevauhdissa. Mukavaa seurattavaa noi päivittäiset päivitykset.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Juu
Päivittäin tulee hänen kommentit luettua.
Hän kirjoittaa lyhyesti, mutta mielenkiintoisesti ja päivän oleelliset asiat tulee viestistä hyvin ilmi.

Näyttää päivämatkat "venyvän" hyvin, mutta vielä on nousua huipulle.
Minun kotona olevasta maapallostani kun katsoo, niin hänellä pitäisi olla kyllä alamäki etelänavalle. :lol:

Pete varmaan voinee lähettää Vesalle terveisiä, täällä ollaan hengessä mukana ja toivotaan että matka sujuu onnistuneesti etelänavalle asti.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Heinäkuun viimeinen päivä oli varsin raitis tuolla suunnalla eli pakkasta -93°C. Elokuussa 2010 oli vielä hieman viileämpää eli -93,2°C.

http://apod.nasa.gov/apod/ap131211.html
myrskylintu
Viestit: 217
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

Muppe kirjoitti:Melkeinpä tekisi mieli kysellä miten on seuraavien lajien/toimien laita, saako ihalla tai seurata:

- Jääkiekkoilijat / Pirullisen vaarallista puuhaa
- Mäkihyppääjät / Ihan surmansuuhun pomppimista
- Rauhanturvaajat / Vapaaehtoisesti ammuttavaksi
- Räikkönen + Kovalainen + Bottas + Kallio / Moottoriurheilu on ihan poskettoman vaarallista
- Pariluistelu / Terät kengissä huidotaan jäällä, ihan kuolemasta
- Räppärit / Niitähän ammutaan ihan jatkuvasti jenkkilässä
- Työmatka-autoilijat / Jatkuva hengenvaara, on rattijuoppoja ja ylinopeuskuskeja tiet täynnä
- Jalankulkijat / Henki voi lähteä hetkellä mitä hyvänsä

Tämä, ystävät hyvät, on sarkasmia.

Ehkä kukin valitsee itse oman ihailunsa kohteen ja vetää viivan siihen mikä on vaarallista ja mikä ei.
Poliisit...
Palomiehet...
Sukeltajat..
Stuntmanit..
Vapaahyppääjät...
Moottoriurheilu..
Ammattilaisnyrkkeily....
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Lähetän mielelläni terveisiä.
Vesa haluaa tehdä matkan ilman uutisia tästä maailmasta, mutta niitä näitä hänen reissuun liittyviä asioita vaihdetaan viestillä aika ajoin.
Hyvin Vesa menee.

Laittakaa postia, niin laitan terveisiä Vaellusnettiläisiltä.

1. Timoko
2. Pete
3. .....
:D
Vastaa Viestiin