Ruotsin korkein huippu vaihtuu lähivuosina

Kaukomieli
Viestit: 205
Liittynyt: 29 Heinä 2013 23:15

Viesti Kirjoittaja Kaukomieli »

Aika höyrypää pitää olla että luulee lentopetrolin tuolta jäätiköltä edes saavuttavan mitään vesistöjä. Se on niin kevyt hiilivetysydeemi, että se haihtuu kauan ennen sitä jäätikön tai valumavesien pinnalta. Sitähän se petrolin hajukin tarkoittaa, että se haihtuu ilmaan. Sen voi kokeilla itsekin jokainen, jos vain pää kestää haistella niitä höyryjä, että miten kauan lautasella on kerosiinia jos sen piripintaan kaataa.


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Vähemmän höyrypäiset voi toki sulatella kerosiinin hajuista lunta jos haluaa, oma valinta.

Lentokoneen moottoreissa taitaa olla muutama litra öljyäkin.

("NESTE OIL: Käytetyt voiteluöljyt ovat ongelmajätettä. Jäteöljystä on huolehdittava asianmukaisella tavalla eikä sitä missään tapauksessa saa päästää luontoon tai viemäriverkostoon. Jo yksi litra öljyä riittää pilaamaan miljoona litraa talousvedeksi käytettävää pohjavettä.")

Asiaa tuntematta voisi kuvitella tuollaisen vanhan nelimoottorisen koneen oljysäiliön tilavuudeksi vähintäänkin useita kymmeniä litroja.

Pakkasnesteet + mitä lie muita kemikaaleja armeijan koneista saattaa löytyykään?

Entäs vessa?

Jäätiköiden viemärijärjestelmähän on sellainen, että se mikä pieneenkin puroon kesällä joutuu, on muutamassa minuutissa alapuolisessa joessa, kauanko lie sitten öljyt sun muut liemet siinä hajoaa olemattomiin?
Eikun keittelemään :D
Kyllä Siperia opettaa!
Kaukomieli
Viestit: 205
Liittynyt: 29 Heinä 2013 23:15

Viesti Kirjoittaja Kaukomieli »

No, jos kerran otat muutkin aineet mukaan, mutta alunperin puhuttiin vain keroseenista, joka ei saastuta mitään vaan haihtuu ilmaan. Toki ennen sen haihtumista se on ikävää siellä hangessa. Mutta se on aika darwin juttuja, jos keroseenin hajuisesta lumesta menee kahvinsa keittämään.

Öljyä niissä moottoreissa on, samoin hydraulinesteitä. Mutta luulen että ne vietiin kyllä pois sen koneenraadon mukana.
Kaukomieli
Viestit: 205
Liittynyt: 29 Heinä 2013 23:15

Viesti Kirjoittaja Kaukomieli »

No, jos kerran otat muutkin aineet mukaan, mutta alunperin puhuttiin vain keroseenista, joka ei saastuta mitään vaan haihtuu ilmaan. Toki ennen sen haihtumista se on ikävää siellä hangessa. Mutta se on aika darwin juttuja, jos keroseenin hajuisesta lumesta menee kahvinsa keittämään.

Öljyä niissä moottoreissa on, samoin hydraulinesteitä. Mutta luulen että ne vietiin kyllä pois sen koneenraadon mukana.
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Tässä ote Nesteen Lentopetroolin turvallisuustiedotteesta:

Syttyvä neste ja höyry. (Flam. Liq. 3, H226)
Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin. (Asp. Tox. 1, H304)
Ärsyttää ihoa. (Skin irrit. 2, H315)
Saattaa aiheuttaa uneliaisuutta ja huimausta. (STOT SE 3, H336)
Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. (Aq. Chronic 2, H411)

Sehän on kuin maitoa joisi ?
GPS vaeltaja
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Tässä ote Nesteen Lentopetroolin turvallisuustiedotteesta:

Syttyvä neste ja höyry. (Flam. Liq. 3, H226)
Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin. (Asp. Tox. 1, H304)
Ärsyttää ihoa. (Skin irrit. 2, H315)
Saattaa aiheuttaa uneliaisuutta ja huimausta. (STOT SE 3, H336)
Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. (Aq. Chronic 2, H411)

Sehän on kuin maitoa joisi ?
GPS vaeltaja
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kaukomieli kirjoitti: Öljyä niissä moottoreissa on, samoin hydraulinesteitä. Mutta luulen että ne vietiin kyllä pois sen koneenraadon mukana.
(Törmäys tapahtui maaliskuussa 2012)
Kun lentokone törmää lentovauhdillaan pystysuoraan kallioseinämään ei mitään nesteitä, eikä kovin paljon muutakaan, viedä pois koneenraadon mukana, ne kaikki levisivät ympäri huippuja ja huippujen välisen harjanteen kahta puolta oleville jäätiköille tuhannen päreiksi useiden satojen metrien pituiselle alueelle, alunperinhän ei osia meinannut edes löytyä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/kadonn ... elta_video

Myöhemmin sitten löytyi, tuskin kuitenkaan mitään nesteitä.

kuva

http://rastreadordenoticias.com/wp-cont ... eler1_.jpg

Eli käytännössä kaikki mahdollinen kemikaalisaaste imeytyi Rabotsin jäätikköön, jossa osa haihtui, osa meni suoraan läpi alapuoliseen jokeen, osa imeytyi lumeen ja jään huokosiin, josta se osa, joka ei myöskin haihdu, aikojen kuluessa sulaa myös sinne alapuoliseen vesistöön. Määrää ja haittoja on vaikea arvioida, mutta eiköhän ruotsalaiset kuitenkin seuraa tilannetta ja varmaan tiedottavat tarvittaessa asiasta.
Viimeksi muokannut TREKKING, 27 Syys 2013 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Hajuihin saattaa tulla viikonloppuna aivan uuttakin tietoa.
Pari kaveria kertoi suunnittelevansa pyörähtämistä sielläpäin viikonlopun tietämissä.
Kyllä Siperia opettaa!
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Luulisi, että vedestä tai lumesta maistaa herkästi oudon sivumaun.

Minulla on sellainen tilanne, että asustelen Tampereella, mutta käyn töissä Valkeakoskella, enkä pysty juomaan Valkeakoskella vettä sen "oudon" maun vuoksi. Otan aamulla kotoa vettä mukaani pulloon ja pärjäilen sillä työpäivän.

Vaelluksilla kulkee vedensuodatin pääsääntöisesti mukana.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

kantsu_ kirjoitti:Luulisi, että vedestä tai lumesta maistaa herkästi oudon sivumaun.

Minulla on sellainen tilanne, että asustelen Tampereella, mutta käyn töissä Valkeakoskella, enkä pysty juomaan Valkeakoskella vettä sen "oudon" maun vuoksi. Otan aamulla kotoa vettä mukaani pulloon ja pärjäilen sillä työpäivän.

Vaelluksilla kulkee vedensuodatin pääsääntöisesti mukana.
Js minä en voi juoda Tampereen vettä, kun olen tottunut asuntoni raanasta tulevaan "lähdeveteen" ;)

Hups, offtopic... :lol:
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Sipe kirjoitti:
kantsu_ kirjoitti:Luulisi, että vedestä tai lumesta maistaa herkästi oudon sivumaun.

Minulla on sellainen tilanne, että asustelen Tampereella, mutta käyn töissä Valkeakoskella, enkä pysty juomaan Valkeakoskella vettä sen "oudon" maun vuoksi. Otan aamulla kotoa vettä mukaani pulloon ja pärjäilen sillä työpäivän.

Vaelluksilla kulkee vedensuodatin pääsääntöisesti mukana.
Js minä en voi juoda Tampereen vettä, kun olen tottunut asuntoni raanasta tulevaan "lähdeveteen" ;)

Hups, offtopic... :lol:
No voisit tuoda sitä lähdevettä sitten tänne minullekin :)
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

kantsu_ kirjoitti:
Sipe kirjoitti:
kantsu_ kirjoitti:Luulisi, että vedestä tai lumesta maistaa herkästi oudon sivumaun.

Minulla on sellainen tilanne, että asustelen Tampereella, mutta käyn töissä Valkeakoskella, enkä pysty juomaan Valkeakoskella vettä sen "oudon" maun vuoksi. Otan aamulla kotoa vettä mukaani pulloon ja pärjäilen sillä työpäivän.

Vaelluksilla kulkee vedensuodatin pääsääntöisesti mukana.
Js minä en voi juoda Tampereen vettä, kun olen tottunut asuntoni raanasta tulevaan "lähdeveteen" ;)

Hups, offtopic... :lol:
No voisit tuoda sitä lähdevettä sitten tänne minullekin :)
Pidetään mielessä... Kovin harvoin vaan suuntana on Tre :)
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

kantsu_ kirjoitti:Luulisi, että vedestä tai lumesta maistaa herkästi oudon sivumaun.

Minulla on sellainen tilanne, että asustelen Tampereella, mutta käyn töissä Valkeakoskella, enkä pysty juomaan Valkeakoskella vettä sen "oudon" maun vuoksi. Otan aamulla kotoa vettä mukaani pulloon ja pärjäilen sillä työpäivän.

Vaelluksilla kulkee vedensuodatin pääsääntöisesti mukana.
Talvella kun sulattelet lumesta lunta nuotiolla ja teet siitä teetä niin sen jälkeen pienet makuvaihtelut vesijohtovedessä on pikkujuttuja.
Tai koitat olla vuorokauden juomatta niin kyllä mikä tahansa vesi maistuu hyvältä :D
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

TREKKING kirjoitti:Hajuihin saattaa tulla viikonloppuna aivan uuttakin tietoa.
Pari kaveria kertoi suunnittelevansa pyörähtämistä sielläpäin viikonlopun tietämissä.
Eilen tuli tekstiviesti, (hajuista ei vielä ollut puhetta, sitäpaitsi siellähän onkin jo täysi talvi ja hajutkin on jo jäätyneet talviunille lumen alla), mutta huiputus Itäreittiä oli vienyt 19 tuntia.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
codepic
Viestit: 100
Liittynyt: 05 Elo 2011 03:19

Viesti Kirjoittaja codepic »

Long Nose kirjoitti:
tyy kirjoitti:Hesarin linkkejä voi lukea maksutta (ainakin) viisi päivässä, joten ihan hyvin voi laittaa.
Täällä se on 5 maksutonta viikossa! :oops:
Täällä se on just niin monta ku lystää. Evästeiden sijaan HS käyttää ns. local storagea lukukertojan träkkäämiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kun sen tyhjentää, tulee 5 lukukertaa lisää.

Käytännössä esim. Chromessa tyhjentäminen käy seuraavasti:

Paina F12 > Resources > Local Storage > http://www.hs.fi/ > _hs_hist > Delete

Local storagen voi tyhjentää myös javascriptillä. Kirjoitat siis hs.fi:ssä ollessasi selaimen osoitepalkkiin javascript:localStorage.clear() ja painat enter, taas tulee 5 lukukertaa lisää.

Kätevä kaveri tekee kirjanmerkin tuosta javascript-pätkästä, niin lukukertoja saa hiiren klikkauksella.

Menee "vähän" off-topiciksi mutta kuitenkin.

Sitten on-topiccina voisin sanoa että kunhan etelämantereen jäähyllyt hajoaa meren lämmetessä ja jäätiköt alkavat kiihdyttämään kohti merta, meillä alkaa kaikki vuoret madaltua samanaikaisesti ja siinä samassa ainakin rannikolla asuvien arvoasteikolla alkaa olla irrelevanttia kumpi Kebnekaisen huipuista on korkeampi.

Lisää aiheesta täällä
Vastaa Viestiin