Pyöräretkeily valtatiellä

Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

pesala kirjoitti: Antaa mun puolelta olla , voi mennä hiustenhalkomiseksi , minä yritän väistää , sinä yrität väistää , tai sanotaan näin , että viisaampi väistää.

( noista lakimuutoksista aina tiedä ja jaksa seurata , niitä tulee jatkuvasti uusia. Mulle lapsena kun opetettiin : Katso ensin vasemmalle , sitten oikealle, ja vielä kerran vasemmalle ja sitten vasta tien yli . siis jos ei tule autoja . Noilla opeilla olen selvinnyt tähän asti)
Juu se on hyvä ohje, että viisaampi väistää. Ja tietenkin väärin ajavaakin pitää väistää, jos sellaisen ajoissa huomaa, eihän tahallaan saa päälle tai alle ajaa.

Itse ajan fillarilla työmatkaa ruuhka-aikaa pääkaupungissa, eikä ole silmiä selässä, joten kaikkia kulkijoita ei pysty samaan aikaan pitämään silmällä ihan aina, vaikka kuinka haluaisi. Siksi yritän oikaista vääriä käsityksiä, kun niitä nään. Jos jäisin odottamaan, ettei autoja näy missään, niin tuskinpa töihin pääsisinkään :D.


hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

En minäkään saanut sellaista käsitystä että pelkän suojatien saisi pyörällä ylittää ajamalla.

Aika vaarallista toisinaan kun pyöräilijä sujauttaa vauhdissa suojatielle nokan edessä. (autoilijan ja jalankulkijan :D )
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

^Mitä herrat tarkoittavat suojatiellä?

Seepraraidotuksen yli saa ajaa pyörällä, jos siihen tulee pyörätie/kevyen liikenteen väylä, jota saa ajaa pyörällä.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Ja sattui juuri silmään uutinen, joka liittyy varsinaiseen aiheeseen: autokuski on ajanut tämän mukaan takaapäin kahden maantien laitaa ajaneen pyöräilijän päälle, kun ei ole ilmeisesti malttanut odottaa turvallista ohituspaikkaa (jos uutisessa on faktat kohdallaa, tietenkin).

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013072 ... 7_uu.shtml
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Mustikka kirjoitti:^Mitä herrat tarkoittavat suojatiellä?

Seepraraidotuksen yli saa ajaa pyörällä, jos siihen tulee pyörätie/kevyen liikenteen väylä, jota saa ajaa pyörällä.
Suojatiellä ajaminen



Ajoradan voi ylittää suojatietä pitkin pyöräillen, jos suojatie jatkuu pyörätien jatkeena. Suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä tai kevyen liikenteen väylältä suojatielle (riippumatta siitä jatkuuko pyörätie tien toisella puolella vai ei). Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä. Suojatien lisäksi pyörätien jatke voidaan osoittaa jatkeen molemmin puolin olevalla valkoisella katkoviivalla. [6]

Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, ettei ole selvää, missä tilanteissa suojatiemerkintä katsotaan pyörätien jatkeeksi, mutta tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijä on oikeutettu käyttämään suojatietä tien ylittämiseen. Tästä syystä vuonna 2010 voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa. Tulevaisuudessa (noin vuoden 2016 jälkeen) pitäisi olla vain uudenlaisia tiemerkintöjä kuten uusi asetus määrää: "Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. [7]

Huomaa, että pyörätien jatkeena toimivan suojatien käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan. [2]

Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan pyöräillä suojatiellä. Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä.


Vielä kerran : Tätä tarkoitin :D

Muuten . Helsingissä pyöräilijää kunnioitetaan mielestäni aika hyvin , verrattuna liikennemäärään . Pakkohan se on , muuten tulisi ruumiita.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

^Hyvän selvityksen laittoi pesala aiheesta, pojot siitä. Eli kuten tuossa heti alussa sanottiin, ajoradan saa ylittää suojatietä pitkin pyöräillen (vaikka ei aina).

Kyllä Helsingissä tulee muuten valitettavasti ruumiita liikenteessä... toivottavasti aina vaan vähemmän kuitenkin. Pyöräilijöillä oli kampanja taannoin, jossa kuolonkolaripaikalle viedään valkoiseksi maalattu haamupyörä, jotta nämä tapaukset tulisivat näkyvämmiksi.

Ja monet pyöräilijät tosiaan ajavat ihan miten sattuu, enkä itsekään 100 % noudata sääntöjä, ettei tässä nyt sillä tavalla ole tarkoitus syyttää yhtä osapuolta mistään.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tuo, mistä pesala kopioi tuon tekstin, on hyvä sivusto pyöräilijälle.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t
Kyllä Siperia opettaa!
hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Pesala teki hyvää jälkeä.

Itse tarkoitin että missä on jalkakäytävä vain jalankulkijoille myös ylitykseen suojatie on vain jalankulkijoille (ja pyörä pitää taluttaa).
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

^+^^+^^^^ :oops:
Avatar
Mr_C
Viestit: 3131
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

TREKKING kirjoitti:Tuo, mistä pesala kopioi tuon tekstin, on hyvä sivusto pyöräilijälle.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t
En sanoisi sitä hyväksi, nykypäivän liikenneolosuhteiden huomioimatta jättämisen takia.
Tyydyttävä se ehkä on ja parempi kuin ei mitään.

Nykyään on lisätty perinteisten risteysten korvaamista ympyrällä, jossa autoilijat ei osaa ajaa. Eivätkä osaa myöskään väistää lain määräämällä tavalla.
Siksi ainakin joihinkin liikenneympyröihin on lisätty väistämisvelvollisuutta osoittava kärkikolmio, jotka on sijoitettu suojatien eteen, liikenneympyrästä poistuvien autojen väistämisvelvollisuutta muistuttamaan.

Autoilijoiden yleisen typeryyden takia on jouduttu noita liikennemerkkejä laittamaan, paikkaan jossa kyseinen liikennemerkki ei muuta mitenkään väistämisvelvollisuutta.
Ympyrästä poistuessaan (= risteävälle tielle kääntyessään) pitää auton väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.
Liikennemerkillä siis vain muistutetaan typeryksiä väistämisvelvollisuudesta, joka on voimassa ilman liikennemerkkiäkin.
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

^
Eipä ole ympyrästä poistuttaessa olevaa kolmiota vielä näkynyt , vaikka ammatikseni ajankin autolla . Missä tuollaisia on :?:
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

TREKKING kirjoitti:Tuo, mistä pesala kopioi tuon tekstin, on hyvä sivusto pyöräilijälle.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t

Kuten siis sanoin tuo on erittäin hyvä ja kattava sivusto (kunnes joku löytää vielä paremman sivuston).
Täydellisyyteen pyrkijöiden kannattaa sitten kartuttaa tietojaan vielä ominpäin esim. lukemalla tieliikennelaki ulkoa (ja/tai vaikkapa ottamalla yhteyttä keskustelupalstojen "googletietäjiin").
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Mr_C
Viestit: 3131
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

pesala kirjoitti:^
Eipä ole ympyrästä poistuttaessa olevaa kolmiota vielä näkynyt , vaikka ammatikseni ajankin autolla . Missä tuollaisia on :?:
Viimeksi ohi pyöräillessä osui tuon ympyrän kolmiot silmään.

Google maps näyttää myös nuo kolmiot.
Otaa streetwiev tilan ja kääntyy katsomaan ympyrää.

Kärkikolmiot on ollut ainakin 2009 kesäkuusta, milloin tuo Google maps:n kuva otettu.

Jossain muuallakin samanlaisia nähnyt, muuta ei tule paikat nyt mieleen käskemällä.
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Mr_C kirjoitti:
pesala kirjoitti:^
Eipä ole ympyrästä poistuttaessa olevaa kolmiota vielä näkynyt , vaikka ammatikseni ajankin autolla . Missä tuollaisia on :?:
Viimeksi ohi pyöräillessä osui tuon ympyrän kolmiot silmään.

Google maps näyttää myös nuo kolmiot.
Otaa streetwiev tilan ja kääntyy katsomaan ympyrää.

Kärkikolmiot on ollut ainakin 2009 kesäkuusta, milloin tuo Google maps:n kuva otettu.

Jossain muuallakin samanlaisia nähnyt, muuta ei tule paikat nyt mieleen käskemällä.


Niinpä näkyy olevan kolmioita , mutta ei enää ympyrässä , vaan metritolkulla kadun puolella. Ihan aiheesta tosin , kun tuo suojatie on vasta tuolla . Enpä ole tuossa ajellut , et olisin tuonkin kummajaisen nähnyt.

Toisaalta, niinkauan kun olen Hesassa ajanut ( liian kauan), ja seurannut sikäläistä liikennettä , enpä yhtään ihmettele , että noitakin siellä tarvitaan


Se kaupungeista . Alkuperäiseen aiheeseen , valta- ja maanteihin. Tänäänkin ohitin pyöräilijöitä , kaukaa , useamman kappaleen .
Aika monella oli huomioliivit, halvin henkivakuutus. Onko Sinulla, Mr_C , sellaiset?
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

pesala kirjoitti: Alkuperäiseen aiheeseen , valta- ja maanteihin. Tänäänkin ohitin pyöräilijöitä , kaukaa , useamman kappaleen .

+

pesala kirjoitti:Aika monella oli huomioliivit, halvin henkivakuutus.
Eikä muuta sitten tarvitakaan. :)
Vastaa Viestiin