Tarvitseeko vedenpitäviä vaatteita?

Hanu
Viestit: 4018
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Tarvitseeko vedenpitäviä vaatteita?

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olen luopunut jo sadevehkeistä ja parin viikon takaisen reissun jälkeen olen alkanut harkita myös corepuvusta luopumista. Liikkeessä en sitä voi käyttää, kun ahistaa eli ei hengitä tarpeeksi. Vaellan nopeasti kuivuvissa vaatteissa, jotka eivät pidä yhtään vettä. Viimeisellä reissulla sateen aikaan kastuin, mutta sateen loputtua kuivin ennen kuin ehdin edes vaatteita vaihtaa. Lisäksi ostin louevaatteen jonka suojissa voisi sateella toimia leirissä. Taidan jatkossa pakata mukaan vain kahdet kevyet ja nopeasti kuivuvat vaatteet ja luopua veden pitävyydestä kokonaan.


Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Riippunee vuodenajasta? Kesällä kyllä voisi ajatella. Syksyllä voisi kuvitella sellaisen koko päivän valuvan lohduttoman sateen, joka kastelee kaiken läpeensä, lämpötila alle kymmenen ja tuuli tohisee kylmänä luihin ja ytimiin. Noh, voihan siinä tilanteessa laittaa leirin pystyyn, jos luonto antaa periksi. :?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Kesällä ei välttämättä tarvii, mutta esim kameran suojaamiseksi vedenpitävä takki on hyvä. Kevyt sadetakki ei paljoa taakkaa lisää.

Monesti tulee kesällä tehtyä niin, että annan G-1000 puvun housujen kastua ja laitan sitten leirissä Marmotin precipit jalkaan. Jos järkkäri ei roikkuisi mukana, niin en varmaan viitsisi useimmiten laittaa sadetakkiakaan.
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Muutamalle reissulle on sattunut koleahko keli ja miltei taukoamaton viikon päivät kestänyt sade. Ilman sadevarusteita kyyti olisi ollut niin kylmää, jotta näinkö sieltä olisi ihan terveenä pois selvinnyt. Melkoisia fakiireja ootte, jos ilman sadevarusteita meinaatte pärjätä, olettaen että sateessa täytyy kulkea (niin kuin jossain vaiheessa lopulta pitää sateen jatkuessa).
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

^Kyllä. En minäkään viitsisi tosiasiassa sadevermeitä pois jättää.

Mutta voisin kuvitella selviäväni ilman niitä hengissä heinäkuussa, vaikkapa Ylä-Lapin tuntureilla. Eri asia sitten, miten kivaa se jatkuvan sateen sattuessa olisi.
Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Viesti Kirjoittaja blueraven »

En ole oppinut luottamaan ollenkaan siihen että vaatteita pystyisi kuivattelemaan joka tilanteessa.

Siksi välttelen niiden kastelemista.

Tarvitsen vedenpitävät vaatteet, joku toinen ei tarvitse, mutta oletan että toiminta sadekelillä eroaa...
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

On se soma, joku ei siedä ylävartalon kastumista, minä sitä vastoin inhoan jalkojen kastumista. Niinpä aamukasteessa kahlatessani pidän sadehousuja tai ainakin kalvohousuja jalassa. Ylävartalo saa kastua vaikka sateessakin, mutta jalat pitää pysyä kuivina.
Elikäs vähintään sadehousut pitää olla mukana.
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

On se soma, joku ei siedä ylävartalon kastumista, minä sitä vastoin inhoan jalkojen kastumista. Niinpä aamukasteessa kahlatessani pidän sadehousuja tai ainakin kalvohousuja jalassa. Ylävartalo saa kastua vaikka sateessakin, mutta jalat pitää pysyä kuivina.
Elikäs vähintään sadehousut pitää olla mukana.
opmdevil
Viestit: 310
Liittynyt: 28 Helmi 2012 12:14

Viesti Kirjoittaja opmdevil »

Joonas Frisk kirjoitti:On se soma, joku ei siedä ylävartalon kastumista, minä sitä vastoin inhoan jalkojen kastumista. Niinpä aamukasteessa kahlatessani pidän sadehousuja tai ainakin kalvohousuja jalassa. Ylävartalo saa kastua vaikka sateessakin, mutta jalat pitää pysyä kuivina.
Elikäs vähintään sadehousut pitää olla mukana.
Mun mielestä se on just toisinpäin eli jos pitäisi valita pitkäaikainen kärvistely sateessa vain puolella sadeasuista, valitsisin ehdottomasti mukaan takin tai sadeviitan.
Hanu
Viestit: 4018
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

En minä ole mitenkään varma miten tulen jatkossa menettelemään. Ilman sadevaraa, jos lähden, niin tulenteko täytyy olla mahdollista. Mielummin vielä varalta olisi hyvä olla kämpään turvautuminen mahdollista, vaikka en niistä muuten välitä.

Minä en tosiaaan pysty/ halua kävellä rinkan kanssa sateessa mitään vedenpitävää päälläni. Hikoilu on liian voimakasta. Puhumattakaan kalvovehkeet päällä poudalla. Viime reissuilla en ole corea päälleni laittanut kuin leirissä. Ja siksi tässä pohdiskelena. että riittäisikö leiriin vain kuivat kevyet vaatteet. Varsinkin, kun louteen suojissa voisi viettää iltaa ja puuhailla ruuat yms. Jos vaatteet on nopeasti kuivuvat, niin kävisikö olo missään vaiheessa liian kurjaksi? Rinkkaan tulisi aika kiva lovi, jos kalvovehkket vaihtaisi kevyisiin ja ohuisiin vaihtokamppeisiin.
opmdevil
Viestit: 310
Liittynyt: 28 Helmi 2012 12:14

Viesti Kirjoittaja opmdevil »

Hanu kirjoitti:En minä ole mitenkään varma miten tulen jatkossa menettelemään. Ilman sadevaraa, jos lähden, niin tulenteko täytyy olla mahdollista. Mielummin vielä varalta olisi hyvä olla kämpään turvautuminen mahdollista, vaikka en niistä muuten välitä.

Minä en tosiaaan pysty/ halua kävellä rinkan kanssa sateessa mitään vedenpitävää päälläni. Hikoilu on liian voimakasta. Puhumattakaan kalvovehkeet päällä poudalla. Viime reissuilla en ole corea päälleni laittanut kuin leirissä. Ja siksi tässä pohdiskelena. että riittäisikö leiriin vain kuivat kevyet vaatteet. Varsinkin, kun louteen suojissa voisi viettää iltaa ja puuhailla ruuat yms. Jos vaatteet on nopeasti kuivuvat, niin kävisikö olo missään vaiheessa liian kurjaksi? Rinkkaan tulisi aika kiva lovi, jos kalvovehkket vaihtaisi kevyisiin ja ohuisiin vaihtokamppeisiin.
Hankkii ripstop nylonisen kevyen sadeviitan. Se päällä voi kävellä ja ilma kiertää huomattavasti paremmin kuin goretakissa ja pakkautuu pieneksi piiloon. Viitan voi vetäistä myös repun yli eli ei tartte erillistä sadesuojaa. Ja jos on UL-harrastelija, se sama sadeviitta menee sitten myös majoitteena.
Hanu
Viestit: 4018
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Grammoja en viilaa pahemmin, mutta toki järkevästi kevyempi kelpaa.

Sadeviitoista ei ole minulla mitään kovin hyviä kokemuksia. Isokokoisena ne ovat yleensä liian pieniä.
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tulee mieleeni Erävaelluksen SM-kisat Hossassa. Syyskuuta. Lauantaiaamuna pian liikkeelle lähdön jälkeen alkoi koko päivän sade, mutta koska kisoissa painellaan kovaa vauhtia eli lämpöä kehittyy lihaksistossa runsaasti, painoimme vain menemään kaivamatta sadekamppeita esille. Ehkä parin tunnin jälkeen totesimme kumpikin, että tärisemme kylmästä, vaikka kävelemme täyttä vauhtia. Lämpötila oli sentään ihan monta astetta plussan puolella, mutta jotenkin oli tosi kylmää se sade.

Pysähdyimme, vedimme läpimärkien vaatteidemme päälle kevyet, täysin hengittämättömät sadeasut ja lähdimme taas kävelemään. Olipa mahtavaa tuntea kuinka tuli jälleen lämmin! Emme olleet kuivia emmekä tulleet kuiviksi, mutta tulimme lämpimiksi.

Joo, kyllä illalla sitten tulillakin lämmiteltiin ja kaikki kuivateltiin, mutta jos ei olisi ollut sadeasua mukana, ei olisi juuri etenemään päässyt koko päivän mittaan.

Vastaavia hieman lievempiä kesä/syysajan kokemuksia on muitakin, en jättäisi sadeasua pois mistään hinnasta. Aina sitä ei tosiaan sateesta huolimatta tarvitse päälleen pukea, mutta on se vain tärkeä olla mukana.

PS. Sadeviitasta minulla on hyviä kokemuksia, joskin nyt ei ole käytössä. 190-senttinen olen, joskaan en muihin suuntiin iso. Käytin irtoremmiä kuin vyötä kuristamaan viitan vyötäisiltä kiinni, jotta ei tuuli riepottele. Ja minun omatekoisessa sadeviitassani oli hihat. Ja sadelahkeet tietty.
hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Sadeasu on aina mukana. Nyt Precip joka on aika kevyt.

Saman kuin Jouni olen kokenut itsekin. Kun on jo läpimärkä ja kylmässä viluinenkin - riippuu tuulesta ja lämpötilasta :olosuhteista - ja laittaa tuulenpitävän sadeasun päälle tulee mukavan lämmin olo
Kullervo
Viestit: 997
Liittynyt: 10 Elo 2013 16:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kullervo »

Meneekö off-topiciksi, jos kysyn miten Precip on pelittänyt?
Itselläni niin tuore hankinta, etten ole kovemmassa sateessa päässyt testaamaan. Keveyshän tuon houkutti hommaamaan.
Vastaa Viestiin