Mustikka kirjoitti:pesala kirjoitti: Mutta ei pyöräilijänkään tarvi kolmion takaa eteen väkisin tulla tai ajaa suojatiellä .
Valtateillä ajavalle ei juuri ole kolmioita ja suojateitäkin näkee vähänlaisesti.
Ihan vain varmuuden vuoksi tiedoksi, "suojatiellähän" siis on pyöräilijän lähes pakko taajamassa ajaa, jos haluaa matkaa laillisesti ja sujuvasti taittaa. Pyöräteiden jatkeena risteyksissä kun saa vielä vuoteen 2018 asti olla merkittynä seepraraidotus, vaikka siinä samalla menee myös se pyörätien jatkeeksi kutsuttu tien osa. Väistämissäännöt pyöräiljän osalta siinä on erilaiset kuin jalankulkijalla toki.
Sanoin tämän nyt vain siksi, että olen kuullut liikenteessä olevan vielä jääriä, jotka luulevat, että pyörää pitäisi aina risteyksessä taluttaa

. En väitä pesalan kuuluvan tähän joukkoon tietenkään.
Todella, valtateillä ei montaakaan suojatietä ole. Siinä olet oikeassa.
Mutta taajamassakaan EI PYÖRÄILIJÄ SAA AJAA SUOJATIETÄ, vaan pitää taluttaa pyörää, eli on jalankulkija , tieliikennelaissa kokolailla selvästi sanottu.
Kotikaupungissani on risteys , jossa on suojatien viereen merkitty pyörätien jatke, MUTTA, pyörätiellä on siinä kärjellään olevat kolmiot , eli väistämisVELVOLLISUUS merkitty , siinä vaan tuppaa pyöräilijät ajamaan melkein väkisin alle . Ja toisekseen , pyöräilijä "häviää" aina , vaikka olisi oikeassakin , tai ainakin tekee kipeää.
Ja Mustikka, mistä ihmeestä Sinulle on tullut käsitys , että minä en olisi "jäärä" tai joku änkyrä kuitenkin
