Kari "Vaiska" Vainio - Ankarat avotunturit kirja

akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Korpijaakko kirjoitti: En osaa ottaa kantaa kirjoittajan ajatukseen, mutta kyllähän tunneliteltan käyttö "telttakäärötyyliin" on helpompaa kuin mikään tapa käyttää geodeettista telttaa.
Geodeettiakin voi, ja kannattaa, käyttää käärötyyliin, mutta kaaret joutuu toki ottamaan irti. Kaaret voisi kai myös ihan hyvin teipata, jolloin niiden kasaaminen on nopeampaa, mutta pujottelun vaivan joutuu kuitenkin näkemään. Mutta itse pystytystapahtuma on tunnelilla hieman helpompi, myöskin jo sen vuoksi, että kaaria on vähemmän suhteessa teltan kokoon.
Korpijaakko kirjoitti: Toki tähän liittyy muutama reunaehto kuten teltan kiinnittämiseen sopiva alusta ja suunnilleen samana pysyvä tuulen suunta.
Tässä mielessä taas geodeetin pystytys on helpompaa. Talvella tosin lumi tasoittaa maastot, joten eroa taitaa tulla lähinnä vuoristossa.
Korpijaakko kirjoitti: Kaaritunneleissa risteävät kaaret tekevät pystytyksestä myrskyssä varmasti vaikeaa (olen kokeillut vain n. 10m/s tuulessa ja sekin vaikeutti touhua), olipa se sisäteltta tai ulkoteltta ensin -mallia.
Ei kai tämän pitäisi olla ongelma: kaikki kaaret pujotellaan tunneleihinsa teltan ollessa lytyssä ja sitten kiristetään kuppiinsa?
Korpijaakko kirjoitti: Kyllähän geodeettisiakin telttoja käytetään talvi- arktisissaoloissa, joten ei se hukkaan mene.
No en minä sitä tietysti oikeasti epäillytkään... :)


luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Vois olla vaikka tama: suunniteltu niin, ettei hakaan kuole, vaikkei avaisi mitaan paivakausiin
http://www.snowsled.com/scott-pyramid-tents/

Kahden ukon henkivakuutus painaakin sitten 30kg.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

akallio kirjoitti: - -
Korpijaakko kirjoitti: Toki tähän liittyy muutama reunaehto kuten teltan kiinnittämiseen sopiva alusta ja suunnilleen samana pysyvä tuulen suunta.
Tässä mielessä taas geodeetin pystytys on helpompaa. Talvella tosin lumi tasoittaa maastot, joten eroa taitaa tulla lähinnä vuoristossa.
Juu, ja onhan se geodeettikin kovalla tuulella pystyttäessä saatava ankkuroitua tukevasti alustaansa.
Korpijaakko kirjoitti: Kaaritunneleissa risteävät kaaret tekevät pystytyksestä myrskyssä varmasti vaikeaa (olen kokeillut vain n. 10m/s tuulessa ja sekin vaikeutti touhua), olipa se sisäteltta tai ulkoteltta ensin -mallia.
Ei kai tämän pitäisi olla ongelma: kaikki kaaret pujotellaan tunneleihinsa teltan ollessa lytyssä ja sitten kiristetään kuppiinsa?
- -
Tunneliteltassa kaikki kaaret voidaan jännittää ja kiristää paikoilleen niiden ollessa pinossa pintaa vasten siten, että telttakankaan päällä on painoa (ahkio, lunta, retkikaveri, jne.) pitämässä kangasta kurissa ja se voidaan siten vetää tiukalle myötä tuulee hallitusti (varsinkin/ainakin kun pystyttämässä on useampi henkilö). Geodeetti on epämääräinen mytty siinä vaiheessa kun ensimmäisen kaaren jännittää paikoilleen, toisen kaaren jälkeen se on kupolimainen ja vasta sitten geodeettimaisen kestävä. Tämä on se vaihe, joka kovassa tai myrky tuulessa epäilyttää. Ehkä saan tänä talvena enemmän kokemusta aiheesta. Nyt tosiaan ekstrapoloin vähemmän tuulisesta VE-25:n sisäteltan pystytyksestä.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Tuo on kieltämättä "aerodynaaminen" tapa. Myös kaarien kiilat ja periaatteessa harusnarutkin voi laittaa kiinni ennen kuin ne nostaa pystyyn.

Geodeetissa saattaa olla rakenteesta riippuen kaari tai pari, jotka voi pingottaa maassa. En ole kyllä koskaan käytännössä kokeillut.
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Hillebergin Allakissa saa kaikki kaaret pingotettua valmiiksi, jonka jälkeen telttakangas nostetaan ylös. Eli "aerodynaaminen pystytysmalli" toimii... Taisi muutkin samanmuotoiset hillebergit saada vastaavalla lailla pystyyn...
neva
Viestit: 161
Liittynyt: 29 Touko 2007 13:15

Viesti Kirjoittaja neva »

Juuri tuolianen luupin linkin mukainen oli se teltta. Tutkijat taitavat liikkua pääsääntöisesti moottorikelkalla e-mantereella ja tavarat reessä.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Artikkelissa oli maininta, etta tuodaan tarvittaessa perassa (Twin Otterilla, jos saat alkaa uhkaamaan; ei ollut mainintaa, laskeutuuko kone vai pudotetaanko varjolla?).
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

neva kirjoitti:Juuri tuolianen luupin linkin mukainen oli se teltta. Tutkijat taitavat liikkua pääsääntöisesti moottorikelkalla e-mantereella ja tavarat reessä.
Kelkalla ja nykyään myös autoilla (tuo oikeanpuoleinen kuvassa). Olivat Islannissa treenaamassa samaan aikaan kun itse olin siellä hiihtelemässä.

Viikonloppuna tuli esille Huurre-retkikunnan pohjoisnapamatkallaan käyttämä "polar pyramid" -tyylinen teltta. Se painoi vain 15kg. Kai nykymateriaaleista saisi reilusti alle 10kg tuollaisen rakenteen uhraamatta "salkojen" kestävyyttä. Silti pitkä ja painava paketti.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

akallio kirjoitti: Geodeetissa saattaa olla rakenteesta riippuen kaari tai pari, jotka voi pingottaa maassa. En ole kyllä koskaan käytännössä kokeillut.
No pitipä tätäkin kokeilla. Klipattavassa geodeetissa (Tarra) sai kaksi kaarta pujotettua ja klipattua maata vasten, jonka jälkeen sen voi nostaa pystyyn. Koska kaaret olivat päätyyn tulevia kaaria, niin periaatteessa tuulenkesto kiinnitetyn päädyn suuntaan pitäisi olla aika hyvä. Tosin klipattavassa kupolissa tällainen pystytystapa ei varmastikaan ole järkevä, vaan kaikki kaaret kannattaa kiinnittää ja teltta klipata tuuleen sopivalla tavalla.

Geodeettien perusidea vaikuttaa suunnilleen aina olevan, että otetaan kaksikaarinen kupoli ja lisätään siihen kaksi tunnelitelttamaista kallistettua kaarta. Ne kohtaavat toisensa keskellä telttaa joko kaarien päissä maassa tai ristikkäin vähän ylempää, ja lisäksi risteävät kupolikaarten kanssa neljässä kohdassa. Lisäksi voi olla yksi päätyyn lisätty puhdas tunnelikaari, joka antaa lisätilaa absidiin. Nuo kallistetut tunnelikaaret ja mahdollinen lisäkaari voidaan virittää maata vasten. Tai sitten virittää yksi kerrallaan ja telttaa pala palalta nostaen. Se ei kuitenkaan tapahdu yhtä siististi kuin tunnelissa, koska kaaret on kallistettu eri suuntiin.

Jospa jo tällä viikolla tulisi kaaritunnelimallinen geodeetti postissa, niin voisi siirtää nämä pystytysspekulaatiot käytäntöön...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

akallio kirjoitti:
akallio kirjoitti: Geodeetissa saattaa olla rakenteesta riippuen kaari tai pari, jotka voi pingottaa maassa. En ole kyllä koskaan käytännössä kokeillut.
No pitipä tätäkin kokeilla. Klipattavassa geodeetissa (Tarra) sai kaksi kaarta pujotettua ja klipattua maata vasten, jonka jälkeen sen voi nostaa pystyyn. Koska kaaret olivat päätyyn tulevia kaaria, niin periaatteessa tuulenkesto kiinnitetyn päädyn suuntaan pitäisi olla aika hyvä. Tosin klipattavassa kupolissa tällainen pystytystapa ei varmastikaan ole järkevä, vaan kaikki kaaret kannattaa kiinnittää ja teltta klipata tuuleen sopivalla tavalla.
- -
Klipattavat geodeetit ovat asia erikseen. Pidän sitä paljon pujottamista parempana pystytystapana, mutta epäilen vähän klipsujen kestävyyttä kylmässä ja kovassa käytössä. Oletettavasti mitään ongelmaa ei ole ja olen väärässä. Pitää koettaa tänä talvena järjestää mahdollisuus tuollaisen klipsuteltavan geodeetin pystyttämiseen myrskytuulessa. Luulisi kankaan nostamisen paikoille olevan silloin haastavaa...

Geodeetin ideahan on kai se, että kaaret risteävät mahdollisimman monessa kohdassa, jolloin rakenne on mahdollisimman jäykkä (ja symmetrinen) ja tarjoten erinomaisen tuulenkeston.
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Korpijaakko kirjoitti:... mutta epäilen vähän klipsujen kestävyyttä kylmässä ja kovassa käytössä.
Klipsut ovat varsin jämäkkää tavaraa, ennemmin pystytyksessä pelkää että kaari katkeaa. Se se heikompi osapuoli on.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Katselin vahemman tunnetun (Trimm) valmistajan telttoja, ja he joutuvat brandin ollessa viela rakenteilla antamaan tarkempaa materiaalitietoa
- ruotsalainen alihankkija takaa klipsunsa -40 asti

Mita olen amerikkalaisia arvosteluita lukenut, niin putkia varten tehdyt ompeleet ovat herkempia repeamaan kuin klipsut rikkoontumaan.
- keskitie saattaisi olla paras: ompeleet maasta puoleen valiin ja klipsuilla loput?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

luuppi kirjoitti:Katselin vahemman tunnetun (Trimm) valmistajan telttoja, ja he joutuvat brandin ollessa viela rakenteilla antamaan tarkempaa materiaalitietoa
- ruotsalainen alihankkija takaa klipsunsa -40 asti

Mita olen amerikkalaisia arvosteluita lukenut, niin putkia varten tehdyt ompeleet ovat herkempia repeamaan kuin klipsut rikkoontumaan.
- keskitie saattaisi olla paras: ompeleet maasta puoleen valiin ja klipsuilla loput?
Eli ilmeisesti huoleni on turha. Sitten enää pitää selvittää, miten klipsuttelu sujuu tumput kädessä -20C pakkasessa ja 30m/s tuulessa. Jos sujuu yhtä nopeasti kuin teipattujen kaarien työtäminen tunneleihin, niin saattaa mennä tunneli vaihtoon, vaikka paino vähän kasvaisikin...

En muuten ole koskaan kuullut kaaritunnelin sauman repeämisestä Hillebergin teltoissa (kokemukset ovat lähinnä niistä). Onko jollain revennyt nimenomaan kaaritunnelin sauma? Revenneitä telttakankaita olen tavannut ja reikiintyneitä kaaritunneleita, mutta silloin syynä on ollut katkennut kaari. Tietysti katkennut kaari ei todennäköisesti revi klipsuja rikki, joten se on laskettava niiden eduksi.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Korpijaakko kirjoitti:Klipattavat geodeetit ovat asia erikseen.
Ovat kyllä, mutta ei tähän hätään ollut autenttisempaa kokeilukappaletta käsillä. :)
Korpijaakko kirjoitti: Pitää koettaa tänä talvena järjestää mahdollisuus tuollaisen klipsuteltavan geodeetin pystyttämiseen myrskytuulessa. Luulisi kankaan nostamisen paikoille olevan silloin haastavaa...
Minä itseasiassa lähdin Eino-myrskyyn varta vasten pystyttämään telttaa myrskyyn, mutta en Nuuksion kulmilta sitten löytänyt mitään kunnollista tuulta.
L-J kirjoitti:Klipsut ovat varsin jämäkkää tavaraa, ennemmin pystytyksessä pelkää että kaari katkeaa. Se se heikompi osapuoli on.
Näin minäkin ajattelen. Eniten huolettaa klipsun kiinnitys kankaaseen, sitten kaari, sitten kangas ja lopuksi itse klipsu.
Korpijaakko kirjoitti:Eli ilmeisesti huoleni on turha. Sitten enää pitää selvittää, miten klipsuttelu sujuu tumput kädessä -20C pakkasessa ja 30m/s tuulessa. Jos sujuu yhtä nopeasti kuin teipattujen kaarien työtäminen tunneleihin, niin saattaa mennä tunneli vaihtoon, vaikka paino vähän kasvaisikin...
Ei suju yhtä nopeasti. :) Varsinkin kun kaaria on vielä enemmän.

Oleellista klipsuttelussa on, että jättää viimeiset klipsut johonkin helppoon kohtaan, koska ne ovat kireimpiä. Samoin pitää työntää kaari klipsuun, eikä toisin päin. Klipsusta ei saa hyvää otetta voimankäyttöä varten, kun taas kaaresta saa. Lopuksi klipsusta kannattaa pitää kiinni sivuttain, ei niin että sormi on suuaukolla, koska tällöin hanska tai rukkanen jää helposti väliin. Klipsut vaatii kyllä enemmän tekniikkatreeniä kuin kaaritunnelit.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Palaten itse asiaan eli otsikon aiheeseen:

Raapustin Relaa.comiin arvostelun Ankarat Avotunturit -kirjasta, jos joku vielä harkitsee onko se hankkisen arvoinen, niin voi käydä lukemassa.
Vastaa Viestiin