Villapaita

K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Tietääkö joku, mistä maasta Muhoksen villan tuotteiden villa on peräisin?


Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

K-nen kirjoitti:Tietääkö joku, mistä maasta Muhoksen villan tuotteiden villa on peräisin?
Tuota samaa pohdin. Kotimaisissa huopikkaissa käytetään tuontivillaa.
Kelmi
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Maalis 2010 21:28
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Kelmi »

Perttu kirjoitti:Onko tikkuri villapaita? Villapaidassa on tunnelmaa ja varsinkin jos se on kudottu kotona :D Tänään kalassa pyytämässä muikkua ja siika, päällä norjalainen villapaita sekä villa mössykkä päässä. Toiveena on saada uusi villamössykkä, luonnon harmaa pässipökkimä paksulla tupsulla.
Tikkuri on nimitys hailuotolaiselle villapaidalle, myös luotolainen nimeä käytetään.

Se on just sellainen, jossa on ne napit olkapäällä.
Tein kyseisen paidan miehelleni merinovillalangasta ja on ollut tykätty ja pidetty paita.
Normaalistihan tuo neulotaan kaksisäikeisestä perus villalangasta.

Tuo on kyllä hieno paita, siinä on hienot kavennukset esim. selässä ja kyynärpäissä.
Käspaikasta ainakin löytyy juttua ko. paidasta.
Oman ohjeeni otin kirjastosta lainatusta vanhasta kirjasta, sydämenlämmittäjä ja tikkuripaita oli kirjan nimi.

Ja itse käytän todella paljon talvella villapaitoja, suurin osa paidoistani on ihan suomenlampaan villasta tehtyjä.
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Miksi joissain villapaidoissa on ne napit siinä olkapäällä?
Huono paikka napeille jos kantaa olalla jotain. Ja mikäs hyöty niistä napeista on kun ne avaa, paita vain repsottaa toiselta puolelta. Eikö edessä oleva vetoketju tai napitus ole paljon käytännöllisempi.
Avatar
sau~n
Viestit: 249
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:22

Viesti Kirjoittaja sau~n »

Neulojalle napitus on helppo tehdä olkapäälle, koska sauma tulee luonnostaan siihen.
Käyttöä ajatellen ei tosiaan mikään paras paikka. Haittaavat napit voi ratkoa pois ja ommella halkion umpeen.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Kelmi kirjoitti: Tikkuri on nimitys hailuotolaiselle villapaidalle, myös luotolainen nimeä käytetään.
Okei... Nyt ymmärrän paremmin miksi en ole kuullut sanaa ennen. Rannikon/saariston "kieli" on vähän vieraampaa, ts. sitä ei kuule ehkä niin yleisesti kuin monen muun alueen sanastoa.

Suomalainen villapaita on hyvä, mutta jos islannissa kävisin, toisin toki sieltäkin villapaidan tullessani.
Molemmat on oikein hyviä :)
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyllä ainakin Koillismaalla tunnetaan tikkuri-sana ja sen alkuperähän tulee siitä että se on alunperin tikuilla kudottu. Nykyisen, jopa tuo Muhoksen paita joka minullakin on, on koneella saumattu.l
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Tikusta asiaa. Olin juuri villapaita päällä ja ostalamppu ohtalla lähimetsässä.
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Meilläkin Keski-Lapissa käytettiin sanaa tikkuri ja käytettiin myös sanaa villapusero, villapaitaa ei niinkään.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Sämpy kirjoitti:Kyllä ainakin Koillismaalla tunnetaan tikkuri-sana ja sen alkuperähän tulee siitä että se on alunperin tikuilla kudottu. Nykyisen, jopa tuo Muhoksen paita joka minullakin on, on koneella saumattu.l
Noh, kaikkeen ei näköjään aina "törmää" kuitenkaan, olen asunut pienen hetken Koillismaalla.
Siellä on hyvin voimakas oma murteensa, joskin tuntui että joka kunnassa on myös omansa :) Meidän kurssilla oli väkeä aika monesta koillismaan pitäjästä.
Opin vuoden aikana mm. että aiemmin rukkasten tai kintaiden nimellä tuntemani olikin oikeasti kinttaat. Tai maito ei ole maitoa, vaan maitua :) Olikohan Kiiminkiläiset ketkä käyttivät u-kirjainta o:n tilalla...
Hitsi, kun mainitsit tuon "tikuilla kudottu", niin jotain liikahtelloo tuolla nupin puolella. Ehkäpä joskus olen sittenkin kuullut/lukenut asiasta...
Mutta, murteet on rikkaus ja nyt menee jo liikaa ohi alkuperäisen aiheen... Pitänee palata ruotuun :)
Minulla oli joku aika sitten vanhaa, oikeaa pässinpökkimää villalankaa laatikollinen. Olisikohan pitänyt kudotuttaa villapaita siitä :roll:
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Eräkulkuri kirjoitti:
Sokosti Suomujoki kirjoitti:Valitettavasti Suomesta ei saa kunnon villapaitaa, mutta ulkomailla käydessä sellainen pitää tuoda mukana.
Tämä nyt on sitä urbaania hifistelyä eli suomeksi sanottuna turhanpäiväistä hienostelua.

Oheisen linkin takana perinteinen suomalainen tikkuri, joka on 100 % karstattua lampaan villaa.


http://www.varuste.net/Muhoksen+Villa+Eräpaita
Onko mielestäsi siis aivan sama minkälaisen lampaan villasta paita valmistetaan? Ilmastolla, jossa lammas elää on vaikutus villan laatuun:

http://teeitse.punomo.fi/home/riitta.le ... illa3.html
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Ostin 1965 Dralon kuituisen "villapaidan" jossa on korkea kaulus. Ihme kuitua ja joissakin tilanteissa parempi kuin villa.
Se ei kastu ollenkaan vaan siirtelee kosteutta sinne tänne. Eikä ole muuttunut 50v:ssa miksikään, vaikka oli aikanaan kovassa käytössä. Viime hiihtovaelluksella se anorakkipuvun alla osoittautui hyväksi. Villapaitakin minulla on ja se on myös lämmin.
Yksi mitä jäin intistä kaipaamaan on se sarkapuku, semmoinen rusehtavan vihertävä. Villaa.
Niitähän myydäänkin eri valmistajilla, kovaan hintaan.
Kerran jo meinasin saada intin sarkapuvun, mutta koot olivat kaikki pieniä. Pitää seurata intin poistomyyntejä.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

matsoni47 kirjoitti:Ostin 1965 Dralon kuituisen "villapaidan" jossa on korkea kaulus. Ihme kuitua ja joissakin tilanteissa parempi kuin villa.
Se ei kastu ollenkaan vaan siirtelee kosteutta sinne tänne. Eikä ole muuttunut 50v:ssa miksikään, vaikka oli aikanaan kovassa käytössä. Viime hiihtovaelluksella se anorakkipuvun alla osoittautui hyväksi. Villapaitakin minulla on ja se on myös lämmin.
Yksi mitä jäin intistä kaipaamaan on se sarkapuku, semmoinen rusehtavan vihertävä. Villaa.
Niitähän myydäänkin eri valmistajilla, kovaan hintaan.
Kerran jo meinasin saada intin sarkapuvun, mutta koot olivat kaikki pieniä. Pitää seurata intin poistomyyntejä.
Hämeenlinnan SA-kaupassa oli viime viikolla sarkapukuja ainakin 52, 54 ja 56. Ovat sitten ihan iskemättömiä. Mikäli joku kaipailee kalvotonta vaelluskenkää niin sieltä löytyy uusia maihareita melkein joka koossa. Nämä maiharit ovat oikealla pohjalla ei mitään uretaanista valettuja.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Omassa käytössäni ihan legendaksi on päässyt punainen keskivahva Peter Storm villapaita, joka on tiiviisti kudottu ja huovuttunut pinnalta, mutta ei lainkaan nukkautunut. Ikää sillä on ainakin 20 vuotta, ostettu Suomesta mutta en muista mistä. Monenlaista fleeseäkin löytyy, mutta jos on pitkä päivä edessä ja pakkasta reilusti, niin Peter Storm on ykkönen välikerroksena. Kalastajamallin paksu korkeakauluksinen tikkuri on hirvipassissa mainio, mutta ei sen kanssa liikuntaa voi harjoittaa.
Kuvailutulkki
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

Al Bundy kirjoitti:Miksi joissain villapaidoissa on ne napit siinä olkapäällä?
sau~n kirjoitti:Neulojalle napitus on helppo tehdä olkapäälle, koska sauma tulee luonnostaan siihen.
Puolustusvoimien villapaidoissa napit olivat alun perin olkapäällä siksi, että tuuli ei pääse puhaltamaan edestä paidan alle. Myöhemmin ne siirrettiin eteen, koska reppu selässä napit painavat olkaa.
Sokosti Suomujoki kirjoitti:[
Onko mielestäsi siis aivan sama minkälaisen lampaan villasta paita valmistetaan?
"Karkeat" l. suurikokoiset villakuidut ovat kestävämpiä, mutta vähemmän eristävämpiä kuin esimerkiksi merinolampaista saadut kuidut. Mohairvuohen villa on kuitenkin keskimäärin kestävämpää ja eristävämpää kuin mikään lampaasta saatu kuitu.
Vastaa Viestiin