Villapaita

Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Villassa on tärkeää säilyttää sen oma rasva ja sen voi palauttaakin (lanoliini). Kuulemma norjalaiset kalastajat uittivat villapaitojaan merivedessä. Se lienee estää villaa kuivumasta liiaksi. Pätevä materiaali, mutta totta on, että fleese kuivuu paljon äkäisemmin. Olen ehkä viimeiset 10 v käyttänyt pelkkiä keinokuituja kerroksina ja hikisen kävelyn jälkeen kun istahtaa niin olo on melko äkäseen taas kuiva. Alimmaisena on usein finnsvalan verkko.


Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Taannoin ostin uudet pässinpökkimät ja meillä oli kolme päivää tiivistä metsästelyä jossa tuli välillä hikoiltua. Villa oli varmasti melko naturellia koska kalvohousuja riisuessa pölhäti ilmaan sellainen vankka tuoksu kuin lammas olisi käynyt housuihin kakalla. :lol:
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Pidän villapaidoista ja käytän niitä paljon.

En oikein osaa selittää enkä tiedä mistä homma johtuu, mutta kokeilujen perusteella edes jotenkin tuulta pitävän kerroksen käyttäminen paksun villapaidan alla on syksyn kosteilla ja tuulisillakin keleillä mainio ratkaisu. Villapaita toimii siis päälimmäisenä kerroksena. Ja toki tämä pelaa talvellakin... eikä villapaita kesälläkään huono vaihtoehto ole.

Aluspaita + puuvillainen flanellipaita tai ohut keinokuituinen tuulenpitävä paita, esim. Rabin Boreas + paksu Devoldin Svalbard-villapaita on yleisin yhdistelmä jota käytän. Keskimmäisen kerroksen vetoketjulla tai napituksella pystyy hieman vaikuttamaan yhdistelmän lämpimyyteen, mutta kaikenkaikkiaan tuntuu siltä, että päällimmäisenä oleva villapaita mukauttaa yhdistelmän lämpötilan ja ruumiinlämmön vaihteluihin.

Onko vastaavia kokemuksia?
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mielenkiintoista... Suosikkipukineeni on ollut jenkkilaßa tehty kopio ranskalaisen lammaspaimenen villapaidasta, toki niin etta tuulenpitavyys muissa kuin hihaosissa on tehty nykyajan fleece-materiaalilla.

Siis kuin kaksi kerrosta yhdessa kappaleessa. Villa itse viela "rasvaista" plaatua, eli voimakkaasti vettahylkivàa, vaikkei vedenpitavaa
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Tarkemmin kun nyt asiaa mietin, niin eikös tuo käyttämäni yhdistelmä vastaa periaatteeltaan paksua "windstopper" fleeceä? Kyseisistä vaatteeista itselläni ei ole mitään kokemusta, mutta oletan, että tuulenpitävä kalvo ei ole vaatteen sisä- eikä ulkopinnassa...
Vuonni
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Loka 2010 09:37

Viesti Kirjoittaja Vuonni »

Minä olen käyttänyt paksua norjalaista villapaitaa talviretkillä päällimmäisenä. Alla on ollut tuulenpitävä suunnistajan paita ja sen alla norjalainen verkkopaita. Normaalikeleillä on ollut hyvä ja sopivan lämmin eikä liian hiostava. Kovassa tuulessa niiden päällä ollut tuulenpitävä takki.
Kesäkeleillä sama tapa mutta villapaitaa en tarvitse. Jos on ilma lämmin niin pelkkä verkkopaita, kylmemmässä tai tuulessa päälle suunnistajan paita, ja vielä kylmemmässä vielä lisäksi fleesetakki.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kuka valmistaa tuollaisia suunnistajan paitoja? Tai mista niita loytyy
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

Muutaman talven pakkaskeleillä ja syksyllä ihan päällyspaitana on ollut kirpislöytöni kympillä uudenveroinen yhä kuten ostaessakin.

http://dale.no/images/sized/images/prod ... 80x481.jpg

Dale of Norwayn laatupaita siis. Kyllä tarkenee, tosin painaa aika lailla, mutta kun on koko ajan päällä, niin ei repussa tunnu.
kikkahannele
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2008 19:37
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja kikkahannele »

Sain vuosia sitten eräältä ystävältä hänelle pieneksi jääneen skontlantilaisvillapaidan. Syy pieneksi jäämiseen oli se, että hän oli pessyt sen koneella ja liian kuumassa. Alunperin reilu miesten koko oli vanuttunut juuri minulle sopivaksi ja on toiminut monilla reissulla varsinaisena "hengenpelastajana", kun mikään muu ei olisi pitänyt lämpimänä. Häpeä tunnustaa, että juuri painon vuoksi olen parina viime vuonna yrittänyt ottaa tilalle paksuhkon fleecen, mutta sen kanssa en ole (onneksi) joutunut tosi kylmään, joten vertailuaineistoa ei ole kertynyt. Tämän palstan kommenttien jälkeen taidan palata vanhaan taattuun vanuttuneeseen villapaitaani. Muuten, olen aina luullut, että "tikkuri" tulee ruotsin "sticka"-sanasta ja isäni aina puhui tikkurista.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Vuonni kirjoitti:Minä olen käyttänyt paksua norjalaista villapaitaa talviretkillä päällimmäisenä.
Minullakin on peräti kaski norjalaita villapaitaa 1990-luvun puolesta välistä. Poolokauluksellinen on aina mukana talven reissussa. Hyvä ja lämmin paita.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

luuppi kirjoitti:Kuka valmistaa tuollaisia suunnistajan paitoja? Tai mista niita loytyy
Löytyy kaupoista jotka myyvät suunnistustarvikkeita. Paita läpäisee hyvin kosteuden, kumpaankin suuntaan, joten se ei ole mikään kalvoasu tai muovipussi.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Kyllä vaan NSA:n tiedustelut kalpenee joulupukin tiedustelusysteemeille.
Olin vain lukenut täältä palstalta Muhoksen villa, eräpaita tästä ja ajatellut merinovilla alusasuja.

Ja kas kummaa molemmat tulla pätkähti jouluaattona syliin.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Tontut näkee kuka lahjat ansaitsee ja ovat varmaan koneen muistista käynyt kurkkailemassa mitä oot netissä katsellut :D Ja mikä tärkeintä, oot ilmeisesti ollut oikein erikoisen kiltti :lol:
Avatar
jalmari
Viestit: 520
Liittynyt: 15 Maalis 2006 01:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Vihreä PV:n villapaita käytössä, ostin käytettynä 10 eurolla.

Pitkästä aikaa pesin paidan ja ostin tätä saippuaa.
Le Chat

Le Chat savon de marseille sopii villan, silkin, erilasiten nahkaisten vaatteiden, penkkien, sohvien pesuun. Käytän saippuaa myös suihku - ja käsisaippuana. Testattu myös parranajossa höylän kanssa ja toimi siinäkin. Halpaakin kuin saippua. Prismassa n. 2,7 eur 400 gramman pala. Ei sisällä väri, hajuste sun muita mömmöjä.
Siellä se hernes toveriaan ehtii mutta turhaa on työnsä.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

TiMoKo kirjoitti:Kyllä vaan NSA:n tiedustelut kalpenee joulupukin tiedustelusysteemeille.
Olin vain lukenut täältä palstalta Muhoksen villa, eräpaita tästä ja ajatellut merinovilla alusasuja.

Ja kas kummaa molemmat tulla pätkähti jouluaattona syliin.
Joulupukki on ulkoistanut tiedustelunsa NSA:lle.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Vastaa Viestiin