Keliakia retkeilyssä!

IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Keliakia retkeilyssä!

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

Luin noita ruokaketjuja eikä siellä juuri juteltu gluteeniongelmista. Enemmänkin alkoholista ja sen sellasista. Onko kellään sama ongelma kun mulla? Siis ettei kestä gluteenia! Millä korvata makaroonit, keksit ja näkkileivät sun muut? Kotona sehän on helppoa mutta ei siellä mettässä. Tässä taas kohta lähössä pohjoseen ja aattelin olla mettässä omin evin vähän pitemmänkin ajan. Suksetkin on jo ostettu. Siis järvisen lapponiat. Ja nokian kumisaappaat.


Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Miksi monet ruoka-aineet, joita käytät kotona, eivät soveltuisi maastoon? Kuivana vain, ettei jäädy tai paina liikaa. En ole keliaakikko, mutta muuten olen varmuuden vuoksi suosinut retkillä samoja eväitä kuin kotonakin, jotta ei tulisikaan mitään yllätyksiä. Vaelluksellakin syödään ruokaa eikä mitään erityistä vaellusruokaa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kaupoissa myydään gluteenitonta leipää ja jauhoja .

Mistä muuten ostit Järvisen Lapponiat? (valmistus kun on tietämäni mukaan lopettettu?)
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Äkkiseltään ei kuulosta kovin vaikealta jos ei tarvitse olla valmista "lisää vain vesi" -ruokaa. Pastan tilalle gluteiiniton vaihtoehto: riisi, nuudelit (riisi), pottumuusi, jne. Leiväksi gluteiiniton näkkäri. Perunalastut, pähkinät, karkit, jne. toiminee gluteiinittomassakin ruokavaliossa. Keksit on vähän hankalampi paikka, mutta luulisi gluteiinittomiakin vaihtoehtoja löytyvän? Jos ei keksihyllyltä, niin korvaa muulla makealla nopealla hiilihydraatilla.
IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

Kiitos vastauksista! Vaikka oli mulle tietysti ihan tuttua juttua. Aattelin vaan jos jollakin retkeilijällä olisi keliakia ja olis siksi kehittänyt mukavia reseptejä jota vois käyttää retkellä. Ne lapponiat hankki mulle mun siskon mies joltain kaveriltaan. Voin totta kai kysyä löytyykö niitä lisää jos se kiinostaa?
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Löytyisikös tuolta jotakin?

tunturikeittiö

Täällä Vaellusnetissäkin on joskus aiemmin jo keskusteltu aiheesta, voisi löytyä haulla?
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Itselleni durum-vehna kay hyvin, mutta niille, joilta pasta on ollut ruokalistalta pois tama tiedoksi:
http://www.bonappetit.com/story/banza-c ... g2OTAwNQS2
Vastaa Viestiin