Kokemuksia jahtimailta ja metsästysretkiltä

Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

9 päivän metsästysloma on takana. Olo on väsynyt mutta onnellinen. Viikkoon mahtuu sorsapassia, teerijahtia metsojahtia, pyyn pillitystä, hirvijahtia ja loukkurumbaa.

Eilen pääsin hiipimään haukussa olevaa hirvilehmää kahdenkymmenen metrin päähän. Siinä sitä katselimme toisiamme silmiin tovin. Lehmällä ei ollut vasaa mukana, eikä naarasta saanut tällä kertaa ampua, joten se sai mennä rauhassa. Kertakaikkiaan taas jännittävä hiipiminen, joita silloin tällöin pääsee tekemään.

Nyt taas jaksaa tehdä vähän töitäkin. Kelitkin olivat mukavat koko viikon. Oli hienoa, kun oli niin monta kirkasta pakkas-aamua, joista pääsi nauttimaan. Tänäänkin oli upea auringonnousu, jota ihailin hirvikoiran kanssa nevaa tallatessa.

Ensi viikonlopun voisi vielä kuluttaa lintuhommiin, ennenkuin metsästysaika loppuu.


Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Naapuriseuran eilisestä hirvijahdista juttu paikallisessa valtalehdessä. Tuo jutussa mainittu Jallu-koira ajeli viime vuonna meille ihan mukavasti hirviä. Kaadot luonnollisesti sovittiin etukäteen naapurin kanssa.
Kun eksyn, lähden kotiin.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

rautu kirjoitti:9 päivän metsästysloma on takana. Olo on väsynyt mutta onnellinen. Viikkoon mahtuu sorsapassia, teerijahtia metsojahtia, pyyn pillitystä, hirvijahtia ja loukkurumbaa.

Eilen pääsin hiipimään haukussa olevaa hirvilehmää kahdenkymmenen metrin päähän. Siinä sitä katselimme toisiamme silmiin tovin. Lehmällä ei ollut vasaa mukana, eikä naarasta saanut tällä kertaa ampua, joten se sai mennä rauhassa. Kertakaikkiaan taas jännittävä hiipiminen, joita silloin tällöin pääsee tekemään.

Nyt taas jaksaa tehdä vähän töitäkin. Kelitkin olivat mukavat koko viikon. Oli hienoa, kun oli niin monta kirkasta pakkas-aamua, joista pääsi nauttimaan. Tänäänkin oli upea auringonnousu, jota ihailin hirvikoiran kanssa nevaa tallatessa.

Ensi viikonlopun voisi vielä kuluttaa lintuhommiin, ennenkuin metsästysaika loppuu.
Joku päivä sitten satuin siemenpuuasentoon avatun aukon reunaan, aukolla nuorehkon oloinen hirvi, etäisyyttä 50m, vapaa näköyhteys, rupesin pitämään sitä kutsuhuutoa, siinä se seisoi ja toljotti, melkein tikkaa heittämällä olisi ollut nurin.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Huvittavaa, kuinka metsästysmoodi jäi päälle. Aamulla kaupungissa jokin laite päästi suhauttavan äänen kävellessäni autolle. Heti ryhti painui hieman kyyryyn ja pää alkoi pyöriä. Missä teeri. :lol:
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Ihmeen vaisuja ovat pyyt tänä syksynä olleet pillille tulemaan ainakin eteläisessä Hämeessä. Pari on kuitenkin vaivoin pivossa.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Toisinpaikoin ne viheltelivät takaisin, mutta eivät tulleet hollille asti. Ensi viikonloppuna on vielä mahdollisuus yrittää saada saalistilasto + merkkiseksi tälle vuotta mettälintujen osalta.

Käyn laittamassa samalla kämpän talvikuntoon.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Olisihan noita pyitä tullut ainakin muutama lisää reppuun haulikolla. Mutta tykkään käyttää .22:ta, on enemmän haastetta kun oksia ei saa olla edessä, ja osuma pitää saada mieluiten täkän yläpuolelle kaulaan tahi päähän. Ja riistalaukauksen ääni aliäänisellä äänenvaimentimen kanssa ei taatusti säikäytä ketään.

Yleensä olen siinä onnistunutkin, koska en ole paukkuahne ja laukauksen pitää olla ns. varma, ja toisaalta eräilypäivän saaliina (varsinkin menneinä pakkasaamuina/päivinä) voi yhtähyvin olla riistan sijaan valokuvia, jolloin reissu on yhtälailla onnistunut. Ja hienoina päivinä luonnossa samoilu on yhtä lailla palkitsevaa ilman saalistakin.

Mikään ei ole niin harmittavaa kuin raanakoksi jäänyt löytymätön riista, jota ei tähän mennessä onneksi ole tapahtunut.
Viimeksi muokannut Resupekka, 24 Loka 2013 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

No niin, hirvikameli kokoluokkaa 4+5 olisi sitten orressa. Koko syksyn se meitä pyydätti, mutta tänään oli lopulta myötäistäkin onnea mukana, sekä tuore huippukoira. En päässyt itse kaatamaan mutta näkemään pari kertaa ennen loppua. Mönkijävetoakin vain reilu 2 km.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Ostin viimeviikolla kolmen vuorokauden kanalintuluvan Oriveden Pukalajärven valtion maille. Lähinnä teeriä oli tarkoitus katsella ja pari-kolme yötä viettää loppukesällä ompelemassani laavukkeessa ( https://plus.google.com/photos/11548004 ... 7198053873 ).

Laitoin reissusta myös muutaman kuvan julkiseksi gplussaan, joita voi vilkuilla osoitteessa https://plus.google.com/photos/11548004 ... 8197354705

Mukava reissu muuten paitsi lopulta teeriä ei näkynyt yhtään pitkistä kävelylenkeistä ja houkutteluista huolimatta. Ensimmäiselle kokonaiselle jahtipäivälle osunut hirvittävä räntäsade aiheutti myös kosteusongelmia, mutta suhteellisen hyvin niistä kuitenkin selvisin kuivattelemalla illan nuotion loimussa... Saaliina reissusta oli viisi pillitettyä pyytä. Antoisaa puuhaa tuo pillitys! Pukalan alue tuntuikin olevan täynnä pyitä, joten onneksi oli pilli matkassa.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Aamulla kämpän maastoon syksyn viimeinen lintureissu. Samalla kämppä talvikuntoon. Lupailivat aika hyvää keliä aamulle. Viimeinen mäsis koittaa isoa mustaa tälle syksylle.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

No ei tullut isoa mustaa, eikä muutakaan. Kolmenkymmenen teeren parvi lähti jaloista, mutta kaikki harmaita. Minä en harmaata teertä ammu, joten sain rauhassa seurata parven purkautumista.
Lehtokurppiakin maastossa vielä pyrähtelee.

Linnustuksen osalta jahdit on jahdattu. Korkeintaan fasaania vielä voisi kokeilla. Syksy jatkuu vielä kaurisjahdin merkeissä, jota jatketaan tarvittaessa tammikuun loppuun asti. Toki loukutkin vielä pyytää ja jos kutsu käy jonkin jäniskoiran haukkua kuuntelemaan, niin sinnehän mennään. Ei ole toki vielä ketun houkuttelupyyntikään myöhäistä.

Tähän asti kertakaikkisen hieno jahtisyksy. Pitkästä aikaa olen saanut käyttää aikaa mittavissa määrin jahtaamiseen. Kelit ovat olleet kohdallaan ja aivan käsittämättömän hienoja aamuhetkiä on saanut kokea jahtimailla.

Saaliitta olen tosin jäänyt, mutta havaintoja on runsain mitoin. Ampumatilanteitakin olisi ollut monta, mutta jostain syystä ase ei ole noussut poskelle. Ehtiipä noita elukoita vielä tiputtelemaankin. Nyt fiilikset on olleet tälläiset.

Toki pakkaseen on kertynyt hirvenlihaa, joten ihan ilman riistaruokaa ei tarvitse kärvistellä.

Tälläinen välitilinpäätös syksyn tapahtumista. Syksy on parasta aikaa monessakin merkityksessä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Sherpa
Viestit: 114
Liittynyt: 30 Elo 2009 21:02

Viesti Kirjoittaja Sherpa »

Alkusyksyn olen kulkenut metsässä kahdeksan kuukautta vanhan Norjan harmaan kanssa. Ei ole vielä oikein syttynyt hirville ja välillä isännän usko on koetuksella. Pari kertaa on väläytellyt kiinnostusta sorkkaeläimiin (valkohäntäpeura prkl). Mutta ei auta muu kuin uskoa että kyllä se metsä vielä raikaa hirvihaukusta jonain päivänä!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Sherpa kirjoitti:Alkusyksyn olen kulkenut metsässä kahdeksan kuukautta vanhan Norjan harmaan kanssa. Ei ole vielä oikein syttynyt hirville ja välillä isännän usko on koetuksella. Pari kertaa on väläytellyt kiinnostusta sorkkaeläimiin (valkohäntäpeura prkl). Mutta ei auta muu kuin uskoa että kyllä se metsä vielä raikaa hirvihaukusta jonain päivänä!
Kärsivällisyyttä, sitä se vaatii!
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Minäkin seuraan läheltä vuoden ikäisen koiran kehittymistä hirvikoiraksi. Olin sen ensimmäisessä metsästystilanteessa mukana. Toistaiseksi ei saatu sille tapahtumia. Kaverini on hyvä hirvikoirankouluttaja ja ohje kasvattajalle on ollut antaa koiralle paljon tyhjää metsää. Ei vientiä tuoreelle jäljelle alkuvaiheessa, eikä kävelytetä pitkin tietä, kun ollaan jälkiä etsimässä.

Täytyy sanoa, että vaatii kouluttajalta valtavasti kärsivällisyyttä ettei vie heti jäljelle, jos tuore havainto on hirvestä. Tuoreita jälkiä voi toki lähestyä sitten sivusta, niin että ne tulevat ikäänkuin metsästystilanteessa vastaan.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Viikko tallusteltiin metillä yhtäkyytiä mutta niin vain vasa jäi saamatta, aikuinen sentään saatiin pois.
Muuta riistaa tuli metso, kaksi koppeloa, kaksi teertä ja pyy. Lumi alkaa jo haitata liikkumista, työ harrastusta.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Vastaa Viestiin