Pyöräretkeily valtatiellä

Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Pyöräretkeily valtatiellä

Viesti Kirjoittaja rautu »

Ajelin kotiin kämpältä nelostietä pitkin äsken. Vastaan tuli pyöräretkeläisiä.
Pisti miettimään, että mikä ihme laittaa ihmiset polkemaan kenties satoja kilometrejä tuolla rekkojen ja jatkuvasti ohi suhahtelevien henkilöautojen seassa?

Jos itse lähtisin pyöräretkelle, niin katselisin mieluummin hiljaisempia teitä, joita niitäkin kyllä Suomessa riittää. Maisematkin saattaisivat olla parempia, kuin valtaväylien varrella.


Kuva
Ei oo häränpäivää!!
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Lähtisitkö kiertämään pikkuteitä kun olisit matkalla Jyväskylästä vaikkapa Jäämeren rannalle?
No, joku lähteekin pieniä teitä pelkästään ajaen pitkällekin matkalle, mutta tuollainen matka on jo tarpeeksi aikaavievä muutenkin, joten on hyvä valita tuo nelostie.
Ja on turvallisempaakin ajaa nelostien vartta kun autot pyyhkäisevät ohi, tilaa on pyörällekin tien reunassa.
Pienillä mutkaisilla asfalttiteillä ei ole juurikaan kuin keskiviiva, pyöräilijöille ei ole omaa karsinaa lainkaan.
omat polut
Viestit: 4212
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Nyt kun Länsiväylän jatkeena on motari Kirkkonummelle asti, niin sisukkaimmat polkee motarin pientareella vaikka vieressä on päällystetty kevyen liikenteen väylä, välillä poliisitkin joutuneet ohjeistamaan.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kyllä siinä viihtyvyys on koetuksella, kun autoa suhaa sekunnin välein ohi, mutta huvinsa kullakin.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Pyöräteitten pinnoite on usein niinjanäin, vieressä oleva ajorata on useasti tasaisempi.
Uudet pyörätiet ovat ok, mutta vanhat ovat rapistuneet, eikä niiden päällystyksiä usein uusita.
Mieluusti itsekin ajan ajoradan puolella vaikka vieressä pyörätie menekin. Varsinkin kun tapaan pyöräillä aamuvarhaisella kun tiellä kun tiellä on vielä melkö hiljaista.
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

Olen ajanut vesisateessa muutaman tunnin kuutostietä ja ei ollut kivaa. Mutta monista syistä saattaa joskus olla viisainta kulkea valtateitä ainakin osan matkaa. Parhaita teitä ajamiseen ovat keskiviivattomat asfaltit: liikennettä suht.vähän ja takaa tulevat autot rohkenevat tehdä kunnon kaarroksen pyöräilijän kohdalla.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Virsu kirjoitti:Olen ajanut vesisateessa muutaman tunnin kuutostietä ja ei ollut kivaa. Mutta monista syistä saattaa joskus olla viisainta kulkea valtateitä ainakin osan matkaa. Parhaita teitä ajamiseen ovat keskiviivattomat asfaltit: liikennettä suht.vähän ja takaa tulevat autot rohkenevat tehdä kunnon kaarroksen pyöräilijän kohdalla.
Paitsi pickuppimiehet ja osa pakettiautoista ja henkilöautoistakin. :evil:
(Sorry, tiedän että johonkuhun sattui, mutta ei yleistetä liikaa, oma mututilasto vain purkautui.)

Kyllä se vain renkaat paukeana oleva jouseton kovasatulainen retkipyörä kääntyy pitkällä matkalla aivan kuin itsestään siltä roudanpanemalta suomuisen ryhmyiseltä jalankulkijoiden valloittamalta kevyenliikenteenväylältä sille vieressä olevalle useimmiten peilintasaiselle autotielle. Ero ja tuntuma takalistossa on kuin yöllä ja päivällä.
Myös tien profiili on valtatiellä paljon fillariystävällisempi, kuin vanhoilla mäkisillä sivuteillä, autossahan sitä ei juurikaan huomaa, kuten ei montaa muutakaan pyörailijää koskevaa asiaa, mutta polkimilla ollen juttu on ihan eri.
Kyllä Siperia opettaa!
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Monesti sivutie ei ole millään lailla sopivaa reittiä ajettavaan kohteeseen. Ajelen usein 50 kilometrin matkaa synnyinseudulleni, ja siihen suuntaan ei ole minkäänlaista järkevää sivutietä ajella, ellei halua ajaa kaksinkertaista matkaa. Monesti sivuteitä ei ole asfaltoitu, soratie, ja pinta irtonaista peukalonpään kokoista kivenmurikkaa. Ajeleppa siinä kymmenien kilojen retkivarusteiden kanssa, kun ilman niitäkin on vaikeuksia.
Nykyisin näkee pyöräretkeläisiä todella vähän. Johtunee autoistumisesta ja siitä, että leirintäalueita on huomattavasti vähemmän kuin esim. 70-luvulla, kun itse useimmat pitkät retkeni tein.
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

Korvapuoli kirjoitti:Monesti sivutie ei ole millään lailla sopivaa reittiä ajettavaan kohteeseen... ei ole minkäänlaista järkevää sivutietä ajella, ellei halua ajaa kaksinkertaista matkaa. Monesti sivuteitä ei ole asfaltoitu, soratie, ja pinta irtonaista peukalonpään kokoista kivenmurikkaa. Ajeleppa siinä kymmenien kilojen retkivarusteiden kanssa, kun ilman niitäkin on vaikeuksia.
Näin on, vaikkei kiloja olisikaan ihan kymmeniä.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tuli vielä mieleen noista valtateistä. Viimeaikoina on ilmeisesti ollutkin suuntauksena yrittää häätää pyöräilijät niiltä pois, tai sitten ne on teiden kehittämisessä tavallaan yksinkertaisesti unohdettu kokonaan, tai molempia.
Otan esimerkin tuosta 100 metrin päästä ysitieltä, jossa reunaviivan alla oleva tärinäraita jatkuu vielä viivan oikealle puolelle jonkun viitisentoista senttiä, siitä parikymmentä senttiä ojaan päin on sitten viimeksi lasketun asfaltin reuna (säästyy materiaalia?), jonka korkeusero vaihtelee (huolimattomuudesta johtuen?) nollasta ainakin jonnekin kolmen sentin paikkeille. Sitä kun etupyörä lipsahtaa oikealle, painopiste vasemmalle, niin "reippaasti käymme rekkain alle".
Sen oikealla puolelella on sitten tasaista pyöräkaistaa vielä pari-kolmekymmentä senttiä, joka ei lastatulle retkipyörälle riitä mitenkään tuulessa, tai rekkojen viuhuessa ohi. Jopa mopolla on hankalaa pysyä sillä, vaikka kovempi vauhti vie suorempaan.
Vastaavanlaisiin viritelmiin olen törmännyt jokapuolella Suomea, missä nykyisin on tullut ajeltua.
(Toukokuun pyöräretki tulikin tehtyä autolla, joten jokohan on lajinvaihto edessä.)
Kyllä Siperia opettaa!
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Monin paikoin asfalttia ei edes ole juurikaan valkoisen viivan piennarpuolella. Toissakesänä ajoin kymmeniä kilometrejä sateessa tuollaisella tiellä. Viiva on nykyisin yleensä "maalattu" (massattu olisi parempi nimi) joitakin millimetrejä paksulti. Tie oli heti viivan vasemmalta puolelta ajouran kohdalta kulunut syväks uraksi, jossa vesi lorisi. Liukkaan reunaviivan oikealla puolella ei ollut juuri piennarta. Oli tosi haasteellista pysyä liukkaalla viivalla, kun tien keskelle päin oli kaltevaa ja viivan oikealla puolella ei ollut asfalttia.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Minä valitsen kyllä mielelläni vaikka hiekkatienkin, että ei tarvitse rekkojen seassa ajella valtateillä. Ei minua haittaa pienet kivet tai jos reitti vähän kiertää.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Vaikka nuo rekat aina mainitaankin näissä pyöräilykeskusteluissa, niin oma vankkumaton mielipiteeni joka vuosien varrella on kehittynyt, on se että rekat väistävät pyöräilijää lähes aina niin paljon kuin on tarpeellista ja tiellä vain tilaa löytyy keltaisista viivoista välittämättä.
Kunnioitan paljon rekkamiesten ammattitaitoa, monella pienempiautoisella sen sijaan olisi paljonkin oppimista. Ainoastaan työaikalakien rikkominen nykyisessä liian kireäksi viedyssä hintakilpailutilanteessa tuo nukahtavia rekkakuskeja rattiin, niitä tosin löytyy sitten muistakin kuljettajista ja rattijuopoille erityismaininta.
En juurikaan kanna huolta taustapeilissä näkyvästä rekasta, vaan nimenomaan siitä rähjäisestä katsastamattomasta pickupista, jonka kuskista ei aina tiedä, että mistä kapakasta se on tulossa ja mihin menossa.
Tuo peili on muuten yksi parhaista henkivakuutuksista pyöräretkillä.
Kyllä Siperia opettaa!
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

TREKKING kirjoitti:Vaikka nuo rekat aina mainitaankin näissä pyöräilykeskusteluissa, niin oma vankkumaton mielipiteeni joka vuosien varrella on kehittynyt, on se että rekat väistävät pyöräilijää lähes aina niin paljon kuin on tarpeellista ja tiellä vain tilaa löytyy keltaisista viivoista välittämättä.
Kunnioitan paljon rekkamiesten ammattitaitoa, monella pienempiautoisella sen sijaan olisi paljonkin oppimista. Ainoastaan työaikalakien rikkominen nykyisessä liian kireäksi viedyssä hintakilpailutilanteessa tuo nukahtavia rekkakuskeja rattiin, niitä tosin löytyy sitten muistakin kuljettajista ja rattijuopoille erityismaininta.
En juurikaan kanna huolta taustapeilissä näkyvästä rekasta, vaan nimenomaan siitä rähjäisestä katsastamattomasta pickupista, jonka kuskista ei aina tiedä, että mistä kapakasta se on tulossa ja mihin menossa.
Tuo peili on muuten yksi parhaista henkivakuutuksista pyöräretkillä.
Totta. Tuli käytettyä tuota rekka -sanaa tarkoittaen ehkä enimmäkseen juurikin näitä muita toheloita. :D Silloin käy kyllä ahtaaksi, kun tulee vastaankin autoja ja sitten se rekka tai muu ei mahdu kunnolla väistämään. Lähinnä ne ovat niitä tilanteita, jotka ajavat minut pienemmille teille, jos matka ei siitä kohtuuttomasti pitene.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

akpoika kirjoitti:Totta. Tuli käytettyä tuota rekka -sanaa tarkoittaen ehkä enimmäkseen juurikin näitä muita toheloita. :D
Onneksi kuitenkin matemaattisen haastattelututkimuksen mukaan lähes 90 % suomalaisista kuskeista on huomattavasti keskitasoa parempia kuljettajia. 8)
Kyllä Siperia opettaa!
Vastaa Viestiin