Maalinnun pyynti

Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Haulikoon valintaan vaikuttaa melko moni asia. 3mm lyijyhauli hauli riittää linnuille normaali matkoille. Itse en kovin pieniä viiti käyttää mutta moni käyttää ja linnut tipahtelee. Yleensä mulla on niin että suppeasta piipusta isompaa haulia ja väljemmästä pienempää.


Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Itsellä lähtee tänään mukaan haulikokoa 2,75-3mm koska aion yrittää vain riekkoa ja aseeseen väljät supistukset näin lehtiaikaan, koska ampumamatkat yleensä lyhyet riekolle. Metsolle ja koppelolle olen käyttänyt yleensä 3,25-3,5mm hauleja.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Aikana jolloin sorsaa sai ampua lyijyllä, käytin pääasiassa trappipatruunoita. Hyvin toimi.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Itse olen siirtynyt yleiskokoon 3 mm, joka käsittää linnut sorsaan asti. Sitä isommat elukat 3,2 mm. Otti päähän, kun merkinnät kuluivat panoksista pois ja piti arvailla, että mikähän se tämäkin on.
Kun meilläpäin liikkuvia hanhia vielä sai pyytää, niin pidin mukanani isompaakin. Nykyään vain noita.
Ammun liiankin varmoista paikoista. Sen takia panoksia ei kulu paljon mitään.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Pekka kirjoitti:Aikana jolloin sorsaa sai ampua lyijyllä, käytin pääasiassa trappipatruunoita. Hyvin toimi.
Tuota en ihan usko että loppukauden sorsa trappipaukulla tippuu. Tai ainakaan enää yli 25m. Niillähän on jo sentin rasvakerros. Ainakaan kovin suositeltavaa tuollainen ei ole.. Melko sitkeitä lintuja ovat ja saa kyllä laittaa tehokkaampaa panosta kuin alkukaudesta.

Alkukaudesta lyhyiltä holleilta varmaan ihan toimiva, mutta pitää tarkkaan katsoa ettei yhtään liian kaus ammu. Halpojahan nuo on mutta raskin ainakin itse ostaa metsästykseen oikeat panokset.
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Viimeisessä Latu ja Polku -lehdessä oli Pertti Koskimiehen artikkeli linnustuksesta ja yleensä metsästyksestä. Mielenkiintoista luettavaa.
amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Heikki kirjoitti:Viimeisessä Latu ja Polku -lehdessä oli Pertti Koskimiehen artikkeli linnustuksesta ja yleensä metsästyksestä. Mielenkiintoista luettavaa.
Juurikin näin.Tänään kolahti postilaatikkoon kyseinen aviisi.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Vastaa Viestiin