Villapaita

Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3123
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Nyt on sarkapuku tarjouksessa Erätukussa. Saa villapaidan hinnalla.

http://www.eratukku.fi/metsastys/vaatte ... 11899.html


Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

jalmari kirjoitti:Le Chat savon de marseille sopii villan, silkin, erilasiten nahkaisten vaatteiden, penkkien, sohvien pesuun.
Kun etsii ja kysyy reilusti vaan "Marseille-saippuaa" niin löytyy helpommin eikä tarvitse selitellä mitä on ostamassa. Tosin eihän tuo kuullosta yhtä hienolta... :)
365
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Helmi 2010 09:56

Viesti Kirjoittaja 365 »

Eräkulkuri kirjoitti:Nyt on sarkapuku tarjouksessa Erätukussa. Saa villapaidan hinnalla.

http://www.eratukku.fi/metsastys/vaatte ... 11899.html
Kun on kyse Erätukun tuotteesta, niin kannattaa katsoa valmistelapusta, että tuote todella on sarkaa. Saman yrityksen villapaitoina markkinoimissa tuotteissa on 50 % akryyliä.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Tässä perinteinen SA-sarkapuku uutena melko siedettävään hintaan.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
StefanG
Viestit: 1899
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

http://www.varusteleka.fi/fi/product/ru ... etty/27000

Ruotsalainen villapaita kokopitkällä vetoketjulla.

Joidenkin lähteiden mukaan 100% villa ja taas toisaalta jonkun lähteen mukaan 80% villaa. Jokainen googlatkoon itse, paita on m/59 Ylletröja.
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

JBay kirjoitti:
jalmari kirjoitti:Le Chat savon de marseille sopii villan, silkin, erilasiten nahkaisten vaatteiden, penkkien, sohvien pesuun.
Kun etsii ja kysyy reilusti vaan "Marseille-saippuaa" niin löytyy helpommin eikä tarvitse selitellä mitä on ostamassa. Tosin eihän tuo kuullosta yhtä hienolta... :)
Kyllä se meidän kaupassa on myös Le Chat saippuaa. Marseille-saippuaa ei löydy kysymälläkään :lol: Riippuu tosin tietysti myyjästä.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

hannes kirjoitti:Kyllä se meidän kaupassa on myös Le Chat saippuaa. Marseille-saippuaa ei löydy kysymälläkään :lol: Riippuu tosin tietysti myyjästä.
Kokeile joskus koko "litaniaa": Yksi "Le Chat savon de marseille" ja katso mitä myyjä sanoo. :D
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Ei mulla kieli taivu. Onneksi osaan oikealle hyllylle :D
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

dailymail kirjoitti:Tässä perinteinen SA-sarkapuku uutena melko siedettävään hintaan.
Minulla olisi Ilmavoimien SININEN sarkapuku, Valtion Pukutehtaan tekemä, lähes käyttämätön, vähintään 85% villaa. Koko C54. Itse olen 178 cm pitkä ja 78 kg eikä puku ole mitenkään kohtuuttoman kokoinen. Tarkoitan, että voisin siitä luopua. Se on nähtävillä ja sovitettavana ( jos joku niin haluaa) Haukanhiekalla Savusilmien kokoontumisessa lauantaina 15.2. Kiinnostuneet:YV
tst
Viestit: 6553
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Lienee suma jossain verisuonessa kun on turhan herkästi kylymä. Villapaita on varmaankin ollut aina reissuissa mukana vaan ei enää auta ja untuvaa, primaloftia ja merinovillaa (eipä juuri poikkea normi villasta ja kohina sen ympärillä onkin laantunut) on tullut testattua. Yksi kashmir villainen paita on ja se on lämmin. Haeskelen toista ja yritän syventyä villojen saloihin, mutta ei oo heleppoo. On alpakkaa ja kashmiria jotka jotenkin kai ymmärrän, mutta mitä on mink cashmir? Kaipa se on minkkiä, mutta nuo alpakat ja jakit on isoja eläimiä. Merino ei kestä vaan menee päreiksi jos on 100 %, mutta mites kestävyys näillä alpakka- ja kashmirvilloilla? Parasta varmaan valkata n. 70 % ja loppu puuvillaa ja muovia. Alpakkavillan lämpöarvo on 4-7 kertainen villaan verrattuna joten riittävän lämmin paita syntyisi varmaan n. 500 gramman satsista sopivan paksuista villalankaa. Lankoja olen löytänyt. Oston vaihtoehtona on nimittäin se jos vaimo tekisi kutomakoneellaan alpakkaisen villapaidan tytölle joka on vielä vilukissempi ja lähtee elokuun viimeisellä vkolla Lemmenjoelle, minä saisin oman siinä siivellä. Täytyykin muistutella, että elokuun viimeisellä vkolla voi olla hyytävän kylmää ja kosteaa. :wink: https://yle.fi/uutiset/3-6512219 ***** https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suo ... #gs.staj77
Mangrove
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Tammi 2008 21:42

Viesti Kirjoittaja Mangrove »

tst kirjoitti:Merino ei kestä vaan menee päreiksi jos on 100 %, mutta mites kestävyys näillä alpakka- ja kashmirvilloilla? Parasta varmaan valkata n. 70 % ja loppu puuvillaa ja muovia.
Kuidun kestävyys kulutusta vastaan on yhdistelmä vetolujuutta sekä elastisuutta. Lampaan- sekä alpakanvillalla on liki sama elastisuus. Alpakan vetolujuus on tutkimuksista riippuen noin 1600-1800 kg/cm², merinon noin 1200-1300 kg/cm² ja hyvin karkean villan noin 2000-2100 kg/cm². Alpakka vastaa siis vetolujuudeltaan noin suomenlampaan villaa. Lankaa valitessa kannattaa huomioida, että kampalangalla on karstalankaa suurempi vetolujuus, koska keskimäärin kampalangan kuidut ovat pidempiä.
tst kirjoitti:Alpakkavillan lämpöarvo on 4-7 kertainen villaan verrattuna joten riittävän lämmin paita syntyisi varmaan n. 500 gramman satsista sopivan paksuista villalankaa.
Tälläisiä väitteitä tuntuu ponnahtavan aina silloin tällöin, mutta mittausten perusteella lampaanvillan lämmönjohtavuus vaihtelee välillä 0.036-0.040 W/(m·K), angoran välillä 0.032-0.035 W/(m·K) j.n.e. Kyse on siis enintään muutamien prosenttien erosta eri eläinkuitujen välillä. Vaatteen eristyskyky riippuu lähinnä sen sitoman ilmakerroksen paksuudesta.
Avatar
Pepi
Viestit: 7430
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Äiti kutoi minulle paksun villapaidan noin 62 vuotta sitten. Kaikki nämä vuodet olen pitänyt sitä ns. parempana villapaitana säännöllisesti. Sen helmaa on korjattu purkamalla pari kerrosta, mutta muualta se ei osoita edes kulumisen merkkejä. Kaikesta päätellen tämä ihmisiän kestänyt vaate on suomenlampaan villaa.

Kun nyt on hyviä villanpesuaineita saatavana, pesin sen pari kuukautta sitten - ensimmäisen kerran, koska villaa ei kuulemma tarvitse pestä. Huolellisen pesun ja kuivauksen jälkeen paita oli saanut takaisin alkuperäisen pituutensa (esim. hihat pitenivät noin 3,5 cm) ja siitä tuli mahdottoman kuuma. Tuosta päätellen villa kannattaa pestä ainakin kerran kuudessakymmenessä vuodessa.

Hihansuita voisi kyllä jo vähän vahvistaa, vaikka yksikään lanka ei vielä ole poikki. Mistään vain en ole löytänyt juuri samanlaista vihreää lankaa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
amatööri
Viestit: 3498
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

^
Vanhassa vara parempi,ei mitään kertakäyttökamaa. Ja ajatuksena sekin lämmittää että kenen tekemä vaate on päällä.

Itselläkin on eräs villapaita vielä tallessa jonka eräs naisopiskelija tekstiili opintolinjalta neuloi koneella ammattikouluaikoina kymmeniä vuosia :shock: sitten . Ei kumpaakaan haitannut vaikka toinen hiha oli 5 senttiä pidempi kun oli pientä sutinaa ilmassa. Vieläkin joskus nähdään ja moikataan.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
tst
Viestit: 6553
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Minulla on myös äidin kutoma, isän peruja oleva villapaita -50/-60 luvulta ja sen kunto on priima. Muistanen kun isä työnteli vanerista? lumikolaa -60 luvun alkupuolella ja minä istuin kolassa ja kippauduin aina pakkaslumen mukana penkkaan, isällä oli päällä ruudullinen kangastakki ja muistaakseni sama villapaita. Varmaankin tuo paita on pikkaisen kutistunut sillä isä oli pykälää isompi, pesuista en ole varma mutta itse olen muistaakseni vain tuuletellut sitä. Voisin myös pesaista sen Pepin mainitsemalla pesuaineella silläkin uhalla että se palautuisi alkuperäisiin mittoihin, nyt se on sopivan kokoinen. Mitenhän on eristyskyvyn kanssa jos myös untuva laitetaan villojen kanssa samalle viivalle?
StefanG
Viestit: 1899
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Paras villapaita mitä minulla koskaan ollut on Ruotsin puolustusvoimien vihreä, vetoketjulla.

https://i0.wp.com/westleysurplus.com/wp ... 2229&ssl=1
Vastaa Viestiin