Maalinnun pyynti

Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Vänkäri kirjoitti:
Kaverilla 17km päässä on taasen vanha, oisko saksalainen tai itäblokin 22 hornetti, se kelpaisi mulle myös, kevyt ase jonka voi ladata mieleisekseen. Kertalaukauskivääri
Tuollainen kertalaukausase kelpaisi minullekin, siitä voisi tuunata tosi kevyen ja lyhyen(lain säätämissä rajoissa tietenkin) survivaalipössykän jolla tarvittaessa hoitaisi kaiken hiirestä hirveen.(Raittijärven poromies piti hornettia erinomaisena poropyssynä!)


Naltioon
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Huhti 2013 15:13
Paikkakunta: pohjonen

Viesti Kirjoittaja Naltioon »

ohi aiheesta, mutta perinteitä vaalien; Ukko-Mauseri laatikkotukilla on paras "survivaalipössykkä" 8)
Naltioon

"son siittä hyvä mistä menemmä"
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Aika painava ja kolho vehje, tuollaisen kanssa olen joskus tusertanut.
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

^,^^ Minulla on isäukon sotasaaliina tuoma Parabellum. Kehui tuolla sodan jälkeisinä aikoina useamman vesilinnun ja pyyn ampuneen perälaudan kanssa.
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Serkkupojan isäukolla oli kanssa parabellum sota-ajalta. Huimia ampumasuorituksia oli sillä saavuttanut, huuli pyöreänä niitä kuunneltiin. Joskus serkun kanssa sitä aina välillä "lainattiin" mutta ei me samanlaisiin pystytty.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Napakettu kirjoitti:Tuollainen kertalaukausase kelpaisi minullekin, siitä voisi tuunata tosi kevyen ja lyhyen(lain säätämissä rajoissa tietenkin) survivaalipössykän jolla tarvittaessa hoitaisi kaiken hiirestä hirveen.(Raittijärven poromies piti hornettia erinomaisena poropyssynä!)
Miksei mutta tuskin se paljon tätä http://www.blocket.se/kiruna/Simson_suh ... ca=1_5&w=3 kevyempi olisi...
Kuvailutulkki
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Pertti Kurki kirjoitti:
Napakettu kirjoitti:Tuollainen kertalaukausase kelpaisi minullekin, siitä voisi tuunata tosi kevyen ja lyhyen(lain säätämissä rajoissa tietenkin) survivaalipössykän jolla tarvittaessa hoitaisi kaiken hiirestä hirveen.(Raittijärven poromies piti hornettia erinomaisena poropyssynä!)
Miksei mutta tuskin se paljon tätä http://www.blocket.se/kiruna/Simson_suh ... ca=1_5&w=3 kevyempi olisi...
Aika namu peli!
Ajattelin kyllä vähän karumpaa versiota, jos raudat istuttais vaikka alumiiniprofiilin pätkään ja jonkinlaista luurankoperää...
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Naltioon kirjoitti:ohi aiheesta, mutta perinteitä vaalien; Ukko-Mauseri laatikkotukilla on paras "survivaalipössykkä" 8)
Antaisin "Moskumauserista" vaikka peukalovarpaan.
Kohti korpea,kiitos.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Pertti Kurki kirjoitti:22 WMR on kumma kalliperi, miksi semmonen on tehty? Magnum pienoiskivääri, eli iso pieni ase. Pienoiskiväärin kuula on tarkoitettu lyhyille matkoille, mutta kun siihen lykätään vauhtia tuplat, rupeaa tarkkuus kärsimään. En puhu omasta kokemuksesta, mutta en ole koskaan kuullut tarkasta 22WMR aseesta. Sen sijaan tavallinen 22LR, kunhan löytyy sopiva pati, on todella tarkka. Oma Sako P72 nakuttaa lähes samaan reikään Lapuan Midas+ patruunoilla.

Maalinnun pyyntiin löytyy huomattavasti parempia kaliipereita kuin 22WMR. Jos ajatellaan muita lyhyen kantaman kaliipereita niin 22Hornet ja 7x33 Sako ovat aivan toisen luokan pateja. Sitä paitsi alkuperäinen Sako L46 (7x33) on aivan mahtava miniatyyrikivääri, siro tukki ja lukot kuin jostain pienoismallista. Oli pari vuotta sitten Rovaniemellä semmonen tarjolla...sarjanumero alle 1000 eli se oli tehty 1946...omistaja oli vaan "kunnostanut" tukkia, olihan se kiiltävä mutta alkuperäistä koivua ei juuri erottanut :evil:
Minä EN ole minkäänsortin asehienostelija, ballistiikkafriikki enkö unelmoi vaikkapa kolmipiippusista kullatuin liipasimin, en keräile aseita myöskään, enkä pidä "matching numbers" aseita sen kummosempina kuin traktoritehtaalla viimestelytä baikkaliani :D vaan olen harrastelija, satunnainen mettästäjä jolla on hyvin rajotettu budjetti ja tyydyn vähempään. Se että " löytyis sitä sun tätä parempaa" ei muuta sitä faktaa että jos on rahaa sen ja sen verta niin ostan minkä saan, kaikki muu on haihattelua. Lisäksi, se että aseellani olen saanu sen mihin tyydyn ja mistä iloitsen, riittää minulle, ja suon sinulle vapauden hankkia ihan minkä vaan aseen mihin rahkeesi riittä ja mikä makuasi tyydyttää.

Ihailen isoisäni kaltaisia metsästäjiä, jotka ampuivat sillä tussarilla mikä sattu löytyyn ja sillä ammuksella mikä pesään meni sen kummemmin puunaamatta. Rautalangalla ja ruuveilla paikkailtu, sinistyksiltään verttynyt yksipiippuinen haulikko, tai sotilaskivääristä vähän väkisin hirvikivääriksi porattu ja muokatulla tukilla oleva tussari on sitä osastoa mikä minussa herättää kiinnostuksen, usein jo tarinansa ansiosta, ei se miten se luoti sieltä lentää , millä nopeudella ja nämä, anteeksi vain :wink:
Kohti korpea,kiitos.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Kyllä tuo sever on vielä 150m aivan tarpeeksi tarkka kaikille riistalinnuille. Itsekkin olen ollut siinä uskolla että on epätarkka kaliperi vaan eipä ainakaan tuo oma ole. Severia on vanhaa ja uudempaa mallia. Jos ostaa niin kannattaa ostaa uusinta.
Kuva

Pe-La välisenä yönä pitäisi lähte Sallaan lintuja katteleen ainakin neljäksi päiväksi ja loppuviikoksi hieman alemmas teeriä pyytämään. Aivan uusia alueita niin ei mitään tieto paikoista. Näyttäis tuulet vähän siltä että voipi hanhia lentää.. Vähän saisi ehkä enemmän pohjoisesta puhaltaa, mutta ehtii se vielä muuttua :D
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Vänkäri kirjoitti:
Naltioon kirjoitti:ohi aiheesta, mutta perinteitä vaalien; Ukko-Mauseri laatikkotukilla on paras "survivaalipössykkä" 8)
Antaisin "Moskumauserista" vaikka peukalovarpaan.
Onhan noita ukkomusereita kaupoissa vaikka kuinka. N. Tuhannella eurolla saa. Mutta saatkos lupia?
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

En ja vaikka saisin, taitaa pökkelö lainsäädäntö estää aseen metästyskäytön ja keräilyaseella ei ole elämässni virkaa, vain mettästysaseilla.
Kohti korpea,kiitos.
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Napakettu kirjoitti: Ajattelin kyllä vähän karumpaa versiota
...jotain Springfield m/6 tapaista...
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Vänkäri kirjoitti:Minä EN ole minkäänsortin asehienostelija, ballistiikkafriikki enkö unelmoi vaikkapa kolmipiippusista kullatuin liipasimin, en keräile aseita myöskään, enkä pidä "matching numbers" aseita sen kummosempina kuin traktoritehtaalla viimestelytä baikkaliani :D vaan olen harrastelija, satunnainen mettästäjä jolla on hyvin rajotettu budjetti ja tyydyn vähempään. Se että " löytyis sitä sun tätä parempaa" ei muuta sitä faktaa että jos on rahaa sen ja sen verta niin ostan minkä saan, kaikki muu on haihattelua. Lisäksi, se että aseellani olen saanu sen mihin tyydyn ja mistä iloitsen, riittää minulle, ja suon sinulle vapauden hankkia ihan minkä vaan aseen mihin rahkeesi riittä ja mikä makuasi tyydyttää.

Ihailen isoisäni kaltaisia metsästäjiä, jotka ampuivat sillä tussarilla mikä sattu löytyyn ja sillä ammuksella mikä pesään meni sen kummemmin puunaamatta. Rautalangalla ja ruuveilla paikkailtu, sinistyksiltään verttynyt yksipiippuinen haulikko, tai sotilaskivääristä vähän väkisin hirvikivääriksi porattu ja muokatulla tukilla oleva tussari on sitä osastoa mikä minussa herättää kiinnostuksen, usein jo tarinansa ansiosta, ei se miten se luoti sieltä lentää , millä nopeudella ja nämä, anteeksi vain :wink:
Toinen tykkää moottorisahoista ja tietää niistä paljon, toisilla voi olla muita mielenkiinnon kohteita, kuten metsästys.

On todella puuduttavaa kuunnella väittelyä, että kumpi on parempi luntukaliiperi .222 vai .223 tai että kumpi on parempi hirvelle .308 vai 30-06, koska ei niissä mitään käytännön eroja ole. Edellä puhuttiin paljon isommista eroista, joilla on käytännön merkitystä. Ja mistään hienostelusta ei ole ollut kyse, koska mikä hyvänsä kunnossa oleva ase kiikarilla varustettuna maksaa sen tonnin, pl. itämaan ihmeet, jotka nekin lopulta maksavat sen tonnin koska niitä täytyy käyttää sepällä tuunattavana, koska ovat laadultaan välttäviä.
Kuvailutulkki
Vastaa Viestiin