Hätälähettimet (ei gsm) tai muut viestintälaitteet.

tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Jos lupaa ilmoitella säännöllisesti ja kännykkä yms lakkaa toimimasta, on vaellus pilalla. :shock:

Tästä syystä en nykyään lupaa ilmoitella kenellekään yhtään mitään. Ei sitä ilmoiteltu ennenkään, kun ei ollut millä ilmoitella.


Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Jos nyt edes yritettäisiiin keskustella itse laitteista tai niiden toiminnasta eikä pullamössöistä tai miksi laite on tai ei ole. Eiköhän jokainen itse päätä käyttääkö vai ei.

Hetken lueskelin noista PLB laitteista. Ei kamalan kalliita ja vuosimaksut alhaisia. Pelkkä hätälaite. Tekee juuri sen mitä pitääkin ja varmuudella.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Kaarle Suurehko kirjoitti:Painotan että tämä on oma mielipiteeni: Mielestäni kotijoukoille ei kannata normaalista viikon parin vaelluksen yhteydenotoista ilmoittaa muuta kuin viimeinen mahdollinen perillepääsyn tarkka ajankohta johon mennessä on ottanut yhteyttä. Siihenkin on laskettava riittävä pelivara. Toki sijaintiaan voi ilmoitella useamminkin, mutta pitää painottaa ettei kotijoukkojen pidä millään tapaa huolestua vaikkei mitään kuuluisikaan ennen annettua määräaikaa. Näin säästyy monelta harmilta.
Eiköhän tämä asia oli täysin riippuvainen siitä miten kotijoukot yleensä reagoi poissaoloon. Meillä ilmoittamattomuus ei ole vaihtoehto !
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Eniten omissa kotijoukoissani huolestumista on aiheuttanut yllättävä, useamman vuorokauden katkos viestiyhteyksissä, vaikka yhteydenotoiksi onkin sovittu ainoastaan tiedotus maastoon siirtymisestä ja tiedotus maastosta poistumisesta.

Itse en voisi lähteä vaellukselle, jos olisin kahlehdittu toimiviin viestiyhteyksiin. Ja kaikkein antoisinta on muuttaa reittisuunnitelmaa kesken vaelluksen ja mennä, minne nenä näyttää.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

PeteBee kirjoitti:...
K-nen kirjoitti:Vapaa mieli ei kahleita kaipaa.

SPOT on liekanaru, kuten on matkapuhelinkin: vapaus rajoittuu kantaman alueelle.
"Freedom's just another word for nothing left to lose". Jos tuo on vapauden määritelmä, niin en haluakaan olla vapaa.

Miten yksisuuntainen tiedonsiirtotapa on kahle lähettäjälle :shock:
Vapaus on valtaa päättää itseä koskevista asioista: vaelluksella olen vapaa, mikäli päätöksentekoon vaikuttaa vain tilanne maastossa.

Yksisuuntainenkin viestinnän pakko alkaa vaikuttaa, katsopa vain miten SPOTinkin käyttäjiä puhuttaa ja mietityttää katveet.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

K-nen kirjoitti:Vapaus on valtaa päättää itseä koskevista asioista: vaelluksella olen vapaa, mikäli päätöksentekoon vaikuttaa vain tilanne maastossa.

Yksisuuntainenkin viestinnän pakko alkaa vaikuttaa, katsopa vain miten SPOTinkin käyttäjiä puhuttaa ja mietityttää katveet.
No sittenhän mäkin olen vapaa vaelluksilla. Ei mun päätöksentekooni siellä vaikuta muu kuin tilanne maastossa. Ei spotin katveet tai viestien välittymättömyys vaikuta mitenkään mun reissujen suunnitteluun tai toteutukseen. Pätkimiset on tiedostettu tilanne ja hyväksytään faktana vaikkakin ei-toivottuna.

Mä muutin suunnitelmiä viime reissuilla ja spotin kautta muutos välittyi reissua seuraaville tahoille. Nou problem !
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

ei minuakaan katveet häiritse.Aina on toiminut 100% 3 vuotta jo.
retkimeloja
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Touko 2011 12:52

Viesti Kirjoittaja retkimeloja »

Timo, hanki juuri sellainen laite, mikä täyttää tarpeesi eikä maksa liikaa. Spot toimi minulla koko Suomen merialueella häiriöttä. Tätä toista laitetta en tunne.

Kaikille muille laitteesta väitelleille:
1. Kun olitte juuri saaneet mopon tai auton ajokortin, miten träkkäsitte kotiväelle ja montako kertaa päivässä?
2. Kun lähditte ajamaan tällä mopolla tai autolla jonnekin, kuinka varmoja olitte siitä, että kulkupeli toimii varmasti koko matkan ajan?
3. Kuinka monta kertaa kulkupeli petti?
4. Kuinka varmistuitte siitä, että kulkupelinne täytti kaikki valvovan viranomaisen säännökset?
5. Kuinka paljon olitte valmiita maksamaan siitä, että kulkupeli varmasti toimii vaikka Saanaa alas ajettaessa jyrkemmältä puolelta ja että se ei tuota yllätystä valvovan viranomaisen tarkastuksessa?
6. Miten varmistuitte siitä, että kulkupelinne on kaikissa mahdollisissa oloissa rajatapaukset mukaanlukien aina turvallisin ja toimintavarmin kulkupeli?

Retkellä ei kannata totuttaa väkeä siihen, että ilmoittelee jatkuvasti. Spotin kuukauden ajan reaaliaikainen, häiriötön reittiviiva riittää minusta hyvin, jos ei muuten halua vaihtaa ajatuksia. Mitä muuta sitä turvalisuuden eteen tarvitsee?

Tuli vielä mieleen, että mikään laite ei ole ihan ongelmaton. Satelliittilaitteiden virheiden, väärien asetusten tai informaation virheellisen tulkinnan vuoksi laivatkin ajavat silloin tällöin karille. Kumma juttu, eikö. Ja joku pieni jyrsijä voi kalvaa lähettimeen maadotusvian. Meilläkin tikka oli hakannut laajakaistaverkon johdon poikki sähköpylväästä.

Kysymyksiin ei tarvitse vastata. Mennään nukkumaan.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

retkimeloja kirjoitti:Tätä toista laitetta en tunne.
"PLB-lähetin on luvanvarainen radiolaite, mutta ei edellytä käyttäjältä erityistä pätevyystodistusta. PLB-lähettimen luvasta peritään vuosittainen taajuusmaksu, joka on täysimääräisenä noin 20 euroa€."

Joissain päin maailmaa nuo ovat retkeilijöille pakollisia.

Keskustelua: http://www.relaa.com/keskustelut/v%C3%A4lineet/19430
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

PKT kirjoitti:Taidoilla ei voi korvata huonoa tuuria. Jos esimerkiksi laskee umpihangessa pientä töyrästä, niin on täysin tuurista kiinni, sujahtaako jalka lumenalaiseen lenkkiin tai oksaan, mistä seuraa kaatuminen ja erittäin huonolla tuurilla liikuntakyvyttömyys. Liukastuminen voi myös sattua tuvan pihalla, on sattunut omalle kohdallekin.

Laskemisen riskinkin voi välttää lopettamalla laskemisen, mutta enpä ole koskaan nähnyt talvivaeltajaa, joka tamppaisi loivat rinteet ja töyräät alas.
Nykyään ihmisten mielessä asiat tapahtuvat usein tuurilla ja vahingoiksi voi kuitata lähes kaiken. Tosiasia kuitenkin on että melkein kaikki on seurausta tehdyistä päätöksistä. Muutamissa tapauksissa olen miettinyt kasvatetaanko ihmiset tuollaiseen ajatteluun.

Joskus olin yhden tuttavan luona käymässä ja niiden poika juoksenteli huoneistoa ympäriinsä ja sitten matto sattui jalan alle. Poika lensi nurin ja iski päänsä johonkin huonekaluun. Kauhea itku ja huuto siitä tuli. Äiti sitten kertoi pojalle että sattui vahinko. Kun poika oli palautunut tapahtumasta, mainitsin hänelle että juoksit liian kovaa ja kun astuit matolle niin se ei enää pitänytkään. Sen vuoksi iskit pääsi huonekalun kulmaan ja se sattui. Jos olisit matkannut vähän rauhallisemmin niin et varmaan olisi satuttanut itseäsi.

Pojalle tuli selvästi ajatuksia päähän aiheesta. Vanhemmilla naamat oli aika happaman oloisia, ei olisi kai saanut kertoa totuutta vielä noin pienelle ihmiselle.

Noissa mäkilaskuissa itse yritän kiertää pinnasta nousevat nyppylä juuri tuon oksavaaran takia. Siellä voi myös olla kivi johon suksi tökkää. Tuo ei minusta ole mitää tuuria vaan sen tietää aika tarkaan että jotakin vaaraa aiheuttavaa siellä voi olla.

Liukastumisetkaan eivät tule lottovoittona vaan liukkaat kohdat näkee ja tietää jos asiaa vaan viitsii miettiä. Usein on vaan paljon muuta mielessä ja muut asiat kiinnostavat enemmän niin asiaa ei tule huomioitua ja sitten mennään nurin.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

JBay kirjoitti:Nykyään ihmisten mielessä asiat tapahtuvat usein tuurilla ja vahingoiksi voi kuitata lähes kaiken.
On tuo ainakin osittain totta. Jos esimerkiksi kävelee liukkaalla töihin, voi varata kolminkertaisen ajan matkaan, jotta voi ottaa jokaisen askeleen lyhyenä ja varovaisesti, ehkä jopa tunnustellen.

Se on sitten kunkin oma asia, millaisella riskitasolla elämäänsä elää, koska aina kun riskitasoa laskee, se vaikeuttaa ja rajoittaa elämää. On myös henkisesti stressaavaa yrittää jatkuvasti hallita elämään liittyviä riskejä esimerkiksi kävellessä tai hiihtäessä. Hiihtolenkillä tekee mieli sujahtaa ensimmäiselläkin kierroksella pitkään mäkeen, vaikka ei olisikaan käynyt etukäteen tarkastamassa ladun kuntoa mutkassa.

Kyllähän näissä luvuissa pienentämisen varaa olisi.

"Suomessa tapaturmissa kuolee vuosittain noin 3000 ihmistä. Vuonna 2009 yli 15-vuotiaille suomalaisille sattui lähes 1 100 000 vamman aiheuttanutta tapaturmaa."
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Itse en ole totuttanut kotiväkeä siihen että lähetän viestin säännöllisesti. Tässä SPOT viestissä on kuitenkin se iso etu, että ei tarvitse isommasti ilmoitella että milloin ja mihin menet.
Minulla viesti menee pojan sähköpostiin ja hän kun saa "OK" viestin, niin hän toteaa, että "jahah ollaan näköjään lähetty taas Lappiin ja tuon järven rantaan varmaan teltta pykätty kun tähän aikaan viestiä pukkaa".
Seuraavasta OK viestistä voi päätellä että mihinpäin matka etenee.
Retkeilyn kultaisiin sääntöihin kuuluu kertoa etukäteen mihin menet ja mitä reittiä kuljet ja milloin olet missäkin ja milloin palaat jne. Useinkaan ei ystävillesi sano juuri mitään jos annat paikan nimiä saatika sitten aikatauluja.
Voiko tarkempaa tietoa antaa kun paikka ja aika kartalla koordinaateineen ja karttapohjalle tallennettuna. Tämä on Faktatietoa jos esim viranomaisia tarvitaan vaikka etsintöihin.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

PeteBee kirjoitti:
K-nen kirjoitti:Vapaus on valtaa päättää itseä koskevista asioista: vaelluksella olen vapaa, mikäli päätöksentekoon vaikuttaa vain tilanne maastossa.

Yksisuuntainenkin viestinnän pakko alkaa vaikuttaa, katsopa vain miten SPOTinkin käyttäjiä puhuttaa ja mietityttää katveet.
No sittenhän mäkin olen vapaa vaelluksilla. Ei mun päätöksentekooni siellä vaikuta muu kuin tilanne maastossa. Ei spotin katveet tai viestien välittymättömyys vaikuta mitenkään mun reissujen suunnitteluun tai toteutukseen. Pätkimiset on tiedostettu tilanne ja hyväksytään faktana vaikkakin ei-toivottuna.

Mä muutin suunnitelmiä viime reissuilla ja spotin kautta muutos välittyi reissua seuraaville tahoille. Nou problem !
Onko kotiväellä toimintasuunnitelmaa sille varalle, että viestejä ei enää tule.
Avatar
JHuhta
Viestit: 227
Liittynyt: 24 Marras 2011 19:34

Viesti Kirjoittaja JHuhta »

Täältä ääni myös PLB:lle.
Ei kokemusta mutta itsekin harkitsen kyseistä vehjettä kun yksin harhailen, itseni ja lähipiirini vuoksi.

Niin ja kannatus PKT:n ja K-nen mielipiteille.
- Harhailu on mukavoo
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

K-nen kirjoitti:Onko kotiväellä toimintasuunnitelmaa sille varalle, että viestejä ei enää tule.
Tottakai !
Vastaa Viestiin