Tarvitseeko vedenpitäviä vaatteita?

Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Karaistunutta on porukka, joka ilman vedenpitäviä vaeltaa.

Otin tuossa tänään fleecen pesukoneesta ja heitin sen tuolinkarmille kuivamaan. Tuli nopea lähtö ja nappasin fleecen päälle kun oli niin hyvin esillä. Pihassa autoon mennessä humahti tuuli läpi ja alkoi palella, eikä loppunut hetikään kylmässä autossa, matkan päässä taas ulos autosta ja palelu pahenee pikaisesti. Vasta parin tunnin päästä, kun takki oli kuiva alkoi viileys hellittää, vaikka alla olikin kuiva T-paita. Kuivuminen syö siis lämpöä paljon.

Oma pullamössösyysreissuni menisi (kokemuksen perusteella) jotenkin seuraavanlaisesti:
Muistelen tilanteita syyskuussa jossain Sarekin ylängöillä, lämpötila nollan paikkeilla, lumisohjoa tulee vaakasuoraan niin, että sitä on välillä kauhottava pois olkapäiltä ja repun päältä.
Ilman sadekamppeita on läpimärkänä alle puolen tunnin, lämmön vuoksi pitää lisätä varavaatteet (yöpuku) päälle, ettei paleltuisi tuiskussa pystyyn.
Ilta tulee aikaisin, teltalle pitää etsiä mahdollisimman hyvä tuulensuoja, vesipaikka ei onneksi ole silloin välttämätön, sitä kyllä riittää.
Vapisten telttaan keittelemään iltamössöjä. Prinssieverstistä piiiitkät! Märät päällysvaatteet absidiin ja märissä vaatteissa pussiin vapisemaan, onneksi tuli otettua edes tälle virtuaalireissulle lämpimämpi pussi, kaikki muut syysreissut olen tehnyt TNF:n 550 grammaisella (palelematta, olen totutellut nukkumaan viileässä).
Tuhannessa metrissä yö on jo pakkasen puolella ja vaatteiden kuivatus vie niin paljon lämpöä, että nukkuminen meinaa vallan unohtua, joitan torkkumisjaksoja sentään oli. Aamulla matka jatkuu kostein vaattein, makuupussi jäi melko kosteaksi, kun kuivatusmahdollisuutta ei ollut. Ilma peijakas on jos mahdollista vielä tuulisempi ja lumisempi, eilisen toisinto kuitenkin......veikkaan, että seuraavan yön jälkeen kopperi alkaisi olla tarpeeseen, Sarekissa vainen juuri tuossa laaksossa ei ole kenttää puhelimessa, taisi tulla noutaja kylään!

Ymmärrän kyllä että lämpöisessä vähäsateisessa Suomen Lapissa kesällä moinen saattaa hyvinkin onnistua vaikka ikuisesti, kunhan poutapäiviäkin sattuu kohdalle, mutta joka paikassa ei varmaan onnistu.
Viimeksi muokannut TREKKING, 23 Syys 2013 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Kyllä Siperia opettaa!
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Justiinsa Pokassa olin pelkästään ja koko ajan intin m 62 pellepuvussa. Alla poolopaita ja verkkopaita. Tosi kylmällä olen käyttänyt dralon kuituista puseroani jollaisia ei enää ymmärrettävästi saa. Se on kymmeniä vuosia vanha, ja edelleen kuin uusi.
Yksin liikkuessani en saa enää käyttää pellepukua, jos menen hukkaan, niin eipäs äijää löydykään. Jostain kumman syystä en saanut mennä junan ravintolavaunuun pellepuvussa vaan jouduin vaihtamaan kamppeet. Vaikka vasta viikko tetsattu ja pyöräilty hikisenä se päällä!
Mutta se todella kuivuu päällä. Ja kovalla sateella sadeviitta on käytössä.
Kaikki mikä tuntuu hyvältä, toimii!
Avatar
Siskeli
Viestit: 402
Liittynyt: 31 Tammi 2006 15:32
Paikkakunta: Jyväskylä, Inari

Viesti Kirjoittaja Siskeli »

TREKKING kirjoitti:Ymmärrän kyllä että lämpöisessä vähäsateisessa Suomen Lapissa kesällä moinen saattaa hyvinkin onnistua vaikka ikuisesti, kunhan poutapäiviäkin sattuu kohdalle, mutta joka paikassa ei varmaan onnistu.
Näin varmasti on. Suomen pullamössöerämaissa, joista kävelee päivässä pois, jos oikein hurjat kelit sattuu, ei kummoisia varusteita kesällä tarvita. Hankalampiin olosuhteisiin menijät osannevat varustautua räntään ja myrskyyn.
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Katselin juuri Fjellun sadeviittaa... oli kylla varsinainen teltta

Suurihan se Vihekin on, onneksi vanha mallini on toisessa suunnassa 20 cm nykyista pienempi.

Ankkuroin edesta rinkkavyohon, sivut aika lailla auki, ja jos/kun rinkka peittyy vain 2/3 tai 3/4 pituudelta, on minulla alhaalla olevassa makuupussiosastossa kaikki kuivasakeisssa kumminkin.

Tiedan etta monet taalla katsovat sadeviitat lepattaviksi, mutta isompi ongelma, eli kastuminen sisalta kasin rinkkaa kannettaessa on nain muodoin ratkennut. Rankkasateeseen lisaksi kevyet Montane sadehousut, ovat oikeasti (eika vain mainoksessa) nyrkinkokoinen "vakuutus", jota harvoin tarvii.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Siskeli kirjoitti:
Näin varmasti on. Suomen pullamössöerämaissa, joista kävelee päivässä pois, jos oikein hurjat kelit sattuu, ei kummoisia varusteita kesällä tarvita. Hankalampiin olosuhteisiin menijät osannevat varustautua räntään ja myrskyyn.
Lisataan vahan, jos on vaikka nilkka venahtanyt, ja sitten viela kurjat kelit lyodaan siihen paalle. Tallainen, 250g , saattaisi silloin olla mieleen. Kahdella viime vaelluksellani oli osuuksia, joita kavelyn sijasta voi kutsua jalkojen asetteluksi, askel kerrallaan. Kun ne tietysti olivat juuri vaelluksen keskivaiheilla, niin mieleen tuli, etta mitenkahan taalta pois paasee, jos nyrjayttaa nilkkansa
http://www.bcbin.com/products/product_d ... ment#CK420
NGC223
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Marras 2011 20:39

Viesti Kirjoittaja NGC223 »

Jos sataa ja nakkaat goretakin niskaan niin tulee lämmin vaikka kastutkin sisältä. Väitän kyllä että sama tulos on millä tahansa oikeasti tuulenpitävällä ja huonosti hengittävällä kankaalla. Pysähdyksissä tulee nopeasti vilu, paitsi jos on kuivasäkissä kuivaa vaatetta. Pyyhkeellä vetäsee kosteuden ja kuiva kerrasto niskaan. Liikkeelle lähdettäessä kosteat kamat niskaan ja kuivat kuivasäkkiin.

Minun ongelma goretakin kanssa on se että se ei kuitenkaan edes kevyimmillään hengitä tarpeeksi. Siksi on sama käyttää sadetakkia tai sadeviittaa.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Se on noiden sadevehkeiden kanssa sellaista, ettei koskaan oikein tiedä mikä on hyvä ja mikä huono...

Kastuminenhan ei sinänsä haittaa mitään, mutta jos iskee kylmä eikä ole millä lämmittää itseänsä, niin voi olla pulassa. Kunnolla kun kastuu ja horkkaantuu, niin ei pysty edes liikkumalla saamaan itseään lämpimäksi, kokemusta on. Ja kukaan ei pysty liikkumaan loputtomasti.

Siks kaiken varalta aina jotain lämmittävää ja sadekampetta mukana. Harvoin niitä kuitenkaan oikeasti tarvitsee.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

opmdevil kirjoitti:
Hanu kirjoitti:En minä ole mitenkään varma miten tulen jatkossa menettelemään. Ilman sadevaraa, jos lähden, niin tulenteko täytyy olla mahdollista. Mielummin vielä varalta olisi hyvä olla kämpään turvautuminen mahdollista, vaikka en niistä muuten välitä.

Minä en tosiaaan pysty/ halua kävellä rinkan kanssa sateessa mitään vedenpitävää päälläni. Hikoilu on liian voimakasta. Puhumattakaan kalvovehkeet päällä poudalla. Viime reissuilla en ole corea päälleni laittanut kuin leirissä. Ja siksi tässä pohdiskelena. että riittäisikö leiriin vain kuivat kevyet vaatteet. Varsinkin, kun louteen suojissa voisi viettää iltaa ja puuhailla ruuat yms. Jos vaatteet on nopeasti kuivuvat, niin kävisikö olo missään vaiheessa liian kurjaksi? Rinkkaan tulisi aika kiva lovi, jos kalvovehkket vaihtaisi kevyisiin ja ohuisiin vaihtokamppeisiin.
Hankkii ripstop nylonisen kevyen sadeviitan. Se päällä voi kävellä ja ilma kiertää huomattavasti paremmin kuin goretakissa ja pakkautuu pieneksi piiloon. Viitan voi vetäistä myös repun yli eli ei tartte erillistä sadesuojaa. Ja jos on UL-harrastelija, se sama sadeviitta menee sitten myös majoitteena.
Samaa olen harkinnut, siis sadeviittaa, ja sellaisen hankkinutkin, mutta toistaiseksi ratkaisematon on viitan kaksi toisensa poissulkevaa käyttöä: jos sataa, niin et voi leiriytyä kuivana ja jos sataa reilummin, niin et voi käydä kastumatta edes kusella.

Toisaalta kevyt sadeasu on leirissä lisälämpöä tuomassa. Sadeviitta katoksena ollessaan ei tähän enää käy.

Ainakin vaatimuksena on, että kaikki varusteet sietävät hyvin kastumista, kuten myös mieskin.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

K-nen kirjoitti:
Samaa olen harkinnut, siis sadeviittaa, ja sellaisen hankkinutkin, mutta toistaiseksi ratkaisematon on viitan kaksi toisensa poissulkevaa käyttöä: jos sataa, niin et voi leiriytyä kuivana ja jos sataa reilummin, niin et voi käydä kastumatta edes kusella.

Toisaalta kevyt sadeasu on leirissä lisälämpöä tuomassa. Sadeviitta katoksena ollessaan ei tähän enää käy.
Terra Nova Tarp shelter 2 on 332g ja vanhempaa mallia (siis nykyista pienempi) Vihe-sadeviitta 270g
= mulla vahan yli puoli kiloa kattaa molemmat tarpeet

Tosin jos tiedossa on kurjaa saata (etukateen), otan tarpin sijasta Savotan louteen, etta on parempi sivusuoja tuulen tuomaa sadetta/rantaa vasten.

Alapaahan on viela Montanen 180g sadehousut, mutten ota niita pussista kuin ehka kerran vuodesta. Tuulisuojana kaytettyna niista voi olla iso lampoetu, tietty
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tasta viela "Ainakin vaatimuksena on, että kaikki varusteet sietävät hyvin kastumista, kuten myös mieskin."

Rinkkoihinkin on alkanut ilmestya teipattuja saumoja, muttei mulla ole sellaista
- lopuksihan sade menee aina lapi, jos ei ole rinkan paalle sadesuojaa

Paljonko satsaatte vesitiiviiseen pakkaamiseen rinkan sisalla? Sadevarustuksestani johtuen mina lahinna alaosastossa olevien yopymisvehkeiden osalta. Ovat kuivapusseissa, makuupussi venttiilillisessa sellaisessa, se kun sietaa rusikointia pakatessa.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

^Tarkoitin tuota sadeviitan kaksoikäyttöä sadesuojana ja leirissä katoksena, ainoana suojana. Omien havaintojeni perusteella leirielämä on erilliseen suojaan ja sadeasuun verrattuna melkoisesti märempää.

Oma käytössä oleva event-kankainen sadetakki painaa noin 260 grammaa, muistaakseni. Sen vaihtaminen sadeviittaan ei sinällään toisi kevennystä.

Oma pyrkimykseni on tosin kohti yksinkertaisempaa varustusta.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

^Painoin äsken vahingossa tuossa ylhäällä olevaa Erämaailmaa. : "FeelMax, Jalkine joka tuntuu siltä kuin kulkisit paljain jaloin!" -Teksti ponnahti ruutuun. Se on tämänpäivän trendi. Miksei Maximoisi Feelikset siis myös "Takki ja housut jotka tuntuvat siltä kuin niitä ei olisikaan!" Minä ainakin paleltuisin jo nyt syksyllä tuulisilla paikoilla.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

luuppi kirjoitti:Tasta viela "Ainakin vaatimuksena on, että kaikki varusteet sietävät hyvin kastumista, kuten myös mieskin."

Rinkkoihinkin on alkanut ilmestya teipattuja saumoja, muttei mulla ole sellaista
- lopuksihan sade menee aina lapi, jos ei ole rinkan paalle sadesuojaa

Paljonko satsaatte vesitiiviiseen pakkaamiseen rinkan sisalla? Sadevarustuksestani johtuen mina lahinna alaosastossa olevien yopymisvehkeiden osalta. Ovat kuivapusseissa, makuupussi venttiilillisessa sellaisessa, se kun sietaa rusikointia pakatessa.
Kyllä mulla on kaikki erikseen vesitiiviisti pakattuna. Käytän aivan tavallisia muovipusseja. Toisaalta rinkan päällä ei tähän saakka ole koskaan ole ollut mitään erillistä sadesuojaa. Nyt sellaisen hankin, saa nähdä tuleeko käytettyäkin. On inhottavan kirkkaan värinen.

Majoite on oma varusteensa ja sadeviitta omansa. Isommilla sateilla elämä voi mennä huonoksi, jos on tekaissut ainoasta sadeviitasta majoitteen. Ellei sitten makaa koko päivää ja yötä sen viitan alla.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

luuppi kirjoitti:Tasta viela "Ainakin vaatimuksena on, että kaikki varusteet sietävät hyvin kastumista, kuten myös mieskin."

Rinkkoihinkin on alkanut ilmestya teipattuja saumoja, muttei mulla ole sellaista
- lopuksihan sade menee aina lapi, jos ei ole rinkan paalle sadesuojaa

Paljonko satsaatte vesitiiviiseen pakkaamiseen rinkan sisalla? Sadevarustuksestani johtuen mina lahinna alaosastossa olevien yopymisvehkeiden osalta. Ovat kuivapusseissa, makuupussi venttiilillisessa sellaisessa, se kun sietaa rusikointia pakatessa.
On joitain reppuja ja rinkkoja, jotka oikeasti kestävät sadetta lähes määrättömästi. Arcteryxillä on (ollut?) joitain oikeasti vesitiiviitä malleja ja sittenhän ovat rullasulkuiset (melonta)reput ja kuivasäkkien kantamiseen tehdyt kantolaitteet.

Omassa HMG Expedition -repussa on vesitiivis materiaali, rullasulku ja osin teipatut saumat. Pitää varsin hyvin sadevettä ja kestää packraft-melonnan roiskeetkin, mutta pakkaan lähes poikkeuksetta kaiken, jonka en halua kastuvan, vesitiiviisti. Makuupussi ja varavaatteet menevät yhteen tai kahteen (riippuu makuupussin koosta ja vaatteiden määrästä) ohkaiseen Ortliebin rullasulkupussiin ja ruuat ovat ylimitoitetussa Tatonkan (lähes vesitiiviissä) rullasulkusäkissä, jonka sisälle mahtuu pääosa muistakin tavaroista jos tarkoitus on tosissaan uida. Rinkan sadesuojaa pidän itse turhana, kyllähän se rinkka kastuu sadesuojankin kanssa ja sadesuoja vaan koettaa paikata huonon rinkan puutteita. :wink:

Poikkeuksena edelliseen jos sääennuste on hyvä ja retki lyhyt, niin nakkelen tavarat vaan suoraan reppuu ilman enempiä pusseja, tai no, ruuat ovat usein kaupan muovikassissa.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

dailymail kirjoitti:
luuppi kirjoitti:Tasta viela "Ainakin vaatimuksena on, että kaikki varusteet sietävät hyvin kastumista, kuten myös mieskin."

Rinkkoihinkin on alkanut ilmestya teipattuja saumoja, muttei mulla ole sellaista
- lopuksihan sade menee aina lapi, jos ei ole rinkan paalle sadesuojaa

Paljonko satsaatte vesitiiviiseen pakkaamiseen rinkan sisalla? Sadevarustuksestani johtuen mina lahinna alaosastossa olevien yopymisvehkeiden osalta. Ovat kuivapusseissa, makuupussi venttiilillisessa sellaisessa, se kun sietaa rusikointia pakatessa.
Kyllä mulla on kaikki erikseen vesitiiviisti pakattuna. Käytän aivan tavallisia muovipusseja. Toisaalta rinkan päällä ei tähän saakka ole koskaan ole ollut mitään erillistä sadesuojaa. Nyt sellaisen hankin, saa nähdä tuleeko käytettyäkin. On inhottavan kirkkaan värinen.

Majoite on oma varusteensa ja sadeviitta omansa. Isommilla sateilla elämä voi mennä huonoksi, jos on tekaissut ainoasta sadeviitasta majoitteen. Ellei sitten makaa koko päivää ja yötä sen viitan alla.
Reppuni eivät ole täysin vedenpitäviä, joten pakkaan kaiken kuivapusseihin, Sea To Summitin kevyimpiin. Noista kevyimmistä säkeistä täytyy kyllä myöntää, että reikiä näyttää tulevan helposti.

Sadeviitasta. Parhaiten tuollainen sadeviitta-asumus -ratkaisu voisi toimia ripeillä reissuilla, joilla ei tuhlata aikaa makoiluun. Houkuttelee...
Vastaa Viestiin