Apuvälineet, eräelämän pullamössö

tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Apuvälineet, eräelämän pullamössö

Viesti Kirjoittaja tst »

Eräkulkuri kirjoitti:Kun olen seuraillut näitä keskusteluja, niin yhä enemmän on tullut esiin erilaisten apuvälineiden käyttö turvaamaan ja helpottamaan eräelämää. On maastopyörää, eräkärryä, kävelysauvaa, keittimiä, elektroniikkaa ja kommunikointivälineitä.

Onneksi olen saanut kokea ajan, jolloin asiat olivat toisin.
Sen verran pitkä säie että yllä aloitus. Itse olen melkoisen brutaaliretkeilijä, telebanina kannan vähän vanhempaa ja painavampaa vermettä enkä ole turhan tarkka astioiden nokeentumisen kanssa, itse asiassa haluankin ettei ne ole liian steriilejä vaan parempi tulella kuin sinolilla. Eräkulkurin listasta jätän reissusta pois nuo digivehkeet pois, muut ok.


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Uusissa apuvälineissä ja varusteissa on varsinkin se ongelma, että ihmiset tulevat niistä riippuvaisiksi. Kalvoton vaate aiheuttaa epävarmuutta, umpikuminen sadepuku kauhua, kumisaappaan käyttöalueen laajuutta ei ymmärretä, tunturiin kuolee ilman 700 euron telttaa...

Ruokapuolikin on jo erikoistumaan päin, kalorimatematiikka ja lisää vesi pussiin -ideologia rehottavat. Kattila jos nokeentuu niin itku pääsee..... :)

Toistuvasti tulee eteen vaikutelma, että yhä useammin ihmiset luottavat varusteisiin enemmän kuin itseensä. Tai sitten ei osata enää luottaa kumpaankaan, mitä jos kalvo puhkeaa, miten minulle käy jos varpaat kastuvat... :shock:

Itsekin huomaan välillä miettiväni tuollaisia ja se kyllä panee miettimään....
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Näinhän tuo on, eli tänä päivänä voisi ironisesti todeta, että "ilman goretexia olisin jo perillä" :roll:
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Tämä on mukava aihe pohdiskeltavaksi, mutta vähän yksipuolinen.

Paremman kuvan saa vaeltajan/retkeilijän selviytymisestä omin avuin, kun myös "siviilipuolen" apuvälineistön käyttö otetaan suurennuslasin alle.

Retkellä voi väliaikaisesti larpata vaikka kuinka alkeellisilla välineillä, mutta teepä samoin myös vaelluksen ulkopuolella arkisessa ympäristössä. Silloin vasta jyvät erotellaan akanoista, siinä mielessä, että kuka tulee toimeen vähimmillä apuvälineillä.

Mutta kuten sanoin, tämä on mukava aihe näin typistettynäkin.
Kaikki mikä saa ihmiset liikkumaan luonnossa ilman moottorin apua, on plussaa liikkujan kunnolle. Kuten myös luonnolle.

Hevospelillä tehty harvennushakkuukin olisi paljon reipashenkisempää toimintaa, kuin mitä nykyisten "apuvälineitten" käyttö on. :wink:
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Reissuissa on parasta kun kaikki tingeli tangeli on poissa ja vain oleelliseen pitää keskittyä eli lämpö, kuivana pysyminen, ruoka - siinäkös ne olikin? Yksinkertainen on kaunista. Itse en halua kuunnella maastossa puhelimen piippauksia yms. mutta varmaan talviretkeilyssä ottaisin gps-vermeen matkaan. Siviilipuolen asioista sen verran että esim. nykyautoissa on minulle aivan liikaa sälää, peruutustutkat piippauksineeen yms., en muuten käytä vakkariakaan vaan haluan että on tunto kaasupolkimella silloin se on turvallisempaa ja kuskilla heti komento.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Umpihanki kirjoitti:Tämä on mukava aihe pohdiskeltavaksi, mutta vähän yksipuolinen.

Paremman kuvan saa vaeltajan/retkeilijän selviytymisestä omin avuin, kun myös "siviilipuolen" apuvälineistön käyttö otetaan suurennuslasin alle.

Retkellä voi väliaikaisesti larpata vaikka kuinka alkeellisilla välineillä, mutta teepä samoin myös vaelluksen ulkopuolella arkisessa ympäristössä. Silloin vasta jyvät erotellaan akanoista, siinä mielessä, että kuka tulee toimeen vähimmillä apuvälineillä.

Mutta kuten sanoin, tämä on mukava aihe näin typistettynäkin.
Kaikki mikä saa ihmiset liikkumaan luonnossa ilman moottorin apua, on plussaa liikkujan kunnolle. Kuten myös luonnolle.

Hevospelillä tehty harvennushakkuukin olisi paljon reipashenkisempää toimintaa, kuin mitä nykyisten "apuvälineitten" käyttö on. :wink:
Hevoinen, kirves ja pokasaha, niitten kanssa kun jaksaa muutaman viikon metsässä rypeä, niin homma on kohdillaan.

Hevosesta ei kyllä ole kokemusta. Joskus lapsena ajettiin pollella heiniä pellolta, Zetorikin kyllä oli.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

^ Minulla on hevosesta kokemuksia, eikä mitenkään hyviä. Pojannaskalille ei tietty vaativampia töitä annettu, mutta esim. jyräystä ja vesien ajoa kärryillä lehmille on tullut tehtyä. Meidän kaakilla ei kaikki palikat olleet pääkopassa paikoillaan, aikamiehetkin oli välillä sen kanssa hätää kärsimässä. :wink:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Muistan myös kun papan ja Tuijan kanssa haimme puukuormia metsästä kotipihaan. Enimmäkseen keveitä polttopuita mutta joskus kun oli tarve sahauttaa lautatavaraa niin isommat tukitkin kulkivat reessä Tuijan vetäminä.
Pappani oli sellainen poika, että hän ei myynyt koskaan metsästä myyntipuuta, ne olivat hienoja metsiä silloin kun pieni poika olin.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

tst kirjoitti:^Reissuissa on parasta kun kaikki tingeli tangeli on poissa ja vain oleelliseen pitää keskittyä eli lämpö, kuivana pysyminen, ruoka - siinäkös ne olikin? Yksinkertainen on kaunista.
Olen samaa mieltä, siis siitä, että minustakin on noin hyvä, mutta muista en mene sanomaan mitään.
Jokainen valitkoon varustuksensa mieltymystensä mukaan.

Suurin "apuvälinehän" on raha. Sillä kun pistää muut hommiin, niin ei tarvitse itse huhkia joka paikassa.
Louestaja kirjoitti: Meidän kaakilla ei kaikki palikat olleet pääkopassa paikoillaan, aikamiehetkin oli välillä sen kanssa hätää kärsimässä. :wink:
Mulla oli aikanaan autojen kanssa samoja ongelmia.


Tosin oli hevosenkin kanssa ongelmia jo alle kouluikäisenä, kun setä vei hevosella Säynäjärven asemalle, niin silmät muurautu umpeen ja henki alko vinkua.
Armeijassa ei sitten konin kyydissä meno tehnyt heikkookaan. Ei musta hevosmiestä silti tullut, vaikka pienen tovin reessä pystyinkin olemaan.
sahamies kirjoitti:Muistan myös kun papan ja Tuijan kanssa haimme puukuormia metsästä kotipihaan. Enimmäkseen keveitä polttopuita mutta joskus kun oli tarve sahauttaa lautatavaraa niin isommat tukitkin kulkivat reessä Tuijan vetäminä.
Uskomaton määrä on hevosessa hevosvoimia.
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Umpihanki kirjoitti:Uskomaton määrä on hevosessa hevosvoimia.
Tekniikan Maailma testasi kerran hevosen. Se veti kuormana ollutta autoa keskimäärin noin kahdeksan, hetkellisesti jopa 30 hevosvoiman teholla. No, kyllähän terve ja ulkoilmassa kasvanut hevonen... Eikös tuo hevosvoima ollut sen Pariisin Mittojen ja painojen museon kellarissa säilytetyn prototyyppihevosen voima?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

^ Tehokas otus. :)
Ursus
Viestit: 9582
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

^Ja toimii uusiutuvalla energialla + lopuksi käytettävissä ravinnoksi.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Ja mistähän sitä saisi vanhan ajan kunnon hevosmakkaraa. Sitä paksua ja kuivaa. Ei ole näkynyt enää vuosikymmeniin.
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

"taisi tulla väärään osoitteeseen."
Viimeksi muokannut zag, 11 Touko 2015 02:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

taisi tulla väärään osoitteeseen.
Vastaa Viestiin