Kansallispuistoon maastopyörällä ??

Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

suok kirjoitti:Mitä siitä muuten seuraa jos ajaa Keskon majalle asti eikä vain Anteriin? Tuijotusta? Kaikkien puhdasoppisten sarkahousuisten kumisaapastelijoiden pyhää paheksuntaa? Sakkoa? Vankeutta?
Tuskin yhtään mitään, vaikka ajaisi Hammaskodalle saakka tietä pitkin. Jos tulee MH:n vartija, niin sano, että fillari tuotiin paikalle mönkkärillä. Sitten homma on ok.


Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
lataku
Viestit: 71
Liittynyt: 18 Elo 2013 06:57

Viesti Kirjoittaja lataku »

Korpijaakko kirjoitti:
lataku kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti: Yritätkö yllä olevalla sanoa, että jos maastopyöräily sallitaan, niin se johtaisi urien ja polkujen parantamiseen jonkin direktiivin (minkä?) mukaiselle tasolle, jotta touhu olisi riittävän turvallista ja valtio välttyisi ikäviltä oikeusjutuilta ja ties miltä. Vai käsitinkö ihan väärin? Ja jos käsitin oikein, niin miksi, minkä direktiivin ja millä resursseilla?
Ihan oikein käsitit. Juuri tätä tarkoitan, että jos se joskus sallitaan niin sitten niistä tullaan tekemään "valtaväyliä" ja sieltä poistetaan "vaaranpaikat" ja niin edelleen. Tulisi jokin "maastopyöräreittisuunnitelma" ja säädökset mitä siellä pitää olla ja kuka on vastuussa mistäkin jne jne jne jne.
Hyvä, käsitin siis oikein tämän. Ja jotta väitteellesi olisi jotain pohjaa, niin toistaisin kysymykset: miksi ja millä resursseilla?

Käsittääkseni Suomessa ei voi haastaa oikeuteen noin vain itselleen koituneesta vahingosta kaukaisesti siihen liittyvää tahoa ja vaatia korvauksia, toisin kuin vaikkapa Amerikassa. Joten mistä paine maastopyöräilyreittien rakentamiseen kansallispuistoihin tulisi?

Ja jos paine tulisikin, niin millä resursseilla nuo reitit saataisiin rakennettua? On maamme köyhä, siksi jää...

Oma näkemykseni on, että tässä koetetaan keksiä argumentteja maastopyöräilyn sallimista vastaan kun maastopyöräily kansallispuistojen valmiiksi vahvoilla urilla ei sovi omaan maailmankuvaan. Eikä siinäkään ole mitään vikaa, että vastustaa maastopyöräilyä kansallispuistossa, sen voi sanoa ihan suoraan.
Koska ei ole resursseja valvontaan ja muuhun byrokratiaan ei myöskään maastopyöräilyä tulla sallimaan. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä ja tämä kommentti ei ole mielipide vaan faktaa. Näin valtio "ajattelee".

Muuten, jos merkityllä polulla on vaikkapa portaat ja ne särkyvät ja joku loukkaantuu, on metsähallitus vastuussa.
Viimeksi muokannut lataku, 04 Syys 2013 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lataku
Viestit: 71
Liittynyt: 18 Elo 2013 06:57

Viesti Kirjoittaja lataku »

Yeti kirjoitti:
lataku kirjoitti:
Yeti kirjoitti:Ei maastopyörä tarvitse erikseen tehtyjä polkuja.
Tervemenoa kokeilemaan ensiharvennusta vailla olevaan talousmetsikköön :twisted:
Nyt en oikein ymmärtänyt mitä ajoit takaa tuolla valikoivalla siteerauksella: Kirjoitin "Ei maastopyörä tarvitse erikseen tehtyjä polkuja. Tavalliset myös vaeltajien käyttämät polut käy ihan hyvin. Joihinkin paikkoihin sitten vaan syntyy maastopyöräkelpoisia polkuja ja joihinkin ei."
Ohhoh, näinpäs kävi että sana erikseen sieltä lipesi.
Avatar
Smo
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Maalis 2008 23:56

Viesti Kirjoittaja Smo »

lataku kirjoitti:Koska ei ole resursseja valvontaan ja muuhun byrokratiaan ei myöskään maastopyöräilyä tulla sallimaan. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä ja tämä kommentti ei ole mielipide vaan faktaa. Näin valtio "ajattelee".

Muuten, jos merkityllä polulla on vaikkapa portaat ja ne särkyvät ja joku loukkaantuu, on metsähallitus vastuussa.
Valvontaan? Kuinka kävelijöitä valvotaan puhumattakaan mönkijöistä ja moottorikelkkailijoista ..

Ja hiihtäjiä nyt ainakin valvotaan, ei saa hiihtää kun siitä jää jälki lumeen? Kielletään hiihto kansallispuistoissa!!
Avatar
Siskeli
Viestit: 402
Liittynyt: 31 Tammi 2006 15:32
Paikkakunta: Jyväskylä, Inari

Viesti Kirjoittaja Siskeli »

Smo kirjoitti:
Valvontaan? Kuinka kävelijöitä valvotaan puhumattakaan mönkijöistä ja moottorikelkkailijoista ..

Ja hiihtäjiä nyt ainakin valvotaan, ei saa hiihtää kun siitä jää jälki lumeen? Kielletään hiihto kansallispuistoissa!!
Keskustelu on taas mennyt pelkkien letkautuksien tasolle.
Maastopyöräilyn ja yleensäkin retkeilyn vaikutuksesta maaston kulumiseen on tehty paljonkin tieteellistäkin tutkimusta. Oletan, että MH:ssa luetaan niitä, eikä tehdä johtopäätöksiä mutun ja omien harrastusten perusteella (kuten meillä foorumilaisilla on tapana).

Minun tunteeseen perustuva mielipiteeni on, että kansallispuistojen ulkopuolella on hyvin kattava metsäauto- ja traktoritieverkko, jossa ajoneuvot saavat pysyä.
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Siskeli kirjoitti: Maastopyöräilyn ja yleensäkin retkeilyn vaikutuksesta maaston kulumiseen on tehty paljonkin tieteellistäkin tutkimusta. Oletan, että MH:ssa luetaan niitä, eikä tehdä johtopäätöksiä mutun ja omien harrastusten perusteella (kuten meillä foorumilaisilla on tapana).
BUAHAHAHAHAHHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Minkähänlaista tiedettä asiasta on tehty ja montakohan tohtoria siellä päitään kolistellut yhteen "tieteellisten tulosten" saamiseksi?

Jos tuollaiseen hassataan rahaa niin MH:n säästöt ja porukan pihalle potkiminen on erittäin tarpeellista ja toivottavasti tapahtuu nopeasti "isolla kädellä" pyyhkien.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^ Ehkä muualla maailmassa on ollut enemmän resursseja tutkia, ettei meillä tarvitse?
Ulkomaisia tutkimuksia lukiessa on toki osattava ottaa huomioon erot olosuhteissa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Lapissa poluillani ei ole pyöräilijöitä näkynyt vastaantulijoina, eikä ohittajina. En kyllä ymmärrä miksi kansallispuistoon pitäisi päästä pyöräilemään. Vaihtelevia reittejä liki samanlaisissa maisemissa löytynee muualtakin. Kanootilla kulkijoita jokivarsillani näkyy harvakseen ja jäljet siltä kulkuväylältä häviävät perävanan myötä.
Mainittakoon, että en omista polkupyörää enkä potkulautaa ja vaimokin väittää nähneensä minut vain kerran pyöränselässä. Tuo muisti pätkii itsekullakin iän myötä.

Kansallispuistoissa mönkijöillä liikkuvat tekevät sitä työnsä tautta, mikä ei anna meille syytä vaatia samoja etuja. Jos jollain hinku siihen, niin hankkiutukoon alalle missä voi toteuttaa neli- tai kaksipyöräisellä liikkumistarpeitaan. Sö on näin.
Avatar
Siskeli
Viestit: 402
Liittynyt: 31 Tammi 2006 15:32
Paikkakunta: Jyväskylä, Inari

Viesti Kirjoittaja Siskeli »

JBay kirjoitti:
Siskeli kirjoitti: Maastopyöräilyn ja yleensäkin retkeilyn vaikutuksesta maaston kulumiseen on tehty paljonkin tieteellistäkin tutkimusta. Oletan, että MH:ssa luetaan niitä, eikä tehdä johtopäätöksiä mutun ja omien harrastusten perusteella (kuten meillä foorumilaisilla on tapana).
BUAHAHAHAHAHHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Minkähänlaista tiedettä asiasta on tehty ja montakohan tohtoria siellä päitään kolistellut yhteen "tieteellisten tulosten" saamiseksi?

Jos tuollaiseen hassataan rahaa niin MH:n säästöt ja porukan pihalle potkiminen on erittäin tarpeellista ja toivottavasti tapahtuu nopeasti "isolla kädellä" pyyhkien.
Ennenkuin osoitat oman ajattelusi tason, niin katso enisn vaikka google scholarista jos et tieteellisiä julkaisuja muualta löydä.
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Laitatko linkin pariin artikkeliin?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
suok
Viestit: 196
Liittynyt: 29 Joulu 2008 17:02

Viesti Kirjoittaja suok »

En muista nähneeni tällaista vääntöä eräkärrykeskustelussa. Renkaan jälki jää siitäkin.

Ehkä eräkärryn hitaus on ero, kävelijä voi yhä kuvitella olevansa kaukana erämaassa eikä eräkärry riko tuota illuusiota. Pyöräilijän nähdessään kumisaapastelija putoaa todellisuuteen.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Laitatko linkin pariin artikkeliin?
Kaikki pitää saada valmiiksi pureskeltuna ja oksennettuna vaikka riittäisi, että kirjoittaa muutaman sanan Googleen ja katsoo itse.

No, jos laiskottaa, niin tässä on (valintoja Google Scholar haun ensimmäiseltä ja toiselta tulossivulta):

Sustainable Mountain Biking: A Case Study from the Southwest of Western Australia
A Comparative Study of Impacts to Mountain Bike Trails in Five Common Ecological Regions of the Southwestern U.S.
Impacts of Experimentally Applied Mountain Biking and Hiking on Vegetation and Soil of a Deciduous Forest

Ja tämäkin sopisi keskusteluun enemmän kuin hyvin: Factors in user group conflict between hikers and mountain bikers

Ja lisääkin löytyy jos jaksaa etsiä.

(Huom. Osa artikkeleista ei ole vapaasti luettavissa. Jos käytössäsi on esimerkiksi yliopiston kirjaston tunnukset, tämä auttaa.)
suok kirjoitti:En muista nähneeni tällaista vääntöä eräkärrykeskustelussa. Renkaan jälki jää siitäkin.

Ehkä eräkärryn hitaus on ero, kävelijä voi yhä kuvitella olevansa kaukana erämaassa eikä eräkärry riko tuota illuusiota. Pyöräilijän nähdessään kumisaapastelija putoaa todellisuuteen.
Ei se nopeudesta ole vaan voimista. Eräkärryn renkaasta ei välity kärryä eteenpäin liikuttavaa voimaa. Olennainen ero fillarin takarenkaaseen.
lataku
Viestit: 71
Liittynyt: 18 Elo 2013 06:57

Viesti Kirjoittaja lataku »

Korpijaakko kirjoitti: Ei se nopeudesta ole vaan voimista. Eräkärryn renkaasta ei välity kärryä eteenpäin liikuttavaa voimaa. Olennainen ero fillarin takarenkaaseen.
Jep, jos polkupyörää talutetaan niin ei siitäkään jää juuri mitään jälkeä, ei edes endurosta. Mutta jos pistetään "hanaa" niin kyllä rapa lentää. Kyllä nuo maastopyöräpolut ovat aika karseassa kunnossa täällä etelässä, mutta toki enduroreitit vielä pahempia ja maastoautoreitit aivan hirveätä katsottavaa. Maastoautopiireissä mennään mistä lystää ja puut kaadetaan tieltä, Venäjällä tämä on sallittua.
lataku
Viestit: 71
Liittynyt: 18 Elo 2013 06:57

Viesti Kirjoittaja lataku »

Smo kirjoitti:
lataku kirjoitti:Koska ei ole resursseja valvontaan ja muuhun byrokratiaan ei myöskään maastopyöräilyä tulla sallimaan. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä ja tämä kommentti ei ole mielipide vaan faktaa. Näin valtio "ajattelee".

Muuten, jos merkityllä polulla on vaikkapa portaat ja ne särkyvät ja joku loukkaantuu, on metsähallitus vastuussa.
Valvontaan? Kuinka kävelijöitä valvotaan puhumattakaan mönkijöistä ja moottorikelkkailijoista ..

Ja hiihtäjiä nyt ainakin valvotaan, ei saa hiihtää kun siitä jää jälki lumeen? Kielletään hiihto kansallispuistoissa!!
Idiootti. Sen reitistön kunnossapidon valvontaan.
Avatar
Siskeli
Viestit: 402
Liittynyt: 31 Tammi 2006 15:32
Paikkakunta: Jyväskylä, Inari

Viesti Kirjoittaja Siskeli »

Kävelyn ja pyöräilyn vertailua
Koko artikkelikin löytyy pdf-tiedostona.

Suomessa on tutkittu enimmäkseen talaamisen vaikutuksia kasvillisuuden kulumiseen. Esim. Aho: Luonnon virkistyskäytöstä johtuva maaston kuluminen -esimerkkialueena Rokua (Metlan julkaisu)
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
Vastaa Viestiin