Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Onko kukaan kokeillut laittaa hikoilua estävää dödöä jalkoihin jalkineiden kostumisen estämiseksi? Jos kohtuullinen apu riittäisi niin miksei toimisi!


hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kalvot päästävät vesihöyryä läpi, eivät vettä. Kalvosukan sisällä hikoileva jalka ohittaa aika nopeaan höyryvaiheen - ainakin minulla.

ps. toisaalta: paineen alla kalvo päästää veden läpi!
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja Jouni »

LauriA kirjoitti: 05 Tammi 2023 12:53 Höyrynsulkusukkaa aattelin kokeilla kevään hiihtovaelluksella. Millaista tällä porukalla on käytössä vai muovipussia?
Miten muovipussi kestää? ja onko käytössä marketti-, hedelmäosaston- vai roskapussi?
Muutaman kerran olen käyttänyt kokeilumielessä ja hyvin on toiminut. En isosti tätä kaipaa, kun en välttele autiotupia, mutta onhan se telttayöpymisinä kiva, kun on kuivat sukat ja huovat ja saappaat päivän hiihdon jälkeen. En ole kokenut hankalan liukkaaksi. Olen käyttänyt leipäpusseja:
1. Jalkaan ohut merinovillasukka, se kastuu.
2. Sen päälle leivän syönnistä ylijäämäksi jäänyt pussi.
3. Sen päälle ullfrotte-tyyppinen sukka. Huomaa laittaa pitkien kalsarien lahkeet leipäpussin ulkopuolelle.
4. Sen päälle villasukka.
5. Sitten mitä jalkinetta itse kukin käyttää.
Olisinko kolmella vaelluksella käyttänyt. Kaksi kertaa samat pussit kestivät koko viikon. Kerran tuli reikä kesken reissun, eli sinä iltana oli märkä saapas, villasukka, ullfrotte. Yllättävän hyvin leipäpussi kestää, mutta tuurissahan se on milloin sattuu hajoamaan.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Ok. Lähden kokeilemaan tuota muovipussia. Itekkin menen tupien kautta, jossa saappaat saa yleensä kuivaksi. Joskus kuitenkin tulee etappeja, että on muutama teltta yö peräsin. Näissä ei huopikkaita ja saapasta saa kuivaksi ja aamulla vedetään koppurat jalkaan. Seuraavana iltana on tuplasti märemmät saappaat. No jos muovipussit tuntuu toimivan tulevan reissun jälkeen, niin kattellaan sitten noita kaupallisia vermeitä.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Jouni kirjoitti: 07 Tammi 2023 21:48
LauriA kirjoitti: 05 Tammi 2023 12:53 Höyrynsulkusukkaa aattelin kokeilla kevään hiihtovaelluksella. Millaista tällä porukalla on käytössä vai muovipussia?
Miten muovipussi kestää? ja onko käytössä marketti-, hedelmäosaston- vai roskapussi?
Muutaman kerran olen käyttänyt kokeilumielessä ja hyvin on toiminut. En isosti tätä kaipaa, kun en välttele autiotupia, mutta onhan se telttayöpymisinä kiva, kun on kuivat sukat ja huovat ja saappaat päivän hiihdon jälkeen. En ole kokenut hankalan liukkaaksi. Olen käyttänyt leipäpusseja:
...

Olisinko kolmella vaelluksella käyttänyt. Kaksi kertaa samat pussit kestivät koko viikon. Kerran tuli reikä kesken reissun, eli sinä iltana oli märkä saapas, villasukka, ullfrotte. Yllättävän hyvin leipäpussi kestää, mutta tuurissahan se on milloin sattuu hajoamaan.
Pikaisella googlettelulla näytti siltä, että myös kinkunpaistopusseja on käytetty menestyksellä. Joskus ajat sitten kokeilin rullissa myytäviä pieniä roskapusseja, mutta ne olivat muistaakseni liian heikkoja. Itse ajattelin kokeilla seuraavalla reissulla noita aiemmin linkattuja Rab:n dedikoituja sukkia.
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Aaro kirjoitti: 07 Tammi 2023 11:35 Onko kukaan kokeillut laittaa hikoilua estävää dödöä jalkoihin jalkineiden kostumisen estämiseksi? Jos kohtuullinen apu riittäisi niin miksei toimisi!
https://www.vaellusnet.com/viewtopic.php?t=13649
Metsän Omena
Viestit: 3102
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Irtohuovat, joiden sisäpinta on pinnoitettu vedenpitäväksi?
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Varmaan kestävämpi kuin irtopussi, mutta ei vaihdettavissa. Onko etua verrattuna umpisolumuoviseen sisäkenkään? Helpommin itse tehtävissä ehkä.
Voisiko käyttää huopa sisäänpäin kun hiihtelee kämpältä toiselle, ja puuhastelee leirissä? Kuivattelee sitten huopa ulospäin.
Jos luottaisin vedenpitävyyteen voisin jopa kuvitella kuivaavani huopia telttaleirissä kaatamalla sisään kuumaa vettä ja ripustamalla oksaan roikkumaan. Helppo on myös kuvitella että löytäisin ne siitä oksalta aamulla.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Olisi vaikka kuinka hyvin sisäpinta pinnoitettu, niin luulen että jokusten x00km jälkeen paistaa huopa eristeen välistä. Itse pidättäydyn mahdollisimman yksinkertaisessa ja tarvittaessa vaihdettavassa höyrynsulussa jos ja kun menee rikki.
Mielellään tietenkin kuuntelen jos jollain on omakohtaista kokemusta asiasta.
Metsän Omena
Viestit: 3102
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Uudella mantereella pakkaskeleissä hyvin yleiset "bunny boots" toimivat siten että huovan sisäpinta on pinnoitettu osin samalla vedenpitävällä materiaalilla kuin kumikengän ulkopintakin. Paksu huopa vain on piilotettu varrensuustakin vesitiiviisti, joten siihen ei pääse kenkää rikkomatta käsiksi, muttei se voi rikkomatta myöskään kastua. Koeteltu malli.
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja LauriA »

^OK, eli kyseessä tehdasvalmisteinen sisäkenkä. Oma luulo oli jos joku itse tekee (DIY) vesitiiviin kalvon huopakengän siäpuolelle. Esim. :?: sikaflexiä tai vastaavaa alkaa sutilla sisäpuolta töpöttelemään
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja diver »

Olisi kyllä mielenkiintoinen semmoinen pinnoite joka ei ensin imeytyisi huopaan vähentäen näin eristystä ja kestäisi halkeilematta hiihdon rasitukset.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Pari kertaa on tullut käytettyä kosteussulkua jalkineissa. Kesä / alkusyksyn aikaan. Paksu pakastepussi, ohuen liner-sukan päällä ja pussin päälle vaellussukka. Kestänyt päivän - kahden kulkemisen.
Syynä ollut jalkineen (ja sukkien) kastuminen sisäpuolelta, kun varren pituus ei ollut riittävä.
Pussin koko oli 5kg / 5 L.
Sopivasti aseteltuna ei jalan alla tai kantapäähän tullut saumaa huonoon kohtaan.
Päivän kävelyn jälkeen oli liner-sukka vain hikoilusta hieman kostunut, pussin ulkopuolella olleet vaellussukat oli kuivemmat kuin jalkaan laittaessa. Ilmeisesti jalan lämpö ja kävelyn aiheuttama puristus saivat kosteuden puristumaan sukasta pois ja haihtumaan.
sompionkortto
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Helmi 2014 15:44

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja sompionkortto »

Tämä on vanha viestiketju, mutta aina ajankohtainen.
Minulla on kovasti hikoilevat jalat ja siksi olen ollut tästä aiheesta kiinnostunut.
Mitään muovipusseja en pysty käyttämään hikoilun takia.
Olen päätynyt vaihtamaan sukkia ja irtohuopia usein.
Käytän hiihtoreissuilla Lundhagsin huopavuorimonoja. Käytän kaksi huopia - toiset jalassa ja toiset kuivumassa.
Monot kastuvat tuostakin huolimatta. Monot kastuvat vieläkin enemmän, jos kenkien päälle vetää pakkasella suojat. Ilmeiseti kenkä on silloin lämpimänpi ja jalka hikoilee enemmän.

Minulla on nyt sisäänajossa Norjan armeijan maiharit. Nämä ovat metsäsuksia varten. Ostin yhtä numeroa suuremmat kengät ja tein niihin irtohuovat vanhoista Nokian kumppareiden huovista. Maihari hengittää ilmeisesti aika hyvin, koska kenkä ei kastu. Ja systeemi tuntuu mukavan lämpimältä. Tosin kovissa olosuhteissa en ole ollut. Kengät olisi ehkä saaneet olla vieläkin suuremmat, jotta jalkaan olisi mahtunut villasukka.

Miten olette ratkaisseet aamuisen kengän jalkaan laiton?
Monesti telttayön jälkeen kengät ovat jäässä ja jalkaan laitto on vaikeaa. Olen laittanut jalkoihin sillasukkia ja tunkenut jalat kenkiin, jossa ei ole huopia. Aikansa pompittua kengät sulavat ja jalat saa kenkiin huopien kera. Jalkoja hommassa palelee.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3144
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Sisäkengät, huopavuoret, jne.

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

sompionkortto kirjoitti: 13 Tammi 2023 13:43 Miten olette ratkaisseet aamuisen kengän jalkaan laiton?
Monesti telttayön jälkeen kengät ovat jäässä ja jalkaan laitto on vaikeaa. Olen laittanut jalkoihin sillasukkia ja tunkenut jalat kenkiin, jossa ei ole huopia. Aikansa pompittua kengät sulavat ja jalat saa kenkiin huopien kera. Jalkoja hommassa palelee.
Laita kengät höyrytiiviiseen muovipussiin/-pusseihin ja sijoita ne yöksi makuupussin sisäään niin ne eivät jäädy, mutta eivät myöskään kuivu.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Vastaa Viestiin