Eksyminen

Tazba
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Huhti 2007 08:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Tazba »

Ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta olen kuullut että kompassissa voi napaisuus vaihtua. Sinulle varmaan kävi näin.

Mukava kuulla ettei hirveä räkkä kiusannut. Itse menossa Lemmenjoki-Pöyrisjärvi suunnalle n. 2 viikon kuluttua.


LauriA
Viestit: 834
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja LauriA »

On siinä usko koetuksella kun koittaa karttaa kääntää kompassisuuntaan, joka näyttää 180 asteta väärin. No onneks jossain kohtaa paistoi urinko, niin huomasi virheen.
Kuva
Ursus
Viestit: 9569
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Ursus »

^Tuossa kuvassa oleva Suunto näyttäisi osoittavan pohjoisen oikein.
Opimme tästä, että kotimaista kannattaa suosia - ja ennen reissua on kotioloissa hyvä tarkistaa kompassin kunto.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
juhanahm
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Huhti 2022 20:01

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Minun tapauksessa kumpikin oli Suunnon kompasseja ja kotona olin tarkistanut, että näyttävät oikein. Kompassi näytti väärin vasta tunturissa. Minulla tämä oli toinen kerta kun suunnon kompassi alkaa näyttämään väärin. Vätsärissä kävi aikoinaan samalla lailla paitsi silloin heitto oli jotain muuta kuin 180 asetta. Oppi on mielestäni se, että pidä mukana aina kaksi kompassia.
eccu
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Heinä 2013 19:14

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja eccu »

Itsellä kerran käynyt vastaava tapaus. Silloin syyksi paljastui kännykän suojakotelo (luultavasti),kotelossa oli mangneettinappi joka sulki kotelon. Kännykkä ja kompassi olivat jonkin aikaa samassa taskussa. :oops:
Vastaa Viestiin