Pyöräretkeily valtatiellä

akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

TREKKING kirjoitti:
akpoika kirjoitti:Totta. Tuli käytettyä tuota rekka -sanaa tarkoittaen ehkä enimmäkseen juurikin näitä muita toheloita. :D
Onneksi kuitenkin matemaattisen haastattelututkimuksen mukaan lähes 90 % suomalaisista kuskeista on huomattavasti keskitasoa parempia kuljettajia. 8)
Yksi riittää, kun alle jää. :lol:


Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

TREKKING kirjoitti:- - -
En juurikaan kanna huolta taustapeilissä näkyvästä rekasta, vaan nimenomaan siitä rähjäisestä katsastamattomasta pickupista, jonka kuskista ei aina tiedä, että mistä kapakasta se on tulossa ja mihin menossa.
Tuo peili on muuten yksi parhaista henkivakuutuksista pyöräretkillä.
Peilin käytölle asettaisin mielelläni jonkinlaisen pakotteen tai ainakin suosituksen, kuten kypärälläkin on. Joskus takavuosina oli suurta muotia kiinnitää fillariin "turva"viiri, joka ei antanut minkäänlaista turvaa takaa tulevalta jurriselta tai nukkuvalta autokuskilta. Peilistä sentään näkee, kuka on päälle tulemassa ja hyvällä onnella ehtii kurvata alta pois.

Oikeilla pyöräretkillä on ilman muuta järkevää käyttää isoja, suoria ja vähämäkisiä teitä.
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Rekoista ja muista isommista autoista ne suurimmat pyöräilijää horjuttavat puuskat kuitenkin tulee. Se joka sanoo ajavansa mieluummin mukuraisella soratiellä ei sano sitä sen jälkeen, kun lastissa olevaa pyörää työntää siellä liki kymmenen kilometriä, kuten muinoin meikäläinen joutui työntämään.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Korvapuoli kirjoitti:Rekoista ja muista isommista autoista ne suurimmat pyöräilijää horjuttavat puuskat kuitenkin tulee. Se joka sanoo ajavansa mieluummin mukuraisella soratiellä ei sano sitä sen jälkeen, kun lastissa olevaa pyörää työntää siellä liki kymmenen kilometriä, kuten muinoin meikäläinen joutui työntämään.
Olisiko se ollut paremmalla reittisuunnittelulla vältettävissä? Ainoa vaihtoehto valtatien välttämiseksi tuskin on se siellä täällä katkoviivalla karttaan merkitty ura. :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tatiet.png

Ainakin tässä Tampereen seudulla nuo valtatiet ovat helpohkosti pääosin vältettävissä oikeastaan joka suuntaan pienempiä (usein asfaltoituja tai muuten kovapintaisia) teitä hyödyntäen kohtuullisella määrällä lisäkilometrejä.
Rolf
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Joulu 2009 16:19

Viesti Kirjoittaja Rolf »

Pyörämatkalijoita näkee jopa moottoritien varressa. Ne, joilla on rajoittamattomasti aikaa, joille pyörämatka ei ole matka, vaan tapa elää, valitsevat todennäköisesti pienempiä kolminumeroisia teitä. Hankaluutena on jatkuvasti tarvittavat ostettavat kartat, joita sitten kertyy pyörälaukkuihin.

Ne, joilla on rajattu määrä aikaa, taittavat mielellään osan matkasta valtateitä, koska sitä ajamalla säästyy parin viikon matkalla helposti useamman päivän ajomatkat. Valtateillä ei ole yleensä paljonkaan näkemistä, mutta kompromisseja on pakko tehdä.

Pienempiä kolminumeroisia ajellessa joutuu harvoin kärsimään reunojen tärinäurista, joita valtateillä on viljalti. Valtateillä (jopa moottoritiellä) pysyminen on järkevää myöskin silloin, jos saapuu vähänkään isompaan kylään, eikä ole tarkoitus katsella tai ostaa mitään. Kylään tai kaupunkiin (esim Jyväskylä) saattaa eksyä, ja oikean ulosmenoreitin löytäminen vajavaisesti merkatuista pyöräteistä on oikeasti vaikeata. Valtatie ohittaa nämä kylät huonoine pyöräteineen näppärästi, ja sitä suklaata voi ostaa risteyksen ABC-huoltamoltakin :)

Ei se valtatiellä ajelu mukavaa ole, vaikka olisi kuinka leveä piennar. Mieluummin ajaa kapeampaa pikkutietä, kun liikennetiheys on sadasosa valtatien liikenteestä. Aikataulut ovat suurin syy, karttojen puute ehkä toinen.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Korvapuoli kirjoitti:Nykyisin näkee pyöräretkeläisiä todella vähän. Johtunee autoistumisesta ja siitä, että leirintäalueita on huomattavasti vähemmän kuin esim. 70-luvulla, kun itse useimmat pitkät retkeni tein.
Tänä kesänä ollaan päivitelty pyöräretkeilijöiden "suurta määrää". Eihän noita tietenkään haitaksi asti ole, mutta semmoinen on tuntuma, että runsaahkosti on. Ainakin Napapiiriltä pohjoisen suuntaan.
Rolf
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Joulu 2009 16:19

Viesti Kirjoittaja Rolf »

Ainakin täällä länsirannikolla noita fillarimatkaajia näkee päivittäin, jos notkuu kaupungin turisti-infon tietämillä.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

akpoika kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:Rekoista ja muista isommista autoista ne suurimmat pyöräilijää horjuttavat puuskat kuitenkin tulee. Se joka sanoo ajavansa mieluummin mukuraisella soratiellä ei sano sitä sen jälkeen, kun lastissa olevaa pyörää työntää siellä liki kymmenen kilometriä, kuten muinoin meikäläinen joutui työntämään.
Olisiko se ollut paremmalla reittisuunnittelulla vältettävissä? Ainoa vaihtoehto valtatien välttämiseksi tuskin on se siellä täällä katkoviivalla karttaan merkitty ura. :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tatiet.png

Ainakin tässä Tampereen seudulla nuo valtatiet ovat helpohkosti pääosin vältettävissä oikeastaan joka suuntaan pienempiä (usein asfaltoituja tai muuten kovapintaisia) teitä hyödyntäen kohtuullisella määrällä lisäkilometrejä.
No kun ei ois! Usko yhdellä sanomisella! :D
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Korvapuoli kirjoitti:No kun ei ois! Usko yhdellä sanomisella! :D
Minähän uskon :roll:
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Itseki ajelin äskeisellä reissulla yhden päiväntaipaleen melkein kokonaan kuutostietä Pohjois-Karjalassa. Päivän lopussa olisi voinut jopa oikaista jonkin kilometrin valitsemalla hiekkatien, mutta kävin vain siinä alussa katsomassa nimismiehen kiharoita väistellen, miten soratie lähti alas jyrkkänä mäkenä, ja palasin loivaprofiiliselle asfaltille.

Ekana päivänä riitti energiaa vielä pitkälle hiekkatiepätkälle, mutta sitten huomasin kohdassa, jossa oli pakko ajaa valtatietä, ettei se liikenne nyt heinäkuussa keskellä viikkoa mitenkään mahdotonta ole. Jossain kohdin oli jopa leveä piennarkin.

Ison tien vartta ajaen ja tauot ABC:llä pitäen olen joskus aikaisemmin huomannut olevani jotenkin heikommassa hapessa henkisesti päivän päätteeksi. Mutta niiltä pienemmiltä teiltä palvelut toisaalta puuttuvat usein kokonaan, eikä se suomalainen maalaismaisemakaan aina niin silmiä hivele suoraan sanottuna. Kuutostien varrelta vesakot oli sentään siististi niitetty ja pientareet kasvoivat nättiä sekakukkaa.
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

akpoika kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:
akpoika kirjoitti:Totta. Tuli käytettyä tuota rekka -sanaa tarkoittaen ehkä enimmäkseen juurikin näitä muita toheloita. :D
Onneksi kuitenkin matemaattisen haastattelututkimuksen mukaan lähes 90 % suomalaisista kuskeista on huomattavasti keskitasoa parempia kuljettajia. 8)
Yksi riittää, kun alle jää. :lol:

Eikä se paljon enää silloin auta, vaikka pyöräilijä viimeisiksi sanoikseen sanoo:" Mä olin oikeassa".

Itse ainakin YRITÄN väistää kevyttä liikennettä niin paljon kuin mahdollista, liikuinpa sitten bussilla tai henkilöautolla , tai vaikka m-pyörällä. Mutta ei pyöräilijänkään tarvi kolmion takaa eteen väkisin tulla tai ajaa suojatiellä . Ei nuo kaikki fillaristitkaan paljoa ajattele.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

pesala kirjoitti: Mutta ei pyöräilijänkään tarvi kolmion takaa eteen väkisin tulla tai ajaa suojatiellä .
Valtateillä ajavalle ei juuri ole kolmioita ja suojateitäkin näkee vähänlaisesti.

Ihan vain varmuuden vuoksi tiedoksi, "suojatiellähän" siis on pyöräilijän lähes pakko taajamassa ajaa, jos haluaa matkaa laillisesti ja sujuvasti taittaa. Pyöräteiden jatkeena risteyksissä kun saa vielä vuoteen 2018 asti olla merkittynä seepraraidotus, vaikka siinä samalla menee myös se pyörätien jatkeeksi kutsuttu tien osa. Väistämissäännöt pyöräiljän osalta siinä on erilaiset kuin jalankulkijalla toki.

Sanoin tämän nyt vain siksi, että olen kuullut liikenteessä olevan vielä jääriä, jotka luulevat, että pyörää pitäisi aina risteyksessä taluttaa :D. En väitä pesalan kuuluvan tähän joukkoon tietenkään.
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Mustikka kirjoitti:
pesala kirjoitti: Mutta ei pyöräilijänkään tarvi kolmion takaa eteen väkisin tulla tai ajaa suojatiellä .
Valtateillä ajavalle ei juuri ole kolmioita ja suojateitäkin näkee vähänlaisesti.

Ihan vain varmuuden vuoksi tiedoksi, "suojatiellähän" siis on pyöräilijän lähes pakko taajamassa ajaa, jos haluaa matkaa laillisesti ja sujuvasti taittaa. Pyöräteiden jatkeena risteyksissä kun saa vielä vuoteen 2018 asti olla merkittynä seepraraidotus, vaikka siinä samalla menee myös se pyörätien jatkeeksi kutsuttu tien osa. Väistämissäännöt pyöräiljän osalta siinä on erilaiset kuin jalankulkijalla toki.

Sanoin tämän nyt vain siksi, että olen kuullut liikenteessä olevan vielä jääriä, jotka luulevat, että pyörää pitäisi aina risteyksessä taluttaa :D. En väitä pesalan kuuluvan tähän joukkoon tietenkään.
Todella, valtateillä ei montaakaan suojatietä ole. Siinä olet oikeassa.

Mutta taajamassakaan EI PYÖRÄILIJÄ SAA AJAA SUOJATIETÄ, vaan pitää taluttaa pyörää, eli on jalankulkija , tieliikennelaissa kokolailla selvästi sanottu.

Kotikaupungissani on risteys , jossa on suojatien viereen merkitty pyörätien jatke, MUTTA, pyörätiellä on siinä kärjellään olevat kolmiot , eli väistämisVELVOLLISUUS merkitty , siinä vaan tuppaa pyöräilijät ajamaan melkein väkisin alle . Ja toisekseen , pyöräilijä "häviää" aina , vaikka olisi oikeassakin , tai ainakin tekee kipeää.

Ja Mustikka, mistä ihmeestä Sinulle on tullut käsitys , että minä en olisi "jäärä" tai joku änkyrä kuitenkin :?: :lol:
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

pesala kirjoitti: Mutta taajamassakaan EI PYÖRÄILIJÄ SAA AJAA SUOJATIETÄ, vaan pitää taluttaa pyörää, eli on jalankulkija , tieliikennelaissa kokolailla selvästi sanottu.

Kotikaupungissani on risteys , jossa on suojatien viereen merkitty pyörätien jatke, MUTTA, pyörätiellä on siinä kärjellään olevat kolmiot , eli väistämisVELVOLLISUUS merkitty , siinä vaan tuppaa pyöräilijät ajamaan melkein väkisin alle . Ja toisekseen , pyöräilijä "häviää" aina , vaikka olisi oikeassakin , tai ainakin tekee kipeää.
Katsopa tätä linkkiä : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100625 ja siinä 37 §. Säädöksen lopussa on kerrottu voimaantuloaika, eli siirtymäaikaa merkintöjen muuttamiseen on vuoden 2018 alkuun asti.

Väistämissäännöt ovat tosiaan erilaiset pyöräilijöille ja jalankulkijoille, kuten aikaisemmin sanoinkin. Ja tottakai pyöräilijänä pyrin väistämään myös päälle kääntyviä tai kolmion takaa tulevia autoja, muuten en olisi enää hengissäkään. Vain kerran on yllättäen liikkeelle lähtenyt kuski osunut toistaiseksi ja ruhjeilla selvisin.
pesala kirjoitti: Ja Mustikka, mistä ihmeestä Sinulle on tullut käsitys , että minä en olisi "jäärä" tai joku änkyrä kuitenkin :?: :lol:
Joo, en kirjoittanut mitään mahdollisista käsityksistäni, sanoin vain etten tällaista väitä :D .
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Mustikka kirjoitti:
pesala kirjoitti:
Katsopa tätä linkkiä : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100625 ja siinä 37 §. Säädöksen lopussa on kerrottu voimaantuloaika, eli siirtymäaikaa merkintöjen muuttamiseen on vuoden 2018 alkuun asti.
Kuin sanoin , jos on pyörätiellä kärkikolmiot , pyöräilijän on noudatettava niitä . Niinkuin valtateilläkin ajavilla .

Antaa mun puolelta olla , voi mennä hiustenhalkomiseksi , minä yritän väistää , sinä yrität väistää , tai sanotaan näin , että viisaampi väistää.

( noista lakimuutoksista aina tiedä ja jaksa seurata , niitä tulee jatkuvasti uusia. Mulle lapsena kun opetettiin : Katso ensin vasemmalle , sitten oikealle, ja vielä kerran vasemmalle ja sitten vasta tien yli . siis jos ei tule autoja . Noilla opeilla olen selvinnyt tähän asti)

Onko tuo laki muutunut, saako nykyään SUOJATIELLÄ aikuinen ajaa polkupyörällä? :shock:
Vastaa Viestiin