Ursus kirjoitti:^Ja toimii uusiutuvalla energialla + lopuksi käytettävissä ravinnoksi.
Apuvälineet, eräelämän pullamössö
Tuleva keikka on niin helppo että mukaan lähtee kamaa jota yleensä ei ole ollut matkassa. Pressu 10*6 telttasaunaa varten, ison leikkuulaidankin otan matkaan ruoanlaittohommiin ja lähinnä toivottava kalan fileeraus ja pieneksi paloittelu mielessä, tuoretta pottua, sipulia ja sitruunaa kalaruokia varten, Exped 9 downmat mukaan mutta yleensä on ollut 2*6 mm solumuovialustaa jotka painavat vain puolet tuosta rohjosta, kevyt kamera matkaan tällä kertaa vaikka muuten muut on ottaneet kuvat keveillä vehkeillään. Autoon jää tarvittaessa haettavaksi esim. kylmäsavustusvehje ja tätä varten otan pahvilaatikon, matkan varrelta voisi napata sopivan tervaskannon autoon ja siitä sitten myöhemmin siirto vesiä pitkin perusleiriin hurmiota tuottamaan ja nyt voi ottaa ööliäkin matkaan.
Kokemuksia tai ounastuksia miten tällainen soveltuisi mönkkäriuralle ja suuntana olisi Ifjord kesällä -22, matka n. 20 km/suunta? Tuohon mahtuisi pari rinkkaa, myös isommilla pyörillä varustettu maitokärry on ollut mietinnässä. EDIT Oma ounastus luonnollisesti on, mutta kartoitetaan kumpi parempi ja maitokärryynhän mahtuu vaikka neljä rinkkaa. https://www.puuilo.fi/tallikottikarryt- ... gIumvD_BwE
Kokemuksia on kummastakin kärrystä. Tallikottikärryt on tosi hyvät paskanlapioinnista tallista ja vakaat rehun kuljetuksessa.Lyyhyet aisat ja paksut pyörät ei ehkä toimi maastossa märissä paikoissa.
Vanhanajan maitokärrysstä on kokemuksia, muutama kerta kamojen roudaamisesta erämöksälle.
Pahasti routineessa hevoskärrytiessä, maitokärryn pyörät upposivat, noin hieman yli nilkan, kuin omat saappaat upposivat reippaasti yli nilkan. roudauksesta on yli 20 v, mutta en muista rahtaamisessa olleen mitään vaivaa.Valitsisin maitokärryt.(niin ja painoa niilä kärryillä oli 60-100 kg).
Vanhanajan maitokärrysstä on kokemuksia, muutama kerta kamojen roudaamisesta erämöksälle.
Pahasti routineessa hevoskärrytiessä, maitokärryn pyörät upposivat, noin hieman yli nilkan, kuin omat saappaat upposivat reippaasti yli nilkan. roudauksesta on yli 20 v, mutta en muista rahtaamisessa olleen mitään vaivaa.Valitsisin maitokärryt.(niin ja painoa niilä kärryillä oli 60-100 kg).
zaviliero
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13
Arvaan että kysymyksessä on kalareissu. Kannattaa mennä, suosittelen. Urat ovat siellä kovia ja kivisiä ja pehmeitä kohtia on vain vähän. En lähtisi pitkää matkaa kottikärryillä tavaroita kuskaamaan. Jossain vaiheessa loppuu puristusvoimat ja rinkka on helpompi kantaa selässä. Käyttäisin 4-pyöräistä kevyttä kärryä, jossa polkypyörän renkaat, jos sellaisen löytää tai osaa rakentaa. Eli sitten vedetään vuorotellen kuten ahkiota ja menee hyvin kivikossakin. Jos runko on vielä ”pehmeä” siten että sallii jonkinlaisen jouston kivikossa vielä parempi. Olen joskus nähnyt sellaisen ja porukka vei halot ja kaminateltat mukanaan puuttomaan erämaahan mönkijäuraa pitkin. En tiedä kuitenkaan kuinka kauas.tst kirjoitti: … miten tällainen soveltuisi mönkkäriuralle ja suuntana olisi Ifjord …
^Hyvin arvattu. Ensin oli mielessä normi 1-renkainen kottikärry sitten huomasin kaksipyöräisen tallikärryn ja maitokärry löytyisi omasta takaa. Bongasin karttasulkeisten avulla tietyn paikan Torgeir Dahlin videoista joita on netissä paljon tuoltakin alueelta. Tuonne hän meni jousitetulla 4-pyöräisellä koirakärryllä ja nimenomaan mönkkäriuraa pitkin. Adamsfjordissa on tullut käytyä patotietä pitkin ja maasto on tosiaan kovaa. Tuollaisen 4-pyöräisen maitokärryn kun löytäisi jostain, takapyörät pitäisivät varmaan olla kääntyvät.
Nim. Hämäläisen Eräkärry on testattu erilaisissa maastoissa. Tuplalasti kulkee vaikeammassakin maastossa. Jos aikomuksena on useampanakin vuonna kuskata kuormia niin siinä on oiva peli.
Itse en ole Lapissa eräkärryä käyttänyt , mutta täällä kotomailla olen kotaan tavaroita ja klapeja kuskannut vanhemmalla kärryversiolla kätevästi.
Itse en ole Lapissa eräkärryä käyttänyt , mutta täällä kotomailla olen kotaan tavaroita ja klapeja kuskannut vanhemmalla kärryversiolla kätevästi.
Olen elämäni aikana kärräillyt aika paljon, myös eräkärryllä. Epätasaisessa maastossa mielestäni iso pyörä on pientä parempi. Yhtenä vaihtoehtona harkitsisin kehitysmaissa usein näkyvää hevosratas mallia: suora akseli kahden pyöränpyörän väliin,leveys mönkijän leveys ja pieni lava akselin päälle ulottuen akselin etu ja takapuolelle niin että voi lastata tasapainoon ja sopivan pituiset aisat (2m?) jotka kiinni vyötärövyössä niinkuin eräkärryssä. Tällaisia vetävät maailmalla myös aasit, joten sopii varmaan vaeltajillekin.