Vesa Luomala - Yksin Etelänavalle 2013

Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Luomala 193 cm ja 103 kg lähteissä.
Luomala 193 cm ja 88,45 kg palatessa.
:roll:


Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Reissu Pete kirjoitti:Luomala 193 cm ja 103 kg lähteissä.
Luomala 193 cm ja 88,45 kg palatessa.
:roll:
Tehokas mutta ei niinkään helppo laihdutuskuuri. Tuossa lienee jo mahdolliset elimistön nestevajaukset hoidettu kuntoon.?
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Joo, eli punnitus oli eilen, eli pari vuorikautta ollut jo muissa safkoissa ja cokiksen piirissä.
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Vesa intoutui kommentoimaan kirjoittelua Etelänapa reissusta Vaellusnetissä. Ja koska ei vielä ole foorumin vakiasiakas lupasin laittaa vastinetta tänne.

--------- Vesan teksti alkaa -----------------

Olen lukenut tata ketjua, ja olen positiivisesti yllattynyt, etta yleisiin nettikeskusteluihin verrattuna taman taso on pysyny verrattain korkealla, ehka se johtuu siihen etta taalla ei voi ampua taysin nimettomana. Puolesta ja vastaan kommentointi on asiallista. Vasyneinta puolta edustaa ianikuinen verorahoihin ja niiden menettamiseen vetoaminen. Korpijaakko on oikeassa todetessan, etta verorahoja alkaa palaa lahinna siina vaiheessa jos olisin loukkaantunut tyokyvyttomaksi, ja siinakin tapauksessa olisin hyvan osan niista rahoista jo etukateen valtiolle tilittanyt. Ja joka reissulla, niin tallakin, on ollut arvokkaat evakuointi- sun muut vakuutukset hata/sairastapausten varalta.

En yrita kaataa negatiivista kommentointia tai kompata minua tai kaltaisiani puolustaneita. Kerron omista vaikuttimistani, niin jokainen voi vetaa asiasta omat johtopaatoksensa sen pohjalta. Asialla ei ole yhta totuutta, eika tule koskaan olemaankaan. Siksi on hedelmatonta vaitella asiasta, mutta keskustelu syista ja motiiveista on toki kannattavaa

Ensinnakin: en pyrkinyt sankaruuteen. Paallimmaisin tavoite, jo 15 vuoden takaa, on ollut kokea Etelamanner, tavalla tai toisella. Aikojen alussa ajattelin menevani laivalla tai muulla tuijottamaan pingviineja, mutta paljon reissanneena olen tullut allergiseksi erilaisille kipoille, jotka ahdetaan tayteen turisteja kameroineen ja jotka tasaisin valiajoin pakotetaan ulos siita kiposta kuvaamaan kohdetta jonka viereen heidan peffansa on konevoimin siirretty. Henkisesti tama tapa ruulatiin ulos siis aikoja sitten.

En kokenut, etta soolohiihto olisi ollut juuri sen vaikeampaa kuin ryhmassa liikkuminenkaan, ja oli monilla tavoilla jopa helpompaa. Ja Suomesta loytyy ja tulee loytymaan paljon ihmisia, joilla on paremmat edellytykset tehda tamankaltainen matka, suurin vaikutin siihen etta tama oli ensimmainen suomalainen soolo lienee raha. Jos naa olisi halpoja reissuja, tamakin merkkipaalu olisi kuitattu ajat sitten.

Myohemmin, vaelluskokemuksen karttuessa ja varsinkin kun Pete hyvaksyi mut mukaan Huippuvuorille ja sen jalkeen Eero Gronlantiin 2006, totesin etta mulla vois olla rahkeita tehda jotain samanlaista Etelamantereella. Kaksi kertaa oli lahella: 2007 Laskuvarjojaakarikilta suunnitteli asiaa parin kokouksen verran (kylla, mulla on Utti-tausta ja se on ollut peruskivi mun ulkoilutaidoissa), joka kuivui kasaan. Ja 2008 olin hetken aikaa varalla, kun Pasilla oli jalan kanssa vaikeuksia ennen hanen ja Poppiksen reissua. Onneksi Pasi pystyi tekemaan reissun.

2010 olin Toni Vaartimon kanssa leijaretkella Gronlannissa. Eraan viisi paivaa kestaneen tuulettoman jakson aikana Toni lausui maagiset sanat "ajattele jos taalla olis yksin". Se jai kytemaan, ja muutaman vuoden paasta ajattelin, etta miksipa ei!

PKT heitti etta miksi lappi ei riita? Riittaa se, olen kolunnut Suomen lapin useampaan kertaan ja tulen koluamaan niin kauan kuin henki pihisee. Eihan mikaan ole niin hienoa kuin olla syksyisessa lapissa kaveriporukassa, istua nuotiolla juomassa punssia ja puhua paskaa. Mutta nama kaksi asiaa eivat ole mitenkaan verrattavissa. Lapissa rentoudutaan, tai ainakin mina teen niin ja Etelamantereella suurimmaksi osaksi suoritettiin, vaikka nautin siitakin matkasta.

Joku ihmetteli myos, etta miksi juuri napa-alueet ovat ne jotka saavat huomion. Samaa olen miettinyt itsekin ja joku jo vastasikin, etta ihmismieli nyt vaan tuntuu rekisteroivan helpommin yksinkertaiset pisteet. Nain se lienee. Saamani mediahuomio, jonka kokoa en rehellisesti uskonut nain isoksi, johtuu tuosta ja siita etta tein Peten avulla lehdistotiedotteen, joka siis breikkasi huomattavasti paremmin kuin luulin. Julkisuudella en sinansa tee mitaan, ja onneksi tama jo pian unohtuu kaiken mediamolyn keskella. Koko juttu lahti siis "hei kattokaa muakin"-tyyppisesta ilmoituksesta ja paisui isommaksi kuin odotin.

Minulla ei ollut spnsoreita, paitsi ehka oma aiti ja pankki, joka muistaa ottaa lainoista palkkiot valista. En myoskaan ollut maailmanrauhan tai joulupukin asialla. Tein retken puhtaasti itsekkaista syista ja sain koko rahalla sita mita halusin. En voisi kuvitella paremmin kulutettuja euroja kuin mita tahan on mennyt!

Kulutin ja kulutan luonnonresursseja tehdessani taman matkan. Samalla lailla niita kuluu kun olen kotisuomessa ja muutenkin pidan aihetta samantasoisena kuin verorahoista mouhuamista: suhteellisen hedelmatonta.

Kiitan kaikkia mielenkiinnosta ja kannustan toteuttamaan juuri sen reissun mista kukin on haaveillut, mikali vaan lompakko, fysiikka ja sipuli kestaa. Se on sen arvoista!

+Vesa

--------------------------------------------------------------
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Reissu Pete kirjoitti:Vesa intoutui kommentoimaan kirjoittelua Etelänapa reissusta Vaellusnetissä.
Asiallinen kommentti.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Hyvä kirjoitus. Antoi motivaatiota omalle Appalachian Trail -haasteelle, vaikkei olekaan mitenkään verrattavissa etelänapahiihtoon.
Vastaa Viestiin